2017-08-16, 19:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
Jag hade tagit på mig en overall av nylon -

Vad indikerar hennes klädsel? - klart hon har kjol...han går ner först och tittar upp - och sekvensen startar där.
Det kan väl ge mycket statisk elektricitet som kan skada elektroniskt känslig utrustning om jag inte minns fel, nu vet jag inte hur det fungerar på en ubåt ioförsig. Lika farligt som nylonstrumpor och nice trosor och foppa tofflor inom vården kanske

Bomull fungerar nog bäst som klädsel ombord och det är väl rätt kyligt på en ubåt eller, nån som vet?
Citera
2017-08-16, 19:57
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riomio
Släckta lanternor, ok. Det är inte det samma som att vara utan lanternor.
Folket som såg ubåten trodde att dom var nedsläckta, men i självaverket fanns det inga överhuvudtaget
Citera
2017-08-16, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
OK, då missförstod jag dig, förlåt. Tyckte också att det lät för dumt för att komma från dig! Men nu när du säger detta fetade ovan, så... vem vet? Det har hänt att kvinnor har flytt från misshandlande män, genom att fejka sin egen död. För de vet att det är enda sättet att komma undan. Vet mannen att hon lever så kommer han att förfölja henne till världens ände och aldrig ge tappt...
Jag tror att det inte går att jobba som KW om hon inte är en stark kvinna. Dvs jag tror att om hon blir misshandlad så kommer hon att juridiskt sparka in käften på den som misshandlar henne. Lite ungefär som Taylor Swift just vann en rättegång mot en DJ som tagit henne på rumpan. Hon begärde bara $1 i skadestånd men det viktiga var att hon fick en domstol att acceptera bevisningen och dömma gubben till snuskgubbe.

Vet inte varför så många förväntar sig att KW skall vara antingen super-girl eller bortkommen och blyg fjortis. Hon är inte magiskt duktig, men som journalist som reser runt i en massa länder så har hon ett alldeles ypperligt kontaktnät och hon vet hur man kontaktar myndigheter mm. Hon har ingen anledning att göra århudradets affär av misshandelssituationen. Ville hon försvinna kunde hon göra det tyst, efter att ha informerat sina föräldrar - för hur elakt skulle det vara att låta föräldrarna tro att man är död???

Om ingen hittar henne någonstans så är det inte ett beslut hon har tagit. Lever hon eller är död, så är det i båda fallen utanför hennes kontroll. Enda rimliga möjligheten att kon skulle vara vid liv vore om hon var inlåst någonstans - och är det PM som kidnappat så är hon i så fall utan påfyllning av mat/vatten. Det extremt mycket troligare är att hon dött av olycka, egen dumhet eller för att PM gjort någonting dumt eller rent av medvetet tagit livet av henne.
Citera
2017-08-16, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Det kan väl ge mycket statisk elektricitet som kan skada elektroniskt känslig utrustning om jag inte minns fel, nu vet jag inte hur det fungerar på en ubåt ioförsig. Lika farligt som nylonstrumpor och nice trosor och foppa tofflor inom vården kanske

Bomull fungerar nog bäst som klädsel ombord och det är väl rätt kyligt på en ubåt eller, nån som vet?

Jag visste att någon skulle nappa på atmosfären inom ubåten - själva luften.

När jag skrev Nylon var det för att kunna glida ner på stegen om vi blir anfallna från luften.
Citera
2017-08-16, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DAEN
Enligt internationella sjövägsregler ska en sådan farkost vara utrustat med lanternor (exempelvis en vit på toppen och rött och grönt på sidorna). De ska också vara tända under gång i farleden på natten.

Svaret på frågan är att det är ett brott mot internationella sjövägsregler att framföra fartyget på det sätt som skedde i farleden på natten. Sedan vet jag inte vad det är för påföljd. Då inget inträffade, är det förmodligen en mycket ringa påföljd, men om de hade krockat hade sannolikt ubåten ansetts vållande eftersom den inte gick att se.
Enligt danska sjöfartsverket betraktas ubåten som fritidsbåt och omfattats inte av krav på radio och AIS om dom är mindre än 24m. Däremot omfattas dom av sjörättsreglerna och ska vara utrustade med flytvästar och använda lanternor mellan solnedgång och soluppgång.

https://www.b.dk/nationalt/ingen-aner-hvor-nautilus-har-vaeret

Det finns alltså inget krav på att det ska finnas några lanternor så länge dom seglar i dagsljus och om båten är under 24m.

Läste om det här i en av grupperna runt PM och Nautilus på facebook och ubåten var inte utrustad med lanternor. Den har vid tidigare tillfälle haft någon form av topplanterna/lykta som har gått att hissa upp, men den är troligen inte monterad efter renoveringen. Ett av problemen dom debatterades var att det inte var helt lätt med lanternor dom klarar trycket vid dykning.

Att ubåten sedan har siktats nedsläckt förklaras alltså med att den möjligtvis bara har en topplanterna (om den var monterad). Oavsett vilket så är den generella åsikten i facebookgruppen att det inte är något konstigt då PM i princip alltid har seglat släckt även när det funnits en lanterna.
Citera
2017-08-16, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mint100
Kan Kim ha skickat ett sms där hon var rädd för Madsen under kvällen till sin pojkvänn och det var därför hon så snabbt anmäldes försvunnen och Madsen greps som misstänkt ?
Eftersom vi inte kan motbevisa det hela har vi inget annat val än att svara "Ja det skulle hon kunna ha gjort". Om hon gjort det, eller om det är troligt att hon gjort det är en helt annan femma.

Hon anmäldes inte snabbt försvunnen. Och med tanke på att ubåten så där "oops" råkade sjunka just när PM räddades samtidigt som KW fortfarande saknades så tycker jag inte heller man kan säga att PM greps snabbt.
Citera
2017-08-16, 20:02
Medlem
Riomios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAEN
Enligt internationella sjövägsregler ska en sådan farkost vara utrustat med lanternor (exempelvis en vit på toppen och rött och grönt på sidorna). De ska också vara tända under gång i farleden på natten.

Svaret på frågan är att det är ett brott mot internationella sjövägsregler att framföra fartyget på det sätt som skedde i farleden på natten. Sedan vet jag inte vad det är för påföljd. Då inget inträffade, är det förmodligen en mycket ringa påföljd, men om de hade krockat hade sannolikt ubåten ansetts vållande eftersom den inte gick att se.

Skall det inte vara en gul snabblixt också på en ubåt. Har för mig att jag lärt det en gång.
Citera
Medlem
Citat:
Släckta lanternor, ok. Det är inte det samma som att vara utan lanternor.
(FB) Svenska Kim Wall försvunnen sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Okej. Så ett skrivfel gjorde att man häktade honom på låga grunder? Jag köper inte det.
Nej, ett skrivfel gjorde att domstolen gick ut med att han hade häktats på lägre grunder. Domstolen upptäckte sin fadäs och gick ut med en korrigering - men då hade ju nyheten redan gått ett par varv runt planeten.
Citera
2017-08-16, 20:03
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Men det är något fel i den uppgiften. Det går inte att segla med varken en U-båt eller ett annat fartyg i den storleken mellan Saltholm och Öresundsbron, vilket det står i artikeln.

Märkligt :
"Vid midnatt i torsdags var det stora handelsfartyget på väg söderut i farleden mellan Danmark och Sverige. I vattnen mellan Köpenhamn och ön Saltholm, nordväst om Öresundsbron, såg en person som arbetade på däck ubåten Nautilus passera på mycket kort avstånd."
"

"– Ubåten korsade farleden, endast 30 meter för om oss. Den var helt nedsläckt och jag såg den tack vare månskenet. Det var extremt nära en kollision.
Hade lanternorna släckta
Även fartygets kapten och styrman såg ubåten. De upptäckte dock farkosten först efter att den passerat. Händelsen ledde därför inte till någon åtgärd från bryggan.
Ubåten var på väg från Danmark österut, i riktning mot Sverige, med en fart på fem-sex knop. Vittnet som Aftonbladet varit i kontakt med reagerade starkt över att ubåten färdades med släckta lanternor.
– Det gör man bara inte. Särskilt inte en så pass trafikerad led som den i Öresund.
– Jag tänkte på spionubåtar från Putin, men de är nog smartare än att gå i ytläge."

Menar du att kaptenen ljuger, eller är det du som är dåligt insatt ?
Citera
2017-08-16, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ett fartyg höll på att krocka pga ubådens nedsläckta lanternor. Är det förresten inte olagligt??
Jo, ubåtens framförare har gjort sig skyldig till ett eller annat ytterligare brott, medvetet eller ej, under denna tur. Huvudfokus är ju däremot på den stora frågan: Vad hände med KW.
Citera
2017-08-16, 20:05
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Jag tror att det inte går att jobba som KW om hon inte är en stark kvinna. Dvs jag tror att om hon blir misshandlad så kommer hon att juridiskt sparka in käften på den som misshandlar henne. Lite ungefär som Taylor Swift just vann en rättegång mot en DJ som tagit henne på rumpan. Hon begärde bara $1 i skadestånd men det viktiga var att hon fick en domstol att acceptera bevisningen och dömma gubben till snuskgubbe.

Vet inte varför så många förväntar sig att KW skall vara antingen super-girl eller bortkommen och blyg fjortis. Hon är inte magiskt duktig, men som journalist som reser runt i en massa länder så har hon ett alldeles ypperligt kontaktnät och hon vet hur man kontaktar myndigheter mm. Hon har ingen anledning att göra århudradets affär av misshandelssituationen. Ville hon försvinna kunde hon göra det tyst, efter att ha informerat sina föräldrar - för hur elakt skulle det vara att låta föräldrarna tro att man är död???

Om ingen hittar henne någonstans så är det inte ett beslut hon har tagit. Lever hon eller är död, så är det i båda fallen utanför hennes kontroll. Enda rimliga möjligheten att kon skulle vara vid liv vore om hon var inlåst någonstans - och är det PM som kidnappat så är hon i så fall utan påfyllning av mat/vatten. Det extremt mycket troligare är att hon dött av olycka, egen dumhet eller för att PM gjort någonting dumt eller rent av medvetet tagit livet av henne.

Fast att hon har rest runt i en massa farliga länder och inte blivit mördad, är antagligen bara en fråga om tur och inte att hon är Modesty Blaise! Jag är kvinna och jag vet - tyvärr - att man som kvinna alltid är svagare än en man rent fysiskt. Det spelar ingen roll hur stark man är i andra roller, som karriärkvinna, förhandlare eller vad som helst. Vill en man våldta en eller döda en med sina bara händer, så kan han göra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in