2017-08-20, 21:42
Medlem
PlutoJs avatar
Hela ärendet är ju extremt märkligt. Hur ska man kunna döma Madsen ens för vållande om man inte kan utesluta att KW blivit avsläppt i hamnen för att sedan dratta i vattnet och drunkna?

Låt gå för att man anser det mer troligt att hon dött p.g.a. Madsens handaverkan på något vis, men hur bevisa det om man inte lyckas hitta henne?
Citera
2017-08-20, 21:42
Medlem
Vad så hemligt så de måste ha lykta dörrar?
Citera
2017-08-20, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Hela ärendet är ju extremt märkligt. Hur ska man kunna döma Madsen ens för vållande om man inte kan utesluta att KW blivit avsläppt i hamnen för att sedan dratta i vattnet och drunkna?

Låt gå för att man anser det mer troligt att hon dött p.g.a. Madsens handaverkan på något vis, men hur bevisa det om man inte lyckas hitta henne?
antingen hade nån kommit till ubåten i våt när de åkte i ubåten och skjutit henne för den personen trodde hon var otrogen
Citera
2017-08-20, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan66
Sjölagen och Fartygssäkerhetslagen gäller för ALL sjöfart. Danmark har säkert samma lagar.
Sedan finns en del bestämmelser att följa för båtbyggare, vissa frivilliga.

Vi ska skilja på krav på själva tankarna, och krav på hela fartygets stabilitet.
Givetvis placeras tankar med hänsyn till påverkan på stabilitet när innehållet förändras. T.ex tank för flytande syre vars innehåll förändras mycket.
Ballast och trimtankar sitter långt akter- resp förut.

Vad menar du nu. Skulle det finnas flytande syre ombord på UC3?

På vilket sätt "förändras innehållet" den flytande syre-tanken, om den ens existerar?
Citera
2017-08-20, 21:49
Medlem
perVers2.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riomio
Jo nu har jag sovit. Visst är det så som du skriver, men det hjälper inte om det inte finns någon förbindelse mellan sändare och mottagare. Jag tror inte där är någon förbindelse då de står i tornet om de har kvar mobilen i fickan, eftersom så korta radiovågor som mobilen använder följer i princip samma naturlagar som ljus.

"Följer samma naturlagar som ljus" ? Den kommentaren bevisar vad jag misstänkte.
Ett tips, antingen bör du hålla låg profil eller tyst om saker du inte förstår.
Citera
2017-08-20, 21:52
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotogenspis
Vad så hemligt så de måste ha lykta dörrar?
Ett alternativ är att PM givit en riktigt kränkande psykopatförklaring, såsom att KW krävde sex av honom och att hon avlidit under sexakten eller något liknande.
PM ville också hålla presskonferens för att ge sin bild, men blev nekad på grund av att det kunde vara kränkande mot offrets familj.

Så det kan vara PM:s försvar som gör att man väljer att hålla häktningsförhandlingarna bakom lyckta dörrar...
Citera
2017-08-20, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ

Precis så är det, vi får se hur mycket åklagarsidan har, om det ens räcker till åtal. Många i tråden tror att bara för att han troligtvis sänkte båt medvetet, att det skulle räcka för skuld, men det bedömer jag som mindre troligt.

Nej, ingen kvarleva, inget åtal, är nog mitt huvudtips. Att han sedan i verkligheten kunnat våldta, mörda, skända och allt möjligt, är en helt annan sak. Nu tror jag inte på sådana deckar-historier, en olycka och/eller dåligt sjövett/omdöme är den troligaste orsaken till katastrofen.
Citera
2017-08-20, 21:55
Medlem
perVers2.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riomio
Har du förstått vad där står?
Är fönstren mindre än 30cm på en bil? Nej, därför fungerar mobilen inuti bilen.
I tornet på ubåten finns inga öppningar som vetter åt sidorna, bara rakt upp, och eftersom mobilens radiovågor kan liknas vid ljus så når de inte någon antennmast.

Du verkar rätt trög trots en förhoppningsvis god natts sömn.
Mitt svar gällde (som jag tydligt angav) om det var möjligt att kommunicera till en mobil förvarad i fickan på en person stående och tittande ut över kanten på tornet i ubåten.
Med ubåten i ytläge är väl bäst att tillägga..
Citera
2017-08-20, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dartvejder
Jag kan inte se hur en förstörd navigator skulle kunna bidra till åtal eller dom. Det är inte olagligt att ha sönder sin egendom. Han kan ju säga att han fick ett utbrott för en vecka sedan och slog sänder den i ilska då

Om den nu verkligen slogs sönder - vet vi det? Om inte, kan det vara eeprom/flash kretsar (alltså minnet som loggar data) som brunnit, t.ex. att en buck regulator har spårat ur (pga av saltvattnet/skit som runnit in i burken) och matat spänning som ligger över spec för kretsarna, eller att processorn spårat ut och fått fel I/O kofiguration. Det finns mycket som kan gå fel!

Jag tror i övrigt som du att det blir svårt att fälla honom, såvida han inte erkänner eller om liket hittas.

Enig i navigatorfrågan, men inte ens ett erkännande utan tydliga bevis kommer att räcka!! Bara för att du erkänner, måste det finns bevis eller tillräckligt med säkra indicier, annars blir det ingen dom.
Citera
2017-08-20, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dartvejder
Jag kan inte se hur en förstörd navigator skulle kunna bidra till åtal eller dom. Det är inte olagligt att ha sönder sin egendom. Han kan ju säga att han fick ett utbrott för en vecka sedan och slog sänder den i ilska då

Om den nu verkligen slogs sönder - vet vi det? Om inte, kan det vara eeprom/flash kretsar (alltså minnet som loggar data) som brunnit, t.ex. att en buck regulator har spårat ur (pga av saltvattnet/skit som runnit in i burken) och matat spänning som ligger över spec för kretsarna, eller att processorn spårat ut och fått fel I/O kofiguration. Det finns mycket som kan gå fel!

Jag tror i övrigt som du att det blir svårt att fälla honom, såvida han inte erkänner eller om liket hittas.
Jag tror informationen skulle läckt ut från polisen om utrustningen i ubåten var sönderslagen redan när de klättrade ner för att hämta utrustningen. Tog ju dagar innan det kom rapport att den var trasig - vilket ju rimligen borde avses att den var elektriskt trasig och att någon suttit och kämpat ett tag.

Jo - helt klart är det möjligt att en DC/DC-omvandlare kan gå bananas så minneskretsarna brinner upp. En av alla saker vi får sitta och gissa om.

Finns åtskilliga artiklar om hur man plockar ut datat direkt från minnescellerna på flash-minnen, men jag har ingen aning om var polisen skulle kunna upphandla en sådan tjänst. Vi har då lämnat data-recovery och pratar om metoder som hör ihop med militärt och industriellt spioneri.
Citera
2017-08-20, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Ja, medvetet gjort, men du snöar in och missar hela poängen; bara för att han sänker U-båten, betyder det inte att han burit hand mot KW!!!!!

Han kan sänka den, även om hon råkat ut för en olycka. I hans huvud blir han rädd att får skulden, som ansvarig skeppare, och riskerar att vara inlåst en tid. Då vill han inte att någon annan ska kunna segla med UC3, och sänker den och kanske förstör lite utrustning mekaniskt ( ännu inte bekräftat, vad jag vet).

Förstår du nu, han är ett original, och tänker ganska annorlunda än de flesta? Jag säger inte att det är så, men jag säger att det är fullt möjligt att han sänker den, trots begränsad inblandning i KW förmodade död. I det ögonblicket dom lämnade hamnen gjorde han sig skyldig oaktsamhet, enligt mig, för farkosten är inte riktigt 100.....
Nej, jag missar ingen poäng här. Läs bakåt i tråden så har jag själv nämnt att han t ex kan ha valt att sänka ubåten pga rakethistorien - dvs att han blir tvåa på pucken för nästa uppskjutning. Jag noterade också i en tidigare postning att skulle han haft fogden efter sig så skulle det kunna motivera honom att vilja sänka ubåten. Finns alltså flera möjligheter till medveten sänkning som inte har med KW att göra. Förutom svårigheten att bevisa att han faktiskt avsåg att sänka ubåten.

Sänkningen av ubåten har tveksamt värde i domstol.

En sönderslagen navigator däremot är extremt bekymmersam för PM att hantera. Detta, och just detta, är den viktiga poängen här.
Citera
2017-08-20, 22:11
Medlem
perVers2.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Fast vem betraktar en bil som en Faradays bur? Säljs massor med antenner som skall klistras på insidan av en av rutorna - oftast vindrutan om antennen även skall ge GPS-signal så att antennen även har möjlighet att se uppåt.

Släng på metalliserat skikt eller metallnätet som finns i luckan på en microvågsugn och du har då fått en riktig bur. Många nya bostäder har fått just metallskikt på fönsterrutorna för att reflektera värme, vilket gett den oplanderade sideffekten att man tappat mobiltäckningen inomhus. Så i vissa fall har det behövts slavsändare eller liknande. Så man har fått börja titta på att göra hål i metallskiktet på fönstren för att mobilsignalerna skall ta sig igenom.

Det verkar som att ni läser mina inlägg som fan läser bibel..

OBS!!>>Mitt svar gällde om det var möjligt att kommunicera med en mobiltelefon placerad i fickan på en person stående och tittande ut över kanten på tornet i en ubåt i ytläge!<<OBS!!

INGET ANNAT! OCH SVARET ÄR FORTFARANDE ATT >TROLIGEN< ÄR DET MÖJLIGT!!

Bespara mig och tråden från fler oinitierade svar utan att ni läst och förstått tidigare inlägg, tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in