2017-08-20, 18:51
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Fast i artikeln så står det ju hur strömmarna beter sig. Det finns god kännedom om dom och det går att följa dom och få uppdatering om dessa. Varför skulle vi ifrågasätta den expertis som finns? När expertisen i början säger att kroppen inte kan ha tagit sig in mot Skåne, varför ska då en massa resurser läggas på att söka längs Skånes kust? Jag tappade min jeansjacka exempelvis igår när jag var vid odenplan. Visst kan någon tagit den och dumpat den i Södertälje, men jag börjar med att leta runt Odenplan och på ställen jag kan tänka mig att den kan vara. Visst kan jag ringa mina polare i Södertälje och be dom gå ut å leta efter min jacka där. Men jag ser gärna att de lägger resurser på annat istället. Gärna Dubbelslagsvirvlar och andra drum rudiments

Oceanografen säger ju i artikeln, att det INTE verkade som om den danska polisen hade klart för sig var de borde leta. D.v.s. de hade inte kontaktat någon sådan expertis.

"Under fredagen var strömmen växlande" stod det ju, och det var på fredagen ubåten försvann.
Senast redigerad av Merwinna 2017-08-20 kl. 18:54.
Citera
2017-08-20, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrArmbandsur
Det var i ett nyhetsinslag nyligen.

Kan du möjligen länka?

Om han slagit sönder GPSen borde det ändå gå att flytta över ickretsarna med det viktiga innehållet till en helt ny likadan och tanka ur.
Det värsta är saltvattnets påverkan på elektronik i drift, kretsars ben kan "fräta" bort av detta inom dagar.
Då skulle man kunna poppa upp kretsen och löda nya ledare.
Frågan är om teknikerna är lika envisa som Madsen?
Citera
2017-08-20, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Kanske en liten hake, dock, lyckta dörrar för att inte kränka de anhöriga, blir kanske lite tunn. Iofs. kanske det är kränkande att höra att hon är död, men inte hittad, jag vet inte var gränsen går.

Ja, det skulle kunna förklara lyckta dörrar och det intensiva letandet efter KW. Dvs, om PM sagt att hon trillat av och att han inte lyckades få upp henne. Man har då ansett att det finns en chans att hitta henne i livet.
Citera
2017-08-20, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
En ubåt är ingen faradaysbur ovan ytan som tidigare diskuterats.
Även om luckor är stängda så finns elkablar och radiokablar på utsidan.
En VHF/HF (whatever antenn) kan trycka ned mobilsändare i ubåten o vice versa på korta avstånd .

GOGGLA O LÄS PASSIV REPEATER
Tror jag kommer långt med att ha använt läckande kabel yrkesmässigt.
Citera
2017-08-20, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan66
Har ingen aning hur tankarna är placerade på Madsens men normalt finns både aktra o förliga trim o ballasttankar.
Jag tog fram en gammal manual på ubåt Näcken för att se exakt placering.
Om det skvalpar vatten i en av tankarna så skulle det ändå inte påverka stabiliteten.
Och tankarna är ju inte sammankopplade så att vatten forsar mellan för och akter
Har ubåten en dyktank fram och en bak så är det skvalp i sidled som kan ge problem.
Har ubåten långa dyktankar babord och styrbord så blir det skvalp i längdled som kan ge problem.
Inget av fallen innebär att tankarna behöver peppras med bafflar - 1 eller 2 torde räcka.
Citera
Avstängd
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Tror jag kommer långt med att ha använt läckande kabel yrkesmässigt.

Dom stora bokstäverna var inte menade till dig - sorry
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Alltså, DET hade ju räckt för lyckta dörrar, om de bara ville att en präst skulle få gå hem till Kims anhöriga först, och ge dödsbeskedet på ett så skonsamt sätt som möjligt. Så de slapp få veta det i Ekstrabladet. Men nu måste ju föräldrarna ha informerats för länge sedan, så varför dröjer nyheterna till pressen? Och nu kommer någon att skriva att det är förundersökningssekretess, men en sådan uppenbar nyhet som att Madsen erkänt att hon var död, hade vi här i Sverige fått veta för länge sedan, om det hänt här. Kan ju finnas andra släktingar och vänner till Kim också som inte informerats av föräldrarna, och som får gå och oroa sig i onödan. Har ens hennes sambo informerats - han är ju inte officiellt anhörig eftersom de inte var gifta?

Hur tänkte du nu? Även om PM "erkänt" att hon är död och dumpad, är det inte SÄKERT förrän det finns bevis för det. Ingen polis i hela världen går förmodligen ut med obekräftade uppgifter, det är mycket amatörmässigt tänkt. Så länge KW saknas men inte är hittad, kommer polisen att tiga om vad som framkommit i förhör och teknisk bevisning.

Angående sambo har du rätt, han kommer i andra hand, när det väl finns bekräftade uppgifter, inte förr!
Senast redigerad av Whyback 2017-08-20 kl. 19:05.
Citera
2017-08-20, 19:10
Medlem
Riomios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Var lite därför som jag för ett antal dagar sedan undrade lite över kunskapsfördelningen i PM:s team. Känns inte som man hade folk som jobbat med styrsystem, regleralgoritmer eller liknande. Eller också hade han någon åsikt att han inte ville lita på annat än egna händer/ögon.

I grundläggande reglerteknik brukar eleverna få labba med vattentankar och pumpar och inse problemen när det är fördröjning mellan reglerkommando och respons. Vattenpumparna börjar pumpa fortare och fortare men nivån i vattentanken sjunker - sedan kommer paniken när det vippar över och det börjar stiga i vattentanken även om pumparna stängs av. Så det är hopplöst för en människa att försöka matcha en vanlig PID-reglering.

Är ju lurigt med tankarna - går båten djupare blir trycket högre och tryckluften pressas ihop och man får mer vatten i tankarna. Går båten upp mot ytan så expanderar luften och pressar ut ytterligare vatten. Samt då att det inte gör ont om ubåten själv har kapacitet att bry sig om trim.

Pump och vattentank är ett klassiskt experiment för att visa självsvängning. Hade de som skrev programmen till datorerna som skötte den automatiska aktiehandeln känt till det, så hade inte systemen kommit i självsvängning när de handlade med varandra. Men då hade jag också fortfarande fått jobba för brödfödan.
En inloppsventil kan vara till hjälp för att hålla trycket i barlasttankarna stabilt.
Citera
2017-08-20, 19:14
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Hur tänkte du nu? Även om PM "erkänt" att hon är död och dumpad, är det inte SÄKERT förrän det finns bevis för det. Ingen polis i hela världen går förmodligen ut med obekräftade uppgifter, det är mycket amatörmässigt tänkt. Så länge KW saknas men inte är hittad, kommer polisen att tiga om vad som framkommit i förhör och teknisk bevisning.

Angående sambo har du rätt, han kommer i andra hand, när det väl finns bekräftade uppgifter, inte förr!

Det måste ju förr eller senare bli en rättegång, vare sig kroppen hittats eller inte. Så det stämmer inte att uppgifterna måste vara bekräftade innan polisen eller rättsväsendet får gå ut med dem.
Citera
2017-08-20, 19:22
Medlem
Riomios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .CYG.
Vilken klass har Madsens ubåt?

Jag förstod det som att du skrev om en svensk ubåt. Här är de svenska operativa ubåtarna.
Gotlands-klass (1992–1997)
HMS Gotland (Gtd)
HMS Halland (Hnd)
HMS Uppland (Upd)
Södermanlands-klass (2003–2004)
HMS Södermanland (Söd) – tidigare Västergötlands-klass
HMS Östergötland (Ögd) – tidigare Västergötlands-klass

Vet du vilken av dessa det var?
Citera
2017-08-20, 19:28
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intelligentare
Madsen tittar ut over havet. Wall tittar pa sina vanner vid kajen och ler. En liten stund senare ser man att Madsen haller vanstra handen pa relingen till hoger om Wall, och sin hogra hand till vanster om Wall och alltsa har narmat sig Wall betydligt. Wall ar attraktiv, Madsen ar inte dum. Han tar chansen att umgas med en attraktiv kvinna pa ett positivt satt nar han har en sadan chans. Istallet for att ga ner och skruva pa rattar i ubaten sa valjer han att ha en trevlig pratstund med Wall, trots att ubaten troligtvis bast navigeras nerifran baten, men da maste han ju lamna Wall och det vill han ju inte.

Vad hander se'n? Ingen vet. Men det ar inte svart att gissa att nar samtalet blir sa trevligt och Wall ar sa glad och trevlig mot Madsen, att Madsen missbedomer och blandar ihop *professionell* och *privat*, som ar typiskt for forskare som blandar ihop begreppen arbete med intresse/hobby standigt och jamt. Inget markvardigt att en forskare ocksa blandar ihop trevlig pga journalist som vill veta saker, och trevlig pga privatperson vill narma sig Madsen. Madsen blandar alltsa ihop saker, och detta gor att han tror det ar OK om han tar och lagger sin hogra hand pa Walls vanstra hoft.

Hoppsan da, nu slutade det trevliga tvart. Detta var INTE OK for Wall, som bara hade en professionell kontakt med Madsen. Nej, nu vill jag inte sta har med Madsen langre, hans narmanden gar nu helt overstyr och jag star inte ut att sta kvar har helt ensam med en galen forskare. Han verkar ju inte helt riktig i huvudet, tanker Wall. Med vart kan hon ta vagen?

Nu kommer paniken. Pa en ubat som inte ar en vanlig bat, finns ingenstans att ga om man inte vill ga ner i det tranga utrymmet, och det vill absolut in Wall gora efter denna incident. Sta kvar? Nej aldrig i livet. Wall klattrar ner for stegen och satter sig som hon skulle gjort om detta hade varit en vanlig bat, pa den plana ytan pa ubatens tak, med ryggen mot ubats tornet. Det ar ju plant har sa det ska val vara OK trots allt tanker Wall. Klart hon ser faran, men det ar ocksa klart for dem bada att det ytterst ar Madsen som svarar for hennes sakerhet pa sin ubat.

Man ska inte glomma att detta ar tva hogt utbildade intelligenta personer.

Vad hander se'n?

Naturligvis kommer morkret, och med det blir balanseringen svarare for Wall trillar i vattnet. Madsen rusar ner och stanger motorn (om han inte redan hade gjort det), och se'n slanger han i Wall's livvast i vattnet och hoppas att hon ska hitta den. Morkret gor att han inte kan se Wall i vattnet och Wall kan inte se vare sig ubaten eller livvasten. De kan visserligen skrika till varann. Men Madsen kan inte se livvasten och kan inte forklara hur Wall ska simma. De driver ifran varann.

Madsen stannar hela natten i hopp om att Wall ska hitta ubaten, men han har inget ljus att satta pa pa ubaten.

Nasta dag inser Madsen att hans lage ar inte sa bra. Han aker till land igen utan att ha lyckats radda Wall. Madsen ar gift och vill inte att det ska komma fram att Wall klattrade ner for stegen darfor att han hade lagt sin hogra hand om Wall's vanstra hoft. Han inser genast att det forsta polisen kommer att gora ar att soka fingeravtryck, och da upptacka att Wall hade klattrat ner for stegen och satt och hallit sig fast i ubatstornet med bada handerna bakom ryggen.

Madsen ville inte hans fru skulle fa kannedom om detta, sa han sanker ubaten.

Har har jag forklarat tre saker i en logiskt sammanhangande kedja:
1. Flytvasten i vattnet (som senare har upptackts).
2. Vad ubaten gjorde uppe pa ytan utan ljus mitt i natten.
3. Sankandet av ubaten.

Jag erkanner att 3 ar lite svagt, men anda inte. Vem vill riskera att ens fru far kannedom av att man har narmat sig en annan kvinna?
De flesta skulle nog välja en våldtäkt före sätta sig på ubåtens tak, då finns ju chansen att överleva i alla fall.
Citera
2017-08-20, 19:33
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Oceanografen säger ju i artikeln, att det INTE verkade som om den danska polisen hade klart för sig var de borde leta. D.v.s. de hade inte kontaktat någon sådan expertis.

"Under fredagen var strömmen växlande" stod det ju, och det var på fredagen ubåten försvann.

Då får du minsann citera, för det du skriver om att oceanografen säger att det inte verkar som att polisen har klart för sig var de borde leta hittar jag inte. Snarare står det att polisen HAR uppgifter om strömförhållandena. Något annat finner jag inte i den artikeln du länkade till. Det står också klart och tydligt hur strömmarna var; förra fredagen var de växlande som du säger, sedan var de varit kraftigt sydgående.

Det oceanografen menar med förrädiska strömmar är att de inte alltid är likadana och inte följer ett visst mönster, och att det finns djuphål som en kropp kan befinna sig i, och det i kombination med hur botten är gör det svårt att finna en kropp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in