2017-08-20, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
[...]
Jag kan danska och när jag läser meningen så läser jag den som att polisen uppger att... inte att de skulle vara osäkra på sin sak. I andra sammanhang kan ordet angivelig innehålla ett mått av osäkerhet, men inte när polisen uppger något.
Du såg att jag inte begränsade mig till Google utan bjöd på denna länk?
http://ordbok.woxikon.se/sv-da/angivelig

Den expanderar till "försäkrat", "påstått" och "åberopat".
Citera
2017-08-20, 00:53
Medlem
Sgt.Blands avatar
Det har kommit upp en artikel på Ekstrabladet som spekulerar om mobilerna. Men jag kan inte hitta nån ny information utöver vad man redan har kunnat anta.

http://ekstrabladet.dk/112/ubaadsmysteriet-mobiltelefoner-kan-hjaelpe-politiet/6784145
Citera
2017-08-20, 00:58
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Du såg att jag inte begränsade mig till Google utan bjöd på denna länk?
http://ordbok.woxikon.se/sv-da/angivelig

Den expanderar till "försäkrat", "påstått" och "åberopat".
Ordböcker är bra, men de täcker inte allt det som ett ord betyder när vår hjärna ska tolka det.

Jag tänker att angivelig ligger närmast ordet förmodat i detta fall. Det kanske redan har skrivits, men det är ibland bra med förtydliganden. Danska är ett språk som innehåller så mycket mer än bara själva orden.
Citera
2017-08-20, 01:00
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
En person som är minst normalbegåvad har svårt för att få det att gå ihop, därför blir slutsatsen att nattseglatsen gjordes för att PM var tvungen att ta den risken.
Jag tror att det kommer att gå att bevisa att PM inte har kunnat ens i teorin lägga till vid Refshaleön. KW har dött 21-22 runt Middelgrundsfort och efter det så har PM dragit söderut för att städa undan efter sig. Rutten lär inte gå att ljuga om när snuten har samlat in det de kan. Och KW lär vara dumpad söder om bron, det är min gissning just nu iaf.
Citera
2017-08-20, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
En person som är minst normalbegåvad har svårt för att få det att gå ihop, därför blir slutsatsen att nattseglatsen gjordes för att PM var tvungen att ta den risken.

Ja visst, men jag får även en känsla av att detta är något han har övat på. Hans bror till exempel säger att PM har gjort detta många gånger, varit ute ensam på natten i farleden utan lanternor. Enda sedan uppgraderingen verkar lanternor ha saknats.

Detta tyder på att PM på något sätt har planerat detta. Det är det som är så märkligt. Vissa saker tyder på tillfällighet och olycka, men annat tyder på långvarig planering.
Citera
2017-08-20, 01:06
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Att han behövt simma/vada skulle ju kunna vara motivering att sänka ubåten själv - dvs för att inte folk skall undra varför han har blöt overall. Så att han försökte förstöra bevis inne i ubåten kan vara irrelevant stickspår.
Det känns överarbetat. Men visst, om det inte har funnits något att sänka ner kroppen med ombord så kanske han skulle ha tagit denna risken. Men att simma, vada och slutligen bära ett lik mitt i natten, nja tillåt mig att tvivla på att så skett. sen får man ju se om ankare med tillhörande lina/kätting också är försvunnet. Mycket som har försvunnet är det minsann.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2017-08-20 kl. 01:10.
Citera
2017-08-20, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jurabergen
Det är så uppenbart att PM vet när, var och hur KW försvann/dog/mördades.

Varför säger karjävlen inget??? Danska Polisen borde kunna pressa han.

Lögndetektortest tycker man skulle kunna avslöja lite grann, om frågorna är rätt.
Har PM genomgått ett sådant redan? Måste väl vara det första polisen gör när man häktas?
Senast redigerad av fonzen 2017-08-20 kl. 01:54.
Citera
2017-08-20, 01:57
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nej psykopat är han definitivt inte. Om han har någon störning så är det i så fall åt autismhållet. Johanna Möller är en klockren psykopat, men hon är så långt från PM som man kan komma.

På vilket vis är PM långt ifrån Johanna Möllers diagnos?
Citera
2017-08-20, 02:00
Avstängd
scips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag tror att det kommer att gå att bevisa att PM inte har kunnat ens i teorin lägga till vid Refshaleön. KW har dött 21-22 runt Middelgrundsfort och efter det så har PM dragit söderut för att städa undan efter sig. Rutten lär inte gå att ljuga om när snuten har samlat in det de kan. Och KW lär vara dumpad söder om bron, det är min gissning just nu iaf.
Instämmer har svårt att tro madsen kunnat både gå till kaj och ifrån utan att en enda har sett någonting klockan 21,30 mitt i sommaren med alla båtar som rör sig i hamnen och lite längre innanför gamla varvet ligger det en småbåtshamn där det är folk hela tiden sedan finns ju dom små företagen på varvsområdet folk som är ute och går fiskar mm och ett par restauranger.
Citera
2017-08-20, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Nu vet jag inte om ngn svarat men vi tänkte två av oss på polisens användning. Jag har sett att de vänt sig till andra än militären.

Hundavelstationen i Sollefteå förser BÅDE försvarsmakten och polisen med hundar. Hundarna lämplighetstestas av båda dessa gemensamt, vilket framgår av källor samt av inklippt text.

Jag har själv blivit guidad runt på platsen.
Senast redigerad av Remark 2017-08-20 kl. 02:28.
Citera
2017-08-20, 02:25
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
Lögndetektortest tycker man skulle kunna avslöja lite grann, om frågorna är rätt.
Har PM genomgått ett sådant redan? Måste väl vara det första polisen gör när man häktas?

Jag förmodar att du skämtar...

Lögndetektor (eller Polygraf, som är den rätta benämningen) används inte i Sverige, även om det kan ha använts vid något enstaka tillfälle. Christer Pettersson, som var/är misstänkt för mordet på statsminister Olof Palme genomgick en sådan test som visades i TV för ett antal år sedan. Men inslaget var mer av ett jippo...
Citera
2017-08-20, 02:30
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Förstår inte vitsen med att sätta diagnoser på en människa man inte ens träffat.
För att kunna begripa motivet och därigenom lista ut vad som hänt.

En psykopat kan planera ett mord för sin egna njutnings och spännings skull - exempelvis en våldtäkt och dumpning av kroppen. Sådant gör inte personer med empati. En psykopat kan också agera impulsivt våldsamt, exempelvis genom att slå ihjäl en journalist som insinuerar att denne ska avslöja något som missgynnar psykopaten. En psykopat har heller inga problem med att stycka och eller dumpa ett lik, då en kropp/kroppsdelar betyder lika lite för psykopaten som en slumpmässigt påsprungen cykel (dock kan psykopaten tycka att det är onödigt kladdigt med massor av blod och därför föredra att inte stycka kroppen).

En person med normal empatisk förmåga mördar inte och är sällan eller aldrig våldsam. En sådan person skulle möjligen på sin höjd kunna tänkas dumpa en kropp av en journalist som omkommit av en olyckshändelse, om den normalempatiske personen av misstag vållat olyckan och därigenom riskerar fängelse vilket skulle leda till ett havererat raketprojekt.

Om PM är psykopat så håller jag ett planerat sexmord för troligt. Om han är normalempatisk tror jag att han på något sätt vållat KW:s död genom en olycka. Raketprojektet är då så otroligt viktigt för honom att han hellre dumpar kroppen och ljuger för polisen än hamnar i fängelse för "vållande till annans död" vilket skulle haverera hans raketprojekt och splittra hans team.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in