2017-08-20, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Hur tänkte du nu? Även om PM "erkänt" att hon är död och dumpad, är det inte SÄKERT förrän det finns bevis för det. Ingen polis i hela världen går förmodligen ut med obekräftade uppgifter, det är mycket amatörmässigt tänkt. Så länge KW saknas men inte är hittad, kommer polisen att tiga om vad som framkommit i förhör och teknisk bevisning.

Angående sambo har du rätt, han kommer i andra hand, när det väl finns bekräftade uppgifter, inte förr!

Det har du rätt i, Dansk polis skulle troligtvis aldrig berätta för media/allmänheten om PM har erkänt att han dödat KW förens det är säkert, skulle bli en ganska knepig situation utifall hon skulle dyka upp eller om hans erkännande visar sig vara falskt på något sätt.

Dock så gick Dansk polis ut för någon dag sen och sa att dom letar efter en död person och om jag förstått det hela rätt så söker dom enbart i vattnet? Så man kan ganska enkelt räkna ut att PM sagt något om KWs död ute till havs.

Och sen att dom inte kan berätta endel saker pga KWs anhöriga kan ju betyda vad som helst. Någon mer än jag som tänkt på att dom säger sig söka efter "fynd" nu och inte efter en "kropp" som dom sagt förut.

Jag har sagt det tidigare i denna tråd men min chansning är att KW har på något sätt kommit i kontakt med propellern efter hon har ramlat överbord därav kanske inte så trevligt för hennes anhöriga att höra just nu om det är obekräftade uppgifter.
Att det ska vara ett sexual mord eller planerat mord har jag svårt för att tro men ingen vet än förutom PM.
Citera
2017-08-20, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SCANIAvsVOLVO
Dock så gick Dansk polis ut för någon dag sen och sa att dom letar efter en död person och om jag förstått det hela rätt så söker dom enbart i vattnet? Så man kan ganska enkelt räkna ut att PM sagt något om KWs död ute till havs.
Nej, inte så enkelt.

Det räcker att de själva kommit fram till att han inte har gått i land med ubåten för att de skall bestämma sig för att bara söka efter död kropp i vattnet. Dvs de har kommit fram till att han inte kan ha fört henne i land och låst in henne någonstans.

Skulle hon blivit ikastad och lyckas ta sig i land på kobbe hade deras flygsök hittat henne. Och hade hon tagit sig iland i bebodda trakter så skulle hon ha gett sig till känna - eller någon skulle ha hittat liket.

Så deras val att söka efter död kropp i vattnet ger ingen ledtråd om PM har pratat eller ej.

Polisen gör vad polisen alltid gör - använder uteslutningsmetoder.
Citera
2017-08-20, 21:03
Medlem
Angående navigeringsutrustningen så sa polisen att navigeringsutrustningen var förstörd så det inte gick att få fram data ur den, jag tolkade att den var förstörd rent fysiskt eftersom det går annars att kopiera chippen och dra data ur om det bara är lite vatten.

Men det framkommer väl senare hur han förstört utrustningen.

Har danskarna fup? Lär väl ta ett par månader innan undersökningen är klar.
Citera
2017-08-20, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Och PM kommer att kunna hitta ett par tre egna experter som kommer att nicka och förklara att den varianten är möjlig. Och försvarsadvokaten kommer på en liten papperslapp att ha ett antal kontrollfrågor att ställa till polisens expertvittnen, som de inte har någon chans att värja sig mot. De kommer att bli tvugna att säga "jo, det skulle kunna vara på det sättet". Spelar alltså inte någon roll om det tror det eller ej - de vittnar under ed och försvarsadvokaten kommer inte att vara korkad och formulera sig "hur stor är chansen", så de får möjlighet att svara "långt mindre än 1% chans att det gick till på det viset". Hennes frågor kommer att tvinga dem att svara "det är möjligt". Och hur skall domstolen fälla om polisens expertvittnen fås att säga att "det är möjligt" om ubåtssänkningen är det bästa kortet polisen har?

Finns det något i dansk lag som hindrar åklagaren från att ställa motsvarande fråga (alltså om sannolikheten för olika tänkta scenarion)?
Citera
2017-08-20, 21:05
Medlem
Riomios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .CYG.
Det vi diskuterar är om Kims iphone skulle kunna haft täckning när hon befann sig i tornet med mobilen i fickan eller hållande i handen nere i tornet.
Svaret skulle jag säga är ganska tveklöst ja.

Ibland får man som ingenjör lämna böcker, beräkningar och teori för att iakta hur verkligheten uppför sig.
Vad klassen är vet jag inte, den är ok att köra i hela östersjön.

"Tveklöst ja"! Jamen då skall inte jag sitta här och säga emot då är det naturligtvis så.
Citera
2017-08-20, 21:10
Medlem
Riomios avatar
Citat:
Finns det verkligen något regelverk för hobby-ubåt?

Men resultatet av skvalp följer ju inte bara av tankens volym, utan även placering och fysisk längd. En person som går fram/tillbaka längst bak i ubåten gör ju liten påverkan jämfört med en person av samma vikt som går mellan för och akter. Så just tankvolym känns som trubbigt verktyg för regelverk. Däremot påverkar ju volymen hur mycket kraft själva tank-väggen måste hantera.

Du kan ju detta, vad sysslar du med?
Citera
2017-08-20, 21:27
Medlem
Citat:
En sönderslagen navigator däremot går inte förklara bort som otur. Självfallet kan PM ha "råkat" tappa navigatorn från tornet och ner i ubåten. Men är det en normal köpt navigator som tappas, så kommer inte en sådan olycka att förstöra minneskretsar och installerade minneskort - dessa sitter på insidan och är rätt väl skyddade även om du krossar skalet och kanske även lyckas spräcka kretskortet. Glasfiberkretskort är däremot enormt sega så massivt våld förväntas inte vika kretskortet nog för att bryta av fastlödda minneskretsar - det var länge sedan man slutade med pertinax-kort (som ju dessutom tar upp fukt och alltså skall hållas långt borta från utrustning man vill ha i bilar eller båtar).

Och PM har inte tillgång till någon asfaltvält i ubåten så han kan inte "råka" köra över navigatorn och totalmangla den. Så - mekaniska skador som krossar minneskretsar måste alltså vara medvetet gjorda. Hittar domstolen en fet sak som är så graverande, så blir övrig bevisning inte lika kritisk. Som nämnts tidigare har folk dömts tidigare trots avsaknad av kropp - och en mosad navigator ligger bra till att motivera en sådan dom.

Jag kan inte se hur en förstörd navigator skulle kunna bidra till åtal eller dom. Det är inte olagligt att ha sönder sin egendom. Han kan ju säga att han fick ett utbrott för en vecka sedan och slog sänder den i ilska då

Om den nu verkligen slogs sönder - vet vi det? Om inte, kan det vara eeprom/flash kretsar (alltså minnet som loggar data) som brunnit, t.ex. att en buck regulator har spårat ur (pga av saltvattnet/skit som runnit in i burken) och matat spänning som ligger över spec för kretsarna, eller att processorn spårat ut och fått fel I/O kofiguration. Det finns mycket som kan gå fel!

Jag tror i övrigt som du att det blir svårt att fälla honom, såvida han inte erkänner eller om liket hittas.
Citera
2017-08-20, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Finns det något i dansk lag som hindrar åklagaren från att ställa motsvarande fråga (alltså om sannolikheten för olika tänkta scenarion)?
Åklagaren kommer givetvis att försöka formulera frågor som skall besvaras med "väldigt otroligt". Men det innebär ju bara att det då står 1-1 mellan åklagare och försvarsadvokat i den frågan. Det duger inte så bra för fällande.

Med sönderslagna minneskretsar får åklagaren däremot in en smash som inte försvarsadvokaten kan kontra. Eller för att ta efter amerikanska presidentvalet - åklagaren skulle få momentum
Citera
2017-08-20, 21:37
Medlem
Citat:
Utan kropp, feta blodspår mm är det jobbigt att försöka fälla PM för mord.
Men med nog med indicier mm så kan man gå iland med att fälla för vållande eller liknande.

Massor vi inte vet om signaler från master mm, mm.

Men oberoende av vad polisen sagt, så kan de få det riktigt svettigt att faktiskt bevisa i en domstol att ubåten sänktes med vilja. Även om reglage för dyktankarna är fullt öppna så kan PM lyckas beskriva att ubåten sakta höll på att sjunka på grund av läckande ventiler och att tanken var att försöka cykla tankarna och se om det fick ventilen/ventilerna att stänga fullt. Och att han inte vågade göra det experimentet innan han hade fått tag i en räddningsbåt så han hade någonstans att ta vägen om det gick fel. Troligt eller ej är irrelevant - är det polisens enda "bevis" så kommer domstolen verkligen, verkligen, verkligen att vara tjuriga med att bli övertygade om att PM:s förklaring inte kan stämma.

Och PM kommer att kunna hitta ett par tre egna experter som kommer att nicka och förklara att den varianten är möjlig. Och försvarsadvokaten kommer på en liten papperslapp att ha ett antal kontrollfrågor att ställa till polisens expertvittnen, som de inte har någon chans att värja sig mot. De kommer att bli tvugna att säga "jo, det skulle kunna vara på det sättet". Spelar alltså inte någon roll om det tror det eller ej - de vittnar under ed och försvarsadvokaten kommer inte att vara korkad och formulera sig "hur stor är chansen", så de får möjlighet att svara "långt mindre än 1% chans att det gick till på det viset". Hennes frågor kommer att tvinga dem att svara "det är möjligt". Och hur skall domstolen fälla om polisens expertvittnen fås att säga att "det är möjligt" om ubåtssänkningen är det bästa kortet polisen har?

En sönderslagen navigator däremot går inte förklara bort som otur. Självfallet kan PM ha "råkat" tappa navigatorn från tornet och ner i ubåten. Men är det en normal köpt navigator som tappas, så kommer inte en sådan olycka att förstöra minneskretsar och installerade minneskort - dessa sitter på insidan och är rätt väl skyddade även om du krossar skalet och kanske även lyckas spräcka kretskortet. Glasfiberkretskort är däremot enormt sega så massivt våld förväntas inte vika kretskortet nog för att bryta av fastlödda minneskretsar - det var länge sedan man slutade med pertinax-kort (som ju dessutom tar upp fukt och alltså skall hållas långt borta från utrustning man vill ha i bilar eller båtar).

Och PM har inte tillgång till någon asfaltvält i ubåten så han kan inte "råka" köra över navigatorn och totalmangla den. Så - mekaniska skador som krossar minneskretsar måste alltså vara medvetet gjorda. Hittar domstolen en fet sak som är så graverande, så blir övrig bevisning inte lika kritisk. Som nämnts tidigare har folk dömts tidigare trots avsaknad av kropp - och en mosad navigator ligger bra till att motivera en sådan dom.

Ja, medvetet gjort, men du snöar in och missar hela poängen; bara för att han sänker U-båten, betyder det inte att han burit hand mot KW!!!!!

Han kan sänka den, även om hon råkat ut för en olycka. I hans huvud blir han rädd att får skulden, som ansvarig skeppare, och riskerar att vara inlåst en tid. Då vill han inte att någon annan ska kunna segla med UC3, och sänker den och kanske förstör lite utrustning mekaniskt ( ännu inte bekräftat, vad jag vet).

Förstår du nu, han är ett original, och tänker ganska annorlunda än de flesta? Jag säger inte att det är så, men jag säger att det är fullt möjligt att han sänker den, trots begränsad inblandning i KW förmodade död. I det ögonblicket dom lämnade hamnen gjorde han sig skyldig oaktsamhet, enligt mig, för farkosten är inte riktigt 100.....
Citera
2017-08-20, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Har du information om vad hon hade på sig efter fotot tagits eller?
Ja man såg när de stack upp ur ubåten ingen flytväst
Citera
2017-08-20, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riomio
Du kan ju detta, vad sysslar du med?
Inte att bygga ubåtar i alla fall.

Bygger jag fordon så hobbybygger jag dem - och bygger dem små nog att jag får använda radio eller mobiltelefon och får stå och titta på. Fast det blir rätt rolig programmering för styrsystemen, då jag har ovanan att alltid vilja förbättra lite.
Citera
2017-08-20, 21:41
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag är helt säker på att det stod "jag är inte säker på att danska polisen har detta klart för sig". Men artikeln är ändrad och förkortad. Någon som har tryckt på gissar jag... (Kanske står i pappersversionen?)

Okej! Va bra att det är utrett. Det där med strömmar är ju ingen exakt vetenskap. Men det går att beräkna ganska bra har jag märkt i förundersöknigsprotokoll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in