2017-08-20, 11:59
Medlem
Jan66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Stämmer men det finns lowlifecontainers som jag sett med bara stålspant

Däremot så har tätningsytor ofta flera cm ickeledande material så iaf tätningsytor av gummi har sådana glapp så mobilfrekvenser åker kanske inte rakt ut men nästan.

Behövs inte mycket på korta avstånd.

För och spärra mobiltelefoniband på 700-900 Mhz som ju används för yttäckning så måste man ha maskor på max några cm , högre frekvenser som 1800,2100 och 2600 MHz kräver ännu mindre men dom har så kort räckvidd så det är inte aktuellt för sjötäckning i området.

700-900MHz är körbart c.a max 3 mil vid frisikt ,1800 kanske en 10km och 2600 nån km.

Lowlifecontainers.....har sett såna i Afrika på lastbilar men nu pratar vi standardcontainers som du ser på fartyg.
Dessutom är en container jordad via fartygets skrov vilket påverkar utstrålning.

Jo jag vet hur vågfällor fungerar, höll på med sådana containers förr där strålning ej fick komma ut genom ventilationsöppningar eller via elkablar.

Pratar vi GSM så begränsas räckvidd även av systemets tidsluckor, så även om signalstyrkan är hög så blir signalen för "gammal" för att accepteras av systemet om motstation är långt bort.
Men det var kanske det du syftade på.

Nu är vi lite off topic från ubåt...
Citera
2017-08-20, 12:03
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
http://www.forsvarsmakten.se/sv/organisation/livgardet/hundtjanstenheten/

"FÖRSVARSMAKTENS HUNDTJÄNSTENHET
Försvarsmaktens hundtjänstenhet föder upp och tränar hundar till Försvarsmaktens insatsförband. De utbildar även hundförare och företräder Försvarsmakten i sakfrågor som gäller hundar.

Varje år föds cirka 35-40 kullar schäfervalpar. Av de hundarna ska 50 stycken hundar, väl lämpade att att arbeta som tjänstehundar, väljas ut. Foto: Paula Levänen/Försvarsmakten
Nästan alla hundar som är verksamma i insatsförband kommer från Försvarsmaktens hundtjänstenhet. Foto: Kristina Swaan/Försvarsmakten
Tjänstehundar hjälper Försvarsmaktens personal med allt från patrullering till att leta efter minor, explosiva varor, narkotika eller försvunna personer. Försvarsmaktens hundtjänstenhet, FHTE, är en del av Livgardet. De finns utanför Märsta och i Kungsängen norr om Stockholm och samt vid hundavelsstationen i Sollefteå. Enligt regeringsbeslut 2011 ska Försvarsmaktens avelsprogram även förse polisen med lämpliga tjänstehundar.

AVELN STYRS FRÅN SOLLEFTEÅ
Sedan sommaren 2005 bedriver hundavelstationen i Sollefteå egen avel med schäferhundar. Varje år föds cirka 35-40 kullar schäfervalpar. Av de hundarna ska 50 stycken hundar, väl lämpade att att arbeta som tjänstehundar, väljas ut. När valparna är runt 8-10 veckor gamla placeras de hos fodervärdar. Där stannar de tills de är ungefär ett och ett halvt år gamla.

LÄMPLIGHETSTESTET
När hundarna blivit ett och ett halvt år testas de av Försvarsmakten och polisen i en gemensam test. Testet som genomförs kallas lämplighetstest. Det kontrollerar att hunden är mentalt stabil och om den är lämpad att arbeta som tjänstehund. Varje år lämplighetstestas ungefär 200-250 hundar. Av dem är det cirka 60 stycken som går vidare.

Godkända hundar placeras inom Försvarsmakten eller polisen. Försäljning till annan myndighet, nation kan förekomma."

Mer info om avelsprogrammet finns här

http://www.forsvarsmakten.se/siteassets/3-organisation-forband/livgardet/hundtjanst/fm-avelsprogram-arsrapport-2015-bilaga-1.pdf
Tack för detta. Det är uppenbart att det i alla fall finns någon form av samarbete mellan försvarsmakt och polis för att få fram utbildade hundar - jag kände inte till detta.

Anledningen till min skeptism är att jag trodde (felaktigt) att Statens Hundskola gått ur tiden efter en hel radda med konkurser och ägarbyten. Jag har försökt reda ut om hundskolan existerar eller inte, men det är inte helt enkelt. Det verkar orimligt att det finns TVÅ kennlar på samma ställe som avlar fram och utbildar polishundar, så man får förmoda att förvirringen orsakas av alla namn- och ägarbyten.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Statens_hundskola

Men jag kan samtidigt säga att polisen köper en hel del polishundar från kennlar i privat ägo. Jag kan säga detta med bestämdhet då jag har en släkting som driver en sådan kennel och har/haft ett tjugotal hundar i aktiv tjänst.

Men, det här blir OT, så jag avslutar med att tacka för info:n - jag hade helt fel, tydligen.
Citera
2017-08-20, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Jodå, det är fullt möjligt!

Förbannelsen, som han upplever att den har, är säkert tillräcklig orsak till sänkning ( i HANS värld).

Ljugit om position, menar du att han inte varit vi kaj och släppt av KW? Det var kanske det första enkla försöket att dölja en olycka.

Navigationsutrustning, annan utrustning: om han ansåg det vilade en förbannelse, som kanske blev bekräftad av "olyckan" ( oklart vad..), fanns det väl stor anledning att ta ut frustration fysiskt, eller?

Bisarrt att du ens kan försvara grisen om att han skulle dölja en olycka och få det att se ut som ett mord.
Citera
2017-08-20, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Det där om förbannelsen var ant ett förtäckt hot via sms till styrelsen i ubåtsföreningen. Stod något i stil med; förbannelsen är jag. Jag tolkar detta som att något otrevligt skulle hända ubåten o kanske styrelsen, om de inte avstod ubåten.

Vi har att göra med en person som har en lite annan mind-set än de flesta, och det kan dyka upp mycket oväntade saker med mycket oväntade förklaringar. I sms'et blandade han ihop sin själv med båten, på något för de flesta svårbegripligt sätt. Jag håller fortfarande låga odds på att det är ett skruvat/irrationellt skäl till sänkning, vi får se.
Citera
2017-08-20, 12:13
Medlem
"Ursprungligen postat av Whyback
Jodå, det är fullt möjligt!

Förbannelsen, som han upplever att den har, är säkert tillräcklig orsak till sänkning ( i HANS värld).

Ljugit om position, menar du att han inte varit vi kaj och släppt av KW? Det var kanske det första enkla försöket att dölja en olycka.

Navigationsutrustning, annan utrustning: om han ansåg det vilade en förbannelse, som kanske blev bekräftad av "olyckan" ( oklart vad..), fanns det väl stor anledning att ta ut frustration fysiskt, eller?"

Citat:
Ursprungligen postat av herrArmbandsur
Bisarrt att du ens kan försvara grisen om att han skulle dölja en olycka och få det att se ut som ett mord.

"Försvara"? Anser du att jag försöker försvara honom? På vilket sätt menar du?

Förstår inte alls hur du tänker, och anser absolut inte att jag försvarar honom ( inte "grisen" för mig, innan vi har fakta).
Citera
2017-08-20, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VerklighetenJa
Citat:
Ursprungligen postat av jurabergen
Det är så uppenbart att PM vet när, var och hur KW försvann/dog/mördades.

Varför säger karjävlen inget??? Danska Polisen borde kunna pressa han.

---------------------------------------------------------------------------------------------------- -----------------
Jag tycker också att det borde gå att komma fram --- Dom kan väl aldrig släppa ut honom ???
Är det inte lite som med Breivik i Norge han kommer heller aldrig ut. Vem skulle taga det på sitt ansvar Rehabiliterad fortsätt
Varsågod Madsen ..fortsätt svetsa U -båtar och sänk dessa efter hand du jiddrat med andra tag med dig tjejer. UT aldrig IN ..
Det finns ju inte
ÅKLAGAREN säger väl bara
Ingen som går hem innan detta är klart . Tjejen var i din båt .. Nu är hon borta vi draggar.
Dom rövarhistorierna du levererar håller INTE kom hit med ngt sanningsenligt vettigt eller
Antingen hamnar du i ett litet rum med madrasser på väggarna - allting fastskruvat -- med dörrhandtag på utsidan endast.
Kommer aldrig ut. ( personligen tycker jag det verkar nära till hands )
Eller hamnar du i en Cell. Men ut kommer du ju inte ...
Nu kan ju inte jag de bitarna juridiskt men han har ju haft kvinnan i sin vårdnad ..Så lätt kan det väl inte vara att komma undan. Då behöver ju Danskarna skriva nya lagar. Kanske vi också.

Vi vet ju inte om han nu berättat sin version av hur hon dött, samt var han gjort av kroppen.
Problemet är ju att hittar polisen inga spår i ubåten eller kropp så är det svårt att ifrågasätta.
Detsamma vad gäller kroppen, hittas inte den så står han oemotsagd om han säger att han dumpat den någonstans i vattnet där den drivit iväg.

Jag tror vi kommer få höra hans story så småningom, inte den versionen att han släppt av henne då för den tror jag att han backat ifrån. Men huruvida den kommer vara sanningen om vad som hänt är ju tveksammare.
Citera
2017-08-20, 12:43
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proximac
PM har målats upp till en säregen och underlig figur på ett negativt farligt vis i media det är väl det som skapar den största mystiken tillsammans med en u-båt. Det är väl bara att se om det blir häktning på nytt efter dessa dagar som han nu sitter hätad på, den "lägre" misstankegraden vad det med.. Danmark har andra lagar på häktning än Sverige så att det blev så mycket som 24 dagar på så pass låg misstankegrad som ändå "skälig" är hade inte fått ske i Sverige men i DK funkar det så i och med att danskarna i det långa loppet är mycket mer humana i sina häktningar.

PM har ju redovisat hur det gått till och på det sitter han för "grovt vållande" som är ett oaktsamhetsbrott så olycka ligger nära till handen bra mycket närmare än något jävla "sexmord".
Vad i ett oaktsamhetsbrott kan vara kränkande för anhöriga tro? Strypsex som gick överstyr?
Citera
2017-08-20, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Vad i ett oaktsamhetsbrott kan vara kränkande för anhöriga tro? Strypsex som gick överstyr?

Tror inte man ska hänga upp sig vid den där formuleringen.
Citera
2017-08-20, 12:50
Avstängd
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan66

Pratar vi GSM så begränsas räckvidd även av systemets tidsluckor, så även om signalstyrkan är hög så blir signalen för "gammal" för att accepteras av systemet om motstation är långt bort.
Men det var kanske det du syftade på.

Nu är vi lite off topic från ubåt...

Basic mobiltelefoni(aka GSM) där ute kommer man aldrig upp i dom distanserna att tidluckan
driver så mycket så det blir "icke möjligt".
Det är +30km nånstans , desutom har man längs kuster kört hälften/osynk av tidluckor
så man kunna köra hälften av luckorna för att slippa krocken mellan dom.
Man har då fått dubbla räckvidden mot specen , uppåt 60km vid fri sikt

Bara för båtfolket - dock inte i Öresund - det är ju att räkna som tätort.

112/911 samtal skiter i tidsluckor och kör ändå - typ forcerad trafik
Senast redigerad av 448 2017-08-20 kl. 12:52.
Citera
2017-08-20, 12:55
Medlem
Citat:

Kan betyda i princip vad som helst t ex, han säger sig ha hjälpt KW försvinna frivilligt detta kan nog uppfattas kränkande för anhöriga
Citera
2017-08-20, 12:59
Medlem
Citat:

Kränkande för familjen skulle väl vara om han på något sätt talar illa om KW. Han kan till exempel säga att hon har klantat till det ordentligt eller att hon fick skylla sig själv att det gick som det gick. Annars är det svårt att se vad han skulle ha sagt som kan vara kränkande.
Citera
2017-08-20, 13:01
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SCANIAvsVOLVO
Kan betyda i princip vad som helst t ex, han säger sig ha hjälpt KW försvinna frivilligt detta kan nog uppfattas kränkande för anhöriga
Ja nog "hjälpte" han henne försvinna alltid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in