Nja, som jag ser det (med genusvetenskapen), så förstår väldigt få svenskar (kanske nordbor) vad det egentligen är. Feminism/Queer etc är bara en liten del av detta vetenskapsområde, mänsklig kommunikation, klasstillhörighet (social gender) är ex större/mycket mer vanligt utomlands inom genusvetenskapen. Man analyserar sitt intervjuobjekt utifrån beteendevetenskap (genusteorier). Metoder som (kan) användas går ut på att man jobbar typ "undercover", tar ett jobb hos/med//blir "kompis" hos/med intervjuobjektet, och man "spelar med". Deltagande analys, fast intervjuobjektet vet inte om att hen är "under analys". Detta arbetssätt är förbjudet i Sverige (anses oetiskt), men är i mitt tycke det bästa för att "se/nå sanningen".
Lady Dahmer vet jag inte vem/vad det är utom det jag hann snabbt googla nu. Någon typ arg feminist med blogg etc.
KW verkar ha varit bra mycket mer seriös, men troligen en slags Lady Dahmer fast inom klasstillhörighet, utrikespolitik och dess strategier. Intervjuobjekten brukar nämligen bli rätt arga på den mindre smickrande bild av dem som ofta brukar framkomma i den studie man har gjort om dem.
Kanske artikeln om Havana liknar den som KW arbetade på om PM.
Kroppsspråket dem emellan på de sista bilderna är i mitt tycke inte bra, PM tittar oftast bort, ut mot havet någonstans. KW verkar inte ha rört sig ur fläcken mellan första och sista fotot/filmen. Det är i mitt tycke en distans mellan dem, så stor den kan vara i en topplucka på en u-båt.
Men allt är ju som sagt spekulationer tills vi eventuellt får veta mer.
Synd på KW, hon verkar ha varit en mycket bra journalist i mitt tycke