2017-08-16, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riomio
Att U-båten var utan lanternor var nytt för mig. En mobil fungerar inte inuti en U-båt, det normala är att man kommunicerar över VHF när man är till sjös. Såvida man inte skall ringa till moster Greta.
Ett fartyg höll på att krocka pga ubådens nedsläckta lanternor. Är det förresten inte olagligt??
Citera
2017-08-16, 19:38
Bannlyst
Citat:
Till alla oss som kan se det, i morgon kl 20.50 kommer danska TV2 att sända ett specialprogram som handlar om "Den danska U-båten och den svenska kvinnan".

Special program, för att madsen är en speciell man... Det är för oss vetenskapligt bevandrade inte ett bevis, skyldig till mord. Nu får ni fan skärpa er rejält, ni har inte skit på Peter Madsen!
Citera
2017-08-16, 19:38
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAEN
Häktningsgrunden är egentligen mer likt dråp än "vållande till annans död", därför att det alltid krävs VÅLD från gärningsmannen mot BO för denna danska variant. Dessutom har de lagt till "Särskilt försvårande omständigheter". Allt detta utifrån MGMs egna berättelse för tingsrätten.

SÅ ni kan SLUTA spekulera om olyckshändelser som att hon trillat i eller skadat sig på något i båten. Han har alltså tagit henne av daga, men det menar han nu inte var hans avsikt. Av allt som återstår måste ju berättelsen gå ut på att han utövat visst våld mot henne i samförstånd med henne och att hon därigenom avled oavsiktligt. För hade han bara lappat till henne, utan planering innan skulle det ju vara ett oöverlagt mord eller dråp. Skulle det vara så att han tappade en tung lucka på henne så hon avled, skulle han ju direkt ringt 112 och berättat detta.

Förmodligen är hans berättelse att de hade strypsex som gick överstyr. Sedan kan det ju vara det att han bara dödade henne, och allt han säger nu är falskt. Men han måste ha vidgått att han dödat henne oavsiktligt och slängt henne överbord pga chocken.

Har du en källa på att det måste vara våld för att det ska bli "vållande" enligt dansk lag? Det har jag nämligen svårt att tro. Använder du våld så är det ju dråp eller mord, vad skulle det annars vara? Jag tolkar vållande som att han gjort något klantigt, typ låtit henne kliva omkring på skrovet under färd, och så har hon ramlat och hamnat i propellern. Eller drunknat innan han hann få upp henne, för att hon inte var simkunnig (vet vi om hon var det?). Som kapten är han ju ansvarig för att inte låta passagerarna ta risker. Man kan ju också lägga till t.ex. att hon klivit omkring på skrovet medan han tvärbromsade eller gjorde en kraftig gir, vilket var orsaken till att hon druttade i.
Citera
2017-08-16, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Tja, tidningarna har ju inte alltid rätt. Men det var vad som stod. Ett skriftligt fel. Tro det eller ej.

Eller nej. De häktade honom på låga grunder. Men höjde graden pga att man skrev fel. Han häktades för vållande till annans död. Men det var fel. Han skulle häktas pga GROVT vållande till annans död. Begriper du vad jag menar?
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Tidsmässigt verkar det svårt.

Troligare är att hon spolats i land på någon av dom många öarna (Saltholm, Pepparholm, Flakfort Ven etc) efter att ha drivit med strömmen.

Tänk: Robinson Kruse.

Hon kan vara skadad men vid liv.

Jo, det är ju inte så jättelångt att simma till närmaste ö eller uppstickande grund. Är man ung, frisk, oskadad och - naturligtvis - simkunnig, så klarar man det.
Citera
Medlem
Citat:
Till alla oss som kan se det, i morgon kl 20.50 kommer danska TV2 att sända ett specialprogram som handlar om "Den danska U-båten och den svenska kvinnan".

Så fungerar riktig media - man gör en dokumentär utan att veta något, men det säljer.
Citera
2017-08-16, 19:40
Medlem
Glorkass avatar
Var det inte nån i tråden som sa att kroppen hittats på land enligt "en dansk vän"?
Var det bara en trollning?

Jag ser framför mig hur hon snokat runt i u-båten medan PM står vid rodret. Plötsligt råkar hon öppna ett lönnfack, proppfullt med dödsknark. När hon bläddrar bland de vita plastpåsarna hör hon plötsligt ett ljud bakom sig.
I dörröppningen står Madsen med en rörtång i handen.
"Så, den lille svenske skribent hær læget sin næse i blød?"
Säger han och den tidigare vänliga uppsynen byts mot en mörk, elak grimas.
Citera
2017-08-16, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liketothink
Nja, det var inte vad jag skrev. Skrev att hennes röda jacka borde synas tydligt, exempelvis mot den mörka ubåten eller mot den blå vattenytan. En röd prick borde kunna synas från militära satelliter som har större upplösning än Google maps. Förvisso började det bli mörkt men med lite tur kanske man kan se när den röda pricken försvann, antingen ner i ubåten eller i vattnet.
Militära satelliter är inte allseende. Behöver man hög upplösning för ett visst område får man boka tid för det i förväg.
Citera
2017-08-16, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Jo, dessa har cirkulerat i tråden tidigare i diverse länkar.
Tycker det är lite komiskt mitt i all tragik, de tu i tornet. Kanske kommer memes snart "Kim looking at things" med dessa inklippta lite varstans.

Såg gulliga ut i tornet turturduvona
Citera
2017-08-16, 19:43
Medlem
Citat:
Ett fartyg höll på att krocka pga ubådens nedsläckta lanternor. Är det förresten inte olagligt??

Han bryter mot en 2-3 grundläggande sjöfartsregler - Kapitel 1 kapitel 3 och kapitel 10

Jo det är visserligen förbjudet i den grad att ett försäkringsbolag inte betalar - som om skiten vore försäkrad.
Citera
2017-08-16, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Vad är det du själv inte förstår? Hon är ironisk på bilden och knappast en hardcore kommunist som några i tråden verkar tro.

kimw4ll back from the DPRK: safe, sound & reeducated.
https://www.instagram.com/p/oklIJ1oi4Y/?taken-by=kimw4ll
Ni säger samma sak.
Citera
2017-08-16, 19:44
Medlem
Citat:

Enligt internationella sjövägsregler ska en sådan farkost vara utrustat med lanternor (exempelvis en vit på toppen och rött och grönt på sidorna). De ska också vara tända under gång i farleden på natten.

Svaret på frågan är att det är ett brott mot internationella sjövägsregler att framföra fartyget på det sätt som skedde i farleden på natten. Sedan vet jag inte vad det är för påföljd. Då inget inträffade, är det förmodligen en mycket ringa påföljd, men om de hade krockat hade sannolikt ubåten ansetts vållande eftersom den inte gick att se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in