2017-08-20, 02:43
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Han hade råd med lanterna, men båten var inte färdigbyggd och lanternor var en av de saker de ännu inte monterat på.

Källa:
https://www.tu.no/artikler/det-hagler-med-tekniske-sporsmal-etter-at-ubaten-sank-her-er-svar-pa-mange-av-dem/403831
Ledlanternor med småbatterier monterade på en gösstake med magnetfäste, att vid behov ha på tornet i övervattensläge, är en fråga om någon enstaka tusenlapp. För en normal människa vore det en självklarhet att fixa något sådant innan fasta installationer är klara.

Nu verkar han ju njuta av att trotsa bestämmelserna, lite som en fyraåring som testar gränserna för vad mamma tål. Sänka stora mängder bly-, järn- och elektronikskrot och så vidare. Han verkar ha något slags karisma som får anhängare utanför kuriosarapporterare i pressen, även människor som säkert är bättre underrättade än han själv.

Han är en sorts kultledare och massmedia har gett kulten näring.
Senast redigerad av Sven-Gustaf 2017-08-20 kl. 02:50.
Citera
2017-08-20, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Jag förmodar att du skämtar...

Lögndetektor (eller Polygraf, som är den rätta benämningen) används inte i Sverige, även om det kan ha använts vid något enstaka tillfälle. Christer Pettersson, som var/är misstänkt för mordet på statsminister Olof Palme genomgick en sådan test som visades i TV för ett antal år sedan. Men inslaget var mer av ett jippo...

Jovisst, men nu är inte MGM häktad i Sverige. Vad gäller i Danmark?
Citera
2017-08-20, 03:18
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Jag förmodar att du skämtar...

Lögndetektor (eller Polygraf, som är den rätta benämningen) används inte i Sverige, även om det kan ha använts vid något enstaka tillfälle. Christer Pettersson, som var/är misstänkt för mordet på statsminister Olof Palme genomgick en sådan test som visades i TV för ett antal år sedan. Men inslaget var mer av ett jippo...

Man använder den heller inte i Danmark, vilket kanske är mer relevant här och nu...
Citera
2017-08-20, 04:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kjelle83
https://www.hd.se/2017-08-19/sjopolis-fran-stockholm-forstarker-sokandet-efter-kim-wall

Bör ju tyda på att man har något att gå på om de kallas in nu...

"Helgens sökinsats efter den försvunna skånska journalisten Kim Wall har utökats med personal från Sjöpolisen från Stockholm och Sjöräddningssällskapet.
Sökningen inleddes under lördagseftermiddagen och beräknas pågå även under söndagen. Enligt uppgifter till HD och Sydsvenskan utgick lördagens sökinsats från Falsterbonäset.
– Jag har inte fått någon information om att de funnit något under dagen, säger Åsa Emanuelsson vid polisens ledningscentral.
Varför förstärker Sjöpolisen från Stockholm nu?
– Förfrågan har kommit från dansk polis, de har begärt att man ska hjälpa till. Man har sökt med båt och helikopter under dagen och kommer fortsätta imorgon när det är ljust igen, säger Åsa Emanuelsson.
Under lördagseftermiddagen sökte man efter den försvunna journalisten längs den skånska kustremsan.
– Strömmarna har gått mot den skånska kusten så föremål skulle sannolikt ha flutit i land här, säger Åsa Emanuelsson."

Ursäkta..men vilka jävla nötter till danska snutar.. Rent ut sagt..

De fick förfrågan från Sverige dagen efter " försvinnandet " och sa uttryckligen NEJ till sökhjälp!
Är det lönt nu?
Senast redigerad av Din farsas tand 2017-08-20 kl. 04:22. Anledning: .
Citera
2017-08-20, 04:59
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din farsas tand
Ursäkta..men vilka jävla nötter till danska snutar.. Rent ut sagt..

De fick förfrågan från Sverige dagen efter " försvinnandet " och sa uttryckligen NEJ till sökhjälp!
Är det lönt nu?

Förmodligen för att vid den tidpunkten var det inte lönt att söka på svenskt vatten. Det är inte så märkligt. Det tar tid för en kropp att färdas i vattnet långa avstånd. Det kanske va du som va en nöt just nu?
Citera
2017-08-20, 05:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jurabergen
Det är så uppenbart att PM vet när, var och hur KW försvann/dog/mördades.

Varför säger karjävlen inget??? Danska Polisen borde kunna pressa han.

Han kan mycket väl ha gjort det, men polisen måste såklart försöka verifiera att det är riktigt, och det arbetet hamnar normalt inte i pressen.

Detta spel kan hålla på, länge. Han säger något, polisen undersöker om det är så, är möjligt. Är det inte möjligt, konfronteras han med det, och släpper kanske en annan variant av sin berättelse....
Citera
2017-08-20, 06:11
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Han kan mycket väl ha gjort det, men polisen måste såklart försöka verifiera att det är riktigt, och det arbetet hamnar normalt inte i pressen.

Detta spel kan hålla på, länge. Han säger något, polisen undersöker om det är så, är möjligt. Är det inte möjligt, konfronteras han med det, och släpper kanske en annan variant av sin berättelse....

Han verkar ju redan ha ändrat sin berättelse. men ändå är han bara häktad under "grovt vållande till annans död" och inte för mord. Det tycker jag verkar lite märkligt.

Det fanns ju en misstanke om mord från början. Men det kanske var polisen som uttalade den. Domstolen har aldrig skrivit ned det han misstänks för från mord till "grovt vållande".

Men polisen verkar veta något som gör att man inte går ut med mordanklagelse direkt. Verkar annars lite konstigt tycker jag. Jag hade förväntat att polisen skulle ha pressat honom hårdare. Man har inte det intrycket, i alla fall från det man läser i media.
Citera
2017-08-20, 06:33
Medlem
Det spekuleras mycket kring PM's person och personlighet, med rätta. Att han är en ganska udda människa, är nog de flesta överens om. Vad det betyder för den båttur och försvinnandet av KW, kan landa i många möjliga scenarier. Polisen håller på att gå igenom dom, och parallellt söker man efter kvarlevor.

Vi vet att allt var lugnt ombord efter någon timmes seglats. I nästa observation är PM på väg att sänka Nautilus. Vad har hänt?

Jag tror man ska väga in det fakta, att PM ansett att det vilade en förbannelse över UC3. För någonting har ju uppenbart hänt med KW, och då är det inte orimligt att PM funderar ensam över natten, kanske på botten som han gjort tidigare. När han vaknar, bestämmer han sig för att skeppet är förbannat, och måste sänkas. Han gör det på ett kontrollerat sätt, för egen del.

Och, vad har då hänt med KW, som mycket sannolikt är död? För min del lutar jag åt någon form av olycka, farkosten var inte direkt ett väldigt stabilt bygge. Enligt flera kommentarer var det svårt/mycket svårt att manövrera för en person på ett säkert sätt. Det kan ha hänt ett antal olika saker.

Mina troligaste, är att KW föll över bord eller att det blev kaos vid ett dyk.

Kaos vid dyk kan t.ex. ha varit att skeppet inte uppförde sig som det skulle, PM svor och skrek, började ratta hit och dit, och KW fick panik, en klaustrofobisk ångestattack. PM måste både hantera skeppet och en människa i total panik. I ett sådant läge fattar de flesta skeppare ett rationellt beslut, som de flesta inser. Han måste temporärt tysta KW, det är inte lätt att göra det rätt på några sekunder.

Väl i hamn, ska PM nu redogöra för den katastrofala turen. Han vet nog inte vad han ska börja med, men kör den enkla, att KW är avsläppt. Den höll inte länge, då ändrar han till att hon rasat i vattnet. Polisen vill veta exakt hur och när, han beskriver det mer eller mindre bra, beroende på om det var det som hände.

Om det var kaos vid dyk, och han säger det till polisen, får han genast ett stort gäng med frågor, bl.a. hur försökte han lugna/ sätta KW "ur spel", varför han kastat i liket mm.

Och, så här går det att spekulera i oändlighet, anledningen till mitt inlägg är att jag bedömer olycka eller vårdslöshet som orsak och vill poängtera att det var ett ganska osäkert skepp som seglade ut den där torsdagen......
Senast redigerad av Whyback 2017-08-20 kl. 06:49.
Citera
2017-08-20, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Han verkar ju redan ha ändrat sin berättelse. men ändå är han bara häktad under "grovt vållande till annans död" och inte för mord. Det tycker jag verkar lite märkligt.

Det fanns ju en misstanke om mord från början. Men det kanske var polisen som uttalade den. Domstolen har aldrig skrivit ned det han misstänks för från mord till "grovt vållande".

Men polisen verkar veta något som gör att man inte går ut med mordanklagelse direkt. Verkar annars lite konstigt tycker jag. Jag hade förväntat att polisen skulle ha pressat honom hårdare. Man har inte det intrycket, i alla fall från det man läser i media.

Som jag ser det, finns det inga som helst motiv till mord, läs mitt separata citat ovan. Men du eller någon annan har kanske har några....?
Senast redigerad av Whyback 2017-08-20 kl. 07:24.
Citera
2017-08-20, 07:22
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Som jag ser det, finns det inga som helst motiv till mord, läs mitt separata citat ovan. Men du kanske har några, kom ut med dom då.
När man inte vet så brukar polisen inte utgå från ett brott av lägre "grad". Att man ännu inte funnit ett motiv till mord tror jag inte räcker.
Senast redigerad av wwr 2017-08-20 kl. 07:26.
Citera
2017-08-20, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
När man inte vet så brukar polisen inte utgå från ett brott av lägre "grad". Att man ännu inte funnit ett motiv tror jag inte räcker.

Håller med om det, så är det i Sverige. Då finns två osäkerheter; har man en annan praxis vid häktningar i Danmark, och kan polisen redan veta att det knappast var mord som det handlar om?

Det senaste är uteslutet, polisen kan knappast utesluta något, efter ett par dagar, så vi får nog gå på att praxis är lite annorlunda.
Citera
2017-08-20, 07:45
Medlem
Sarumans avatar
Någon som övervägt tanken att PM redan brutit ihop och berättat allt för polisen? Efter någon dag hade han ju ändrat sin historia och därefter är han häktad och det är locket på. Danska polisen är explicita med att de söker vittnen som sett Nautilus och de söker efter kroppen i vattnet.

Vad skulle PM hålla presskonferens om som polisen satte stopp för eftersom det "kunde vara kränkande för offrets familj"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in