2017-08-18, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Så kan du önska. Men så fungerar inte riktigt ett rättssamhälle. Det måste bevisas utom rimlig tvivel att han varit ansvarig för hennes bortförande eller död.

Ja det är det jag menar. Om han säger A men inte B så är det ställt utom allt rimligt tvivel att han är skyldig. Varför skulle han annars dölja sanningen?
Det enda halmstrå som han har kvar är ju att han påstår sig ha satt henne i land, men om det visar sig inte stämma då är han enligt min mening skyldig.
Citera
2017-08-18, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Det kan också vara så att utrymmet är trångt där i tornet.

Ikke så trangt
Citera
2017-08-18, 23:12
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RumleGaasegg
Hvilket bilde?

http://i2.cdn.cnn.com/cnnnext/dam/as...ter-madsen.jpg
Citera
2017-08-18, 23:13
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Jag tror att experterna har rätt. Och det är inte första gången han gjort det.

Vet man varför han sänkte ubåt förra gången?
Citera
2017-08-18, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Finns även en betydande risk att dom 1,5 ton batterier ombord har fått kortslutning när båten tog in vatten och bränt varenda elektronisk pryl ombord.
Varje batteri ger 24V. Sedan vet vi inte hur långa kedjor man har - om de satsar på 100V, 200V eller mer till motorn. Men ström strävar efter att gå kortaste vägen, dvs de stora batteripackarna kan döda elektroniken men det kräver nog otur att få en sådan strömslinga.

Det bör vara mer risk att då får överström direkt inne i en navigator - eftersom navigatorn rimligtvis får 12V från de separata batterier som de använder till skärmarna mm så finns farlig spänning inne på samma kretskort som minneskretsarna och bara några centimeter bort. Det finns reglerkretsar som skall justera ner spänningen till de olika spänningar som själva digitaldelen behöver. Saltvattnet i sig ger inte så starka strömmar - men vissa delar i elektroniken är designad för att det inte skall vara några strömmar alls. Nätaggregatet ger bara "löfte" om korrekta och stabila spänningar inom specifika driftmiljöer - och det innefattar inte saltvatten. Om det stänger ner, "gasar på" eller sköter sig bra går inte att veta, och ingår inte i kretstillverkarens simuleringar.

Så grundregeln om "locality of reference" innebär alltså att den normala matningen in i navigatorn är den mest troliga källan om elektroniken blivit fritterad. Detta är också en anledning till varför grundregeln om man fått telefon eller liknande blöt alltid är att omedelbums koppla ur kablar och batterier. Dels minskar man risken att få överspänningar som bränner komponenter och dels bromsar man korrosion. Just för telefoner är det ju dessutom bra att vara snäll med batteriet självt eftersom punkterat LiIon-batteri och vatten är olyckligt.
Citera
2017-08-18, 23:14
Medlem
Citat:
http://i2.cdn.cnn.com/cnnnext/dam/as...ter-madsen.jpg
Lenken din virker ikke. - Her er min lenke http://i2.cdn.cnn.com/cnnnext/dam/assets/170815111329-missing-journalist-submarine-kim-wall-peter-madsen-large-169.jpg, snakker vi om samme bilde?
Citera
2017-08-18, 23:16
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:

"Peter Madsens sänkte sin första ubåt, Freya, vid samma plats där vittnen enligt danska TV2 såg Kim Wall ombord på Nautilus på torsdagskvällen.
Bakom låg en juridisk konflikt med en tidigare kompanjon, en dansk affärsman som han hamnade i bråk med."

Artikel om det; http://www.expressen.se/kvallsposten/peter-madsens-tarar-vid-forra-ubatsdramat/
Citera
2017-08-18, 23:17
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RumleGaasegg
Lenken din virker ikke. - Her er min lenke http://i2.cdn.cnn.com/cnnnext/dam/assets/170815111329-missing-journalist-submarine-kim-wall-peter-madsen-large-169.jpg, snakker vi om samme bilde?

Japp, den bilden. Har du varit uppe i tornet?

Bilden är ju tagen så att Kim ses i profil och att PM är väldigt gömd bakom, det är svårt att se djupet i tornet. Men det ser trångt ut tycker jag.
Citera
2017-08-18, 23:21
Medlem
Jag såg först nu att enligt uppgift till BT sa dansk polis, i samband med att ubåten hittades förra fredagen, att man inte hade för avsikt att anhålla PM: http://www.bt.dk/krimi/vildt-mysterium-kvindelig-journalist-er-forsvundet-efter-ubaadsdrama

Det måste ju betyda att PM sagt något till dem i samband med att de tog in honom för att förhöra sig om vad som hänt som fått dem att anhålla honom. Han måste alltså ha sagt något själv som fick polisen att tänka att han bragt henne om livet eller åtminstone orsakat en situation som kostat henne livet. Han häktades ju först efter förhöret (iofs standard) och fick då handfängsel på men att de gick ut och sa innan att de inte förväntade sig en häktning men sen häktar finner jag anmärkningsvärt

har följt tråden från början, bara missat enstaka sidor, men inte tidigare noterat just detta
Citera
2017-08-18, 23:24
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja det är det jag menar. Om han säger A men inte B så är det ställt utom allt rimligt tvivel att han är skyldig. Varför skulle han annars dölja sanningen?
Det enda halmstrå som han har kvar är ju att han påstår sig ha satt henne i land, men om det visar sig inte stämma då är han enligt min mening skyldig.
Tur att det inte är din mening som råder. Vaf är han dkyldig till, vad har han gjort?
Citera
2017-08-18, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xen1cal
Läste nyss på danska texttvn att PM varit i radiokontakt, kortvarigt, med en färja vid 23:30 & "klokken 24" enligt efterforskningsledaren Jens Möller Jensen.

Inget explosivt stoff, men vet inte om det nämnts i tråden.

Tror inte det nämnts tidigare. Mycket intressant! Framkom det vad den radiokontakten syftade till?
Citera
2017-08-18, 23:25
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
För att den inte skulle bli offer för människors girighet och dumhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in