2017-08-20, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riomio
Nu var det inte hur PM hanterar sina ventiler, utan hur jag skulle vilja ha det på min ubåt, om jag haft någon. Då hade jag föredragit en vridspjällventil.
Jag kommer att tänka på barlasttankarna. Fria vätskevolymer är bland det farligaste som finns för en båts stabilitet, och det måste ju även gälla en ubåt i högsta grad. Det borde vara väldigt tätt mellan skvalpskotten i barlasttankarna, och långsamma passager mellan dem för annars hade väl ubåten dansat jitterbugg.

UC3 innehåller ett antal kompromisser från en varvsbyggd U-båt. Modellen är väl från WW2, och idag kan man säkert styra vattenfyllningen med stor precision längs med ballasttankarna. Det intressanta är att knappt en person kan klara U-läge, eftersom det verkar styras av manuella ventiler, som behöver regleras hela tiden.
Citera
2017-08-20, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intelligentare
Madsen tittar ut over havet. Wall tittar pa sina vanner vid kajen och ler. En liten stund senare ser man att Madsen haller vanstra handen pa relingen till hoger om Wall, och sin hogra hand till vanster om Wall och alltsa har narmat sig Wall betydligt. Wall ar attraktiv, Madsen ar inte dum. Han tar chansen att umgas med en attraktiv kvinna pa ett positivt satt nar han har en sadan chans. Istallet for att ga ner och skruva pa rattar i ubaten sa valjer han att ha en trevlig pratstund med Wall, trots att ubaten troligtvis bast navigeras nerifran baten, men da maste han ju lamna Wall och det vill han ju inte.

Vad hander se'n? Ingen vet. Men det ar inte svart att gissa att nar samtalet blir sa trevligt och Wall ar sa glad och trevlig mot Madsen, att Madsen missbedomer och blandar ihop *professionell* och *privat*, som ar typiskt for forskare som blandar ihop begreppen arbete med intresse/hobby standigt och jamt. Inget markvardigt att en forskare ocksa blandar ihop trevlig pga journalist som vill veta saker, och trevlig pga privatperson vill narma sig Madsen. Madsen blandar alltsa ihop saker, och detta gor att han tror det ar OK om han tar och lagger sin hogra hand pa Walls vanstra hoft.

Hoppsan da, nu slutade det trevliga tvart. Detta var INTE OK for Wall, som bara hade en professionell kontakt med Madsen. Nej, nu vill jag inte sta har med Madsen langre, hans narmanden gar nu helt overstyr och jag star inte ut att sta kvar har helt ensam med en galen forskare. Han verkar ju inte helt riktig i huvudet, tanker Wall. Med vart kan hon ta vagen?

Nu kommer paniken. Pa en ubat som inte ar en vanlig bat, finns ingenstans att ga om man inte vill ga ner i det tranga utrymmet, och det vill absolut in Wall gora efter denna incident. Sta kvar? Nej aldrig i livet. Wall klattrar ner for stegen och satter sig som hon skulle gjort om detta hade varit en vanlig bat, pa den plana ytan pa ubatens tak, med ryggen mot ubats tornet. Det ar ju plant har sa det ska val vara OK trots allt tanker Wall. Klart hon ser faran, men det ar ocksa klart for dem bada att det ytterst ar Madsen som svarar for hennes sakerhet pa sin ubat.

Man ska inte glomma att detta ar tva hogt utbildade intelligenta personer.

Vad hander se'n?

Naturligvis kommer morkret, och med det blir balanseringen svarare for Wall trillar i vattnet. Madsen rusar ner och stanger motorn (om han inte redan hade gjort det), och se'n slanger han i Wall's livvast i vattnet och hoppas att hon ska hitta den. Morkret gor att han inte kan se Wall i vattnet och Wall kan inte se vare sig ubaten eller livvasten. De kan visserligen skrika till varann. Men Madsen kan inte se livvasten och kan inte forklara hur Wall ska simma. De driver ifran varann.

Madsen stannar hela natten i hopp om att Wall ska hitta ubaten, men han har inget ljus att satta pa pa ubaten.

Nasta dag inser Madsen att hans lage ar inte sa bra. Han aker till land igen utan att ha lyckats radda Wall. Madsen ar gift och vill inte att det ska komma fram att Wall klattrade ner for stegen darfor att han hade lagt sin hogra hand om Wall's vanstra hoft. Han inser genast att det forsta polisen kommer att gora ar att soka fingeravtryck, och da upptacka att Wall hade klattrat ner for stegen och satt och hallit sig fast i ubatstornet med bada handerna bakom ryggen.

Madsen ville inte hans fru skulle fa kannedom om detta, sa han sanker ubaten.

Har har jag forklarat tre saker i en logiskt sammanhangande kedja:
1. Flytvasten i vattnet (som senare har upptackts).
2. Vad ubaten gjorde uppe pa ytan utan ljus mitt i natten.
3. Sankandet av ubaten.

Jag erkanner att 3 ar lite svagt, men anda inte. Vem vill riskera att ens fru far kannedom av att man har narmat sig en annan kvinna?

Det här är det absolut mest rimliga jag sett hittills. Så han var kanske ute och letade efter henne när fartyget såg PM köra på natten.

Planerat mord är det inte, och knappast heller en våldtäkt.
Citera
2017-08-20, 17:15
Avstängd
scips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
... och den förfrågan var dagen efter.
Två gånger hitintills har Danmark bett sverige att söka på den svenska sidan och det berodde på hur strömmarna har ändrat riktning första dagarna så drog dom ner mot mön och Tyskland sedan har dom ändrat riktning och går mot Sverige och vidare ut i Östersjön.
Citera
2017-08-20, 17:18
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Målet med hundarna är inte primärt att hitta kroppen utan att få indikation på om det faktiskt finns en ett lik i vattnet. Hundar har varit effektiva vid sökande i sjö - men har inte sett någonting om någon med framgång lyckats i ett hav som ju dels är mycket större och dels har helt andra fenomen med vattenströmmar. En sjö har inte tidvatten och har den en eller ett par bäckar in och en eller ett par bäckar ut så torde dessa skapa ett någorlunda stabilt grundflöde som inte så mycket påverkas av ytvattnet.

Kan vara så att man tar till hundar bara därför att om man inte gör det så får man kritik. Dvs behöver inte vara så att man själva tror på det. Vad polisen än gör kommer folk att anse de är pappskallar.

Jo likhundar har en känslig nos och cadaverinet kan noteras avges redan efter 20 minuter från en död människa. Men hur länge finns det kvar?

Med Quick försökte man leta efter över 20 år gamla benrester med likhundar (dock utan att hitta något). Om en hund skulle känna doften av ett lik vattnet skulle man ju kunna tänka sig att alla döda kroppar inom flera decennier skulle kunna avge doft. Hur många drunknade icke återfunna döda människor finns det i Öresund och närliggande strömmande områden? Om man räknar decennier bakåt?

Tror att man kanske kan avsöka strandkanterna med hund efter KW, men knappast själva vattnet.
Citera
2017-08-20, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Varifrån får du uppgiften om att han slagit sönder navigeringsutrustning?

Danska polisen i ett uttalande.
Citera
2017-08-20, 17:26
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är ju en svensk medborgare som är borta, så jag fattar inte varför svensk polis, militär, kustbevakning o.s.v. inte hade kunnat söka på svenskt farvatten ÄNDÅ, utan att danska polisen sagt ja till det? Det finns ju inte precis någon LAG som förbjuder svenskar att söka efter en försvunnen svensk på svenskt territorium... Det var ju dessutom BRÅTTOM att göra det redan första dygnet, ifall hon skulle ha varit vid liv fortfarande och suttit och huttrat på något grund...

Håller med.
Jag har också lite svårt att förstå varför inte också Sverige sökte av på sin sida av sundet.
Om en utländsk medborgare försvinner i ett land brukar ju medborgarens land/UD mm engagera sig i efterforskningarna i möjligaste mån, i vart fall hålla sig väldigt uppdaterad om landet ligger långt bort.
Här är det alldeles nästgårds och hon kan ha både dumpats eller flutit omkring på svenskt vatten. Borde man inte - åtmindstone - ordna sök inom svenskt territorium? Oavsett strömmar kan hon ju åkt u-båt in på svenskt område. Helikopter som söker av kusten är ju inte ett enormt pådrag precis.
Citera
2017-08-20, 17:26
Medlem
Riomios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
UC3 innehåller ett antal kompromisser från en varvsbyggd U-båt. Modellen är väl från WW2, och idag kan man säkert styra vattenfyllningen med stor precision längs med ballasttankarna. Det intressanta är att knappt en person kan klara U-läge, eftersom det verkar styras av manuella ventiler, som behöver regleras hela tiden.

Ja, kanske till och med WW1 för de var väldigt rätt på det redan då. Det som verkar saknas på UC3 är några styrenheter med tillhörande givare sen är det nog en alldeles utmärkt hobbyubåt.
Citera
2017-08-20, 17:31
Medlem
Riomios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riomio
Ja, kanske till och med WW1 för de var väldigt rätt på det redan då. Det som verkar saknas på UC3 är några styrenheter med tillhörande givare sen är det nog en alldeles utmärkt hobbyubåt.
Ja också lanternor förstås.
Citera
2017-08-20, 17:32
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Håller med.
Jag har också lite svårt att förstå varför inte också Sverige sökte av på sin sida av sundet.
Om en utländsk medborgare försvinner i ett land brukar ju medborgarens land/UD mm engagera sig i efterforskningarna i möjligaste mån, i vart fall hålla sig väldigt uppdaterad om landet ligger långt bort.
Här är det alldeles nästgårds och hon kan ha både dumpats eller flutit omkring på svenskt vatten. Borde man inte - åtmindstone - ordna sök inom svenskt territorium? Oavsett strömmar kan hon ju åkt u-båt in på svenskt område. Helikopter som söker av kusten är ju inte ett enormt pådrag precis.

Varför "släpper" vi en av våra medborgare, dessutom en infödd svensk, på det här sättet? Hon var ju till och med folkbokförd i Sverige (Trelleborg), jag hade förstått det lite mer om hon stått som utflyttad till Danmark i folkbokföringsregistret. Tänk så mycket "vi" skulle ha letat, om det hade varit Muhammed som uppehållit sig i Sverige i tre månader som försvunnit...
Citera
2017-08-20, 17:33
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Jag har en möjlig till, att hon fick tokpsykbryt när de dök, och var fullständigt okontaktbar, t.ex., det får nog betraktas som kränkande, om PM berättat något sådant.
(Har skrivit ett antal inlägg om den varianten tidigare, men få har trott på det/ inte vidare kommenterat)

Jo ditt scenario med psyk kollaps av klaustrofobi vid dykning skulle kunna stämma.
Men man känner ju sin anhörig och vet om hon har tendenser till detta. Skulle det verkligen vara "kränkande" eller skämmigt att någon blir rädd och vill ut från en u-båt som dyker?

Inget av den information som kommit fram om KW skulle kunna tyda på att hon led av sådana besvär. Skulle hon verkligen välja att göra ett reportage ombord på u-båten om hon led av panikångest baserat på vad som upplevs inne i en u-båt?
Och varför spelar inte PM med öppna kort och uppger att detta har hänt, larmar, seglar i hamn etc. Varför dröjer han? Och sänker istället båten?
Citera
2017-08-20, 17:42
Avslutad
Varför skulle de ge sig ut så sent kan man väl också undra...
var det något secret mission som skulle genomföras under kvällen i mörkret när inte så många andra är till sjöss...
Citera
2017-08-20, 17:50
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intelligentare
Madsen tittar ut over havet. Wall tittar pa sina vanner vid kajen och ler. En liten stund senare ser man att Madsen haller vanstra handen pa relingen till hoger om Wall, och sin hogra hand till vanster om Wall och alltsa har narmat sig Wall betydligt. Wall ar attraktiv, Madsen ar inte dum. Han tar chansen att umgas med en attraktiv kvinna pa ett positivt satt nar han har en sadan chans. Istallet for att ga ner och skruva pa rattar i ubaten sa valjer han att ha en trevlig pratstund med Wall, trots att ubaten troligtvis bast navigeras nerifran baten, men da maste han ju lamna Wall och det vill han ju inte.

Vad hander se'n? Ingen vet. Men det ar inte svart att gissa att nar samtalet blir sa trevligt och Wall ar sa glad och trevlig mot Madsen, att Madsen missbedomer och blandar ihop *professionell* och *privat*, som ar typiskt for forskare som blandar ihop begreppen arbete med intresse/hobby standigt och jamt. Inget markvardigt att en forskare ocksa blandar ihop trevlig pga journalist som vill veta saker, och trevlig pga privatperson vill narma sig Madsen. Madsen blandar alltsa ihop saker, och detta gor att han tror det ar OK om han tar och lagger sin hogra hand pa Walls vanstra hoft.

Hoppsan da, nu slutade det trevliga tvart. Detta var INTE OK for Wall, som bara hade en professionell kontakt med Madsen. Nej, nu vill jag inte sta har med Madsen langre, hans narmanden gar nu helt overstyr och jag star inte ut att sta kvar har helt ensam med en galen forskare. Han verkar ju inte helt riktig i huvudet, tanker Wall. Med vart kan hon ta vagen?

Nu kommer paniken. Pa en ubat som inte ar en vanlig bat, finns ingenstans att ga om man inte vill ga ner i det tranga utrymmet, och det vill absolut in Wall gora efter denna incident. Sta kvar? Nej aldrig i livet. Wall klattrar ner for stegen och satter sig som hon skulle gjort om detta hade varit en vanlig bat, pa den plana ytan pa ubatens tak, med ryggen mot ubats tornet. Det ar ju plant har sa det ska val vara OK trots allt tanker Wall. Klart hon ser faran, men det ar ocksa klart for dem bada att det ytterst ar Madsen som svarar for hennes sakerhet pa sin ubat.

Man ska inte glomma att detta ar tva hogt utbildade intelligenta personer.

Vad hander se'n?

Naturligvis kommer morkret, och med det blir balanseringen svarare for Wall trillar i vattnet. Madsen rusar ner och stanger motorn (om han inte redan hade gjort det), och se'n slanger han i Wall's livvast i vattnet och hoppas att hon ska hitta den. Morkret gor att han inte kan se Wall i vattnet och Wall kan inte se vare sig ubaten eller livvasten. De kan visserligen skrika till varann. Men Madsen kan inte se livvasten och kan inte forklara hur Wall ska simma. De driver ifran varann.

Madsen stannar hela natten i hopp om att Wall ska hitta ubaten, men han har inget ljus att satta pa pa ubaten.

Nasta dag inser Madsen att hans lage ar inte sa bra. Han aker till land igen utan att ha lyckats radda Wall. Madsen ar gift och vill inte att det ska komma fram att Wall klattrade ner for stegen darfor att han hade lagt sin hogra hand om Wall's vanstra hoft. Han inser genast att det forsta polisen kommer att gora ar att soka fingeravtryck, och da upptacka att Wall hade klattrat ner for stegen och satt och hallit sig fast i ubatstornet med bada handerna bakom ryggen.

Madsen ville inte hans fru skulle fa kannedom om detta, sa han sanker ubaten.

Har har jag forklarat tre saker i en logiskt sammanhangande kedja:
1. Flytvasten i vattnet (som senare har upptackts).
2. Vad ubaten gjorde uppe pa ytan utan ljus mitt i natten.
3. Sankandet av ubaten.

Jag erkanner att 3 ar lite svagt, men anda inte. Vem vill riskera att ens fru far kannedom av att man har narmat sig en annan kvinna?
1. Flytvästen som senare upptäcktes kom inte från Nautilus.
2. Det skulle kunna vara rimligt att han var ute och letade efter henne en stund om hon fallit överbord. Men frågan är om det är rimligt att han skulle hålla på att leta själv i 13 timmar utan att kontakta polis eller sjöräddning? Hon hade ju bara trillat överbord - det kan hända den bäste.
3. Med din teori ville han sänka ubåten för att dölja hur hennes fingeravtryck hamnat på olika platser i båten? Det känns hemskt svagt - han skulle ju lätt kunna hitta på någon annan förklaring än att han rört hennes ben och att hon vägrat gå ner av den anledningen, exempelvis att hon blivit rädd och orolig när hon skulle ner i den lilla och trånga ubåten och helt enkelt föredrog att stanna uppe på däck. Fingeravtrycken skulle ju aldrig förklara alla andra saker som i så fall hänt - att han lagt sin hand på hennes ben etc. Han hade 13 timmar på sig att tänka ut en historia innan han mötte helikoptern från sjöräddningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in