2017-08-20, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihilisti
Det här är det absolut mest rimliga jag sett hittills. Så han var kanske ute och letade efter henne när fartyget såg PM köra på natten.

Planerat mord är det inte, och knappast heller en våldtäkt.

Kanske en liten hake, dock, lyckta dörrar för att inte kränka de anhöriga, blir kanske lite tunn. Iofs. kanske det är kränkande att höra att hon är död, men inte hittad, jag vet inte var gränsen går.
Citera
2017-08-20, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .CYG.
Har varit ombord (inuti) på en svensk ubåt i ytläge med inpasseringslucka stängd, det plingade in meddelanden nära land.
En stapel var mottagningen på mobilen.
Att gsm/3G/4G-signalerna inte kan ta sig fram alls stämmer inte med verkligheten.
Kan Kims mobil ha täckning i tornet i hennes ficka? JA.
Nyfiken fråga i sammanhanget - hade ubåten någon repeater?

Eller var det civil ubåt med fina panoramafönster?
Citera
2017-08-20, 18:34
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Kanske en liten hake, dock, lyckta dörrar för att inte kränka de anhöriga, blir kanske lite tunn. Iofs. kanske det är kränkande att höra att hon är död, men inte hittad, jag vet inte var gränsen går.

Alltså, DET hade ju räckt för lyckta dörrar, om de bara ville att en präst skulle få gå hem till Kims anhöriga först, och ge dödsbeskedet på ett så skonsamt sätt som möjligt. Så de slapp få veta det i Ekstrabladet. Men nu måste ju föräldrarna ha informerats för länge sedan, så varför dröjer nyheterna till pressen? Och nu kommer någon att skriva att det är förundersökningssekretess, men en sådan uppenbar nyhet som att Madsen erkänt att hon var död, hade vi här i Sverige fått veta för länge sedan, om det hänt här. Kan ju finnas andra släktingar och vänner till Kim också som inte informerats av föräldrarna, och som får gå och oroa sig i onödan. Har ens hennes sambo informerats - han är ju inte officiellt anhörig eftersom de inte var gifta?
Citera
2017-08-20, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
För det första är det ingen som exakt kan säga hur strömmarna går i Öresund, eftersom de är ett sammelsurium. Detta har en man som vet vad han talar om berättat om i Aftonbladet redan:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/559RE/oceanografen-kroppen-kan-finnas-i-ostersjons-djuphal

För det andra är det ingen som vet ifall ubåten var i Sverige under alla de där timmarna de var borta.

Även om chansen var liten att K skulle finnas i Sverige, så var hon en svensk medborgare och hon kunde ha varit värd ett försök. Tror det skulle kännas bättre för de anhöriga också, att alla möjligheter undersökts, även de små möjligheterna. Nu får de ju tänka hela livet "tänk OM svenska polisen hade sökt där-och-där".
Att man inte vet exakt hur strömmarna går är inte detsamma som att man inte vet hur strömmarna inte går.

Dvs har man en situation där man inte vet om strömmarna går nordväst eller nordöst så betyder nu inte det att man trots allt kan veta att de inte går sydligt. Givetvis just nu påhittade riktningar så ta inte fram något sjökort och börja plotta.

Nästa steg här är ju att om man söker efter föremål eller personer på ytan, så är det ytströmmarna man skall fundera på - och då spelar ju vinden en hel del roll. Tror man att man söker någon kropp som sjunkit så blir ju ytströmmarna inte lika viktiga.
Citera
2017-08-20, 18:36
Avstängd
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast

En ubåt är ingen faradaysbur ovan ytan som tidigare diskuterats.
Även om luckor är stängda så finns elkablar och radiokablar på utsidan.
En VHF/HF (whatever antenn) kan trycka ned mobilsändare i ubåten o vice versa på korta avstånd .

GOGGLA O LÄS PASSIV REPEATER
Citera
2017-08-20, 18:39
Medlem
Jan66s avatar
Citat:
Tror inte man behöver särskilt många bafflar - men jämnt fördelade. Varje skvalp kummer ju att skapa en kraft i sin del av ubåten men skvalp på vardera sidan om tygdpunktscentrum kommer ändå inte att hjälpa varandra. Däremot vill man ju ha små öppningar så att man bromsar hur fort vattnet kan förflytta sig mellan respektive zon, så framåtgung inte förstärks genom att ytterligare vatten snabbt rinner över till främsta zonen.

Har ingen aning hur tankarna är placerade på Madsens men normalt finns både aktra o förliga trim o ballasttankar.
Jag tog fram en gammal manual på ubåt Näcken för att se exakt placering.
Om det skvalpar vatten i en av tankarna så skulle det ändå inte påverka stabiliteten.
Och tankarna är ju inte sammankopplade så att vatten forsar mellan för och akter
Citera
2017-08-20, 18:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Jag vet att jag inte är dum, däremot inte så himla insatt (eller inte alls faktiskt, är det tillåtet?) i den juridiska biten. Jag är dock väldigt negativt inställd till PM på grund av att han ljugit, och på det sättet orsakat KWs anhöriga ännu mer lidande.
De hoppades ju naturligtvis att det var sant att han släppt av henne på torsdagskvällen.

Han har också ljugit om sänkningen av ubåten. Han har alltså gjort bort sig, och av en sådan person kan jag vänta mig det värsta scenariot.
Varför ljuga annars? Att han var rädd om sitt rykte håller inte om han är en normalt funtad människa.

Det är ju GROVT vållande och jag är väldigt undrande vad som skett.

Haka inte upp dig på GROVT. Kan t ex räcka med sjöfylla eller att en man vid rodret på sin båt tar med sitt barn som inte är simkunnigt utan flytväst eller en för all del en för liten flytväst i jämförelse till barnets vikt och olykligt nog drunknar barnet.

Jag vet inte vad PM ljugit om, detta med sänkningen kan jag inte ta till mig inte heller att han ändrat sin version så pass att en avstigning aldrig skett. Att media skriver om det innebär inte att det är sanning för se bara hur det gick med telefonen tidningarna påstod att PM sagt sig inte han med, ett grovt missförstånd visade sig det sistnämda vara, luren var tydligen med.
Citera
2017-08-20, 18:41
Medlem
Citat:

Nej ingen repeater, det var som sagt en stapel sporadiskt.
Inga panoramafönster.
Inget hemmabygge.
Citera
2017-08-20, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jo ditt scenario med psyk kollaps av klaustrofobi vid dykning skulle kunna stämma.
Men man känner ju sin anhörig och vet om hon har tendenser till detta. Skulle det verkligen vara "kränkande" eller skämmigt att någon blir rädd och vill ut från en u-båt som dyker?

Inget av den information som kommit fram om KW skulle kunna tyda på att hon led av sådana besvär. Skulle hon verkligen välja att göra ett reportage ombord på u-båten om hon led av panikångest baserat på vad som upplevs inne i en u-båt?
Och varför spelar inte PM med öppna kort och uppger att detta har hänt, larmar, seglar i hamn etc. Varför dröjer han? Och sänker istället båten?

Två saker, tänker jag; dels behöver man nog inte ha haft tendenser till klaustrofobi på land, för att få det IRL i en U-båt, som kanske låter, pyser, doppar för eller akter, allt under en vilt arbetande skeppare. Dels är det kanske inte så kränkande i sig, men PM kanske berättar om hennes beteende på ett mycket kränkande sätt, och vare sig det är sant eller inte, blir det mycket obehagligt för anhöriga. Han kanske berättar att han i desperation bara gick upp till ytan igen, och dumpade den döda kroppen, griftefridsbrott, kan nog också uppfattas som tungt och kränkande.

Hela förra stycket helt hypotetisk, men för att visa att panik vid dyk och kränkning mot anhöriga kan höra ihop.
Citera
2017-08-20, 18:46
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .CYG.
Vilken klass har Madsens ubåt?
Class Midget, alltså miniubåt i dagligt tal.
Citera
2017-08-20, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Okej! Det har jag missat. Du har inte en länk?

Det var i ett nyhetsinslag nyligen.
Citera
2017-08-20, 18:48
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
För det första är det ingen som exakt kan säga hur strömmarna går i Öresund, eftersom de är ett sammelsurium. Detta har en man som vet vad han talar om berättat om i Aftonbladet redan:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/559RE/oceanografen-kroppen-kan-finnas-i-ostersjons-djuphal

För det andra är det ingen som vet ifall ubåten var i Sverige under alla de där timmarna de var borta.

Även om chansen var liten att K skulle finnas i Sverige, så var hon en svensk medborgare och hon kunde ha varit värd ett försök. Tror det skulle kännas bättre för de anhöriga också, att alla möjligheter undersökts, även de små möjligheterna. Nu får de ju tänka hela livet "tänk OM svenska polisen hade sökt där-och-där".

Fast i artikeln så står det ju hur strömmarna beter sig. Det finns god kännedom om dom och det går att följa dom och få uppdatering om dessa. Varför skulle vi ifrågasätta den expertis som finns? När expertisen i början säger att kroppen inte kan ha tagit sig in mot Skåne, varför ska då en massa resurser läggas på att söka längs Skånes kust? Jag tappade min jeansjacka exempelvis igår när jag var vid odenplan. Visst kan någon tagit den och dumpat den i Södertälje, men jag börjar med att leta runt Odenplan och på ställen jag kan tänka mig att den kan vara. Visst kan jag ringa mina polare i Södertälje och be dom gå ut å leta efter min jacka där. Men jag ser gärna att de lägger resurser på annat istället. Gärna Dubbelslagsvirvlar och andra drum rudiments
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in