Citat:
Ursprungligen postat av
Tomato
Synd bara att det inte verkar finnas någon motor med beteckningen 3700 eller D3700 i Kubotas sortiment.
Jag säger ju det, danskdjävlarna pratar så grötigt att de inte fattar varandra, särskilt när det kommer till deras totalt vansinniga räkneord. Inte lustigt om någon journalist har hört fel när PM sa vad det var för motor.
Citat:
Ursprungligen postat av
Solglittret
Tror, men vet ej, att det inte är så mycket gas i tarmarna som dubbla kroppsvolymen.
Att kroppen för övrigt sväller upp beror på vatteninträngning i uppluckrad vävnad och påverkar inte flytkraften, endast volymen.
Skulle gissa att det rör sig om kanske 10 liter gas på sin höjd som lyfter kroppen - gasen utvidgar sig också mer när kroppen når ett mindre djup under uppstigandet och gasens lyftkraft ökar.
Jag tror inte heller att en kropp kan svälla upp på långa vägar så mycket som till dubbla volymen, jag undrade bara hur katten han hade räknat fram de där två kilona i sitt exempel.
Citat:
Ursprungligen postat av
villalarm
Bilder från räddningen av Madsen, och han första ord efter räddningen:
http://www.expressen.se/kvallsposten/dramatiska-bilderna-har-raddas-madsen-fran-ubaten/
"De nya bilderna från danska TV2, tagna av en privatperson på en annan båt, visar bland annat hur ubåten färdas utan problem på fredag förmiddag nära Drogden Fyr vid Køge Bugt, söder om Köpenhamn och Öresundsbron."
"Nya filmbilder från TV2 Danmark visar också det första samtalet som Peter Madsen hade med polisen då han kommit upp på land. Madsen uppger då att han släppte av Kim Wall i Köpenhamn redan under torsdagen. När de ber honom om Walls kontaktinformation säger uppfinnaren: "De ligger i telefonen som ligger på havets botten" och fortsätter "Hon har sagt att hon är från tidningen Wired".
Där ser man ju att de främre djuprodren var uppfällda (parkeringsläget, ej möjligt för färd i u-läge men däremot att dyka rakt ner och upp igen utan att köra under vattnet) redan då och alltså inte fälldes upp av dykarna vid bärgningen.
Då lär han inte ha förflyttat sig under vattenytan eftersom man måste upp på däcket för att fälla upp och ner rodren.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sgt.Bland
Det har stått uppgifter om att ubåten hade en maxfart på 3-4 knop. Var har du fått 6 knop ifrån?
3,5 knop på bara el i uläge, 6 knop på dieselmotorn i ytläge (möjligen även på snorkeldjup).