Citat:
Ursprungligen postat av
4yoonly
Nu tror jag ju egentligen inte att han mördade henne (jag tror mer på möjligt dråp). Men om du hade varit i samma läge (och du dödat henne, med ett verktyg om vi leker med tanken) så hade du hellre sänkt båten 1 dag än att tvätta 1 dag alltså.
Jag har ju inte mördat någon och har inte riktigt funderat på detta förrän nu... men jag hade nog varit "dum" och faktiskt legat på botten och tvättat 1 dag istället för att sänka den på en plats som enkelt kan hämtas upp igen (bevisligen :-)
Varför inte gå ett steg längre? varför inte tvätta 1 dag sedan sänka den? han hade ju definitivt den möjligheten... för det var ju inget alls fel på ubåten? ;-)
PM kan ha tänkt att hans story håller. Den som berättar en historia förväntar sig sannolikt att lyssnaren tror på den.
KW går iland vid 22:30, PM fortsätter att köra ubåt, fartyget drabbas av ett haveri och sjunker. PM räknar med att han kan bestämma om Nautilus ska bärgas eller inte. Problemet han fick var att polisen inte tror på storyn om att KW gick iland, därmed är det polisen som bestämmer om ubåten ska bärgas.
En enkel plan som gick åt pipan helt enkelt.
Om alla hade trott på att KW gick iland så hade brottsplatsen fortfarande legat kvar på Kögebuktens botten.
PM kalkylerade fel helt enkelt, och det är i så fall inte första gången han gör en felberäkning som resulterar i ett haveri. PM är sannolikt en visionär med taskig förmåga att räkna ut vad som kommer att hända.
Det måste inte vara svårare än så.