Citat:
Ursprungligen postat av
locknloll
Tack. Då var det sista klargjort.
Båten hade inga lanternor.
Tycker du inte det är lite överilat att ta hans brors ord gällande PM:s förehavanden för sanning? Det är väl rätt gjutet att man försvarar sin bror och hur involverad var han i ubåten så han hade direkt kunskap om vilken utrustning som fanns ombord? Om samstämmiga uppgifter från flera i ubåtssällskapet skulle säga att man på sistone lämnat den tidigare använda (löstagbara?) topplanernan i land av någon outgrundlig anledning så skulle jag känna mig mer övertygad om att det inte fanns någon tillgänglig lanterna. Nu tycker jag det känns osäkert.
Citat:
Ursprungligen postat av
GoofyGuy222
Se nedan.
Tack 👍
Det här var artikeln jag länkade till tidigare. Tycker inte att det blir klarare än så.
Du skrev nyss att du aldrig påstått säkert att det inte fanns lanternor men det hade du. Du skrev att jag skrivit säkert att det fanns men det hade jag inte. Se ovan i övrig, saken är knappast avgjord.
Citat:
Ursprungligen postat av
dack
Inga fast monterade lanternor på grund av den stora kosnaden av att investera i vatten och trycktädade klassade riktiga lanternor och kabelgenomföringar i skrovet.
Men det finns en provisoriskt kombilanterna monterad på en träpinne som man hakar i masten i ytgång på natten men tar ner den vid dyk.
Har åtminstone funnits tidigare. Jag tycker det vore konstigt om man tagit bort den möjligheten men då det var löstagbar utrustning kan vi inte vara helt säkra på om den var med på denna färd. Men jag skulle tro att den var det.