2017-08-18, 19:18
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Varför skulle en mördare medge att han haft offret hemma hos sig dagen hon dog? Han hade enkelt kunna förneka att han träffat C under dagarna kring pingst, vem skulle kunna bevisa motsatsen?

Du resonerar lite bakvänt nu, da Costa blev ju tydligen körd till arkitekten av en taxichaffis tidigt på morgonen den 10/6, denne kunde ha blivit ett besvärligt vittne om arkitekten helt förnekade att hon varit på besök? Dock så fann polisen aldrig denna chaufför och det är ju lite olyckligt.

Arkitekten skrev också dagbok, att började riva ut sidor i denna som kunde bevisa att da Costa var på besök kunde också väcka misstankar om dagboken kom till polisens kännedom, betänk att det dröjde ända till den 3 september innan något förhör kunde genomföras med arkitekten, kanske hoppades han på att polisen inte skulle höra av sig?

Du kan inte förneka att det är underligt att ingen sett da Costa på stan eller överhuvudtaget efter den påstådda avlämningen? Borde inte hon ha rört sig på stritan för att ragga kunder för att få pengar till sitt missbruk?

En förslagen GM kan i teorin ha improviserat och helt enkelt hittat på att han lämpade av da Costa i Kungsan när hon i själva verket aldrig lämnade lägenheten i livet eller så blev hon körd någon annanstans till en plats som arkitekten av olika anledningar inte ville nämna i de två korta förhören?

Om vi kunde backa tiden så hade en grundlig genomsökning och kriminalteknisk undersökning av arkitektens dåvarande lägenhet kunnat räta ut många frågetecken.
Citera
2017-08-18, 19:36
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
<rycker på axlarna>

Men sedan misstänkte representanter för myndigheter att han var skyldig till ett allvarligt brott. Däribland hans kollegor på rättsmedicin.
Nu har ju jag inte varit svarande/tilltalad i en process av den kalibern. Men det är nog lätt att uppleva det lite som ett slags fritt fall, det är någon annan som styr vad som ska tas upp och man är lite i ett informationsunderläge, vilket är obehagligt för det handlar specifikt om en själv.
Han kanske ville det själv?
Citera
2017-08-18, 19:45
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Du resonerar lite bakvänt nu, da Costa blev ju tydligen körd till arkitekten av en taxichaffis tidigt på morgonen den 10/6, denne kunde ha blivit ett besvärligt vittne om arkitekten helt förnekade att hon varit på besök? Dock så fann polisen aldrig denna chaufför och det är ju lite olyckligt.

Arkitekten skrev också dagbok, att började riva ut sidor i denna som kunde bevisa att da Costa var på besök kunde också väcka misstankar om dagboken kom till polisens kännedom, betänk att det dröjde ända till den 3 september innan något förhör kunde genomföras med arkitekten, kanske hoppades han på att polisen inte skulle höra av sig?

Du kan inte förneka att det är underligt att ingen sett da Costa på stan eller överhuvudtaget efter den påstådda avlämningen? Borde inte hon ha rört sig på stritan för att ragga kunder för att få pengar till sitt missbruk?

En förslagen GM kan i teorin ha improviserat och helt enkelt hittat på att han lämpade av da Costa i Kungsan när hon i själva verket aldrig lämnade lägenheten i livet eller så blev hon körd någon annanstans till en plats som arkitekten av olika anledningar inte ville nämna i de två korta förhören?

Om vi kunde backa tiden så hade en grundlig genomsökning och kriminalteknisk undersökning av arkitektens dåvarande lägenhet kunnat räta ut många frågetecken.

Det fetade: Hon avsåg kanske att hålla sig undan med LVMet, det passar väl ioch för sig med uppgiften att hon skulle få hyra någons stuga? Hon kanske hade jobbat ihop till något dussin kartor metadon? Ifall hon också hade pratat om att åka till Portugal för att fixa det sista med skilsmässan?

Vad gäller taxichauffören så är det kanske inte konstigt att denne inte återfanns? Fotot av Catrine som visats var väl över två år gammalt och hon hade gått ned sig avsevärt mer sedan det fotot hade tagits. Där är väl en balans mellan att riskera att exploatera någons misär kanske men möjligt är kanske att någon skulle kunna haft någon information, fast å andra sidan kanske inte nyare foton fanns? Det finns väl inte iofs någon garanti att en taxichaffis som kanske får ett dussintal märkliga körningar per vecka skulle minnas just denna körning ett par månader innan (räknat på tiden hon försvann och till säckar hittas och sedan tiden till identifiering)?
Citera
2017-08-18, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Han kanske ville det själv?

Ville bli åtalad?
Citera
2017-08-18, 19:52
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ville bli åtalad?
Han har ju i senare intervjuer liknat sin situation med en våldtäkt. När han i början av 1980-talet nåddes av faktumet att lille Mikael Bergman i Skärholmen våldtagits innan han mördades, hade han svarat: "Det ville han väl själv."
Citera
2017-08-18, 20:21
Medlem
Citat:
Han har ju i senare intervjuer liknat sin situation med en våldtäkt. När han i början av 1980-talet nåddes av faktumet att lille Mikael Bergman i Skärholmen våldtagits innan han mördades, hade han svarat: "Det ville han väl själv."

Det finns en slags meme jag önskar jag kunde hitta. Det är en unge, en tjej som övertydligt visar med hela sin uppenbarelse "ingen aaaning".
(med detta menar jag att jag inte läst värst mycket intervjuer av/med dem).
Citera
2017-08-18, 20:34
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Det fetade: Hon avsåg kanske att hålla sig undan med LVMet, det passar väl ioch för sig med uppgiften att hon skulle få hyra någons stuga? Hon kanske hade jobbat ihop till något dussin kartor metadon? Ifall hon också hade pratat om att åka till Portugal för att fixa det sista med skilsmässan?

Men det finns inga människor som har sett henne, hon har inte hyrt någon stuga (allra minst hos Ragnar) och hon har inte rest till Portugal. Det mest troliga är att hon var avliden runt den 10-11 juni och just därför har ingen sett henne på stan eller på resande fot?

Citat:
Vad gäller taxichauffören så är det kanske inte konstigt att denne inte återfanns? Fotot av Catrine som visats var väl över två år gammalt och hon hade gått ned sig avsevärt mer sedan det fotot hade tagits.

Man fann inga körningar till den aktuella dressen vid det påstådda datumet och tiden när polisen kontaktade taxibolagen och då undrar man om körningen överhuvudtaget ägde rum?

Citat:
Där är väl en balans mellan att riskera att exploatera någons misär kanske men möjligt är kanske att någon skulle kunna haft någon information, fast å andra sidan kanske inte nyare foton fanns? Det finns väl inte iofs någon garanti att en taxichaffis som kanske får ett dussintal märkliga körningar per vecka skulle minnas just denna körning ett par månader innan (räknat på tiden hon försvann och till säckar hittas och sedan tiden till identifiering)?

Jag vet inte hur långt tillbaka i tiden man kunde kolla upp var och vart körningarna gick 1984 men polisen kollade ju t.o.m med taxibolagen i norra Stockholm (om jag inte minns fel) om dom haft någon körning från Täby kyrkby till Östermalmslägenheten på Kommendörsgatan. Svar negativt. Detta ägde rum 5 månader efter den påstådda taxifärden till arkitektens lägenhet.

Frågan vi alla borde ställa oss är om arkitektens verkligen talade sanning om tidpunkten för da Costas sista besök?
Citera
2017-08-18, 20:35
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Obducenten arbetade mycket "nära", och i samarbetade, med Stockholmspolisen. I dessa kretsar kom nog Borgenstierna på tal både en och två gånger genom åren?
Nej det ser jag inte alls att man kan förutsätta. Om Härm i kontakter med mord- och andra dödsfallsutredare diskuterade personer så finns det väl minst tvåtusen andra människor som skulle kommit på tal före Edquist/Borgenstierna tänker jag. Att Härm skulle fått goda referenser på Edquist/Borgenstierna från poliser dessutom?
Citera
2017-08-18, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Men det finns inga människor som har sett henne, hon har inte hyrt någon stuga (allra minst hos Ragnar) och hon har inte rest till Portugal. Det mest troliga är att hon var avliden runt den 10-11 juni och just därför har ingen sett henne på stan eller på resande fot?

Man fann inga körningar till den aktuella dressen vid det påstådda datumet och tiden när polisen kontaktade taxibolagen och då undrar man om körningen överhuvudtaget ägde rum?

Jag vet inte hur långt tillbaka i tiden man kunde kolla upp var och vart körningarna gick 1984 men polisen kollade ju t.o.m med taxibolagen i norra Stockholm (om jag inte minns fel) om dom haft någon körning från Täby kyrkby till Östermalmslägenheten på Kommendörsgatan. Svar negativt. Detta ägde rum 5 månader efter den påstådda taxifärden till arkitektens lägenhet.

Frågan vi alla borde ställa oss är om arkitektens verkligen talade sanning om tidpunkten för da Costas sista besök?

Nej, men hon påstås ha talat om det, det blev kanske inte av för att någon hade ihjäl henne? Det skulle väl vart intressant att veta om dessa samtal där hon uppgav detta dels har ägt rum och var hon höll hus och kanske få en något mer exakt tidpunkt för nör hon dog?

Fast frågan är om han uppgav en exakt adress, om den var direkt hem till honom (exakt vid porten till bostaden).
Citera
2017-08-18, 20:52
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Nej det ser jag inte alls att man kan förutsätta. Om Härm i kontakter med mord- och andra dödsfallsutredare diskuterade personer så finns det väl minst tvåtusen andra människor som skulle kommit på tal före Edquist/Borgenstierna tänker jag. Att Härm skulle fått goda referenser på Edquist/Borgenstierna från poliser dessutom?
Nej, nu missförstod vi nog varandra. Jag menade att det förefaller otroligt att Obducenten ej skulle ha hört "rykten" om Borgenstierna, oavsett om det var positiva eller negativa sådana.
Har jag inte helt fel nu så tror jag att Borgenstierna själv ofta var aktiv i att söka upp klienter. Det kan hända att det var han som tog kontakt med Obducenten.
Citera
2017-08-18, 21:08
Medlem
Citat:
Nej, men hon påstås ha talat om det, det blev kanske inte av för att någon hade ihjäl henne? Det skulle väl vart intressant att veta om dessa samtal där hon uppgav detta dels har ägt rum och var hon höll hus och kanske få en något mer exakt tidpunkt för nör hon dog?

Fast frågan är om han uppgav en exakt adress, om den var direkt hem till honom (exakt vid porten till bostaden).

Min teori är ju som jag i tidigare inlägg tjatat om, den att C inte kom med någon taxi till NA den natten... NA uppger ju att han är vaken vid 5-tiden på natten/morgonen och slänger ner nycklarna till C efter hennes ankomst med taxin, där han även påstår att det är C som tagit initiativet till besöket, "för att få vila upp sig" låter det... Lite märkligt, för det första att gubben är vaken och sen att NA som ska upp relativt tidigt på "fin-middag" dagen efter tar sig tid och låter C komma in vid den tidpunkten... dessutom har han ju uppgett att han tröttnat på C och hennes utnyttjande av honom sen tiden då de båda faktiskt bodde ihop.
Nää här är det herr Nicke som varit pp flaskan, kåt och velat få hem C till sig för lite mys mys... sen gick det åt pipan när C inte kunde tillfredsställa Nicke pga sin lilla morgonfix som slog igen ögonen och hon blev allt annat än attraktiv där på morgonkvisten. Sen om hon dog av en olycka, överdos eller av Nickes ursinne efter det uteblivna myset låter jag vara skrivet i stjärnorna...
Nicke har lyckats med ett stycke kriminalhistoria och det utan att ens behöva förneka sig, vilken legend!
Citera
2017-08-18, 21:08
Medlem
Citat:
Nej, nu missförstod vi nog varandra. Jag menade att det förefaller otroligt att Obducenten ej skulle ha hört "rykten" om Borgenstierna, oavsett om det var positiva eller negativa sådana.
Har jag inte helt fel nu så tror jag att Borgenstierna själv ofta var aktiv i att söka upp klienter. Det kan hända att det var han som tog kontakt med Obducenten.

Jag är inte helt övertygad om att det gick rykten om Borgenstierna, än mindre att de poliser TH kom i kontakt med dryftade "mänskan". Det kanske dök upp om TH då plötsligt finner sig i en tillvaro som han upplever sig ansatt av myndigheter, och kanske drog sig till minne Tingström? Även om det i sak rör något olika typer av gärningar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in