Det spekuleras mycket kring PM's person och personlighet, med rätta. Att han är en ganska udda människa, är nog de flesta överens om. Vad det betyder för den båttur och försvinnandet av KW, kan landa i många möjliga scenarier. Polisen håller på att gå igenom dom, och parallellt söker man efter kvarlevor.
Vi vet att allt var lugnt ombord efter någon timmes seglats. I nästa observation är PM på väg att sänka Nautilus. Vad har hänt?
Jag tror man ska väga in det fakta, att PM ansett att det vilade en förbannelse över UC3. För någonting har ju uppenbart hänt med KW, och då är det inte orimligt att PM funderar ensam över natten, kanske på botten som han gjort tidigare. När han vaknar, bestämmer han sig för att skeppet är förbannat, och måste sänkas. Han gör det på ett kontrollerat sätt, för egen del.
Och, vad har då hänt med KW, som mycket sannolikt är död? För min del lutar jag åt någon form av olycka, farkosten var inte direkt ett väldigt stabilt bygge. Enligt flera kommentarer var det svårt/mycket svårt att manövrera för en person på ett säkert sätt. Det kan ha hänt ett antal olika saker.
Mina troligaste, är att KW föll över bord eller att det blev kaos vid ett dyk.
Kaos vid dyk kan t.ex. ha varit att skeppet inte uppförde sig som det skulle, PM svor och skrek, började ratta hit och dit, och KW fick panik, en klaustrofobisk ångestattack. PM måste både hantera skeppet och en människa i total panik. I ett sådant läge fattar de flesta skeppare ett rationellt beslut, som de flesta inser. Han måste temporärt tysta KW, det är inte lätt att göra det rätt på några sekunder.
Väl i hamn, ska PM nu redogöra för den katastrofala turen. Han vet nog inte vad han ska börja med, men kör den enkla, att KW är avsläppt. Den höll inte länge, då ändrar han till att hon rasat i vattnet. Polisen vill veta exakt hur och när, han beskriver det mer eller mindre bra, beroende på om det var det som hände.
Om det var kaos vid dyk, och han säger det till polisen, får han genast ett stort gäng med frågor, bl.a. hur försökte han lugna/ sätta KW "ur spel", varför han kastat i liket mm.
Och, så här går det att spekulera i oändlighet, anledningen till mitt inlägg är att jag bedömer olycka eller vårdslöshet som orsak och vill poängtera att det var ett ganska osäkert skepp som seglade ut den där torsdagen......
Senast redigerad av Whyback 2017-08-20 kl. 06:49.