2017-08-18, 00:21
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Jo givetvis behöver han bunkra - men vad borde vara längsta etapp mellan två hamnar och vad tror vi att ubåten klarar på 1500 liter?
Om det är korrekt att dieselmotorn är på 37 hp och att topphastigheten i ytläge är 6 knop, c:a 11 km/h så skulle jag säga såhär: Jag avrundar till att den kräver 30 hp för att göra 10 km/h (effekten ökar ju mycket med hastigheten så det känns rimligt). En liten dieselmotor (inte någon jättestor fartygsmaskin, de är effektivare) brukar dra ungefär 0,2 l diesel per hästkrafttimma. Vi har då 30*0,2=6 l/h och med 1500 l tank kan man då köra 1500/6=250 h. I 10 km/h innebär det att man kommer 250*10=2500 km på full tank.

Citat:
Ursprungligen postat av Dammig
Spontan tanke och en snabb beräkning säger mig att 2 kg tyngder är gott och väl tillräckligt för att hålla en människokropp motsvarande 50-60 kg på botten. Även om förruttnelsens gaser endast skulle bestå av att metan som skulle fylla hela kroppen, inräknat att kroppen sväller till dubbel storlek i den miljön som råder på sjöbottnen.
Det behövs inte 100 kg för att sänka och förankra en människokropp på havets botten.
Hur kom du fram till det? En vanlig livs levande kropps densitet är tämligen nära 1 kg/dm³, lite högre utan luft i lungorna. En kropp på 60 kg har då ungefär en volym på 60 liter. Nedsänkt i vatten har den tämligen neutral flytkraft, sjunker dock nätt och jämnt. Om den till följd av gasbildning sväller upp till dubbla volymen (vi kan skita i vilken gas, alla gaser har så låg densitet jämfört med vatten att vi kan sätta gasens vikt till noll i detta sammanhang) har vi ju en flytkraft på 60 kg (eller 600 N riktat uppåt). Jag antar att du menar att massan 60 kg fortfarande är kvar men har ökat till dubbla volymen, inte att det är som en helt gasfylld ballong på 120 liter.

Det krävs då en nedåtriktad kraft på 600 N för att hindra den att flyta upp. Hur många kg vikter som behövs beror på vad de är gjorda av. Det duger ju inte med en plastdunk med 60 kg vatten, den väger ju bara som en tom dunk när den är nedsänkt i vatten. För vikter av järn får man dra bort c:a 12 % av vad de väger i luft för att få vad de väger i vatten (lite oegentligt uttryckt, massan är förstås densamma, jag snackar effekten av Arkimedes princip).
Citera
2017-08-18, 00:27
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GundeS
Att inte blinka i rondell orsakar garanterat fler olyckor är avsaknaden av lanternor. Många mindre båtar (av roddbåtstyp) är vanligtvis inte utrustade med lanternor. Jag säger inte att det på något sätt är lämpligt att inte föra lanternor, speciellt på en svart ubåt, utan jag beskriver helt enkelt hur det ligger till.

Visst du har rätt. Vår roddbåt har inte heller lanternor men det har motorbåten. Skulle dock aldrig våga ge mig ut i mörkret med en båt utan lanternor. Och absolut aldrig never ever i Öresund!
Jag har vistats en del där för många år sedan - det passerar stooora båtar hela tiden. Inget man knappt skulle vilja ge sig ut i ens i en mindre båt dagtid - det är en mycket trafikerad farled.
Senast redigerad av Solglittret 2017-08-18 kl. 00:30.
Citera
2017-08-18, 00:30
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Kubotan är bara hjälpkärran finns ingen uppgift om huvudmaskin.

Så det är så det ligger till. Märkligt att det endast är den maskinen som står i media och på andra ställen på nätet som tex ingenjøren.
1st elmotor med ca 24 vdc batterier och 1 st diesel kubota d3700
Citera
2017-08-18, 00:36
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riomio
KW har bott ute på Revshaleöen där PM har sin ubåt och där han har företaget som han är verksam i.
På Revshaleöen finns flera boenden typ kollektiv. Kanske på båtar eller i land. Uppfattade inte vad de sa.
PM säger själv att det var problem med barlasttankarna som orsakade att ubåten sjönk.
Experterna på danska sjövärnet säger att han troligen själv sänkte ubåten.
PM har ändrat berättelsen ang landsättningen av KW, hur vill inte polisen berätta.
23.30 observerades ubåten norr om Middelgrundfortet från en färja.

Uppgifterna kommer från kvällens program på danska TV2. Det sas mycket mer men jag minns just nu inte allt. Hoppas det kommer i repris där var massor med intressant information.
Ok, ja då verkar de uppgifterna stämma att PM inte kan ha landsatt KW ca 2200 som han sa direkt efter han påträffades. Nu finns det väl minst två oberoende uppgifter som säger att det är en omöjlighet. PM kan ju ha justerat sin berättelse och sagt att han tog fel på tid och landsatte henne ca 0100 istället. Om PM har erkänt att KW är död så hade ju polisen gått ut med det isf tycker man. Jag tror PM fortsätter att neka men justerar sin berättelse efterhand så att den passar in med vad som framkommer.
Citera
2017-08-18, 00:37
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Så det är så det ligger till. Märkligt att det endast är den maskinen som står i media och på andra ställen på nätet som tex ingenjøren.
Kubota 3700:an är angiven som huvudmaskin och en Kubota D722 som driver generatorn på ing.dk
https://www.google.se/amp/s/ing.dk/artikel/grafik-video-33-ton-amatoerubaad-fik-lang-raekke-forbedringer-192030%3famp
Citera
2017-08-18, 00:37
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Om den till följd av gasbildning sväller upp till dubbla volymen

Tror, men vet ej, att det inte är så mycket gas i tarmarna som dubbla kroppsvolymen.
Att kroppen för övrigt sväller upp beror på vatteninträngning i uppluckrad vävnad och påverkar inte flytkraften, endast volymen.
Skulle gissa att det rör sig om kanske 10 liter gas på sin höjd som lyfter kroppen - gasen utvidgar sig också mer när kroppen når ett mindre djup under uppstigandet och gasens lyftkraft ökar.
Citera
2017-08-18, 00:38
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:

Skulle vela se källa på att det som dack skriver stämmer. Det är inte första inlägget som står i strid mot allt som framkommit hittills, och utan källa.
Citera
2017-08-18, 00:38
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Vi pratar om 40 ton nu.
Jo men inte ens 40 år gamla dieslar på 200 hk drack så mycket. Det fanns två motorer enligt all info på nätet. 1 elmotor och en diesel. Visst det förekommer att mindre dieslar används som startmotorer på större motorer . Men ingenstans står det ngt om nån större motor.

Jag anser själv att 37 hk är alldeles för lite. Men frågan är då vad dom haft för utväxling och stigning på propellern ?
Den frågan lär vi inte heller få svar på.
Citera
2017-08-18, 00:41
Medlem
Bilder från räddningen av Madsen, och han första ord efter räddningen:

http://www.expressen.se/kvallsposten/dramatiska-bilderna-har-raddas-madsen-fran-ubaten/

"De nya bilderna från danska TV2, tagna av en privatperson på en annan båt, visar bland annat hur ubåten färdas utan problem på fredag förmiddag nära Drogden Fyr vid Køge Bugt, söder om Köpenhamn och Öresundsbron."

"Nya filmbilder från TV2 Danmark visar också det första samtalet som Peter Madsen hade med polisen då han kommit upp på land. Madsen uppger då att han släppte av Kim Wall i Köpenhamn redan under torsdagen. När de ber honom om Walls kontaktinformation säger uppfinnaren: "De ligger i telefonen som ligger på havets botten" och fortsätter "Hon har sagt att hon är från tidningen Wired".
Citera
2017-08-18, 00:41
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Elmotorn var ännu mindre. 7 kw. Ungefär 10hp alltså.

En hel drös med batterier lär det finnas i båten, om dom tänkt att komma någon vart.
Undrar om något/några batterier saknas ?

Hm. 10 hk är ju ingenting egentligen
Citera
2017-08-18, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riomio
KW har bott ute på Revshaleöen där PM har sin ubåt och där han har företaget som han är verksam i.
På Revshaleöen finns flera boenden typ kollektiv. Kanske på båtar eller i land. Uppfattade inte vad de sa.
PM säger själv att det var problem med barlasttankarna som orsakade att ubåten sjönk.

Detta var ju den mest intressanta uppgiften hittills. Jag har frågat detta flera gånger vad det fanns för koppling mellan KW och PM. Om KW har bott precis där PMs företag ligger så förklarar det saken. De känner varandra. Frågan är när hon bodde där och hur länge. Men det finns definitivt ett starkare band mellan dessa än att hon bara skulle göra en intervju.
Citera
2017-08-18, 00:43
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
En hel drös med batterier lär det finnas i båten, om dom tänkt att komma någon vart.
Undrar om något/några batterier saknas ?

Hm. 10 hk är ju ingenting egentligen

Finns 1,5 ton batterier på 50 kWh.

I denna artikel står mycket. Endel om utväxling och rpm också.

https://www.google.se/amp/s/ing.dk/artikel/grafik-video-33-ton-amatoerubaad-fik-lang-raekke-forbedringer-192030%3famp

Där bekräftas att det är kubota 3700 som är huvudmotor.

Så dack trollar eller något. Skriver ut saker som inte stämmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in