2017-08-16, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glorkas
Jag ser framför mig hur hon snokat runt i u-båten medan PM står vid rodret. Plötsligt råkar hon öppna ett lönnfack, proppfullt med dödsknark. När hon bläddrar bland de vita plastpåsarna hör hon plötsligt ett ljud bakom sig.
I dörröppningen står Madsen med en rörtång i handen.
"Så, den lille svenske skribent hær læget sin næse i blød?"
Säger han och den tidigare vänliga uppsynen byts mot en mörk, elak grimas.

Därefter lutar sig KW framåt, så att Madsen kan ta henne bakifrån. När han sedan är klar använder han rörtången för att knäcka hennes fingrar, och sedan en såg för att kunna stycka kroppen. Kroppen sprider han ut på lite olika platser mellan danmark och sverige, för rent nöjes skull.

Låter ungefär lika troligt som det du skrev. Högst troligen har hon varit med om en olika eller liknande. Kanske har hon trillat i vattnet och drunknat, eller något åt det hållet? Resten gör Peter i ren panik. Inser man att man precis på ett eller annat sätt bidragit till någon annans död, så agerar man nog inte så klyftigt.
Citera
2017-08-16, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Tycker det är konstigt att han seglar släckt i mörkret och tydligen har gjort så ofta utan att någon reagerat. Det är livsfarligt, inte bara för honom utan även för folk ombord på andra båtar.
PM klarar ju sig för att andra båtar följer regelverket och har lanternor - skulle alla vara nedsläcka skulle folk krocka frekvent,

Att segla nedsläckt i mörkret i Öresund borde vara straffbart! Fullkomligt dåraktigt och hänsynslöst.
Definitivt ett skäl för kustbevakningen att stoppa hans u-båt från att ge sig ut när det är mörkt.
Det var någon som uttalade sig om att PM värnar så mycket om andra varelsers välbefinnande och liv. Knappast med detta beteende!
I diskussionen i facebookgruppen så verkar det inte vara nån stor grej då dom som sagt gjort det hela tiden. Den allmänna uppfattningen verkar också vara att det inte spelar någon roll då så många andra gör det.

För övrigt håller jag med. Totalt vansinne.
Citera
2017-08-16, 20:25
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAEN
Bara för att vara lite bestämd här:

- Det är KLART att de hade GPS! Idioter som tror de inte hade det.

- Det är KLART som korvspad att karln hade med sig sin mobiltelefon.

- Det är KLART som vattnet i Öresund att det fanns lanterna att tillgå på båten, om så en enda vit topplanterna, men att han valde att åka nedsläckt.

Sådär, då är det utrett i vart fall.

Tror du har helt rätt!

En tekniknörd som bygger u-båtar och raketer - men inte har GPS eller mobiltelefon finns nog inte.

Att i ytläge sätta upp en pinne med en lanterna upptill i tornet och sedan ta ner denna samtidigt som man stänger luckan när man planerar att dyka till u-läge är väl självklart lätt att använda.
Citera
2017-08-16, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DAEN
. - Det är KLART som vattnet i Öresund att det fanns lanterna att tillgå på båten, om så en enda vit topplanterna, men att han valde att åka nedsläckt..
Nej det är det inte. Se mina tidigare svar.
Citera
2017-08-16, 20:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men OM hon har försvunnit frivilligt, så är det GRYMT att sätta Madsen i en sådan förtvivlad situation! Helt empatilöst!
Hon kanske skall göra ett reportage med IS som boifrienden inte gillar, ubåtskaptenen ger henne tid att försvinna och får massa pengar i skadestång för felhäktning när hon sen dyker upp, om hon då så att säga "rest iväg" efter landstigningen utan hans vetskap dragit på lakanet och rest till Syrien, vem vet.
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Nej, ingen AIS varför polisen inte kan dra hem en sådan inspelning. Vill de ha datainspelning från utanför ubåten måste de ta mössan i handen och fråga om kustbevakning eller militär råkar ha radar-data som går att matcha mot ubåten.
Den svenska kustbevakningen har väl sin hemmahamn i Medelhavet nu för tiden då de "skyddar och hjälper nödställda längs vår gräns... Fy fan och billigt är det inte heller.
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
Jag visste att någon skulle nappa på atmosfären inom ubåten - själva luften.

När jag skrev Nylon var det för att kunna glida ner på stegen om vi blir anfallna från luften.
Haft overaller av typ nylon som är lättvättade (fördel när man håller på med oljor och sån skit typ), blir sliskiga när det är lite varmt, går tokbort.
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Sällan som statisk elektricitet faktiskt skadar färdig elektronik. Antenningången på radioapparater är känslig. Och finns massor med folk som råkar ut för att en dator startar om. Men dock sällan färdig elektronik går sönder.

Lösa kretskort är däremot känsligare - dels för att man kan ta på elektriska ledare och dels för att det kan finnas oanslutna ingångar som fungerar som antenner. Och lösa komponenter ännu mer känsliga.

Nej - jag tror inte att någon urladdning från någon klädsel förstört någon elektronik. Däremot möjligen reboot. Och ingenting som jag tror någon skulle bli så arg över att någon behövde dö. Öppna blybatterier skulle kunna smälla pga all knallgas - men jag tror inte man har öppna batterier just för att de dels kräver underhåll och dels är farliga. Och det är svårare i en ubåt än på land att vädra ut gasen vid laddning.
Jodå det händer, tidningen IDG.se hade kul bilder för något år sedan på moderkort som drabbats av statisk el, såg ut som kratrar i högupplösning på de där "spåren" av ten på kortet, som då ger sluga fel på delarna. Hur som massa kul bilder, de har säker kvar det på något sökbart arkiv.
Senast redigerad av beaver_se 2017-08-16 kl. 20:31.
Citera
2017-08-16, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast då missar du att statistiken är full av "starka kvinnor" som aldrig vågat ringa de där samtalen ändå.
Är statistiken verkligen full av starka kvinnor som aldrig vågat ringa??? Jag tror inte det. Och de exempel du hittar tror jag mer har problem attt de inte vill ringa för att det är gubben som är den farlige och de har svårt att bestämma sig för hur mycket de älskar gubben.

Betänk skillnaden med att vara delägare av ett hus som man bott i under 20 års tid. Ringer man och det slutar med att gubben hamnar i fängelse så måste man då plötsligt också ta den ekonomiska smällen för sitt boende. Denna beroendesituation stoppar många från att ringa. Även många som råkar illa ut på jobbet - och får man chefen eller kollega i fängelse så vet man att det blir rätt dålig stämning på jobbet.

Men KW jobbar frilans och har gjort jobb runt hela världen. Så jag tror du får anstränga dig med statistik för att göra det trovärdigt att inte KW skulle våga dels ringa och anmäla och dels bara hoppa på planet och dra någon annanstans att jobba - givetvis efter att ha informerat föräldrarna. Närmast omöjligt för skurk att spåra en frilansare som tar beslutet att inte posta bilder från de städer de jobbar i förrän man är klar där och har dragit till ny stad.

Omöjligt att jag skulle tro att inte KW kan lösa problem med våldsam pojkvän själv utan denna typ av cirkus.
Citera
2017-08-16, 20:28
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Har inte kunnat följa tråden sen igår kväll. Kan någon uppdatera och sammanfatta läget? Vad vet vi? Fynd? Vilket spår tycks hetast? etc. etc.

Haha, jag tolkar tystnaden som att det inte framkommit något i sak det senaste dygnet utan att allt fortfarande är spekulationer...
Citera
2017-08-16, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Tror du har helt rätt!

En tekniknörd som bygger u-båtar och raketer - men inte har GPS eller mobiltelefon finns nog inte.

Att i ytläge sätta upp en pinne med en lanterna upptill i tornet och sedan ta ner denna samtidigt som man stänger luckan när man planerar att dyka till u-läge är väl självklart lätt att använda.
Men har vi någon som påstått att han inte haft GPS? Det som sagts är att han inte har möjlighet till GPS i undervattensläge - därav inköp av gyrokompass.

Och det är ju PM själv som sagt att han inte haft mobiltelefon - vilket ju verkar motbevisas av SMS:et som han ju enligt utsago verkar ha sänt medan han var på ubåten.
Citera
2017-08-16, 20:32
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoofyGuy222
I diskussionen i facebookgruppen så verkar det inte vara nån stor grej då dom som sagt gjort det hela tiden. Den allmänna uppfattningen verkar också vara att det inte spelar någon roll då så många andra gör det.

För övrigt håller jag med. Totalt vansinne.

Verkligen konstigt att ingen i facebookgruppen reagerat. Landkrabbor??

I skärgården läser vi lusen av folk i båtar utan lanternor när det är mörkt. De stoppas och ställs till svars. Gamla fiskegubbar skäller som hundar på ungdomar som åkt i en nedsläckt båt i mörkret, eller ibland ännu värre legat still i farleden i mörkret som ett levande okänt grund.
Ingen accepterar detta i tysthet - de skyldiga jagas upp och ställs till svar.

Att en vuxen karl skulle åka omkring i en svart båt i farleden i mörkret utan lanternor - det blir gruppstryk!
Citera
2017-08-16, 20:34
Medlem
locknlolls avatar
Kan någon sätta ihop en sammanfattning med viktiga tider och händelser ? Gärna med karta på platser där ubåten på ett ungefär siktats.
Citera
2017-08-16, 20:40
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Kan någon sätta ihop en sammanfattning med viktiga tider och händelser ? Gärna med karta på platser där ubåten på ett ungefär siktats.
BT satte ihop en karta igår.
http://www.bt.dk/krimi/se-kortet-her-var-peter-madsens-ubaad
Citera
2017-08-16, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Hon kanske skall göra ett reportage med IS som boifrienden inte gillar, ubåtskaptenen ger henne tid att försvinna och får massa pengar i skadestång för felhäktning när hon sen dyker upp, om hon då så att säga "rest iväg" efter landstigningen utan hans vetskap dragit på lakanet och rest till Syrien, vem vet.

Den svenska kustbevakningen har väl sin hemmahamn i Medelhavet nu för tiden då de "skyddar och hjälper nödställda längs vår gräns... Fy fan och billigt är det inte heller.

Haft overaller av typ nylon som är lättvättade (fördel när man håller på med oljor och sån skit typ), blir sliskiga när det är lite varmt, går tokbort.

Jodå det händer, tidningen IDG.se hade kul bilder för något år sedan på moderkort som drabbats av statisk el, såg ut som kratrar i högupplösning på de där "spåren" av ten på kortet, som då ger sluga fel på delarna. Hur som massa kul bilder, de har säker kvar det på något sökbart arkiv.
Om du ser kratrar i tennet på kretskortet så pratar vi inte statisk elektricitet utan någon kortslutning.

Vill du se skador från statisk elektricitet på elektronik så får du normalt växla till elektronmikroskop och titta på ledningarna inne på kislet i de integrerade kretsarna. Däremot kan givetvis en ESD-skada i en IC få den att ge fel utsignaler och därmed t ex lyckas kortsluta kraftelektronik som då kan gå hela vägen till storbrand. Men då har man behövt en hel radda med oturliga händelser.

Vidare så använder du ordet "moderkort". Skilj på moderkort och dator - notera alltså att jag skrev att risken för skador är högre för lösa kort än för ihopbyggda apparater.

När man designar elektronik, så är normala best practices att man sätter EMI-filter och serie-resistorer på in- och utgångar. EMI-filter stoppar högre frekvenser - och urladdningen är indirekt en högre frekvens. Serie-resistorer fungerar som strömbegränsning vilket då påverkar vilken spänning som inre elektronik utsätts för. Tar du ett löst kretskort i en dator, finns det ett antal ställen där det inte fungerar bra att skydda signalen på det sättet för att man behöver kunna skicka höga frekvenser genom ledningen. T ex minnesmoduler, PCIe-bussar mm. Det gör att kontaktytorna på dessa är mer sårbara än vad den ihopskruvade burken i sig är.

Har man använt vanlig hobbyelektronik till ubåten så är den normalt ännu mer tålig, för lösa kretskort som är tänkt att sälja till hobbyfolk brukar designas ganska robust då elektroniken ofta slängs runt lite hur som helst i stället för att snabbt och försiktigt hamna i en skyddande kapsling.

Så medan ESD kan förstöra saker, så är det inte så väldigt troligt att KW skulle kunna ha lyckats med en sådan bravad. Däremot fullt möjligt fixat en oplanerad hängning/reboot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in