2017-08-19, 21:22
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Ja men de Danska myndigheterna verkar inte bry sig vad denna ''uppfinnare '' sänker i havet, inom Europa pratas om miljö är inte Danmark med i EU, eller mörkar dem?

Eller så tänker de inte på det. PM verkar inte heller tänka på det men de som läser klart sin utbildning är väl medvetna om kemikalierna i diverse elektronik.
Citera
2017-08-19, 21:25
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nej man kan ju inte se på en person vad den egentligen är kapabelt till, men jag håller helt med dig om att han ger ett lugnt och sympatiskt intryck. Han har en vänlig blick och verkar nästan lite drömmande till sin karaktär.
Han är samtidigt inte rädd att ta risker det vet vi och han är väldigt driftig, men inget tyder egentligen på att han skulle kunna vara brutal eller grym mot en annan människa och han använder inte alkohol.

Detta gör ju att man trots allt lutar åt olyckshändelse snarare än våldtäkt och mord.

Precis. Det är min lekmanna-analys också. Ta en tvättäkta psykopat, t.ex. Ted Bundy för att dra till lite extremt. Långt ifrån den personligheten.
Citera
2017-08-19, 21:27
Medlem
perVers2.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riomio
Så det så Räcker inte som förklaring till en radioamatör. Så det så! Men ta gärna resten av lördagskvällen till att läsa på lite om radiovågors utbredning.
http://psyksoc.com/radio/adobe-dokument/Vagutbredningsteori.pdf
Eller nej förresten gör något roligare och skit i detta.

Angående mottagning i tornet med ubåten i ytläge:

Jag har gjort egna experiment som tangerar det som diskuteras under utvecklingen av en maskin.
Frågan var om en yttre antenn behövdes.

Sammantaget kan jag säga att jag är förvånad över resultatet. Med GSM modulen inbyggd i maskinen, helt omsluten med plåt fungerade mottagningen fortfarande perfekt. Av nyfikenhet trädde jag dessutom en kaffeburk av plåt över modulen, d.v.s. två lager plåt. Mottagningen var ändå perfekt!
Om ett telefonsamtal fungerat lika bra vet jag inte.
Citera
2017-08-19, 21:35
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Eller så tänker de inte på det. PM verkar inte heller tänka på det men de som läser klart sin utbildning är väl medvetna om kemikalierna i diverse elektronik.

Ja precis men PM har tydligen inte gått klart ngn utbildning, han är självlärd av sin 80-åriga farsa, som var besatt av ubåtar. PM tittade tydligen på filmer av Jules Vernes _En världsomsegling under havet och den hemlighetsfulla ön, undrar vilken Ö PM syftade på, kemikalier och elektronik verkar inte vara det han värnade om, ( nu blir jag väl påhoppad ) PM verkar ha en skev skalle, hoppas vi får klarhet om han blir utredd.
Citera
2017-08-19, 21:39
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Men de som sysslar med veteranfordon, brukar ju sträva att hålla dem i fint skick. En ubåt är ju liksom inte till för att synas heller, den primära funktionen är väl närmast det motsatta, medan andra gamla fordon kan ha viss stil. Många som sysslar med veteranfordon visar gärna upp dem på träffar, genom att cruisa på stan eller om de fått till en riktig pärla från en skrothög, i någon av de olika magasin som bara handlar om sådant.
Det är sant. Ursäkta om jag var otydlig. Men om man från ett strikt tekniskt perspektiv ser på amatörraketer, amatörubåtar och motorentusiaster så ägnar de sig åt gamla problem. Vilket bevisas av att motorentusiasterna har andra bilar för dagligt bruk.

Madsen å andra sidan pysslar med saker som vilken vettig flotta eller marinbiologisk institution har löst för länge sedan på ett betydligt bättre sätt. Hade han verkat vettig för övrigt (riktig utbildning, lönsamt företag och inga löjliga "uniformer") och haft detta som ett sidoprojekt hade det varit mer förvånande (om jag får vara efterklok).

T.ex. om de nu skulle ha en raket en människa kan klara sig i. Har de ens en G-slunga för att testa sina gränser? Och skulle de ha klarat att bygga en utan att kåken faller i bitar när man startar den osv?
Citera
2017-08-19, 21:40
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Ja precis men PM har tydligen inte gått klart ngn utbildning, han är självlärd av sin 80-åriga farsa, som var besatt av ubåtar. PM tittade tydligen på filmer av Jules Vernes _En världsomsegling under havet och den hemlighetsfulla ön, undrar vilken Ö PM syftade på, kemikalier och elektronik verkar inte vara det han värnade om, ( nu blir jag väl påhoppad ) PM verkar ha en skev skalle, hoppas vi får klarhet om han blir utredd.

Det är det jag menar. De där kemikalierna påverkar vårt marina system (och där matförråd) i negativ riktning. Jag tänkte just att inte någon av hans samarbetspartners helt enkelt gett han ett par snytingar, fast å andra sidan så verkar de ju fjärma sig från han en efter en.
Citera
2017-08-19, 21:44
Medlem
Jan66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
Angående mottagning i tornet med ubåten i ytläge:

Jag har gjort egna experiment som tangerar det som diskuteras under utvecklingen av en maskin.
Frågan var om en yttre antenn behövdes.

Sammantaget kan jag säga att jag är förvånad över resultatet. Med GSM modulen inbyggd i maskinen, helt omsluten med plåt fungerade mottagningen fortfarande perfekt. Av nyfikenhet trädde jag dessutom en kaffeburk av plåt över modulen, d.v.s. två lager plåt. Mottagningen var ändå perfekt!
Om ett telefonsamtal fungerat lika bra vet jag inte.

Men du var kanske nära en relästation?
Vi har provat stöldlarm i våra containers där larm sänds via GSM. Det funkade dock inte pga att modulen ej hade täckning när dörrarna stängdes.
Vi pratar fraktcontainers så man kan inte borra hål för antenn.
Citera
2017-08-19, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Detta skulle förklara rubriceringen "grovt vållande till annans död" samt stora mängder blod i ubåtens tak som PM velat kvitta sig med genom att sänka ubåten.
Nu kanske det sannolikt handlar om syftningsoklarheter, men inte har man väl hittat blod i taket?

Slå runt tror jag inte på, det krävs för extrema förutsättningar helt enkelt för att övervinna den statiska barlasten, maskineriet och annat.
Citera
2017-08-19, 21:51
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Så som jag fattat det så skulle kamerorna vara en idiotsäker faktor angående om hon klivit av på kajen eller inte. Även om där skulle finnas något parti som hamnar i kameraskugga så måste ju ubåten lägga till med bredsidan & den har stor vändradie. Den vänder inte på en femöring. Dessutom bör ju Kim gå längs kajen efter att ha anlänt. Ifall de flygfoton jag sett på Refshaleöen är aktuella fortfarande så verkar där inte finnas gränder eller plottrig gatumiljö man kan slinka in i.
Idiotsäkert är knappast någonting. Nej hela hamnområdet är inte filmat. Däremot verkar det märkligt att ingen av de vittnen som hörts sett en ubåt komma in eller lägga till. Å andra sidan vet vi inte än om vittnena har anledninc att dölja något. Det är ett ganska stort område.
Citera
2017-08-19, 21:54
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Det är det jag menar. De där kemikalierna påverkar vårt marina system (och där matförråd) i negativ riktning. Jag tänkte just att inte någon av hans samarbetspartners helt enkelt gett han ett par snytingar, fast å andra sidan så verkar de ju fjärma sig från han en efter en.

Ja sant det är en del som uttalar sig negativt om PM, vem av hans samarbetspartner vågar öppna ''munnen '' rädd för att avslöja en del som vi inte vet, allt verkar mkt konstigt i denna sörja. enligt hans halvbror så var PM en empatisk person som inte ens kunde böja en tulpan,
( det är klart att halvbrodern) står på PMs sida konstigt vore det annars, att försvara sin halvbror skulle nog de flesta gjort, vi får se hur utvecklingen fortskrider.
Citera
2017-08-19, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Madsen å andra sidan pysslar med saker som vilken vettig flotta eller marinbiologisk institution har löst för länge sedan på ett betydligt bättre sätt. Hade han verkat vettig för övrigt (riktig utbildning, lönsamt företag och inga löjliga "uniformer") och haft detta som ett sidoprojekt hade det varit mer förvånande (om jag får vara efterklok).

T.ex. om de nu skulle ha en raket en människa kan klara sig i. Har de ens en G-slunga för att testa sina gränser? Och skulle de ha klarat att bygga en utan att kåken faller i bitar när man startar den osv?
Om vi bortser ifrån att PM kanske är en mördare. så tycker i alla fall jag att han har skapat en hel del saker som en vanlig människa knappt skulle ha klarat av. Han är kanske ingen som har gjort banbrytande uppfinningar, men han är en doer som är mycket intresserad av teknik och som dessutom är ganska offentlig så att han kan entusiasmera andra människor.
Jag tycker det skulle vara bra om det fanns mer av hans sort. I Sverige finns det ingen som ens kommer i närheten av det som han och hans grupp har gjort. Hemmabyggare och folk som pysslar med teknik är ovanliga i Sverige. Detta kan man se om man söker lite på Youtube. Det finns ytterst få seriösa svenskar som håller på med sådant. Svenskar är väl kanske lite fantasilösa och har andra intressen.
Citera
2017-08-19, 21:59
Medlem
Jan66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Han dumpade kroppen och åkte in till hamn för att sanera ubåten, men när han fick kontakt med helikoptern och insåg att han var eftersökt valde han att sänka ubåten istället för att åka fast (han hade ju då redan dumpat kroppen och ytterligare försvårat för sig). Detta tror jag är det rimligaste händelseförloppet.

Låter som ett troligt förlopp

»Må jeg lige få den kikkert, jeg tror sgu det er ubåden, der er derinde«.

Og ved nærmere eftersyn, er der ingen tvivl. Ganske tæt på land sejler en ubåd.

John vil ringe til politiet, men Per mener ikke, at der er grund til det. Så tæt på land, må den være observeret af andre, siger han. John ringer alligevel, og politiet fortæller, at ubåden fortsat er savnet, og at telefonen ikke må lægges på, hvorefter der stilles direkte om til redningstjenesten.

Kort efter ser vi helikopteren over Køge Bugt, og via telefonen skal vi hjælpe den med at finde frem til ubåden. Der går noget tid før, at de får visuel kontakt, og på det tidspunkt er vores båd ret tæt på ubåden, og vi beslutter at lægge os tæt på den.

Der er vel fire meter mellem de to både, da Peter Madsen kommer op i ubådens tårn. Er du okay, råber John. Han virker rolig og siger, »ja, men er I ikke venlige at blive liggende, for jeg skal lige ned og prøve at fikse noget. Det kan godt være lidt farligt«, og så forsvinder han.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in