2017-08-18, 23:27
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScroogeDog
Jag såg först nu att enligt uppgift till BT sa dansk polis, i samband med att ubåten hittades förra fredagen, att man inte hade för avsikt att anhålla PM: http://www.bt.dk/krimi/vildt-mysterium-kvindelig-journalist-er-forsvundet-efter-ubaadsdrama

Det måste ju betyda att PM sagt något till dem i samband med att de tog in honom för att förhöra sig om vad som hänt som fått dem att anhålla honom. Han måste alltså ha sagt något själv som fick polisen att tänka att han bragt henne om livet eller åtminstone orsakat en situation som kostat henne livet. Han häktades ju först efter förhöret (iofs standard) och fick då handfängsel på men att de gick ut och sa innan att de inte förväntade sig en häktning men sen häktar finner jag anmärkningsvärt

har följt tråden från början, bara missat enstaka sidor, men inte tidigare noterat just detta

Jo jag har för mig (kan ha fel) att jag läste att det var säker i förhören som framkom som gjorde att man till slut anhöll honom.

Det är intressant. Han måste ju ha sagt något som gått åt helvete på båten som gör att som häktade honom.
Citera
2017-08-18, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Japp, den bilden. Har du varit uppe i tornet?

Bilden är ju tagen så att Kim ses i profil och att PM är väldigt gömd bakom, det är svårt att se djupet i tornet. Men det ser trångt ut tycker jag.
Nei jeg har ikke vært i tårnet, men det ligger flere bilder og videoer på nettet som viser tre personer i tårnet, og det er ikke så trangt. kameravinkelen på bildet i fråga kan gjøre bildet misvisende, men jeg tror ikke det. Se på PM's høyre arm/hånd, den "stenger" liksom KW, og jeg har sterkt inntrykk av at holder også venstre arm i omtrent samme posisjon. Mener jeg har sett et annet bilde av samme scene hvor dette er litt tydeligere.
Citera
2017-08-18, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Vad vinner man på krypteringen. Man kan sudda disken bums om polisen just slår in dörren, man skall sälja datorn eller man sänker en ubåt. men finns det någon mer nytta av krypteringen? Verkar riskabelt om det blir läsfel där nyckeln ligger.
För en köpt, civil, navigator skulle jag bli extremt förvånad om den har kryptering. Vore den militär är det meningsfullt för att beslagtaget fordon inte skall skvallra. Men det vore extremt märkligt om PM hade militär navigationsutrustning.

Bygger man däremot utrustning med vanliga PC-komponenter - finns t ex en bunt PC-datorer med 12V-matning för att t ex sätta i bilar mm (används vanligen med små 7" skärmar) - och då använder vanliga 2.5" SSD eller HDD så kan man få med krypteringen av bara farten eftersom många disk-tillverkare har krypteringen inbyggd i elektroniken i disken. Privatpersoner behöver det normalt inte, men affärs-laptop t ex har färdiga inställningar för detta i BIOS och en del laptop frågar specifikt efter om du vill sätta ett lösenord på hårddisken när man startar upp datorn första gången efter att man köpt den.

Meningen är att personen som använder datorn skall låsa upp datorn varje gång de skall använda den - men glömmer de datorn på taxi:n eller får den stulen skall ingen kunna skruva ut disken och därmed gå runt vanliga inloggningen för användarkontot.

Men punkten här är att du själv just nu mycket väl kan ha krypterade diskar hemma utan att veta om det. Ingen har satt ett lösenord så disken gör sitt jobb som vanligt på utsidan men allt data till/från disken krypteras.

Därmed inte sagt att en krypterad disk verkligen är säker - WD t ex har diskar som läcker som såll, men det antar jag den danska polisens experter känner till.

Hur som - detta är ytterligare ett spår där vi har för lite information för att veta.
- loggade verkligen utrustningen så det fanns något att hitta?
- är det fritterad elektronik?
- är det krypterad information?
- har man fått ut data men med något embedded-filsystem man inte förstår?
- ...

Vad polisen pressfolk säger och vad de tekniker som analysede elektroniken sa behöver inte stämma överens.
Citera
2017-08-18, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Tur att det inte är din mening som råder. Vaf är han dkyldig till, vad har han gjort?

Kvinnan som alla vet var med på båten då de åkte ut är borta. Om PM säger att hon har råkat ut för en olyckshändelse så måste han kunna säga vad som har hänt och var hon är. Gör han inte det så är det för mig självklart att han måste anses som skyldig.
Är han inte skyldig så är det ju bara att berätta vad som har hänt så slipper han ju förhoppningsvis fängelse. Man skall ju inte behöva en massa teknisk bevisning i detta fall och det finns andra fall då man har dömt för mord utan att ha en kropp.
Citera
2017-08-18, 23:30
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo, jag håller med. OM han har sänkt hennes kropp - vare sig det blev nödvändigt p.g.a. att han dödade henne medvetet eller av misstag - så har han garanterat sett till att hennes kvarlevor inte kommer att komma till ytan under hans naturliga livstid.
Mja, man skall inte vara helt säker på att saker inte hittas. Skall man vara någorlunda säker får man nog dumpa en kropp betydligt längre från civilsationen, och definitivt djupare än vad som är nåbart med komprimerad luft.

Om jag inte har helt fel hade liket som hittades av dykare av en ren tillfällighet utanför Saltö 2013 dumpats typ två veckor tidigare. Undrar om inte mördaren åkte dit också? Han måste svurit något grönjäkligt över att han dumpat ett styckat lik i havet och så är det ett par fritidsdykare som hittar paketet efter ett par dagar...
https://www.vetlandaposten.se/article/dykare-fran-vetlanda-hittade-styckad-kropp/

Om PM dumpat en kropp och vill vara säker på att den inte hittas eller ploppar upp så kan man naturligtvis spekulera i vad som är bäst metod och plats. Min direkta fråga (som relativt erfaren dykare) är - om man håller sig inom det område som ubåten teoretiskt hade kunnat nå under de timmar som fanns till förfogande, finns det något ordentligt djuphål?

Är det någon som förfogar över sjökort eller detaljerade uppgifter om djup i det aktuella omtådet?
Citera
2017-08-18, 23:31
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Okej! Tack!

Då lär han få sitta häktad till det blir rättegång såvida inte misstankegraden sänks under utredningens gång.
Nej, han är häktad på den lägsta misstankegraden, "begrundet misstanke" som vår skäligen misstänkt.
Citat:
Dommer Kari Sørensen fortæller lørdag eftermiddag, at hun ikke har fundet grundlag for at fængsle Peter Madsen for drab på svenske Kim Isabel Fredrika Wall.

I stedet har Kari Sørensen fundet begrundet mistanke for uagtsomt manddrab og valgt at varetægtsfængsle Peter Madsen på dette grundlag.

Det er Peter Madsens forklaring under retsmødet, som danner grundlag for dommerens afgørelse.
http://ekstrabladet.dk/112/peter-madsen-varetaegtsfaengslet-for-uagtsomt-manddrab/6776305
Senast redigerad av Tomato 2017-08-18 kl. 23:41.
Citera
2017-08-18, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Men det skulle inte vara förväntat att PM sänker sin ubåt när någon frågar efter KW. Och heller inte förväntat att han ska ljuga om när/var han släppt av henne.
Precis. Men inte totalt oförväntat att PM medvetet sänker sin ubåt (och hoppas folk skall tolka det som olycka) om han hade extrem ångest över att det andra raket-teamet sökte sitt tillstånd tidigare och därför fick första-tjing. Dvs hoppas få ubåten som laga förfall att han behöver mer tid innan han kan gå vidare med nästa raketuppskjutning. Vi vet ju inte hur PM tänker, så hur kan vi då räkna ut vad PM tycker är rimligt? Varför begravde han t ex sin första ubåt? Hur många andra ger sina båtar begravningar? Eller finns det en försvunnen flicka inne i Freya?

Vad är egentligen förväntat av en person som ett antal gånger redan gjort oväntade saker?
Citera
2017-08-18, 23:35
Medlem
kejsarinnakanels avatar
[quote=ScroogeDog|61541787]Jag såg först nu att enligt uppgift till BT sa dansk polis, i samband med att ubåten hittades förra fredagen, att man inte hade för avsikt att anhålla PM: http://www.bt.dk/krimi/vildt-mysterium-kvindelig-journalist-er-forsvundet-efter-ubaadsdrama

Det måste ju betyda att PM sagt något till dem i samband med att de tog in honom för att förhöra sig om vad som hänt som fått dem att anhålla honom. Han måste alltså ha sagt något själv som fick polisen att tänka att han bragt henne om livet eller åtminstone orsakat en situation som kostat henne livet. Han häktades ju först efter förhöret (iofs standard) och fick då handfängsel på men att de gick ut och sa innan att de inte förväntade sig en häktning men sen häktar finner jag anmärkningsvärt

har följt tråden från början, bara missat enstaka sidor, men inte tidigare noterat just detta[/QUOTE
Jag förstår inte vad det är i artikeln som du menar vidar att det är något PM sagt som gjorde att han blev misstänkt. Jag citerar det som är huvudpoängen i artikeln för att vi ska kunna vara fler att analysera:

Til Aftonbladet fortæller en politikommisær hos Skåne Politi, at de pårørende til den kvindelige journalist - her i blandt hendes kæreste - har anmeldt hendes forsvinden. Ifølge TV 2 kom anmeldesen ind fredag nat 02.30. Hverken det svenske politi eller de pårørende kan få fat på journalisten.

Københavns Politi vil ikke kommentere sagen, men oplyser, at de ikke forventer at anholde Peter Madsen. De vil ikke oplyse, om de også hjælper til med at finde den svenske kvinde.
Citera
2017-08-18, 23:36
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Nej han är häktad på den högre misstankegraden. Jag hade ett helvete att ta reda på det i tråden längre bak men till slut hittade jag. Det finns i tråden. Han är häktad på den högre graden misstanke. Danmark kör också med två olika.

Vad finns källan till det? Jag hittar bara källor som säger att han häktats på lägre misstankegraden.

Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Nej, han är häktad på den lägsta misstankegraden, "begrundet misstanke" som våra skäligen misstänt.

http://ekstrabladet.dk/112/peter-madsen-varetaegtsfaengslet-for-uagtsomt-manddrab/6776305

Det var vad jag också hade fått för mig.
Citera
2017-08-18, 23:37
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Kvinnan som alla vet var med på båten då de åkte ut är borta. Om PM säger att hon har råkat ut för en olyckshändelse så måste han kunna säga vad som har hänt och var hon är. Gör han inte det så är det för mig självklart att han måste anses som skyldig.
Är han inte skyldig så är det ju bara att berätta vad som har hänt så slipper han ju förhoppningsvis fängelse. Man skall ju inte behöva en massa teknisk bevisning i detta fall och det finns andra fall då man har dömt för mord utan att ha en kropp.
Jag förstår väl din känsla men det krävs mer för att fälla någon för mord. Vilket du skulle uppskatta om det var du eller någon du står nära som var den anklagade.
Citera
2017-08-18, 23:38
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Vad finns källan till det? Jag hittar bara källor som säger att han häktats på lägre misstankegraden.

Det var vad jag också hade fått för mig.

Har dom sänkt graden då? Jag läste till och med nå jävla artiklar från lagboken och skit några hundra sidor sedan i tråden och då kom vi fram till att det var på den högre graden.

Ska kolla om jag hittar ingen.
Citera
2017-08-18, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dammig
Vadå tidning? Hon var inte på uppdrag av någon tidning.
Du såg frågetecknet efter den meningen? Ok, så du tänkte dig inte att någon tidning ville testa gränserna med en artikel om rättsäkerhet mm.

Citat:
Hur mycket är en spion värd?
Vad kostar en fullvärdig spionutbildning?
Vem skulle vara spionen? KW? Varför skulle en eventuellt spionerande KW behöva betala 1-2 miljoner till PM för ett jättejippo som sprider hennes foto över världen?

Om ingen vet att hon är spion så vill hon ju rimligen leva som vanligt. Vill hon sluta är det bara att sluta. Om något land tycker att hon är lysande spion men man misstänker att någon är henne på spåren så torde den nationen kunna hjälpa till att i mer tysthet få hem henne.

Citat:
4-5 miljoner är nog så lite i marginalen så ingen fnyser ens för så små summor i sammanhanget.
Vi vet lite av det hon skrivit i tidningar men har ingen aning om vad hon skrivit till arbetsgivarna.
Det kan vara en besparing på 20 miljoner om hon försvinner bara ett år och återuppstår som Kum Wull med mörkt hår och hukle på knoppen.
En liten ersättning till PM på 3-4 miljoner är en liten utgift.
Foliehatt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in