Citat:
Om det är korrekt att dieselmotorn är på 37 hp och att topphastigheten i ytläge är 6 knop, c:a 11 km/h så skulle jag säga såhär: Jag avrundar till att den kräver 30 hp för att göra 10 km/h (effekten ökar ju mycket med hastigheten så det känns rimligt). En liten dieselmotor (inte någon jättestor fartygsmaskin, de är effektivare) brukar dra ungefär 0,2 l diesel per hästkrafttimma. Vi har då 30*0,2=6 l/h och med 1500 l tank kan man då köra 1500/6=250 h. I 10 km/h innebär det att man kommer 250*10=2500 km på full tank.
Citat:
Hur kom du fram till det? En vanlig livs levande kropps densitet är tämligen nära 1 kg/dm³, lite högre utan luft i lungorna. En kropp på 60 kg har då ungefär en volym på 60 liter. Nedsänkt i vatten har den tämligen neutral flytkraft, sjunker dock nätt och jämnt. Om den till följd av gasbildning sväller upp till dubbla volymen (vi kan skita i vilken gas, alla gaser har så låg densitet jämfört med vatten att vi kan sätta gasens vikt till noll i detta sammanhang) har vi ju en flytkraft på 60 kg (eller 600 N riktat uppåt). Jag antar att du menar att massan 60 kg fortfarande är kvar men har ökat till dubbla volymen, inte att det är som en helt gasfylld ballong på 120 liter.Spontan tanke och en snabb beräkning säger mig att 2 kg tyngder är gott och väl tillräckligt för att hålla en människokropp motsvarande 50-60 kg på botten. Även om förruttnelsens gaser endast skulle bestå av att metan som skulle fylla hela kroppen, inräknat att kroppen sväller till dubbel storlek i den miljön som råder på sjöbottnen.
Det behövs inte 100 kg för att sänka och förankra en människokropp på havets botten.
Det behövs inte 100 kg för att sänka och förankra en människokropp på havets botten.
Det krävs då en nedåtriktad kraft på 600 N för att hindra den att flyta upp. Hur många kg vikter som behövs beror på vad de är gjorda av. Det duger ju inte med en plastdunk med 60 kg vatten, den väger ju bara som en tom dunk när den är nedsänkt i vatten. För vikter av järn får man dra bort c:a 12 % av vad de väger i luft för att få vad de väger i vatten (lite oegentligt uttryckt, massan är förstås densamma, jag snackar effekten av Arkimedes princip).