2017-08-15, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Time2explode
Ett fynd har tydligen gjorts nu av svenska sjöräddningen på danskt vatten, dock ingen kropp!
Länk!
Citera
2017-08-15, 22:37
Medlem
Lite tankar kring omständigheter om den planerade turen. (Utgår från att den planerades till ca 1-3 timmar, någon timme)

Det finns inga holmar och skär inom en timmes båtfärd från hamnen, förutom Middelgrund, Flakfort samt Salt-& Pepparholm.

Saltholm vill man hålla sig ifrån då det är långgrunt och förädiskt med djupet som kan förändras från en vecka till en annan.

I öppet vatten, säg över 200 m från land, är det relativt mycket trafik kors och tvärs med fritidsbåtar, vilket innebär att du behöver ha visuell kontakt med det som händer omkring.

Verkar inte som att Nautilus hade riktigt ankare, troligtvis bara drivankare, vilket kräver någotsånär skyddat vatten, då det är väldigt strömt i sundet. Med tanke på de observationer på Nautilus, under den första timmen, som gjorts så finns endast skyddat vatten kring Middelgrund och Flakfort, samt invid hamninloppen till Köpenhamn.

För att båda två skulle befinna sig under däck samtidigt skulle det krävas att ubåten befann sig på någon av ovanstående platser.

Vid denna tid finns det gott om fritidsbåtar vid Middelgrund och Flackfort, vilket borde ge fler observationer som rapporterats till kvällstidningarna.

De enda möjliga ställena att göra någotsånär säkra dyk, utan följebåt, borde vara innanför pirarna på antingen Middelgrund eller Flakfort, vilket i sin tur skulle lett till minst ett par videofilmer från dyket. Alternativ skulle ett dyk kunna göras i någon lugn del av hamnarna i Köpenhamn. Ett dyk gissar jag inte går under en halvtimme, med att stanna och säkra båten, gå ner under däck, försäkra sig om att allt är förberett för dyk, kontrollerat sjunka, kanske titta lite, sen upp och ut.

Planeringen borde inte ha gjorts utifrån att gå ute i sundet efter att solen gått ner, möjligtvis att att anlöpa Köpenhamn efter solnedgång. Betänk även att utifrån sundet så går solen ner bakom Köpenhamn.

En omplanerng av turen, såsom tex ta sig till Sverige borde, även för PM, inneburit att detta hade rapporterats in för att inte skapa oro.

Något måste således ha hänt, strax efter observationen vid Middelgrund.
Citera
2017-08-15, 22:37
Medlem
Stor-Hakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Länk!
Jag såg det nyss på TV 4 Nyheterna på TV (alltså inte web). De sände direkt från sjöräddningen till havs.
Citera
2017-08-15, 22:38
Medlem
perVers2.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SCANIAvsVOLVO
Har du någon källa på att han ljög om att han släppte av henne? det ända jag hittar är att han ändrat sig om något i hans uttalande (kan vara en annan tidpunkt eller avsläppnings plats) som allmänheten tydligen inte får reda på.

Vad jag förstår så har han ändrat sig TVÅ gånger om omständigheterna dvs presenterat tre redogörelser.
Man kan kalla det ändrat sig eller hittepå men i min värld betyder det att han ljugit minst två gånger.

Naturligtvis är han skyldig till något fuffens och visst kan han bli dömd även om inte kroppen påträffas.

Straffad blir han hur som, för från nu blir det inget mer styra ubåt.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Menar du att det inte finns dna i blod? Blod är den enda anledningen att sänka ubåten, alla andra dna-fynd kan förklaras...

Ponera att han av logistikskäl baxade ut KW genom den främre luckan och dumpade henne i havet. KW:s hårstrån(DNA) återfinns på packningarna.

Polisen bör ha frågat PM om exakt alla detaljer kring båtfärden, från det att hon anlände till kajen tills hon lämnade fartyget. Hur hon tog sig in i ubåten, hur hon tog sig ut.

Om PM vittnar om att tornluckan användes, hur förklarar han KW:s hårstrån på packningar vid den främre luckan.

Jag skulle vilja höra hur han förklarar ett sådant scenario.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graf.Mensdorff
jag tycker att Håkan Lans ställer en mycket berättigande fråga: https://www.youtube.com/watch?v=naQgBOT3aeE

Varför bygger man en så stor ubåt? Varför är den gjord? Vem har betalt för att bygga en så stor utbåt och vilket syfte hade de/dem som betalade för ubåten? Vem betalar för Peter Madsens mycket dyra projekt, var får han pengar ifrån? Vad skulle hända om K.W ställt en känslig fråga som avslöjat en brottslig sida av P.M., där alla hans projekt står på spel?

Har svårt att tro att det skulle vara ett sexuellt motiv. Framförallt för att det funnits så många vittnen som sett Madsen med K.W och att han inte verkar vara totalt oberäknerlig och sakna konsekvenstänkande vilket skulle krävas för att utföra ett så uppenbart brott. Det känns mycket mer motiverande om man tänker sig att Madsen har mördat för att han måste mörda.

Bra analys. Skippa sexspåret nu. Sannolikt är det något annat som hänt
Citera
2017-08-15, 22:39
Medlem
Lao Tzus avatar
Vi kan inte utesluta att det är en stunt och att hon dyker upp levande.

En som borde veta är raketpeters bror som intygar;
Citat:
Raket-Peters bror: Jeg er sikker på hans uskyld

Peter Madsens bror, Benny Langkjær Egesø, kender sin bror som en, der ikke kunne gøre en flue fortræd

http://ekstrabladet.dk/112/raket-peters-bror-jeg-er-sikker-paa-hans-uskyld/6779837
Citera
2017-08-15, 22:40
Medlem
Citat:
Länk!
TV4 22.00 nyheterna
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Så tänker de flesta som är fostrade med respekt och tillit till polisen. Det händer saker i vårt och våra samhällen och vi borde vara mer öppna för att ifrågasätta även myndigheter, som polisen. Det är vad jag menar.

För ett par dagar/kvällar sedan minns jag dig kejsarinnakanel som en typ, som höll huvudet nyktert. (även om vi säkert har olika grader av galenskap)

Vad har egentligen hänt, så att du så starkt ifrågasätter den Danska polisen i detta fall ?
Citera
Medlem
MrsLibras avatar
Citat:
Länk!

Svårt att länka till nyheterna som man precis hört på TV! Väldigt nytt fynd förmodligen och har ej hunnit rapporteras på nyhetssidorna... Ingen kropp iaf sa dem. Och att det var Svenska Sjöräddningssällskapet som fann objektet, i närheten av Köpenhamn.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Menar du att det inte finns dna i blod? Blod är den enda anledningen att sänka ubåten, alla andra dna-fynd kan förklaras...
Precis och det är ju just det jag säger. Dna finns i allt du avsätter och är inget mer än ett tecken på att någon varit där. Dna från ex hud eller saliv är egentligen värdelöst som bevisning av ett brott. Blod är bättre bevisning. Det är guld för utredare att hitta blod. Dna från annat än blod är inte lika bra. Därför tror jag han sänkte båten. För det fanns blod.
Citera
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graf.Mensdorff
jag tycker att Håkan Lans ställer en mycket berättigande fråga: https://www.youtube.com/watch?v=naQgBOT3aeE

Varför bygger man en så stor ubåt? Varför är den gjord? Vem har betalt för att bygga en så stor utbåt och vilket syfte hade de/dem som betalade för ubåten? Vem betalar för Peter Madsens mycket dyra projekt, var får han pengar ifrån? Vad skulle hända om K.W ställt en känslig fråga som avslöjat en brottslig sida av P.M., där alla hans projekt står på spel?

Har svårt att tro att det skulle vara ett sexuellt motiv. Framförallt för att det funnits så många vittnen som sett Madsen med K.W och att han inte verkar vara totalt oberäknerlig och sakna konsekvenstänkande vilket skulle krävas för att utföra ett så uppenbart brott. Det känns mycket mer motiverande om man tänker sig att Madsen har mördat för att han måste mörda.
Håller med dig om att OM man utgår från att han dräpt henne är det sannolikt något sådant som ligger bakom, inte bara en hastig sexuell lust. Man kan även ifrågasätta om han var självmordsbenägen och hade för avsikt att gå till botten med Nautilus. Det är inte alltid sådana känslor håller hela vägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in