2017-08-17, 20:05
Medlem
Tror att spekulationerna kring vad som hänt KW skulle bli mycket enklare om PM fått gå ut publikt och säga det han ville. Känns inte som han tjänar på att ljuga längre oavsett då han lär få ett långt fängelsestraff.

1) Han har ljugit om att alla ombord mår bra
2) Han har låtit bli att kalla på sjöräddning när KW råkade ut för något
3) Han sänkte ubåten med vilje

Vad får man för straff för det här i Danmark?
Citera
2017-08-17, 20:06
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Rubriken ovanför den texten är "Visuelt opdaget fra fyr" - så det låter ju som om påståendet att ubåten dök är observerat från en fyrstation.
Det står inte att dykningen observerades från fyren eller av någon annan. Det står
"Derefter har vi ingen indikationer på, hvor ubåden har været, indtil den klokken 10.14 erkendes i den nordlige del af Køge Bugt ikke langt fra Drogden fyr. Der bliver den visuelt opdaget fra fyret og bliver anråbt."

Alltså bara att ubåten observerades från fyren, inte vad den gjorde när den observerades.
Citera
2017-08-17, 20:07
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ville han inte bli sedd så är det uppenbart att han då antingen gör ett medvetet val att inte sätta upp lanternorna - eller att han inte behövde fatta något beslut för han hade inga lanternor med sig.

Så sidospåret jag tog upp var ju exakt var finns dessa lanternor som man en gång knåpade ihop för att kunna bära upp och rigga vid behov.

- I hamnen? Dvs han ville inte, iddes inte släpa ut dem eller trodde inte han skulle behöva köra i mörker.
- Sedan länge kastade? Trasiga, ...
- Fanns de i båten när polisen undersökte den? Dvs han tog medvetet beslut att inte bära upp och använda dem.
- Fanns de i båten när de gick ut, men inte nu längre? Dvs användes som sänke av kropp.
Så stora och tunga lampor/ lanternor kan jag utan att alls veta hur de såg ut, bestämt påstå att de INTE hade, så att de kan fungera för att sänka en kropp!! 😎
Citera
2017-08-17, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Lanternan i singular om vi ska hålla oss till vad de använt tidigare. Den lär inte väga mer än ett par kg och dessutom inte ha så hög densitet att den blir något användbart sänke.
Lite varierande information.
Denna bild antyder att det är en enda topplanterna.
http://imgur.com/z8WCCCV

Men det har även funnits information om någon kors-formad variant som även haft sidlanternor. Hinnar dock inte någon extern källa. Och nedanstående är enda tråd-träff jag hittat:
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Inga fast monterade lanternor på grund av den stora kosnaden av att investera i vatten och trycktädade klassade riktiga lanternor och kabelgenomföringar i skrovet.

Men det finns en provisoriskt kombilanterna monterad på en träpinne som man hakar i masten i ytgång på natten men tar ner den vid dyk.

Kan mycket väl funnits mer än en lösning eftersom det är ganska många år sedan ubåten först sjösattes.
Citera
2017-08-17, 20:10
Medlem
bradgardsindianens avatar
Om han sänkte ubåten med flit är det väl ganska allvarligt fall av nedskräpning? Den innehåller väl bensin, olja och elektroniken innehåller vanligtvis kemiska flamskyddsmedel.
Citera
2017-08-17, 20:10
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Och Gunnebostängsel ingår som normalutrustning på en U-båt....????? Du får lite att förklara, om någon ska bry sig över en sådan totalt ignorant kommentar.
Det beror på om det var ett överlagt mord eller ett infall (dråp). Jag har personligen avskrivit olyckshändelse eftersom PM:s beteende i efterdyningarna inte på någon punkt är synonymt med en olycka.

Ett infall att överfalla och mörda KW nere på havets botten (dråp) skulle nästan garanterat resultera i att PM skulle åka fast då det var känt att han var ute med KW på ubåten. Att i den situationen ge efter för ett sådant infall skulle tyda på en makabert dålig impulskontroll. Tippar vi hade sett PM inblandad i slagsmål och kriminalitet tidigare om han i nyktert tillstånd inte kan kontrollera sina impulser bättre än så.

Då återstår mord - dvs. en planerad handling. I ett sådant scenario hade PM i förväg utrustat båten med det som behövs för att sänka kroppen till havets botten, samt övrig utrustning han behövt för att förverkliga sin plan (exempelvis block och talja för att få upp KW:s kropp genom tornet).
Citera
2017-08-17, 20:11
Medlem
Dammigs avatar
Citat:
Och Gunnebostängsel ingår som normalutrustning på en U-båt....????? Du får lite att förklara, om någon ska bry sig över en sådan totalt ignorant kommentar.

Skrev jag att Gunnebostängslet var standardutrustning på en u-båt? Nej. Du tänkte själv...
Skrev heller inte att det varit med på u-båten. Det fanns många timmar att nyttja till att rekvirera materiel från land med båt.
Säger absolut inte att det är så men möjligheten fanns.
Varför inte en planerad manöver så det plötsligt låg en rulle Gunnebo just på en plats där den kunde hämtas (vid kaj?) med en u-båt?
Somliga u-båtar har reling som liknar stängsel som fälls när man dyker. Dock inte denna.
Den här saknar tom lina att fästa säkerhetsselen i när man är på däck.
Citera
2017-08-17, 20:14
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Lite varierande information.
Denna bild antyder att det är en enda topplanterna.
http://imgur.com/z8WCCCV

Men det har även funnits information om någon kors-formad variant som även haft sidlanternor. Hinnar dock inte någon extern källa. Och nedanstående är enda tråd-träff jag hittat:

Kan mycket väl funnits mer än en lösning eftersom det är ganska många år sedan ubåten först sjösattes.
Oaktat om det var en vit runtomstrålande lanterna eller en s.k. kombilanterna som finns i lite olika utföranden, t ex rött+grönt eller rött+grönt+vitt så är det ju fortfarande bara en lanterna. Det kan förstås ha funnits fler som inte visas på några bilder vi har sett, det har jag ingen aning om men det som figurerat är en enda lanterna.
Citera
2017-08-17, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dammig
Stor kassakista= Stora projekt.
Liten kassakista = Mindre projekt.
Det traditionella talesättet är varianter av "The difference between men and boys is the price of their toys"

Citat:
Håller däremot inte med att Håkan Lantz är fantasilös och inskränk. Däremot anser jag att han är en enastående uppfinnare och innovatör som inte verkar vara så jättesmart i övrigt.
I just detta specifika fall är han fantasilös och inskränkt, eftersom han jobbar med yrkeslösningar och förutsätter att alla andra som inte gör det måste ha mörka avsikter.

Han glömmer att tänka på "För att jag kan" eller "För att jag vill" - dvs i grunden att utmana sig själv eller att roa sig själv.

Lans världsbild han inte riktigt hantera företeelser som t ex denna, där en 16:åring byggt en cykel i trä:
https://www.treehugger.com/bikes/16-year-old-builds-working-wooden-bicycle.html
Citera
2017-08-17, 20:17
Medlem
Rookie81s avatar
Citat:
Ja, du tänker nog på en fritidsbåts ankar inkl. kätting, då kan det säkert vara kring +- 20 kg, kanske mer, och precis som jag beskrev, för det undre vikts-intervallet, ganska kvar då.

Men, du talar inte om en ankarkätting från en optimistjolle eller atlant-ångare, då blir det svårt att värdera ditt inlägg, jag var noga med att iaf. försöka ge lite vikts-bedömningar.....

Sen rostar en varmgalvad kätting modell grövre av efter 5-plus år, åtminstone i Östersjön. Nu vet jag inte riktigt vad ni surrar om då jag bara såg ett citat men att sänka en kropp med en kätting funkar inte i all evighet. Rostfritt kanske mer än 15 år dock men det blir dyrt.
Citera
2017-08-17, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Har du sett de bilderna och läst den artikel jag pratar om, okey tjata inte innan du läst den.
Jag postade en länk, och frågade dig om det var den artikeln du avsåg. Har inte sett någon återkoppling från dig.
https://techworld.idg.se/2.2524/1.146312/statisk-elektricitet--en-osynlig-fiende

Det fungerar inte så bra att du skriver "har du sett de bilderna och läst den artikel jag pratar om", om du inte själv är villig att posta länken till den relevanta artikeln.
Citera
2017-08-17, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det står inte att dykningen observerades från fyren eller av någon annan. Det står
"Derefter har vi ingen indikationer på, hvor ubåden har været, indtil den klokken 10.14 erkendes i den nordlige del af Køge Bugt ikke langt fra Drogden fyr. Der bliver den visuelt opdaget fra fyret og bliver anråbt."

Alltså bara att ubåten observerades från fyren, inte vad den gjorde när den observerades.

Fokusera inte på fortsättningen - att man sedan inte vet var ubåten tog vägen. Titta på informationen just före.
Citat:
Visuelt opdaget fra fyr
Han fortæller, at ubåden sejlede ud torsdag aften omkring klokken 19, hvorefter den sejlede rundt i farvandet omkring Middelgrund og på et tidspunkt dykker ned.

Edit: Detta ser väldigt mycket ut som om det är en observation från en fyr - och inte PM:s berättelse av vad han påstår sig gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in