2017-08-16, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ja det verkar nog så att kroppen är dumpad söderut och där blir havet mycket större än innanför Saltholm. Det ser nog ut så att den enda anledningen till att PM gick så långt söderut var för att dumpa kroppen på "öppet hav" så att den blir mycket svårare att hitta.

Då skall han 100 kilometer in i Östersjön - för att hitta ett djup som är över 10 meter - Öppet hav sker aldrig i Östersjön.

Hur hade man själv gjort om man vill bli av med en kropp ? Mördad på fartyg begravd i land?
Citera
2017-08-16, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riomio
(Sydsvenska Dagbladet Snällposten) Sedan tidigare har även ett vittne på ett handelsfartyg trätt fram och berättat för Aftonbladet om hur skeppet han färdades i var nära att krocka med Peter Madsens ubåt vid midnatt. Ubåten körde då med släckta lanternor mellan Saltholm och Öresundsbron, cirka en mil från Köpenhamn. Farkosterna passerade varandra med cirka 30 meters marginal.

(Berlingske) Ifølge et øjenvidne på et fragtskib, der nær var ved at kollidere med en ubåd ved midnatstid natten til fredag i sejlrenden ved Øresundsbroen, sejlede ubåden imidlertid helt uden lys på det tidspunkt. (Segelrännan vid Öresundsbron är Flintrännan)

Här står att de var på den platsen som jag har angivit, ber om ursäkt om jag varit felinformerad. Var har du hämtat uppgifterna ifrån? Enligt de så är det Drogdenrännan som avses.

Vad heter det fartyget som höll på att krocka med ubåten???
Citera
2017-08-16, 21:52
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Tack. Då var det sista klargjort.
Båten hade inga lanternor.
Tycker du inte det är lite överilat att ta hans brors ord gällande PM:s förehavanden för sanning? Det är väl rätt gjutet att man försvarar sin bror och hur involverad var han i ubåten så han hade direkt kunskap om vilken utrustning som fanns ombord? Om samstämmiga uppgifter från flera i ubåtssällskapet skulle säga att man på sistone lämnat den tidigare använda (löstagbara?) topplanernan i land av någon outgrundlig anledning så skulle jag känna mig mer övertygad om att det inte fanns någon tillgänglig lanterna. Nu tycker jag det känns osäkert.

Citat:
Ursprungligen postat av GoofyGuy222
Se nedan.

Tack 👍

Det här var artikeln jag länkade till tidigare. Tycker inte att det blir klarare än så.
Du skrev nyss att du aldrig påstått säkert att det inte fanns lanternor men det hade du. Du skrev att jag skrivit säkert att det fanns men det hade jag inte. Se ovan i övrig, saken är knappast avgjord.

Citat:
Ursprungligen postat av dack
Inga fast monterade lanternor på grund av den stora kosnaden av att investera i vatten och trycktädade klassade riktiga lanternor och kabelgenomföringar i skrovet.

Men det finns en provisoriskt kombilanterna monterad på en träpinne som man hakar i masten i ytgång på natten men tar ner den vid dyk.
Har åtminstone funnits tidigare. Jag tycker det vore konstigt om man tagit bort den möjligheten men då det var löstagbar utrustning kan vi inte vara helt säkra på om den var med på denna färd. Men jag skulle tro att den var det.
Citera
2017-08-16, 21:53
Medlem
Återigen länkar jag till ing.dk och deras reportage om PM.
Det verkar som en del här inte har begagnat sig av den interaktiva grafiken.
Klicka på de olika siffrorna och en video visas där PM redogör för de uppgraderingar ubåten fått.

https://ing.dk/artikel/grafik-video-33-ton-amatoerubaad-fik-lang-raekke-forbedringer-192030

I video nr 1 redogör PM för den gyrokompass som blivit installerad och som tillsammans med sjökort och kronograf möjliggör navigation i u-läge.

På sin hemsida presenteras fakta om de tre ubåtar han byggt.
Freya och Kraka var utrustade med gelackar och sannolikt används även sådana i Nautilus.
Jag har tyvärr inte hittat någon info som belägger det senare.

http://www.rml.space/projects/submarines
Senast redigerad av L-JPersson 2017-08-16 kl. 21:56.
Citera
2017-08-16, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Inga fast monterade lanternor på grund av den stora kosnaden av att investera i vatten och trycktädade klassade riktiga lanternor och kabelgenomföringar i skrovet.

Men det finns en provisoriskt kombilanterna monterad på en träpinne som man hakar i masten i ytgång på natten men tar ner den vid dyk.
Det har funnits en sådan tidigare. Men efter vad jag har hittat i grupperna så verkar det inte som om den användes mer än nån enstaka gång innan renoveringen och efter finns inget som tyder på att den är kvar. Enligt grupperna så fanns det iaf inga nu och en av. Därmed inte sagt att det var så gör dom kan givetvis ljuga om det. Generellt är är tongången att det inte fanns någon, och att det inte var viktigt då dom (PM) seglade utan iaf, vilket dom inte tyckte var ett dugg märkligt.
Citera
2017-08-16, 21:54
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
Då skall han 100 kilometer in i Östersjön - för att hitta ett djup som är över 10 meter - Öppet hav sker aldrig i Östersjön.

Hur hade man själv gjort om man vill bli av med en kropp ? Mördad på fartyg begravd i land?
Vad fan yrar du om, 100 km för att hitta djup på mer än 10 m????? Sluta yra!
Citera
2017-08-16, 21:56
Medlem
MADs avatar
Oavsett om det fanns lanternor eller inte vid den här händelsen, så förefaller det helt osannolikt att någon ger sig ut på natten med en svartmålad ubåt som inte syns för övrig fartygstrafik.
Så korkad kan inte någon vara.
Citera
2017-08-16, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Vad fan yrar du om, 100 km för att hitta djup på mer än 10 m????? Sluta yra!

Du kan ju kolla en undervattens topologisk karta om du orkar - ett så kallat sjökort.

Skunken är som vanligt otrevlig https://www.io-warnemuende.de/topography-of-the-baltic-sea.html
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis

Finns gott om mindre djup på mer än 10 m i Öresund. Landskronadjupet SO om Ven är inte så långt bort och 40-50m, samt att det finns djup söder om Möns Klint.
Citera
Avstängd
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Tycker du inte det är lite överilat att ta hans brors ord gällande PM:s förehavanden för sanning? Det är väl rätt gjutet att man försvarar sin bror och hur involverad var han i ubåten så han hade direkt kunskap om vilken utrustning som fanns ombord? Om samstämmiga uppgifter från flera i ubåtssällskapet skulle säga att man på sistone lämnat den tidigare använda (löstagbara?) topplanernan i land av någon outgrundlig anledning så skulle jag känna mig mer övertygad om att det inte fanns någon tillgänglig lanterna. Nu tycker jag det känns osäkert.

Du skrev nyss att du aldrig påstått säkert att det inte fanns lanternor men det hade du. Du skrev att jag skrivit säkert att det fanns men det hade jag inte. Se ovan i övrig, saken är knappast avgjord.

Har åtminstone funnits tidigare. Jag tycker det vore konstigt om man tagit bort den möjligheten men då det var löstagbar utrustning kan vi inte vara helt säkra på om den var med på denna färd. Men jag skulle tro att den var det.
Ja som sjöman har man ju en egen check lista klar innan man lämnar hamn sedan är det ju försent att ångra sig.
Och all säkerhetsutrustning har prio 1,
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Ska ni sitta och tjafsa så gör det via PM.
Frågan är dessutom inte vem Madsen var som person, utan hur han var som person.

Hur var han? Tänk lite aspien och se varför alla i dessa "extrema konstillationer" säger till var och en i media att det vart bråk i debatten gällande U-båtar, rymdfarkoster osv. Alla dessa har samma problematik och vilja att bedriva igenom sina ideer och kan inte anpassa sig till andras tankar. Lite så funkar hans häktning. Madsen kan bara se sitt inte resten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Oavsett om det fanns lanternor eller inte vid den här händelsen, så förefaller det helt osannolikt att någon ger sig ut på natten med en svartmålad ubåt som inte syns för övrig fartygstrafik.
Så korkad kan inte någon vara.
Fast verkligheten verkar ju överträffat dikten, eftersom ju hela tråden verkar bygga på att det faktiskt finns någon gör det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in