2017-08-17, 20:28
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Det traditionella talesättet är varianter av "The difference between men and boys is the price of their toys"

I just detta specifika fall är han fantasilös och inskränkt, eftersom han jobbar med yrkeslösningar och förutsätter att alla andra som inte gör det måste ha mörka avsikter.

Han glömmer att tänka på "För att jag kan" eller "För att jag vill" - dvs i grunden att utmana sig själv eller att roa sig själv.

Lans världsbild han inte riktigt hantera företeelser som t ex denna, där en 16:åring byggt en cykel i trä:
https://www.treehugger.com/bikes/16-year-old-builds-working-wooden-bicycle.html

Yrkeslösning och yrkeslösning, men snarare kanske just etiketten "uppfinnare", ordalydelsen avser väl någon som finner en ny lösning på något, som med viss logik väl rimligtvis bör kunna förväntas vara en förbättring?

Att man kallar en vuxen man som bygger något eget av redan kända och gamla tekniska lösningar för "uppfinnare" kanske inte är så jäkla nyttigt?
Citera
2017-08-17, 20:28
Bannlyst
Citat:
Jag postade en länk, och frågade dig om det var den artikeln du avsåg. Har inte sett någon återkoppling från dig.
https://techworld.idg.se/2.2524/1.146312/statisk-elektricitet--en-osynlig-fiende

Det fungerar inte så bra att du skriver "har du sett de bilderna och läst den artikel jag pratar om", om du inte själv är villig att posta länken till den relevanta artikeln.
Nä det är inte den artikeln jag menar, det var för några år sedan på idg.se (vet inte om de har någe arkiv) men det var en hel del bilder där. Hojtar till om jag skulle hitta den (men jag har en massa saker just nu att styra upp så det är inte prio 1).
Citera
2017-08-17, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riomio
Har precis på dansk TV sett PM simma från ubåten till fritidsbåten som plockade upp honom. Han var klädd i samma overall som på senare tagna bilder, och var våt i alla fall upp till armhålorna.

Simmade han, lär han nog varit våt upp till armhålorna och lite till.
Citera
2017-08-17, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Så stora och tunga lampor/ lanternor kan jag utan att alls veta hur de såg ut, bestämt påstå att de INTE hade, så att de kan fungera för att sänka en kropp!! 😎
Jo, varje lampa för sig vägde säkert inte mer än 1-2 kg som mest.

Är det bara en topplanterna så är det då helt kört.

Är det däremot så att det finns ett kors för tre lampor, och detta kors är i metall, så blir det fort tyngre. För övrigt så saknar jag kunskap om exakt hur många kilo det behövs för att hålla nere en liten flicka i denna storlek - finns siffror på 10kg, 20kg, 30kg i tråden men jag tror inte det förekommit någon referens. Jag tror inte jag är fel ute om det är fler än jag som inte vet hur mycket som krävs - vilket även kan inkludera PM.
Citera
2017-08-17, 20:33
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Simmade han, lär han nog varit våt upp till armhålorna och lite till.
Det är nog inte mycket som är torrt såvida han inte bara trampade vatten.
Håret ser torrt ut.
http://imbo2.tv2.dk/users/editorial/images/4ea9208f-0b59-47ab-83a9-248565b0ec06.jpg?t%5B%5D=crop%3Awidth%3D1519%2Chei ght%3D854%2Cx%3D0%2Cy%3D12 4&t%5B%5D=maxSize%3Awidth%3D480&t%5B%5D=compress%3 Alevel%3D82&accessToken=9c82716b765c9b0d4b2c531cef 65d6920196822c290549e4b29d06c344c484fa
Citera
2017-08-17, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Oaktat om det var en vit runtomstrålande lanterna eller en s.k. kombilanterna som finns i lite olika utföranden, t ex rött+grönt eller rött+grönt+vitt så är det ju fortfarande bara en lanterna. Det kan förstås ha funnits fler som inte visas på några bilder vi har sett, det har jag ingen aning om men det som figurerat är en enda lanterna.
Sant, utom om det nu verkligen funnits en korsformad konstruktion - som ju då avses hålla ut två sidolanternor och inte bara hålla upp en trefärgad lanterna.

Därför det skulle vara bra om dack kunde återkomma med källhänvisning på sitt påstående.
Citera
2017-08-17, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rookie81
Sen rostar en varmgalvad kätting modell grövre av efter 5-plus år, åtminstone i Östersjön. Nu vet jag inte riktigt vad ni surrar om då jag bara såg ett citat men att sänka en kropp med en kätting funkar inte i all evighet. Rostfritt kanske mer än 15 år dock men det blir dyrt.
Skelettet flyter inte upp även om det kan flytta på sig. Så 5 år är inte något större problem.
Citera
2017-08-17, 20:36
Medlem
Citat:
Jo, varje lampa för sig vägde säkert inte mer än 1-2 kg som mest.

Är det bara en topplanterna så är det då helt kört.

Är det däremot så att det finns ett kors för tre lampor, och detta kors är i metall, så blir det fort tyngre. För övrigt så saknar jag kunskap om exakt hur många kilo det behövs för att hålla nere en liten flicka i denna storlek - finns siffror på 10kg, 20kg, 30kg i tråden men jag tror inte det förekommit någon referens. Jag tror inte jag är fel ute om det är fler än jag som inte vet hur mycket som krävs - vilket även kan inkludera PM.

Är det en ställning som kan tas av när man dyker är det väl inte omöjligt att ha korset i aluminium som inte behöver väga speciellt mycket?
Citera
2017-08-17, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Yrkeslösning och yrkeslösning, men snarare kanske just etiketten "uppfinnare", ordalydelsen avser väl någon som finner en ny lösning på något, som med viss logik väl rimligtvis bör kunna förväntas vara en förbättring?

Att man kallar en vuxen man som bygger något eget av redan kända och gamla tekniska lösningar för "uppfinnare" kanske inte är så jäkla nyttigt?
Men det är väl ingen i tråden som verkligen ser PM som uppfinnare? Han är en problemlösare och visionär. Men oberoende av hur kreativ han är så har det inte dykt upp någon som helst hänvisning till något uppfinnande.
Citera
2017-08-17, 20:42
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Om han sänkte ubåten med flit är det väl ganska allvarligt fall av nedskräpning? Den innehåller väl bensin, olja och elektroniken innehåller vanligtvis kemiska flamskyddsmedel.

Nedskräpning/Ekobrott är Peters minsta problem här i världen.
Citera
2017-08-17, 20:42
Medlem
Citat:
Är det en ställning som kan tas av när man dyker är det väl inte omöjligt att ha korset i aluminium som inte behöver väga speciellt mycket?
Självfallet helt möjligt. Aluminium eller trä är fullt möjliga material, och lättare är ju att föredra när man skall upp och ner med lanternorna. Just nu har vi problemet att vi inte ens kan bekräfta existens av en sådan lösning, eller om påståendet bottnar i ett missförstånd. Det enda jag sett bilder på är en enda topplanterna, som ju om den är någorlunda vädertät riskerar att samtidigt vara både flöte och sänke.
Citera
2017-08-17, 20:45
Medlem
Citat:
Men det är väl ingen i tråden som verkligen ser PM som uppfinnare? Han är en problemlösare och visionär. Men oberoende av hur kreativ han är så har det inte dykt upp någon som helst hänvisning till något uppfinnande.

I vissa tidningsartiklar benämns han "uppfinnare", om det är för att vara snäll vet jag inte.

Om det är så att man har/haft avtagbara lanternor mht till att man inte hittat rimlig lösning som klarar tryck under vatten så är det väl mindre sannolikt att man väljer en lösning som utöver krånglet att sätta upp dem och ta ned dem att de också väger onödigt mycket?
Därav tänker jag att det är tveksamt om han skulle ha sänkt henne med lanternorna (ställningen) även om nu något annat fartyg sett ubåten framföras i mörker utan lanternorna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in