2017-08-17, 23:15
Medlem
Liberty75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Relevanta frågor. Framför allt hur hon kände PM. På något sätt måste en kontakt mellan dem ha etablerats. Var det genom bekanta eller kände hon bara till PM av någon anledning?
Vem var det som hittade på att han skulle intervjuas, KW eller PM?

I den senaste informationen jag länkade till verkar han inte veta så mycket om henne, inte ens hennes efternamn. Jag tolkar hans kommentar som att hon bara ringde upp och bad om en intervju.
Citera
2017-08-17, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Albert.D
Har det framkommit nåt mer om vad KW's artikel för Wired skulle handla om?
Hur kände hon PM?
Kände hon andra i hans närhet? Tex Kristian von Bengtson?
Kristian von Bengtson skriver för Wired. Han hoppade av Suborbitals pga av konflikt med PM, enligt http://astronomyaggregator.com/spaceflight/copenhagen-suborbitals/kristian-von-bengtson-leaves-copenhagen-suborbitals/
Kan hon fått nåt uppslag från Kristian som hon rotade i?
Handlade hennes artikel om rymdäventyret och nåt konstigt med det som PM inte tålde? Medan hon från början av färden gav sken att hon bara ville skriva om ubåten eller nåt annat ofarligt?
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Relevanta frågor. Framför allt hur hon kände PM. På något sätt måste en kontakt mellan dem ha etablerats. Var det genom bekanta eller kände hon bara till PM av någon anledning?
Vem var det som hittade på att han skulle intervjuas, KW eller PM?

KW måste ha gillat ubåtar. Jag menar det är inte vem som helst som skulle åka ut med en vilt främmande man på havet vid solnedgången i en ubåt. Enligt vittnen som såg dem verkade hon helt lugn och vid gott mod.
Det här är absolut intressant. Kan ha varit något som har kommit fram och som var den utlösande faktorn
Citera
2017-08-17, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Bunkra måste han ju det behöver ju alla förr eller senare han får ju planera sina etapper och gå till kaj lite då och då orginal så har han 1,500 liter bränsle så han kunde sätta in extra tankar för att förlänga bunkerstoppen.
Jo givetvis behöver han bunkra - men vad borde vara längsta etapp mellan två hamnar och vad tror vi att ubåten klarar på 1500 liter?
Citera
2017-08-17, 23:21
Avstängd
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast fråga är om han gjort det för att spara...om han ränner runt i militärkläder jämt och verkar vara fascinerad av detta? Det kanske är en fix ide för honom att inte ha lanternor m. m.? Att han inte ska kunna ses?
Nu vet jag inte hur han tänker men 800:- för en kombilanterna och 1000:- för en kvalitetsväst och det är ju värt om man vill överleva.
Citera
2017-08-17, 23:25
Medlem
Riomios avatar
KW har bott ute på Revshaleöen där PM har sin ubåt och där han har företaget som han är verksam i.
På Revshaleöen finns flera boenden typ kollektiv. Kanske på båtar eller i land. Uppfattade inte vad de sa.
PM säger själv att det var problem med barlasttankarna som orsakade att ubåten sjönk.
Experterna på danska sjövärnet säger att han troligen själv sänkte ubåten.
PM har ändrat berättelsen ang landsättningen av KW, hur vill inte polisen berätta.
23.30 observerades ubåten norr om Middelgrundfortet från en färja.

Uppgifterna kommer från kvällens program på danska TV2. Det sas mycket mer men jag minns just nu inte allt. Hoppas det kommer i repris där var massor med intressant information.
Citera
2017-08-17, 23:25
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Läste du sammanhanget i min postning - dvs vad jag svarade på?

Om du väljer att han inte skall ses som ingenjör så borde han ju bli ännu sämre på att räkna ut hur mycket gas en död kropp producerar och hur mycket lyftkraft det kommer att bli?

OY är av den åsikten att det är alldeles självklart att PM måste kunna veta hur mycket gas som bildas. Vet man inte mängden gas så blir det problem att räkna på mängden flytkraft.

Det är inte så lätt att räkna ut exakt hur mycket som behövs för att avhålla en kropp från att stiga upp igen.
Själva uppstigandet beror att föruttnelseprocessen bildar gaser fr a i tarmarna som gör att kroppen lyfter. Har mycket att göra med omgivande vattentemperatur, vad som fanns i tarmarna, bakterietyp, om det finns skador på buken, om kroppen har mycket eller lite underhudsfett etc.
Just vattentemperaturen är väldigt viktig - det är därför vinterlik med skridskor på flyter upp på sommaren då värmen i vattnet gör att föruttnesen går igång ordentligt.

Därtill äter ju fiskar o krabbor etc av köttet på kroppen - speciellt i saltvatten. Kanske finns det inte så mycket mer än ben kvar efter inte alltför lång tid - då faller kroppen isär. Är den bunden med surrat rep kan skelettdelar glida ut. Skelettbitar kan spolas upp med detta är inte så vanligt.
Tänk på alla drunknade sjömän som havet oftast inte lämnar tillbaka.

Den här kroppen kan ju också sänkts ner när vattentemperaturen är som högst under året nu i augusti - föruttnelsen sätter igång direkt om inte kroppen ligger alltför djup där det är kallare.
Gissar att hon, om hon ligger på botten i Öresund, inte kommer att återfinnas.
Citera
2017-08-17, 23:26
Medlem
Dammigs avatar
Citat:
Jo "alla" vet exakt hur man håller en kropp sänkt. Godtycklig 12-åring har lyckats läsa någon bok eller sett någon film där någon blir fastbunden i säck med sten eller kanonkulor och kastad från sjörövarskepp.

Men hur många vet exakt hur mycket man behöver tynga ned kroppen för att den skall stanna nere när den blivit uppsvälld av gas?

Spontan tanke och en snabb beräkning säger mig att 2 kg tyngder är gott och väl tillräckligt för att hålla en människokropp motsvarande 50-60 kg på botten. Även om förruttnelsens gaser endast skulle bestå av att metan som skulle fylla hela kroppen, inräknat att kroppen sväller till dubbel storlek i den miljön som råder på sjöbottnen.
Det behövs inte 100 kg för att sänka och förankra en människokropp på havets botten.
Citera
2017-08-17, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty75
I den senaste informationen jag länkade till verkar han inte veta så mycket om henne, inte ens hennes efternamn. Jag tolkar hans kommentar som att hon bara ringde upp och bad om en intervju.

Jag kan säga att jag inte tror på honom när han säger att han inte kände till hennes efternamn, eller så är han bara dålig på namn.
I vilket fall som helst måste de ha snackat igenom detta innan. Han måste ha frågat om det var okej att ta intervjun på tu man hand mitt ute i Öresund på kvällen. Eller är det hon som har bett om det? Det hade ju funnits betydligt enklare och säkrare former.
Vill man dokumentera en ubåtsfärd så bör man ju filma och det borde kanske vara någon mer med i båten kan jag tycka. Det måste funnits något speciellt skäl att de gjorde detta på det här sättet.

Sedan har jag inte heller helt klart för mig vad som hade bestämts om hur lång tid intervjun skulle ta eller var de skulle gå iland. Det borde ju vara bestämt i förväg så att pojkvännen visste var han skulle vänta. Men på PM verkar han bara ha satt av henne någonstans där han kände för, vilket har visat sig vara en lögn dessutom.

Det är de här pusselbitarna som saknas totalt och detta är pusslets ram.
Citera
2017-08-17, 23:28
Avstängd
dacks avatar
Citat:
Jo givetvis behöver han bunkra - men vad borde vara längsta etapp mellan två hamnar och vad tror vi att ubåten klarar på 1500 liter?
Svårt att säga utan att veta hur stor maskin det är i båten men en 500-600 liter per dygn och då bör han kunna gå till södra Tyskland Holland på en tank.
Och då har han ju ackumulerat ström för ett antal timmar som är gratis men hjälpkärran vill ju ha lite bränsle den också.
Senast redigerad av dack 2017-08-17 kl. 23:35.
Citera
2017-08-17, 23:30
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dammig
Spontan tanke och en snabb beräkning säger mig att 2 kg tyngder är gott och väl tillräckligt för att hålla en människokropp motsvarande 50-60 kg på botten. Även om förruttnelsens gaser endast skulle bestå av att metan som skulle fylla hela kroppen, inräknat att kroppen sväller till dubbel storlek i den miljön som råder på sjöbottnen.
Det behövs inte 100 kg för att sänka och förankra en människokropp på havets botten.

Om uppgifterna stämmer att PM hade dykutrustning med torrdräkt ombord har han sannorlikt blytyngder motsvarande 8-12 kg på dykbältet. Är det endast ett skal till dräkt kanske det räcker med 5 kg. Men trots allt har han tillgång till blybitar på ett antal kilo, dessa har hål för att kunna spännas fast. Kan med fördel användas för att sänka en kropp.
Lägg där till alla möjliga verktyg en teckniknörd har ombord - han har nog så det räcker för att kunna sänka en kropp som aldrig mer flyter upp.
Senast redigerad av Solglittret 2017-08-17 kl. 23:37.
Citera
2017-08-17, 23:37
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Nu vet jag inte hur han tänker men 800:- för en kombilanterna och 1000:- för en kvalitetsväst och det är ju värt om man vill överleva.

Jo, för de flesta, men för han kanske det har någon status att vara utan?
Eller negligera av vana? Jag är något yngre än PM, farsan hade lanterna på sin (vanliga) båt men flytväst behövde vi inte ens ha som små, inte ens när vi åkte i halvstorm mitt i natten från mormor när han blev osams med henne när vi var där och hälsade på, och far min långt ifrån nykter.
Citera
2017-08-17, 23:40
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Om uppgifterna stämmer att PM hade dykutrustning med torrdräkt ombord har han sannorlikt blytyngder motsvarande 8-12 kg på dykbältet. Är det endast ett skal till dräkt kanske det räcker med 5 kg. Men trots allt har han tillgång till blybitar på ett antal kilo, dessa har hål för att kunna spännas fast. Kan med fördel användas för att sänka en kropp.
Lägg där till alla möjliga verktyg en teckniknörd har ombord - han har nog så det räcker för att kunna sänka en kropp som aldrig mer flyter upp.

Det har han nog säkert, verktyg som väger en del. Men de ska hållas fast vid kroppen också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in