2017-08-14, 23:25
Medlem
Verkisto2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missnyberg
Hypotes 1 ..

En hypotes 4 är att det inte handlade om sex. Eller att KW sa något som retade upp Madsen. Kanske råkade KW helt enkelt komma åt något som var strömförande?

När Madsen inser att hon är död får han kontrollerad panik, och gör sig av med kroppen på ett "smart" sätt.

Kanske är det inte svårare än så?
Citera
2017-08-14, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja exakt. Oändliga möjligheter. Men du verkar totalt missa själva poängen. Om det tex fattas en verktygslåda innehållande en mängd för ubåtsåkande 'braohaverktyg' eller om några stoljävlar har skruvats bort och om man vet att detta något som nu saknas fanns ombord då färden påbörjades så kan det ses som ett så kallat indicium på att PM har tagit det som nu saknas och nyttjat det som tyngd för att sänka kroppen.
Speciellt om han inte kan lämna någon som helst rimlig förklaring till att han börjat demontera/slarva bort saker och ting som kan tjäna som tyngd.
Just därför som han givetvis låter bli fast inredning och tar något av alla de lösa saker som finns - som ensam ägare av ubåten så finns ingen som kan motbevisa honom om vilka lösa prylar han påstår skall finnas eller inte finnas.

Räcker inte om någon i den upplösta ubåtsklubben påstår att det för två år sedan fanns en vinsch där eftersom de inte har koll på vad han gjort med ubåten sedan dess. Givetvis bör han ju inte skicka en hel verktygslåda eftersom det nog är lite svårare att förklara att ubåten under massor med år haft en stor verktygslåda och plötsligt inte har det - och det inte står en rimlig verktygslåda i något magasin som han kan övertyga polisen om att han glömt att bära ut igen.
Citera
2017-08-14, 23:27
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
I*grid W*ll, Kommunikationschef

Hela familjen är inom media, fadern o brodern är fotografer.

Pojkvännen o Von B (PM's tidigare vapendragare") verkar ha en liknande mix av teknikintresse o mediaintresse. Jag tror att det är där vi finner kontaktytan mellan PM o KW.

Åhå, är denne före detta vapendragare någon PM numera kommit på kant med? Och kan han ha upptäckt kopplingen och antagit att Kim var ut i mer obskyra syften? Särskilt om han verkat haft lite fuffens för sig med ägarregistreringen för ubåten (?).
Citera
2017-08-14, 23:28
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbequeken
Jag tvivlar starkt att han kört i u-läge överhuvudtaget i detta område. Jäkligt mycket trafik och inte jättedjupt. Jag tror inte han kört i underläge en enda gång under denna tur. Jag tror inte han kört mycket i underläge överhuvudtaget med denna u-båt.

Trist att ha en u-båt då. Kanske var något liknande hon sa till honom som fick bägaren att rinna över. Ubåten han kämpat för som inte dög för reportern, som inte kunde gå i u-läge, inte då och inte i hennes artikel. Men troligen är det något annat som skett men det kan man ju i princip endast få en bild genom förhör.
Citera
Medlem
BAB7s avatar
Förmodar att han fick blåsa efter att han blev upplockad ur havet?

Skulle det finns alkohol med i bilden så ökar ju sannolikheten för att det handlar om ett sexualbrott som gått överstyr.
Citera
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Okej gott folk. Mina damer och herrar samt mittemellan.

"Nu har han ändrat den och säger inte längre att han lämnade Kim Wall i Köpenhamn 22.30 i torsdags."

Han har tagit tillbaka sitt första uttalande att han lämnat av henne. Han ljög alltså först.

Och man undrar ju vad dessa mystiska utfall i utredningen är?!

Edit; nu kommer någon säga "nämen han kanske ändrat till att han lämnade henne kl 22.40?!". Dra nåt gammalt över er isåfall.
Han spelar ett spel för att försvåra. Det gjorde han även under tiden han bråkade med "ubåtsföreningen". Om KW är dumpad i vattnet, så har han allt att vinna på att kroppen förs långt bort med strömmarna, eller kanske aldrig återfinns.
Citera
2017-08-14, 23:30
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl83
Har gjort en karta: http://imgur.com/9s1En8h

1. 19:30 Avsegling
2. 20:15 Ubåten siktas av ungdomar och både Kim och Peter är i tornet.
3. ca: 00:00 Ubåten håller på att kollidera med ett lastfartyg. Ubåten har riktning Sverige.
4. 10:30 Ubåten observeras nära Drogden Fyr
5. 11:00 Peter sänker ubåten och blir upplockad av en fritidsbåt.
Källor till varje punkt hade suttit fint så det inte blir några förhastade trådsanningar. Ettan är ju rätt gjuten men resten vet jag inte riktigt med vilken precision du prickat ut.

3. Har vi här: http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vqM7m/vittne-vi-var-nara-att-krocka-med-ubaten-i-morkret
Citat:
Vid midnatt i torsdags ...
I vattnen mellan Köpenhamn och ön Saltholm, nordväst om Öresundsbron ...
Ubåten var på väg från Danmark österut, i riktning mot Sverige, med en fart på fem-sex knop.

4. Nära Drogdens fyr 10:30 står det här https://www.hd.se/2017-08-14/sa-finkammar-polisen-oresund-pa-jakt-efter-forsvunna-kim-wall

5. Jag vill minnas att platsen där ubåten sjönk var betydligt längre västerut inne i bukten men jag kanske minns fel.

Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Bra! Äntligen någon som bidrar konkret till tråden!

Bra jobbat! Om du kan/vill, sätt också in positionen där han påstått sig ha lämnat av henne i de initiala uppgifterna vi fick om fallet!
På den kartan blir det samma som ettan.
Senast redigerad av skunkjobb 2017-08-14 kl. 23:35.
Citera
2017-08-14, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag ville bara påpeka att det även fanns det scenariot, även om det naturligtvis är väldigt långsökt.
Men verkligheten har överträffat dikten förr.

Men det troligaste scenariot är mycket enklare.
Jag tror Raket-Madsen blev kåt och ville knulla, det ville inte Kim, och det slutade med att han ströp henne, dumpade henne i havet och sänkte u-båten.

Det här fallet är så märkligt så detta med frivilligt försvinnande kan man inte helt bortse ifrån.

För det första kan man undra vad hon öht gjorde på ubåten. Det verkar ju ha varit för att göra ett reportage, men det är ändå väldigt märkligt att göra det på det sättet. Åka ut i en ubåt på tu man hand på kvällen.

Sedan har de åkt runt och visat upp sig. De har stått uppe i tornet och vinkat till folk som om de ville att folk skulle se dem. Sedan verkar det alltså som om de plötsligt har stuckit iväg i riktning mot Sverige.

På morgonen nästa dag så hittas Madsen flyta runt och sedan sjunker ubåten hastigt.

Enligt Madsens blogg så var det inte avsiktligt. Han menar att det var ett fel på en ballasttank som gjorde att båten sjönk på 30 sekunder. Han hann inte ens stänga luckorna för då hade han själv inte hunnit ut och skulle ha drunknat.
https://ing.dk/artikel/peter-madsen-fejl-paa-ballasttank-var-skyld-nautilus-forlis-202942

En väninna till KW säger att hon var mycket intelligent och världsvan. Ingen person som är lättlurad.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mqAq0/vannen-om-kim-svart-att-se-att-nagon-skulle-overlistat-henne

Ubåten var gjord för en besättning på 4-8 man. I en video där Madsen intervjuas säger han själv att en så stor ubåt kräver en större besättning än hans tidigare ubåtar. Men det var ju bara två och hon kunde ingenting.

Man får på något sätt en känsla av att detta var planerat i förväg. Kanske släppte han verkligen av henne, men på den svenska sidan. En svartmålad ubåt är ju det perfekta sättet att röra sig på om man vill göra det osedd. Han hade heller ingen transponder.
Citera
2017-08-14, 23:31
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Åhå, är denne före detta vapendragare någon PM numera kommit på kant med? Och kan han ha upptäckt kopplingen och antagit att Kim var ut i mer obskyra syften? Särskilt om han verkat haft lite fuffens för sig med ägarregistreringen för ubåten (?).

Om jag minns rätt så här den här Von B erbjudit sig att hjälpa båda läger, PM samt ubåtsföreningen. Just nu pågår det även en kamp om uppskjutningstider för en raket, föreningen samt PM skall skjuta upp raketer. PM har gentlemannamässigt sagt att föreningen kan få förtur, men jag tror att han är bitter.

Kan det här vara ingången till lösningen?
Citera
2017-08-14, 23:33
Avslutad
Att han ev. skulle ha dumpat KW vid Saltholm känns som ett stort tvek. Väldigt grunt vatten där plus en massa sly, vass o skit. Hur skulle man kunna navigera en ubåt där??
Senast redigerad av jurabergen 2017-08-14 kl. 23:40.
Citera
2017-08-14, 23:33
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbequeken
Jag tvivlar starkt att han kört i u-läge överhuvudtaget i detta område. Jäkligt mycket trafik och inte jättedjupt. Jag tror inte han kört i underläge en enda gång under denna tur. Jag tror inte han kört mycket i underläge överhuvudtaget med denna u-båt.

Dock kan han ha varit kall och tagit Ubåten till botten för att stå stilla, säg 1-2 timmar. Bara för att ha möjligheten att jobba ostört och med mindre risk medans han preparerar/förbereder kroppen för dumpning.

(Givetvis en spekulation som så många andra. Tack för svaret angående "ålagräset")
Citera
2017-08-14, 23:34
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Just därför som han givetvis låter bli fast inredning och tar något av alla de lösa saker som finns - som ensam ägare av ubåten så finns ingen som kan motbevisa honom om vilka lösa prylar han påstår skall finnas eller inte finnas.
-
Ägare, men inte längre ansvarig. PM kan så klart ha tagit med sig ett slagträ ombord, men nog måste de flesta som varit med om att bygga och sedan återuppbygga UC3 veta vad som finns ombord?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in