2017-08-17, 23:46
Medlem
Pfaltzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Staten och kapitalet.

Nazisterna i tråden gråter krokodiltårar över att privata aktörer slängt ut deras idoler, men låt dem gråta. Hade dessa haft makten hade inget som liknar yttrandefrihet funnits och det vet alla om som har lite innanför pannbenet.
Jo, det har du rätt i. I sak beklagar jag det inte, men det var ett svar på min fråga jag ville ha: var drar man gränsen mellan gott och ont egentligen? Och vem bestämmer vad som är vad? "Staten och kapitalet" är underkänt som svar.
Citera
2017-08-17, 23:50
Medlem
Mooskys avatar
Den som äger webbhotell är inte tvingad att hyra ut till precis alla om dom inte vill.
Paypal kan avsluta konton som samlar in pengar till kravaller och extremistmöten. Spotify kan avgöra vilka som kan tjäna pengar på sin musik på deras plattform.
Facebook har säkert sin policy, och godaddy, google osv avgör vem som får plats på deras domäner.
Inte så jävla svårt egentligen. Youtube raderar ofta extremistvideo och EU har dessutom satt press på dom stora företagen att radera både terrorism och falska nyheter.

Så det är det fina i kråksången. Så visst finns det oändlig yttrandefrihet i US, men man kanske bör klargöra vad som skett efter extremisterna haft sina kravaller. Dom har hängts ut och blivit av med arbetet. Vissa är misstänkta för brott så som våld. Drevet går och som företagare väljer man vem som får lov att bli kund .
Senast redigerad av Moosky 2017-08-17 kl. 23:56.
Citera
2017-08-17, 23:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pfaltz
Jag förstår vart du vill komma, men var drar man gränsen mellan gott och ont egentligen? Och vem bestämmer vad som är vad? Har du ett bra svar på det?
Jag bestämmer och SecundusSilent är en av dom onda.
Kanske inte idag, kanske inte imorgon, men kanske dagen efter det.
Vänstern håller på att gräva sin egen grav.
Citera
2017-08-17, 23:52
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Det är ju bra att kolla i TS. KKK-folk och nazister.

Tro faan att anständiga bolag nu börjar dra in deras hemsidor. Det skadar profiten för bolagen att ge dem plats och det skadar det samhälle som dessa bolag verkar i, då etniskt hat har tendens till att leda till mycket negativa följder.

Du är indoktrinerad. Citerar mig själv

Citat:
Andra världskriget var inte ett rasistiskt ideologiskt krig vilket vi är lurade att tro. Andra världskriget handlade om flera saker, men från början så handlade nazismen om att förhindra att den ryska revolutionen spred sig de första som fängslades var alltså kommunister. Utifrån den förenklade marxistiska analysen som delar in världen offer och förtryckare så pekas tyskarna såhär i efterhand givetvis ut som förtryckarna som gav sig på offret judarna, men sanningen är att Tyskland var från början en ingrupp som försvarade sig mot yttre hot. Bolsjevismen var ett hot mot hela Europa, det var därför Hitler fick sådant massivt stöd. Bolsjevismen var inte heller bara ett hot för makten, eller för kapitalister i respektive land, utan också för vanligt folk, då egendomar konfiskerades och människor masslaktades när 10 % skulle bort i Sovjetstaten. (se del 3) 10 % är en av tio, ingen gick säker från kommunismens terror.

Hitler gav sig inte på judarna för att han hatade judar, han ville åt deras tillgångar för att bekosta kriget.

Vi är alla rasister mer eller mindre, särskilt de som marxisterna pekar ut som offer och därmed fridlyser.

Vad som gick fel i Tyskland var att man gav makt åt en psykopat och att hans ambitioner steg honom åt huvudet. Lite samma sak som har hänt i Sverige. Med agenda 2030 så kör man landet i botten.

Att vara kritisk är inte samma sak som att vara nazist eller rasist. I själva verket är det tecken på en psykisk störning att dela in verkligheten i svart/vitt, och ont/gott. Verkligheten består av gråzoner, till och med judarna, läs på, länk finns i signaturen. Och nej jag är inte nazist, jag är itne antissemit, jag tror på förnuftet inte irrationella känslor.

Det skadar inte alls deras profit de är utsatt för påtryckningar, det är odemokratiskt.
Citera
2017-08-17, 23:52
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Bryr man sig däremot om demokrati och mänskliga rättigheter så är det något väldigt dåligt när andra människors rättigheter hotas, eftersom det i så fall gör att rättigheterna inte blir allmänna längre, utan kopplas till att du har "rätt" åsikter (och rätt "demokratisk värdegrund", i Sverige).

Bryr man sig om demokrati och mänskliga rättigheter då ser man till att neutralisera de aktörer som gör allt för att kränka demokratin och de mänskliga rättigheterna.
Citera
2017-08-17, 23:53
Medlem
salty-sailors avatar
Citat:
Jag har privilegiet att posta här men detta är givetvis ingen rätt som jag har (frågan om hur FB skall definieras är dock utanför denna tråds ämne). Ingen har någon rätt att posta på något forum i hela världen om du nu trodde det.

En del i denna tråd har oerhörda pretentioner på yttrandefriheten. De mest intelligenta hycklar förstås och försöker driva hem en propagandavinst, men detta är futilt.

Snackar inte om just dig, jag menar att folk tidigare försökta stänga ner Flasjback för att det är en "rasistisk' och "Nazistisk" sida, så man kanske inte ska tro på allt när folk skriker nazist, man kan ju
likt dig ta den anarchokapitalistiska ståndpunkten och förklara företags rätt och den fria marknaden, vilket absolut stämmer, (i teorin) men låt oss inte låtsas som om det inte ligger tung politisk vikt bakom dessa händelser, som sker nästan samtidigt.
Citera
2017-08-17, 23:53
Medlem
Pfaltzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontakt112
Jag bestämmer och SecundusSilent är en av dom onda.
Kanske inte idag, kanske inte imorgon, men kanske dagen efter det.
Vänstern håller på att gräva sin egen grav.
Jag tycker att bägge sidorna är onda. Vad händer med mig i en sådan värld?
Citera
2017-08-17, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Framtyr
Så är det. Du vet i en "demokrati" som denna där yttrande frihet råder och där man applåderar "allas lika värde" så får man inte hysa anorlunda åsikter. Och vad man verkligen inte får göra är att hävda att vi vita människor skulle ha några rättigheter, typ rätten till vårt arv/land. Vår existens som folk osv

Ingen har sagt att du inte får ha en annorlunda åsikt eller hindrat dig att yttra dig, men du får hålla dig inom lagens gränser när du yttrar dig i tal eller text offentligt.
Vi "vita" människor har samma rättigheter som alla andra, men någon exklusiv rätt till ett eget land har du inte, du får allt dela landet med övriga innevånare oavsett deras kulör. Vilket arv du syftar på vet jag inte, men du, som alla andra, har samma gener som araber, färgade och övriga färger människorna har i olika länder, dina förfäder kom hit från Afrika via Mellanöstern, din urmoder var från Afrika.
"Vår existens som folk", vi existerar oavsett att vi haft invandring i tusen år, trodde du att det funnits ett jättehögt staket runt Sverige tidigare, om du lämnar in ett DNA-prov (molekylärgenetik) så får du se varifrån dina förfäder kommer ifrån, den moderna människor bebodde sannolikt inte Skandinavien innan istiden, då istiden startade samtidigt med människans utvandring från Afrika och Mellanöstern. Andelen skillnader mellan människor ligger någonstans i intervallet 0,10-0,14% av nukleotiderna, oavsett om dessa kommer från olika kontinenter eller samma område.
Skillnaden mellan två individer från två olika kontinenter är alltså i genomsnitt endast marginellt större än skillnaden mellan två individer från samma kontinent och t o m mellan två individer från samma befolkningsgrupp.

Vilket ställer frågan, är du en riktig Svensk egentligen, för om någon tar en blindtest på ditt DNA och en Afrikan, skulle ingen se någon skillnad, utom att du kanske har en kromosom som endast är en anpassning till mindre solinstrålning.
Citera
Medlem
ArctiumLappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det handlar inte om gott eller ont. Det handlar om att den som driver en tidining måste själv få välja vad han vill publicera.
Den som driver servrar som hostar bloggar har en rätt att bestämma vilka som får sprida sina budskap och vilka budskap som får spridas via hans servrar.

De som skriker "yttrandefrihet" i den här tråden kritiserar ju aldrig t.ex. Avpixlat för att de bara låter SD och SD vänliga komma till tals.
De kritiserar inte FOX eller Breitbart för att de aktivt hjälper right/alt-right och inte låter övriga komma till tals.

Det är Fox, Breitbart, Aftonbladet, Washington post, etc etc val vilka de vill arbete med och vad de vill publicera.
Det fungerar på samma sätt för alla, vill inte någon sprida ditt budskap åt dig så kan de inte tvingas att göra det.
Det tycker jag personligen är det enda rimliga alternativet.

Jämförelsen haltar. Detta är mer som om Posten skulle sluta dela ut vissa publikationer för att dessa sprider "fel" åsikter. Självklart kan man även då som du hävda att skaparna av de misshagliga publikationerna kan skapa ett eget sätt att distribuera dessa men det snedvrider verkligen konkurrensen då detta skulle bli mycket dyrare än för alla andra publikationer som kan använda befintlig distribution.
Citera
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Jo, det har du rätt i. I sak beklagar jag det inte, men det var ett svar på min fråga jag ville ha: var drar man gränsen mellan gott och ont egentligen? Och vem bestämmer vad som är vad? "Staten och kapitalet" är underkänt som svar.

Det du underkänner som svar, har hela samhällsvetenskapen under decennier accepterat som ett svar. Kapitalet och staten är makt och makt bestämmer även över möjligheten att sprida information eller propaganda.
Citera
2017-08-17, 23:56
Medlem
Pfaltzs avatar
Citat:
Bryr man sig om demokrati och mänskliga rättigheter då ser man till att neutralisera de aktörer som gör allt för att kränka demokratin och de mänskliga rättigheterna.
Är det därför som alla kommunististiska diktaturer kallar sig "Democratic Republic of..."? För att annars är det ingen som förstår hur goda de är?
Citera
2017-08-17, 23:59
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Jag förstår vart du vill komma, men var drar man gränsen mellan gott och ont egentligen? Och vem bestämmer vad som är vad? Har du ett bra svar på det?

Citat:
Staten och kapitalet.

Nazisterna i tråden gråter krokodiltårar över att privata aktörer slängt ut deras idoler, men låt dem gråta. Hade dessa haft makten hade inget som liknar yttrandefrihet funnits och det vet alla om som har lite innanför pannbenet.

Du svarade inte på frågan och ursäktar en dumhet med en annan.

Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det handlar inte om gott eller ont. Det handlar om att den som driver en tidining måste själv få välja vad han vill publicera.
Så är det ju nu, och det är ju lite problematiskt att det inte finns mångfald i ägandet av tidningar. Därför behövs internet.

Citat:
Den som driver servrar som hostar bloggar har en rätt att bestämma vilka som får sprida sina budskap och vilka budskap som får spridas via hans servrar.
En server är ingen tidning.

Citat:
Det fungerar på samma sätt för alla, vill inte någon sprida ditt budskap åt dig så kan de inte tvingas att göra det.
Det tycker jag personligen är det enda rimliga alternativet.
Kapitalister bryr sig bara om pengar, politik handlar inte om ideologi utan om tillgångar. De som sitter på tillgångarna vill inte bli kritiserade, det är det det handlar om.

Citat:

Det är så spännande med de självutnämnda "goda" människorna som anser sig att kränka demokratin och de mänskliga rättigheterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in