2017-08-16, 16:37
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liketothink
Borde inte polisen i samrådan med militären kunna använda sig av existerande satellitbilder och på så sätt kunna upptäcka hennes röda tröja på ubåten, om hon hamnade i vattnet med sin röda tröja och så vidare?
"Zoom in on his face.. enhance.. zoom in on his glasses.. enhance.. theres your killer" *csi miami theme spelar i bakrunden*
Citera
2017-08-16, 16:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
I stort sett alla teorier som inte handlar om lustmord/våldtäkt, bygger på olika typer av mer eller mindre rationella scenarior som är begripliga för personer med normal empatisk förmåga. Men spontana eller överlagda våldshandlingar begås mycket sällan av den typen av individer - istället är det olika grader av psykopater som står för i stort sett allt våld som riktas mot andra människor (när det inte handlar om självförsvar).

Psykopati är lurigt - psykopater har samma höga eller låga IQ som befolkningen i stort men saknar empati och förståelse för och insikt i detta enorma psykiska tillkortakommande. För att smälta in simulerar de känslor, och en normalbegåvad psykopat kan leva ett helt liv utan att personer i psykopatens närhet förstår att denne i praktiken är en bedragare. Psykopaten bryr sig i verkligheten inte om någon annan än sig själv, och kan utan att blinka döda sina egna barn om detta på något sätt skulle kunna vara gynnsamt.
Personer runt psykopaten mår ofta dåligt då denne straffar alla som agerar på ett sätt som inte odelat gynnar psykopaten och dennes intressen. Därför blir det ofta bråk och problem runt psykopaten, både i arbetslivet och privat - men psykopatens manipulativa beteende gör att ansvaret för problemen ofta landar på psykopatens offer.

Den manlige psykopaten fantiserar om våldtäkter och mord, och hindras endast av risken för att hamna i finkan (kvinnliga psykopater är lika hemska men är väldigt sällan själva våldsamma utan manipulerar istället andra att göra deras smutsjobb, exempelvis som Arbogakvinnan Johanna Möller). Om risken att åka fast vid någon tidpunkt är minimal, finns det absolut ingenting som stoppar psykopaten och denne kommer säkerligen leva ut sina fantasier, om det inte innebär för mycket praktiskt pyssel (typ bära en tung kropp, städa en brottsplats etc). En BBC-dokumentär jag såg för några år sedan visade hur en psykopat ser sin omgivning när denne kör bil. Enda anledningen till att psykopaten inte kör över barn på övergångsställen är av praktisk natur, exempelvis att bilen blir bucklig eller risken för fängelsestraff/böter. Needless to say, men för oss andra med normal empatisk förmåga är det givetvis förmågan att känna med barnet och dennes familj/vänner som gör att bilförare kör mer än försiktigt där barn vistas.

Psykopaten har massor av andra egenskaper som skiljer sig från andra människor, exempelvis en drivkraft/vilja att synas, få ära, berömmelse och makt.
I fallet Madsen, är det tal om ett team som byggt en ubåt som ett hobbyprojekt, men där Madsen tar åt sig hela äran. Han syns gärna i media och presenterar sig som guds gåva till ingenjörsyrket, trots att han i praktiken på sin höjd är en erfaren hobbymekaniker; många här inne på forumet skulle lätt kunna följa samma bruksanvisningar som Madsen gjort och bygga sin egen ubåt. Han hamnar i konflikter med sina kollegor och det är inga problem för mig att föreställa mig att Pedersen är en klassisk dussinpsykopat som våldtagit och mördat KW ute på ubåten för att leva ut en fantasi som han gått och närt under lång tid. Pedersen hade kommit undan brottet helt utan att någon misstanke ens fallit åt hans håll, om det inte var för att något gick snett på ubåten och KW:s blod av någon anledning plötsligt fanns överallt. Detta graverande bevismaterial hade Pedersen inte räknat med och kunde inte kvitta sig med, vilket blev början till slutet. Madsens plan var att KW aldrig skulle komma hem efter intervjun och polisen skulle utgå ifrån att något hänt henne efter att hon lämnat den mörka och skumma hamnen sent på kvällen. Ingen skulle alls komma på den absurda tanken att den kände ingenjören i själva verket våldtagit, mördat och sänkt henne långt ute i vattnet.
1% av befolkningen är psykopater och personlighetstypen är väldokumenterad. Den som läser på lite om psykopati kommer komma till samma slutsats som jag har gjort i fallet med den försvunna journalisten Kim Wall.

Men sluta nu. Så dum var han inte, att han skulle ha gjort det på en kvinna som alla visste var hon befann sig, när han var den förste som skulle bli misstänkt. Han hade hur lätt som helst kunnat söka kvinnor genom Bodycontact och andra kontaktsajter på nätet, som hade varit villiga att följa med honom utan att någon behövde veta var de var. "Jag får egentligen inte ta med mig passagerare för mitt försäkringsbolag, så säg inte till någon vart du går. Lämna mobilen hemma också - den kan interferera med min radioutrustning". Detta skulle massor av kvinnor ha gått på!
Citera
2017-08-16, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Förvisso, men att många danskar i en period bosatte sig öster om sundet kunde ofta förklaras med dansk lön (högre) samt ett fördelaktigt skatteavtal som gjorde det ganska lönsamt att bo i Malmöområdet istället för i KBH. Lägre hyror, billigare hus spelade också roll.

Vad jag förstår är där många som nu flyttar tillbaka, gränskontroll och för stora kulturskillnader kan antas vara orsaken, men om man som svensk skriver sig i skåne, men reellt jobbar i kbh (och bor där ?) finns där nog fortfarande en del besparingar... och man får ju dra av resekostnaden, eller en del av den.

Så visst, man måste vara skriven någonstans, hon kunde skrivit sig i Helsingfors, men sannolikt är det lättare och mer praktiskt att ha en c/o-address hos mamma och pappa som bor relativt nära, så nära att det inte kan anses anmärkningsvärt att hon uppger arbete i KBH, och gör avdrag för resor osv.

Det måste inte vara så, men kan inte uteslutas. Ännu.
Är ju så att hon har bott i Frankrike, England, USA, Kina, ...

Så C/O hos föräldrarna innebär att hon har någon hon litar på som kan öppna brev och kolla om det är något som behöver betalas eller om det är någonting som skall vidarebefordras till var hon nu är.
Citera
2017-08-16, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Han har säkerligen en vettig navigeringsutrustning - när han är i ytläge.

Inte ens militära ubåtar har lärt sig hur man får GPS-signaler att ta sig genom vattnet för att kunna använda GPS när man dyker.

Riktiga ubåtar använder sig bla av död räkning från sin senaste kända position - att köra omkring på ytan runt Amager är också ett sätt att navigera.
Citera
2017-08-16, 16:43
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Är ju så att hon har bott i Frankrike, England, USA, Kina, ...

Så C/O hos föräldrarna innebär att hon har någon hon litar på som kan öppna brev och kolla om det är något som behöver betalas eller om det är någonting som skall vidarebefordras till var hon nu är.

Då hade väl föräldrarna berättat det för polisen?
Citera
2017-08-16, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Då hade väl föräldrarna berättat det för polisen?
VAD skulle de berättat för polisen?
Citera
2017-08-16, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liketothink
Borde inte polisen i samrådan med militären kunna använda sig av existerande satellitbilder och på så sätt kunna upptäcka hennes röda tröja på ubåten, om hon hamnade i vattnet med sin röda tröja och så vidare?

Nej troligen inte. För det första har inte Danmark någon satellit. De militära satelliter som till exempel USA har, ligger inte i geostationär bana utan cirklar runt jorden. Du måste alltså ha lite tur om du skall lyckas få en bra bild just när satelliten passerar över ubåten.

Men detta är inte det största problemet utan det är att det var kväll och natt. En satellit kan inte se mycket bättre än en människa i mörker och ubåten hade inga lanternor. Ytterligare en sak som kan göra det omöjligt är om det är moln på himmelen. Satelliter kan inte se igenom moln.
Citera
2017-08-16, 16:51
Medlem
MegaLomanis avatar
Brottsrubriceringen är fortfarande motsvarigheten till vållande. Försvårande omständigheter.

Jag tror att han orsakat hennes död genom något genant misstag, som vittnar om bristande sjömanskap, att han inte behärskar farkosten eller någon felkonstruktion. Det är pinsamt för honom. Därför har han hållit sig undan, sänkt båten, ljugit och trixat.

Troligen har han till slut berättat vad som hänt, men efter alla lögner och undanmanövrer, vill polis och åklagare inte tro honom direkt utan att han kontrollerat hans berättelse mot fakta och andra uppgifter.

Självklart skulle man vilja hitta kroppen och kontrollera om eventuella skador på den överensstämmer med vad han berättat, t ex tecken på att hon varit i kontakt med propellern, vilket jag gissat.

Man har inget att vinna på att gå ut och berätta något innan man fått in de uppgifter man vill ha, eller tror sig kunna få från t ex vittnen, som kan ha sett ekipaget till sjöss.
Citera
2017-08-16, 16:54
Avstängd
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
Riktiga ubåtar använder sig bla av död räkning från sin senaste kända position - att köra omkring på ytan runt Amager är också ett sätt att navigera.

INS heter sådana system.

Det finns numera chip som kan monteras i mobiltelefoner och navigatorer faktiskt.
Som support för GPS baserade.
Citera
2017-08-16, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
Jo, jag kan tänka mig att de försöker sig på dödräkning själva också - men inte särskilt lätt för dem.

De har tydligen hittat någon gyrokompass att köpa. Öppen fråga om den går att ansluta till dator.

De kan ju rätt lätt mäta RPM på motor eller propelleraxel.

Men det är svårt att använda billiga halvledarsensorer för gyro/accelerometer och det blir fort stort drift-fel.

Det är rejält svårt/dyrt att få in sensorer för att mäta vattentrycket runt om båten.

Så även om de försöker sig på dödräkning så kan den inte förlita sig på den någon längre tid. Och i motsats till militära ubåtar så har de inte sonar eller liknande för att få någon återkoppling från t ex havsbotten.
Citera
2017-08-16, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaLomani
Brottsrubriceringen är fortfarande motsvarigheten till vållande. Försvårande omständigheter.

Jag tror att han orsakat hennes död genom något genant misstag, som vittnar om bristande sjömanskap, att han inte behärskar farkosten eller någon felkonstruktion. Det är pinsamt för honom. Därför har han hållit sig undan, sänkt båten, ljugit och trixat.

Troligen har han till slut berättat vad som hänt, men efter alla lögner och undanmanövrer, vill polis och åklagare inte tro honom direkt utan att han kontrollerat hans berättelse mot fakta och andra uppgifter.

Självklart skulle man vilja hitta kroppen och kontrollera om eventuella skador på den överensstämmer med vad han berättat, t ex tecken på att hon varit i kontakt med propellern, vilket jag gissat.

Man har inget att vinna på att gå ut och berätta något innan man fått in de uppgifter man vill ha, eller tror sig kunna få från t ex vittnen, som kan ha sett ekipaget till sjöss.

Låter trovärdigt. Då borde han kunnat ge polisen en plottad rutt som de har att leta efter. om det nu inte vore för alla de där strömmarna
Citera
2017-08-16, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frejr
Jag påstår inte att jag vet nått, jag frågar hur det kan bli så här? det känns som att det inte finns speciellt mycket rättssäkerhet här, häktning i 24 dagar är ju ett grövre straff än vad du får för en våldtäkt i Sverige om du har rätt hudfärg.

Jag vågar påstå (har bott flera år i Danmark) att en dansk domstol aldrig skulle medge häktning av en såpass känd profil (alla är vi lika inför lagen - men somliga är ju mer lika än andra tyvärr) medmindre åklagaren hade hyfsat på fötterna. Sen ska vi komma ihåg att det är en häktning, inte en dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in