Citat:
Ursprungligen postat av
448
Nej antagligen inte - och det är viktigt att information här är sann.
Så när det gäller faradays bur , ligger mobilen nära eller i kontakt med stängda kakburken så funkar den som antenn.
Blir värre om man packar mobilen i plast så att det finns avstånd mot burken, då slocknar det.
Angående fraktcontainers , dom har ofta trägolv - dom är inte kompletta burar och dämpar till 100%
Angående bilar som faraday burar - funkar dåligt - öppningarna måste vara mycket mindre än våglängden för att spärra - en bils rutor släpper igenom frekvenser någorlunda hyfsat nedåt 70-80Mhz med en våglängd på 4 meter.
"Ligger mobilen nära eller i kontakt med stängda kakburken så funkar den som antenn." Inte om kakburken är jordad, och bättre jordad än vad en ubåt i vattnet är kan man knappast vara.
Även om en container har trägolv så är där en stålram runtom som står på marken (jordad) och möjligheterna för en signal att läcka ut där är säkerligen försumbar. Det framkom också i kommentaren att de hade provat det praktiskt och att det inte fungerade.
För att återgå till ubåtstornet så är där vad jag förstår två öppningar, en i skrovet som har en vattentät lucka, och en större i taket på tornet som är utan lucka. I så fall skall dina brutna radiovågor, då mobilen ligger nere i ubåten, brytas flera gånger om de skall ta sig ut genom två öppningar med stora förluster som följd.
Detta blir väldigt teoretiska diskussionstoner där vi har olika uppfattningar och därför ganska meningslösa att fortsätta. Jag erkänner mig gärna besegrad om du är tillfreds med det.
MVH