2017-08-16, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DAEN
Misstankegraden, eller det PM misstänks för, är inte samma sak som grunden för häktningen. Han ÄR misstänkt för mord. Det som ändrats är inte misstanken eller misstankegraden, utan grunden för häktningen som åklagaren lutar sig på, och den är alltså ungefär "vållande till annans död med särskilt försvårande omständigheter".
Japp. VIlket de missade att skriva från början. Notarier är inte helt pålitliga. Precis som vi allla andra så missar de ibland. Det rättades till. Skriftligt. För PM så betyder det ingenting i nuläget. Men juridiskt kunde det fått följder.
Citera
2017-08-16, 19:46
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men OM hon har försvunnit frivilligt, så är det GRYMT att sätta Madsen i en sådan förtvivlad situation! Helt empatilöst!
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast nu är det ju den danska polisen som tror att han är skyldig... Det var inte vi här på Flashback som hittade på det. Jag är för övrigt helt öppen för en annan lösning, t.ex. att det var pojkvännen eller ett gäng kåta asylsökande som råkade på henne i hamnen...
Kan du inte sluta tjata om dina infantila fantasier.
De har ju upprepats ett antal gånger redan.
Citera
2017-08-16, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riomio
Tusentalet människor seglar med fritidsbåtar över Atlanten varje år UTAN nalle, och "livsfarliga" fel uppstår på några av båtarna men dessa "dumma" människor brukar ändå komma fram, inte beroende på tur utan genom skicklighet. Landkrabbor med nalle skall vara lite försiktiga med att uttala sig om hur man beter sig på havet.
Jag har ingen åsikt om han är skyldig eller ej, vill bara lägga fram en möjlig teori om hur det kan tänkas ha gått till.
Vi kan väl ändå hålla en trevlig ton, och inte beskylla varandra för att vara dumma.
Jag har inte tid att lägga på att segla över Atlanten, men gjorde jag det skulle jag banne mig ha en satellittelefon med mig. Hur bra båten än är gör det ont att köra på en kontainer. Blindtarmsinflamation skulle inte heller vara så roligt utan att kunna kontakta någon.

För övrigt är väl debatten irrelevant - jag antar att ubåten har VHF-radio så den inte var beroende av telefon för att kunna larma.
Citera
2017-08-16, 19:48
Medlem
riskybizzys avatar
Har inte kunnat följa tråden sen igår kväll. Kan någon uppdatera och sammanfatta läget? Vad vet vi? Fynd? Vilket spår tycks hetast? etc. etc.
Citera
2017-08-16, 19:49
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Att U-båten var utan lanternor var nytt för mig. En mobil fungerar inte inuti en U-båt, det normala är att man kommunicerar över VHF när man är till sjös. Såvida man inte skall ringa till moster Greta.

Att köra båt i mörker utan lanternor är idiotiskt, att köra en svart ubåt i mörker utan lanternor är naturligtvis ännu värre.
Vittnen såg detta, bl.a. En kapten och styrman på ett handelsfartyg
Citera
2017-08-16, 19:50
Medlem
Citat:
Det finns några få som har satellittelefon, men flertalet har inte det. Och människor har seglat över Atlanten i fritidsbåtar lååångt innan det fanns både satelliter och tillhörande telefoner, och ändå kommit fram välbehållna. Men låt oss inte haka upp oss på det.
PM är vad jag förstår en mycket speciell människa, så det är inte säkert att han vid ett eventuellt fel på u-båten, handlar på vad andra tycker skulle vara ett rationellt handlande. Som sagt, jag menar inte att det har gått till som jag beskrev, men menar att det är en teori ibland många andra här på forumet.
Jag kontrar med att notera att människor har seglat över Atlanten i fritidsbåtar lååångt innan det fanns både satelliter och tellhörande telefoner och inte kommit fram välbehållna.

Behöver du inte telefonen så gör det ingenting att du inte har den med dig. Men om du faktiskt hamnar i nöd så kan du inte i efterhand fixa dig en telefon och larma.
Citera
2017-08-16, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Nu har misstanken höjts till den högre graden mot PM.

Vi diskuterade i tråden för längesedan varför han bara är häktad på lägre graden.

Nu har man höjt misstankegraden, och då ska det alltså ha tillkommit bevis på att han är skyldig.

Förlåt om det reda är avhandlat
Samma misstankegrad - bara det att det var skrivfel första gången. Står i tråden sedan ett antal timmar.
Citera
2017-08-16, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Att köra båt i mörker utan lanternor är idiotiskt, att köra en svart ubåt i mörker utan lanternor är naturligtvis ännu värre.
--- vilket man kan tyda att han inte ville synas.
Citera
2017-08-16, 19:52
Medlem
Riomios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ett fartyg höll på att krocka pga ubådens nedsläckta lanternor. Är det förresten inte olagligt??

Släckta lanternor, ok. Det är inte det samma som att vara utan lanternor.
Citera
2017-08-16, 19:53
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Det ÄR avhandlat. Det berodde på en liten teknikalitet. En felskrivning. De har rättat till det nu.
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Okej förlåt. Dom sa på tv4 nyheterna nyss att misstankegraden höjts.. men dom kanske också har fel.
Citat:
Eller nej. De häktade honom på låga grunder. Men höjde graden pga att man skrev fel. Han häktades för vållande till annans död. Men det var fel. Han skulle häktas pga GROVT vållande till annans död. Begriper du vad jag menar?
Citat:
Ursprungligen postat av DAEN
Misstankegraden, eller det PM misstänks för, är inte samma sak som grunden för häktningen. Han ÄR misstänkt för mord. Det som ändrats är inte misstanken eller misstankegraden, utan grunden för häktningen som åklagaren lutar sig på, och den är alltså ungefär "vållande till annans död med särskilt försvårande omständigheter".
Här kommer nog översättningsproblem in igen.
Misstankegraden kan vara t.ex. "skäligen misstänkt" eller "på sannolika skäl misstänkt".
Vad vi vet har inte misstankegraden ändrats.

Det som har ändrats är antagligen brottsrubriceringen men om svenska journalister inte kan översätta korrekt så blir det rätt obegripligt.
Citera
2017-08-16, 19:53
Medlem
Citat:
Släckta lanternor, ok. Det är inte det samma som att vara utan lanternor.
Absolut.
Citera
2017-08-16, 19:55
Medlem
Riomios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll

Men det är något fel i den uppgiften. Det går inte att segla med varken en U-båt eller ett annat fartyg i den storleken mellan Saltholm och Öresundsbron, vilket det står i artikeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in