Citat:
Ursprungligen postat av
Stor-Hakan
Citat:
Ledsen men du har faktiskt fel
Ok...
Mord är alltså dråp (om jag har fel). Men varför skiljer vi på dem?
Citat:
Dråp är uppsåtligt dödande, ingen oaktsamhet eller misstag.
Fast det stämmer inte heller.
Wiki:
Brottet bedöms alltså lindrigare än mord, men hårdare än vållande till annans död. Precis som vid mord, men till skillnad från vid vållande till annans död krävs också uppsåt, det vill säga att gärningsmannen antingen hade för avsikt att döda offret eller åtminstone var helt likgiltig inför att handlingen skulle kunna leda till personens död.
Citat:
Det här en av de mest vanligaste missuppfattningarna som allmänheten har om straffrätten.
Det är säkerligen möjligt men inget jag hävdade dock?
Citat:
Ett dråp kan vara planerat och ett mord kan vara oplanerat, det är inte självklart vad som ska betraktas som mord och vad som ska betraktas som dråp.
Nej men ett det blir automatiskt inget mord för att jag tittade bort när du trillade ner för berget.. eller hur?
Och jag hade även fel om att ett skillnaden mellan ett mord och dråp kan vara en bra och dålig advokat? vad tror du jag menade med detta?
Egentligen skiter jag i vilket, då jag sade redan från början att jag inte är en jurist (och är alltså bara lekman när det gäller just förklaringen mellan mord och dråp)...
Men att börja med:
Citat:
Ledsen men du har faktiskt fel
Och referera till en faktabank som faktiskt om man läser inte säger emot mig heller...
Trots en rätt dålig källa...