2017-08-16, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Men kära du - när jag pratade om eftersändning av post pratade jag inte om att hon skulle dragit till Thailand. Jag nämnde att hon hade C/O för att hon rest mycket och har bott i en bunt olika länder. Och då är det smidigt att ha en fast adress för post.

Givetvis har hon inte rest till Thailand och sitter där tyst som en mus och låtsas som ingenting. Det är en promille av en promille som är sådant WT att de skulle komma på att göra en sådan sak. Tänk på att hon ju skulle hem till pojkvännen efter båtturen. Givetvis lurar hon ju inte pojkvännen och drar till Thailand utan att berätta.

Många som är på resande fot i vardagen har ofta en c/o-adress ju. Att polisen skulle bli inblandad där begriper jag inte . Det har jag själv haft trots att jag har egen bostadsrätt. Men vill inte ha post liggande i hallen flera veckor. Tror inte jag anses kriminell för det .
Citera
2017-08-16, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
För att det ska fungera så måste pojkvännen + anhöriga varit införstådda med planen -

Jag tycker det är osannolikt.

Det är merwinna som är dramatisk. Inte den du citerar nu
Citera
2017-08-16, 17:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av villalarm
Flytvästen bedömdes som intressant eftersom den var av samma märke och modell som Kim Wall skulle haft på sig vid tillfället.

Jaså, Kim Wall hade ingen flytväst!
Citera
2017-08-16, 17:36
Bannlyst
Poliser är bara människor, med tanke på dagens intagningskrav, dummare än gemenne man! Det finns inga raketforskare inom Polisen!
Citera
2017-08-16, 17:36
Medlem
MegaLomanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Jaså, Kim Wall hade ingen flytväst!

I alla fall inte på den bilden från hamnen där hon står bredvid PM med sin mobil i handen.
Hon kanske tog på den sedan.

Skepparen bör ju ha sett till att hon gjorde det. I alla fall har han kanske sagt det till polisen.

Hade han själv förresten någon flytkapacitet i sin camomönstrade overall?
Senast redigerad av MegaLomani 2017-08-16 kl. 17:41.
Citera
2017-08-16, 17:38
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Om han släpper av henne så frikänner det honom - om hon dyker upp. Eller ställer honom i stora problem om hon inte dyker upp. Hela vägen till mord.

Om han erkänner att han var dum som lät henne klättra ut på fördäck och där ramla i så har han medansvar. Men åker inte på något gigantiskt straff.

Normal person skulle väll välja att ta stor risk för billigt straff framför alternativet att kanske kunna bli straffri men dock riskera att kunna bli dömd för mord?
Givetvis så är det ju ingen olycka som skett för då hade ju PM bara kallat på hjälp direkt. Och varför i hela fridens namn skulle han sänka ubåten rakt framför ögonen på räddningsuppbådet precis när han blir hittad? Någon olycka är det definitivt inte frågan om här. Han har inte kallat på hjälp och då finns det bara en utväg som frikänner honom och det är att han har satt av henne tidigt. Alla andra scenarion innefattar att PM är direkt inblandad i hennes död på något sätt. Glöm olycka alltså.
Citera
2017-08-16, 17:39
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riomio
Är det helt omöjligt att PM har släppt av henne på Refshaleöen under kvällen/natten och att hon sen där har fallit offer för en våldtäktsman med efterföljande mord? På Refshaleöen är en ruffig miljö med div upplagstomter och liknande där hon mycket väl kan ligga undanstoppad. Eller så kan hon ha blivit dumpad i vattnet därifrån.

Även om ventiler står öppna till barlasttankarna, och polisen anser att det därför skulle vara en medveten handling att sänka u-båten, så kan det finnas en förklaring till det. Det kan ju ha uppstått något fel när hon var med ombord, och det var därför som hon av säkerhetsskäl blev satt iland. Sen gick PM ut på öppet vatten för att testa den felanden funktionen, kanske var det ventilerna till barlasttankarna som bråkade och att det var därför som ubåten senare sjönk.

Jo, om man har ett, troligen allvarligt, fel på sin ubåt (Så allvarlig att man inte vill ha "civilister" ombord) ger man sig naturligtvis ut på en 10-timmars seglats med plåtsälen. Ensam. Inte omöjligt, men knappast troligt.
Citera
2017-08-16, 17:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MegaLomani
I alla fall inte på den bilden från hamnen där hon står bredvid PM med sin mobil i handen.
Hon kanske tog på den sedan.

Skepparen bör ju ha sett till att hon gjorde det.

Hade han förresten någon flytkapacitet i sin camomönstrade overall?

Vi vet inte mer, jag hoppas hon lever, snygg tjej, vill att hon ska leva...
Citera
2017-08-16, 17:41
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men sluta nu. Så dum var han inte, att han skulle ha gjort det på en kvinna som alla visste var hon befann sig, när han var den förste som skulle bli misstänkt. Han hade hur lätt som helst kunnat söka kvinnor genom Bodycontact och andra kontaktsajter på nätet, som hade varit villiga att följa med honom utan att någon behövde veta var de var. "Jag får egentligen inte ta med mig passagerare för mitt försäkringsbolag, så säg inte till någon vart du går. Lämna mobilen hemma också - den kan interferera med min radioutrustning". Detta skulle massor av kvinnor ha gått på!
Tänk lite till kring det där och du kommer inse att alla dina förslag innebär jätterisker för Madsen. Även en lösaktig och tillfällig date har med väldigt stor sannolikhet försäkrat sig om sin egen trygghet på något sätt som är svårt eller omöjligt för Madsen att förutse.
Nu när vi har facit och vet allt gick snett för Madsen kan vi säga att hans valda metod inte funkade särskilt bra, men för att friställa hjärnan från förutfattade meningar kan vi betrakta scenariot utifrån hans perspektiv genom att föreställa oss följande (påhittade men identiska) historia:

Håkan Lans är en av Sveriges mest kända uppfinnare. Han syns och hörs regelbundet i svensk och utländsk media, och har över lag ett gott rykte. Lans har uppfunnit ett protokoll för datalänkar som bland annat används inom flyget. En torsdagskväll följer en frilansjournalist med Lans i en helikopter för att kika på hur systemet fungerar. Lans flyger en kort tvåtimmars demonstrationsrunda och sätter vid 22:30-tiden ner journalisten i en avlägsen skogsdunge för att inte störa folk som sover i området. Därefter flyger Lans vidare med sin helikopter och utför tester långt ute i obebyggda områden till långt ut på natten.

Mitt i vargatimmen upptäcker journalistens man att hon ännu inte kommit hem och ringer polisen som inleder en sökinsats. Man söker överallt och får kontakt med Lans som redogör för det korta samtal han haft med journalisten och han visar platsen där han släppt av henne. Militär och frivilliga sätts in i sökandet men journalisten förblir försvunnen utan att något enda spår dyker upp. Polisen arbetar enligt teorin att hon blivit bortförd någon gång efter att hon blivit avsläppt, men trots noggranna sökningar i området finner man inga spår som kan leda polisen till gärningspersonen, och till slut tvingas man minska polisutredningens omfattning och betraktar ärendet som en försvunnen person. Som vid så många andra fall av försvunna personer, lägger man utredningen vilande och hoppas att man i framtiden ska kunna stöta på ledtrådar som kastar ljus över vad som hänt den försvunna journalisten.

Någonstans, på ett obskyrt internetforum, för en anonym person fram teorin att det i själva verket är den kände uppfinnaren som ligger bakom försvinnandet. Enligt konspirationsteorin har Lans våldtagit och mördat journalisten, varpå kroppen ska ha gömts på en plats där den aldrig kan återfinnas. Dessa idéer blir snabbt ifrågasatt av mer nyktra forummedlemmar som undrar varför hundratals andra journalister flugit med Lans utan att bli mördade, och den befängda idén blir liggande i en forumtråd som till slut ingen längre kommenterar. Journalisten är glömd av alla utom de närmaste, som aldrig slutar sörja och aldrig någonsin får veta vad som egentligen hänt.
Citera
2017-08-16, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaLomani
Brottsrubriceringen är fortfarande motsvarigheten till vållande. Försvårande omständigheter.

Jag tror att han orsakat hennes död genom något genant misstag, som vittnar om bristande sjömanskap, att han inte behärskar farkosten eller någon felkonstruktion. Det är pinsamt för honom. Därför har han hållit sig undan, sänkt båten, ljugit och trixat.

Troligen har han till slut berättat vad som hänt, men efter alla lögner och undanmanövrer, vill polis och åklagare inte tro honom direkt utan att han kontrollerat hans berättelse mot fakta och andra uppgifter.

Självklart skulle man vilja hitta kroppen och kontrollera om eventuella skador på den överensstämmer med vad han berättat, t ex tecken på att hon varit i kontakt med propellern, vilket jag gissat.

Man har inget att vinna på att gå ut och berätta något innan man fått in de uppgifter man vill ha, eller tror sig kunna få från t ex vittnen, som kan ha sett ekipaget till sjöss.

Häktningsgrunden är egentligen mer likt dråp än "vållande till annans död", därför att det alltid krävs VÅLD från gärningsmannen mot BO för denna danska variant. Dessutom har de lagt till "Särskilt försvårande omständigheter". Allt detta utifrån MGMs egna berättelse för tingsrätten.

SÅ ni kan SLUTA spekulera om olyckshändelser som att hon trillat i eller skadat sig på något i båten. Han har alltså tagit henne av daga, men det menar han nu inte var hans avsikt. Av allt som återstår måste ju berättelsen gå ut på att han utövat visst våld mot henne i samförstånd med henne och att hon därigenom avled oavsiktligt. För hade han bara lappat till henne, utan planering innan skulle det ju vara ett oöverlagt mord eller dråp. Skulle det vara så att han tappade en tung lucka på henne så hon avled, skulle han ju direkt ringt 112 och berättat detta.

Förmodligen är hans berättelse att de hade strypsex som gick överstyr. Sedan kan det ju vara det att han bara dödade henne, och allt han säger nu är falskt. Men han måste ha vidgått att han dödat henne oavsiktligt och slängt henne överbord pga chocken.
Citera
2017-08-16, 17:42
Medlem
Om han inte gjort det än (vilket vi inte vet) så borde PM verkligen börja prata ur skägget och förklara vad som faktiskt hänt. Men, som sagt, vi har ingen aning om vad som sägs och sagts i förhören. Så jag håller tummarna för att detta får ett snabbt förlopp och att tösen hittas. Snabbt.
Citera
2017-08-16, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DAEN
Häktningsgrunden är egentligen mer likt dråp än "vållande till annans död", därför att det alltid krävs VÅLD från gärningsmannen mot BO för denna danska variant. Dessutom har de lagt till "Särskilt försvårande omständigheter". Allt detta utifrån MGMs egna berättelse för tingsrätten.

SÅ ni kan SLUTA spekulera om olyckshändelser som att hon trillat i eller skadat sig på något i båten. Han har alltså tagit henne av daga, men det menar han nu inte var hans avsikt. Av allt som återstår måste ju berättelsen gå ut på att han utövat visst våld mot henne i samförstånd med henne och att hon därigenom avled oavsiktligt. För hade han bara lappat till henne, utan planering innan skulle det ju vara ett oöverlagt mord eller dråp. Skulle det vara så att han tappade en tung lucka på henne så hon avled, skulle han ju direkt ringt 112 och berättat detta.

Förmodligen är hans berättelse att de hade strypsex som gick överstyr. Sedan kan det ju vara det att han bara dödade henne, och allt han säger nu är falskt. Men han måste ha vidgått att han dödat henne oavsiktligt och slängt henne överbord pga chocken.
Tyvärr fungerar det inte så - det han häktats för är inte vad han dömts för. Vi slutar spekulera när åklagaren har lyckats övertyga domstolen med trygg bevisning. Just nu jobbar polis på att få fram mer information.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in