2017-08-19, 02:05
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Fast ägaren till övervakningskamerorna påstod ju att de skulle täcka av hela kajen. Och även om de nu inte skulle täcka precis varenda meter av kajen så antar jag att både hon & ubåten måste passera kamerorna om en ilandsättning ska ha varit möjlig.
Inte vad jag läst. Där utgick man endast ifrån att hon under normala omständigheter borde passerat kamerans blickfång. Kom gärna med källa om du har nya uppgifter.
Citera
2017-08-19, 02:08
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Känner du till något fall i Sverige där man har använt den metodiken med framgång?

De tränar och testar i alla fall räddningsspårhundar med det där. Givetvis är det lättare i de flesta andra vattenmiljöer men teoretiskt är det möjligt. Med lite tur så kan de få en god indikation. Det kan ju finnas ssk topografiska punkter som har ssk intresse också, dit strömmar kan tänkas föra kroppar etc. Och en negativ indikation på sådan plats kan ju ha sitt intresse. En komplex miljö dit en dykare kanske inte gärna går kan vara en annan plats att bocka av på det sättet.

Sen är det klart att de där hundmänniskorna gärna tar en dag eller två på sjön om de får, men det behöver man väl inte säga ngt om. Det ger både hundarna och ledarna erfarenhet också inför nästa tillfälle. Likdoftämnena är sammansatta saker och skiljer sig åt mellan olika dödssätt och kringvarande omständigheter, om jag fattat det rätt, så för hunden handlar det om att kunna skilja ut en cocktail och fatta att det är ett människolik (rätt "rebus" eller nåt sånt i hundens ögon (nos)). Är hunden tränad ordentligt så blir det en form av familjelikhetsidentifiering (att begripa att en bilmodell man aldrig sett förut likväl är en bil) skulle jag gissa.

Doftmolekylerna stiger till ytan som vilka bubbblor som helst och sprids sen som "på land". Så för hunden ligger liket, säg, under ett tunt lager sand på ett mycket stort fält med kraftiga vindar.

Förhåller man sig till det så kan man använda hunden konstruktivt för att beta av vissa ytor etc. Om vinden exv är någorlunda stadigt nordlig en dag så kan man ev försöka scanna söderifrån på ett område och hoppas att man springer in i något, som sedan upphör när man passerar. Eller om hunden ger skall på att koncentrationen byter riktning. Typ.
Senast redigerad av Lonnrot 2017-08-19 kl. 02:10.
Citera
2017-08-19, 02:10
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
"Snart kommer det vara stå klart om Kim Wall klev av på kajen. Polisen i Köpenhamn har tagit del av de övervakningskameror som finns i området. De täcker både stora delar av kajen och utsidan av den restaurang som Peter Madsen säger att han lade till i närheten av.
Om kvinnan gick av här har hon med stor sannolikhet fångats på övervakningsfilm. Det menar Bo Petersen, ägaren till restaurang Halvandet. Han förklarar att kamerorna täcker hela området och att materialet har lämnats över till polisen."

Sedan står det i en artikel att övervakningskamerorna gav inget. Hon fanns inte på dom.

Går att läsa mer här: http://www.aftonbladet.se/a/8ygGw

Står även att ingen på platsen har sett någon ubåt på torsdagskvällen.
Ja den artikeln minns jag också, bra att du har med en källa till uppgiften. Sannolikt och att hon OM hon släppts av härbör passerat... jag tycker inte det är 100% att den kameran bevisar att hon inte satts av iland. Men vi får väl se...
Citera
2017-08-19, 02:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
"Snart kommer det vara stå klart om Kim Wall klev av på kajen. Polisen i Köpenhamn har tagit del av de övervakningskameror som finns i området. De täcker både stora delar av kajen och utsidan av den restaurang som Peter Madsen säger att han lade till i närheten av.
Om kvinnan gick av här har hon med stor sannolikhet fångats på övervakningsfilm. Det menar Bo Petersen, ägaren till restaurang Halvandet. Han förklarar att kamerorna täcker hela området och att materialet har lämnats över till polisen."

Sedan står det i en artikel att övervakningskamerorna gav inget. Hon fanns inte på dom.

Går att läsa mer här: http://www.aftonbladet.se/a/8ygGw

Står även att ingen på platsen har sett någon ubåt på torsdagskvällen.
Men ser folk verkligen någonting i dag, de flesta sitter med ansiktet neråt och har en mobil limmad i ansiktet. Se er omkring, man skulle kunna gå naken förbi folk utan att de ser en.
klipp 1 lite allvarliga olyckor när folk har mobilen i fejset.
https://www.youtube.com/watch?v=h9TMMQEVpTg
klipp 2 är mer roligt...
Citera
2017-08-19, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Jasså menar du på Refhalvsöen ?

Ja.
Citera
2017-08-19, 02:20
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
De tränar och testar i alla fall räddningsspårhundar med det där. Givetvis är det lättare i de flesta andra vattenmiljöer men teoretiskt är det möjligt. Med lite tur så kan de få en god indikation. Det kan ju finnas ssk topografiska punkter som har ssk intresse också, dit strömmar kan tänkas föra kroppar etc. Och en negativ indikation på sådan plats kan ju ha sitt intresse. En komplex miljö dit en dykare kanske inte gärna går kan vara en annan plats att bocka av på det sättet.

Sen är det klart att de där hundmänniskorna gärna tar en dag eller två på sjön om de får, men det behöver man väl inte säga ngt om. Det ger både hundarna och ledarna erfarenhet också inför nästa tillfälle. Likdoftämnena är sammansatta saker och skiljer sig åt mellan olika dödssätt och kringvarande omständigheter, om jag fattat det rätt, så för hunden handlar det om att kunna skilja ut en cocktail och fatta att det är ett människolik (rätt "rebus" eller nåt sånt i hundens ögon (nos)). Är hunden tränad ordentligt så blir det en form av familjelikhetsidentifiering (att begripa att en bilmodell man aldrig sett förut likväl är en bil) skulle jag gissa.

Doftmolekylerna stiger till ytan som vilka bubbblor som helst och sprids sen som "på land". Så för hunden ligger liket, säg, under ett tunt lager sand på ett mycket stort fält med kraftiga vindar.

Förhåller man sig till det så kan man använda hunden konstruktivt för att beta av vissa ytor etc. Om vinden exv är någorlunda stadigt nordlig en dag så kan man ev försöka scanna söderifrån på ett område och hoppas att man springer in i något, som sedan upphör när man passerar. Eller om hunden ger skall på att koncentrationen byter riktning. Typ.
Mycket ord och nästan proffsiga formuleringar använder du men begriper du någonting av det du skriver? Skit samma, ja, hundar kan känna likdoft i vatten och nu ska de pröva det också.
Citera
2017-08-19, 02:23
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Jasså menar du på Refhalvsöen ?
Vet du hur det ser ut, hur stort området är? Hur många fordon skjul å båtar det finns där någon kan "försvinna"? Gator o bakgator man kan välja om man inte vill synas?
Citera
2017-08-19, 02:26
Medlem
[Wizard]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Kan du kolla upp om det finns basstationer på Middelgrundsfort? .

Är tyvärr pensionerad nuförtiden och har inte längre tillgång till de systemen, men det borde man kanske kunna söka sig fram till hos de danska operatörerna om de har någon täckningskarta publicerad?

Edit: Har kollat runt lite och det är en privat ö med tillträdelseförbud så svaret är tveklöst ett nej på den frågan.
Senast redigerad av [Wizard] 2017-08-19 kl. 02:31.
Citera
2017-08-19, 02:29
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Men ser folk verkligen någonting i dag, de flesta sitter med ansiktet neråt och har en mobil limmad i ansiktet. Se er omkring, man skulle kunna gå naken förbi folk utan att de ser en.
klipp 1 lite allvarliga olyckor när folk har mobilen i fejset.
https://www.youtube.com/watch?v=h9TMMQEVpTg
klipp 2 är mer roligt...

Ingenting är väl omöjligt. Men en jävla 17 meters ubåt borde man upptäcka och den borde nog ses på filmerna ifall han ens var där.

Men nu har han ju dragit tillbaka sin första version så han kanske dragit tillbaka hela den historien. Vi vet inte.
Senast redigerad av Browndawg 2017-08-19 kl. 02:39.
Citera
2017-08-19, 02:38
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Mycket ord och nästan proffsiga formuleringar använder du men begriper du någonting av det du skriver? Skit samma, ja, hundar kan känna likdoft i vatten och nu ska de pröva det också.

Kvalitén ligger i utförligheten min vän. I dettta fall. Jag har läst om det på svenska och engelska och sedan lagt till vad jag gissar är förutsättningarna här. Somt kan vara fel uppfattat men det borde inte ändra på saken värst.

Är de där med sina hundar så kan de nog använda dem. De är ganska jävliga på dofter hundarna.
Citera
2017-08-19, 02:47
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Det är helt sannolikt så, och ja, det är resonemang från ganska få publika fakta. Vad jag kanske noterat är en svängning i resonemangen, från våld och sex till olycka och vållande till KW's död. Det betyder bara att hela spektrat av scenarier är ungefär lika representerade, men vid olika tidpunkter, inget konstigt med det. Och igen, fakta är väldigt få.
Sexmordsteorin ser jag alltjämt som den mest troliga, dock blev den väldiskuterad tidigare i tråden och jag ser ingen anledning att dra upp den igen innan det finns nya fakta som kan stärka eller fälla den teorin.

Historien är proppfull av psykopatiska män som konstruerat olika bunkrar, lådor och andra lösningar för att sexterrorisera kvinnor. För en psykopatisk man ser jag inte att det kan bli bättre än en ubåt - under ytan har psykopaten full kontroll över sitt offer med noll procent risk att bli upptäckt eller riskera att offrets skrik hörs. Och om hon, trots psykopatens förberedelser, skulle lyckas ta kontrollen, skulle hon aldrig klara att stiga med ubåten utan psykopatens hjälp. Hon är helt och hållet i psykopatens våld.
Citera
2017-08-19, 03:00
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Inte vad jag läst. Där utgick man endast ifrån att hon under normala omständigheter borde passerat kamerans blickfång. Kom gärna med källa om du har nya uppgifter.

Så som jag fattat det så skulle kamerorna vara en idiotsäker faktor angående om hon klivit av på kajen eller inte. Även om där skulle finnas något parti som hamnar i kameraskugga så måste ju ubåten lägga till med bredsidan & den har stor vändradie. Den vänder inte på en femöring. Dessutom bör ju Kim gå längs kajen efter att ha anlänt. Ifall de flygfoton jag sett på Refshaleöen är aktuella fortfarande så verkar där inte finnas gränder eller plottrig gatumiljö man kan slinka in i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in