2017-08-16, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frejr
Slut på ström i mobilen och en resa bokad till Thailand strax efter intervjuven? eller så kanske hon tog in på ett spa för en lång weekend och stängde av mobilen? Hon är ju en vuxen människa så hon får göra som hon vill så att bara anta att hon är död och häkta nån för det efter några timmar låter rätt sjukt.

Sen kan han ju faktiskt vara rätt chockad efter att båten sjönk och därför kan det framstå som att han ljuger, visst historien slår dom flesta såpor men finns det nått som tyder på att hon är död?

Och du tror inte att Polisen vet mer än vad vi vet och därför lyckats få honom häktad eftersom de med de upplysningar de har har anledning att befara att hon är död? Tror du en domstol skulle gå med på häktning i 24 dagar bara för att?
Citera
2017-08-16, 16:21
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profanity
Kortet på Kim Wall som media använder har en viss Tom Wall som fotograf.
Ja, det är hennes bror som jobbar på HD.se och även sydsvenskan om jag inte missminner mig.
Citera
2017-08-16, 16:23
Medlem
Hydrangeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Tänk utanför lådan. Vi vet inte alls var ubåten har befunnit sig under natten. Detta säger polisen själva. Alltså kan den ha varit i land på ett annat ställe, exempelvis på den Svenska sidan.
Det finns även en möjlighet att hon kan ha gått över till en annan båt ute till sjöss.

Men det intressanta är om Madsen själv påstår sig varit ute med ubåten hela natten och morgonen eller om han påstås varit hemma eller dylikt. Han har en fru, men inget alibi..?
Senast redigerad av Hydrangea 2017-08-16 kl. 16:25.
Citera
2017-08-16, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitta
http://www.expressen.se/kvallsposten/raketsprickan-som-knackte-ubatsagaren-peter-madsen/

Som sagt, Madsen knäcktes och hade inget kvar att förlora... och den som inte kan förlora något = livsfarlig.

Han försökte köra raketracet på egen hand men det var dömt att misslyckas. Det går inte att åka till månen på egen hand.

1. Tidningen innehåller en konspirationsteori där "Kaparen" dolkats i ryggen i raketprojektet, blivit lurad att göra grovjobbet och sedan blivit rånad på projektet. Sett till projektets reklamsida så kan man gissa att de kvarvarande projektdeltagarna helt saknar förmåga till åtminstone tillverkning utan att outsourca saken utanför projektet.

1.1. Ifall man tror på konspirationsteorin så kan man ju bilda uppsåt i journalistbesöket - besöket kanske handlade mer om raketer än ubåtar och "Kaparen" kanske uppfattade det som att journalisten var på besök för att så att säga förstöra dennes rykte.
Citera
2017-08-16, 16:28
Medlem
Frejrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScroogeDog
Och du tror inte att Polisen vet mer än vad vi vet och därför lyckats få honom häktad eftersom de med de upplysningar de har har anledning att befara att hon är död? Tror du en domstol skulle gå med på häktning i 24 dagar bara för att?

Jag påstår inte att jag vet nått, jag frågar hur det kan bli så här? det känns som att det inte finns speciellt mycket rättssäkerhet här, häktning i 24 dagar är ju ett grövre straff än vad du får för en våldtäkt i Sverige om du har rätt hudfärg.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frejr
Slut på ström i mobilen och en resa bokad till Thailand strax efter intervjuven? eller så kanske hon tog in på ett spa för en lång weekend och stängde av mobilen? Hon är ju en vuxen människa så hon får göra som hon vill så att bara anta att hon är död och häkta nån för det efter några timmar låter rätt sjukt.

Sen kan han ju faktiskt vara rätt chockad efter att båten sjönk och därför kan det framstå som att han ljuger, visst historien slår dom flesta såpor men finns det nått som tyder på att hon är död?

Du tror inte man vid detta laget vetat var KW var om hon stuckit utanför Danmark? Polisen har full koll på kreditkort etc vid det här laget.
Spa-weekend, samma sak där, det ska betalas för. Även om det då rör sig om ett presentkort så lär hon höra snacket, speciellt om spa:et ligger i Danmark.

PM hade en story först, sen under häktningsförhandlingen ändrade han sin story och därefter togs beslutet att han skulle häktas.
Vad är det som är så sjukt?

Polis och åklagare har mer kött på benen än vad vi här på FB har, bara att inse!
https://www.hd.se/2017-08-16/brottsmisstanken-mot-peder-madsen-sarskilt-allvarlig
Citera
Medlem
Borde inte polisen i samrådan med militären kunna använda sig av existerande satellitbilder och på så sätt kunna upptäcka hennes röda tröja på ubåten, om hon hamnade i vattnet med sin röda tröja och så vidare?
Citera
2017-08-16, 16:29
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Frilansade och någonstans måste man vara skrivet. Ser inget konstigt med det.

Förvisso, men att många danskar i en period bosatte sig öster om sundet kunde ofta förklaras med dansk lön (högre) samt ett fördelaktigt skatteavtal som gjorde det ganska lönsamt att bo i Malmöområdet istället för i KBH. Lägre hyror, billigare hus spelade också roll.

Vad jag förstår är där många som nu flyttar tillbaka, gränskontroll och för stora kulturskillnader kan antas vara orsaken, men om man som svensk skriver sig i skåne, men reellt jobbar i kbh (och bor där ?) finns där nog fortfarande en del besparingar... och man får ju dra av resekostnaden, eller en del av den.

Så visst, man måste vara skriven någonstans, hon kunde skrivit sig i Helsingfors, men sannolikt är det lättare och mer praktiskt att ha en c/o-address hos mamma och pappa som bor relativt nära, så nära att det inte kan anses anmärkningsvärt att hon uppger arbete i KBH, och gör avdrag för resor osv.

Det måste inte vara så, men kan inte uteslutas. Ännu.
Citera
2017-08-16, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Man har alltså hittat en flytväst, och skriver om det i tidningen, ja... man finner inte ord... Så då har Madsen alltså utrustat liket med flytväst?

Tack och lov att man är 52 år gammal, och slipper se kraschen när den intelligensbefriade google generationen går i väggen!
Flytvästen bedömdes som intressant eftersom den var av samma märke och modell som Kim Wall skulle haft på sig vid tillfället.
Citera
2017-08-16, 16:31
Medlem
Sarumans avatar
I stort sett alla teorier som inte handlar om lustmord/våldtäkt, bygger på olika typer av mer eller mindre rationella scenarior som är begripliga för personer med normal empatisk förmåga. Men spontana eller överlagda våldshandlingar begås mycket sällan av den typen av individer - istället är det olika grader av psykopater som står för i stort sett allt våld som riktas mot andra människor (när det inte handlar om självförsvar).

Psykopati är lurigt - psykopater har samma höga eller låga IQ som befolkningen i stort men saknar empati och förståelse för och insikt i detta enorma psykiska tillkortakommande. För att smälta in simulerar de känslor, och en normalbegåvad psykopat kan leva ett helt liv utan att personer i psykopatens närhet förstår att denne i praktiken är en bedragare. Psykopaten bryr sig i verkligheten inte om någon annan än sig själv, och kan utan att blinka döda sina egna barn om detta på något sätt skulle kunna vara gynnsamt.
Personer runt psykopaten mår ofta dåligt då denne straffar alla som agerar på ett sätt som inte odelat gynnar psykopaten och dennes intressen. Därför blir det ofta bråk och problem runt psykopaten, både i arbetslivet och privat - men psykopatens manipulativa beteende gör att ansvaret för problemen ofta landar på psykopatens offer.

Den manlige psykopaten fantiserar om våldtäkter och mord, och hindras endast av risken för att hamna i finkan (kvinnliga psykopater är lika hemska men är väldigt sällan själva våldsamma utan manipulerar istället andra att göra deras smutsjobb, exempelvis som Arbogakvinnan Johanna Möller). Om risken att åka fast vid någon tidpunkt är minimal, finns det absolut ingenting som stoppar psykopaten och denne kommer säkerligen leva ut sina fantasier, om det inte innebär för mycket praktiskt pyssel (typ bära en tung kropp, städa en brottsplats etc). En BBC-dokumentär jag såg för några år sedan visade hur en psykopat ser sin omgivning när denne kör bil. Enda anledningen till att psykopaten inte kör över barn på övergångsställen är av praktisk natur, exempelvis att bilen blir bucklig eller risken för fängelsestraff/böter. Needless to say, men för oss andra med normal empatisk förmåga är det givetvis förmågan att känna med barnet och dennes familj/vänner som gör att bilförare kör mer än försiktigt där barn vistas.

Psykopaten har massor av andra egenskaper som skiljer sig från andra människor, exempelvis en drivkraft/vilja att synas, få ära, berömmelse och makt.
I fallet Madsen, är det tal om ett team som byggt en ubåt som ett hobbyprojekt, men där Madsen tar åt sig hela äran. Han syns gärna i media och presenterar sig som guds gåva till ingenjörsyrket, trots att han i praktiken på sin höjd är en erfaren hobbymekaniker; många här inne på forumet skulle lätt kunna följa samma bruksanvisningar som Madsen gjort och bygga sin egen ubåt. Han hamnar i konflikter med sina kollegor och det är inga problem för mig att föreställa mig att Madsen är en klassisk dussinpsykopat som våldtagit och mördat KW ute på ubåten för att leva ut en fantasi som han gått och närt under lång tid. Han hade kommit undan brottet helt utan att någon misstanke ens fallit åt hans håll, om det inte var för att något gick snett på ubåten och KW:s blod av någon anledning plötsligt fanns överallt. Detta graverande bevismaterial hade Madsen inte räknat med och kunde inte kvitta sig med, vilket blev början till slutet. Madsens plan var att KW aldrig skulle komma hem efter intervjun och polisen skulle utgå ifrån att något hänt henne efter att hon lämnat den mörka och skumma hamnen sent på kvällen. Ingen skulle alls komma på den absurda tanken att den kände ingenjören i själva verket våldtagit, mördat och sänkt henne långt ute i vattnet.
1% av befolkningen är psykopater och personlighetstypen är väldokumenterad. Den som läser på lite om psykopati kommer komma till samma slutsats som jag har gjort i fallet med den försvunna journalisten Kim Wall.
Senast redigerad av Saruman 2017-08-16 kl. 16:36. Anledning: Fel namn på Madsen
Citera
2017-08-16, 16:36
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
Jag hade tagit på mig en overall av nylon -

Vad indikerar hennes klädsel? - klart hon har kjol...han går ner först och tittar upp - och sekvensen startar där.

Jag har hela tiden tyckt att det ser ut som en overall hon har på sig, men det kanske är bekräftat att det är en blus?
Citera
2017-08-16, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polygrip
Nej absolut, visst är det så, men jag tror vi försökte spekulera i vad för navigeringsutrustning som kan ha funnits på båten. Jag vet inte om vi har kommit mycket längre i det men det verkar lite märkligt om han har en ubåt som kostat så mycket tid och pengar och sen inte har en vettig navigeringsutrustning.
Han har säkerligen en vettig navigeringsutrustning - när han är i ytläge.

Inte ens militära ubåtar har lärt sig hur man får GPS-signaler att ta sig genom vattnet för att kunna använda GPS när man dyker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in