2017-08-15, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Så tänker de flesta som är fostrade med respekt och tillit till polisen. Det händer saker i vårt och våra samhällen och vi borde vara mer öppna för att ifrågasätta även myndigheter, som polisen. Det är vad jag menar.
Jag har jobbat inom myndigheten, och de polismän - både i inre och yttre tjänst - hade jag den största respekt för. Det finns rötägg där också, som överallt. Men de flesta tar sitt arbete på allvar.
Citera
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Kim kan ha spelat in intervjun för att redigera i efterhand, med tillhörande bilder och om hon haft täckning synkat skiten till ett av sina molnkonton, som kanske pojkvännen hjälpt till med access till.
Kan finnas ett och annat i det materialet, om nu det är så hon brukade jobba. Man tar väl en backup på grejerna om mot all förmodan man skulle tappa telefonen eller något sånt här skulle inträffa. Som en slags säkerhet.
Hoppas hon tänkte lika bra som du. Men då borde kanske polisen veta mer än de verkar göra.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Nu tror jag ju egentligen inte att han mördade henne (jag tror mer på möjligt dråp). Men om du hade varit i samma läge (och du dödat henne, med ett verktyg om vi leker med tanken) så hade du hellre sänkt båten 1 dag än att tvätta 1 dag alltså.

Jag har ju inte mördat någon och har inte riktigt funderat på detta förrän nu... men jag hade nog varit "dum" och faktiskt legat på botten och tvättat 1 dag istället för att sänka den på en plats som enkelt kan hämtas upp igen (bevisligen :-)

Varför inte gå ett steg längre? varför inte tvätta 1 dag sedan sänka den? han hade ju definitivt den möjligheten... för det var ju inget alls fel på ubåten? ;-)

PM kan ha tänkt att hans story håller. Den som berättar en historia förväntar sig sannolikt att lyssnaren tror på den.

KW går iland vid 22:30, PM fortsätter att köra ubåt, fartyget drabbas av ett haveri och sjunker. PM räknar med att han kan bestämma om Nautilus ska bärgas eller inte. Problemet han fick var att polisen inte tror på storyn om att KW gick iland, därmed är det polisen som bestämmer om ubåten ska bärgas.

En enkel plan som gick åt pipan helt enkelt.

Om alla hade trott på att KW gick iland så hade brottsplatsen fortfarande legat kvar på Kögebuktens botten.

PM kalkylerade fel helt enkelt, och det är i så fall inte första gången han gör en felberäkning som resulterar i ett haveri. PM är sannolikt en visionär med taskig förmåga att räkna ut vad som kommer att hända.

Det måste inte vara svårare än så.
Citera
2017-08-15, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack-Ryan
Min gissning är följande:
E.U. är ubåten 18 meter och väger 30 ton. 24 personer har jobbat med båten och det hela påstås ha kostat 1,8 mkr. Redan här börjar man undra, lite väl billigt eller hur?
Men, det hela kan nog bli mer komplicerat än så här.

KW är 30 år och av allt att döma en välrenommerad journalist. Men 30 år är ganska ungt och vid den åldern har man kanske inte all livserfarenhet vilket är helt naturligt. KW kan alltså mkt väl ha överskattat sin förmåga och av den anledningen inte förstått gränser och därför hamnat i en farlig situation.

Den farliga situationen uppstod ungefär så här. KW går ombord på PMs ubåt. Allt är frid och fröjd. Såväl PM som KW är överens om en båttur på ca 1 timma. Men, väl ute till havs, börjar KW ställa, för PM obekväma frågor. Tex rörande finansieringen av ubåten eller rymdprojektet.

Kanske har PM i sann uppfinnaranda sålt samma aktier eller andelar i projektet flera gånger och nu konfronteras med risken för avslöjande. Eller så finns någon annan obehaglig sanning begravd som KW börjar skrapa på. Det finns kanske många sura investerare. KW kanske chansar, eller så vet KW. Oavsett vilket inför den jobbiga frågan, flippar nu PM och har i grälet avsiktligen eller oavsiktligen ihjäl KW.

Därefter är PM såpass psykist i obalans att han initialt ljuger om händelseförloppet och hamnar i den situation av motsägelser där ha nu befinner sig.

Inte helt osannolikt eller hur?

Kanske inte, men om det verkligen var meningen att han skulle intervjuas på en timme i ubåten, varför stod de då uppe i tornet och vinkade till folk så länge? Varför gjorde man inte intervjun på land i stället? Att PM skulle ha blivit så fruktansvärt arg för att en journalist ställer knepiga frågor är något osannolikt, tycker du inte det?
Citera
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag har jobbat inom myndigheten, och de polismän - både i inre och yttre tjänst - hade jag den största respekt för.
Så klart, om du jobbat där.
Citera
Medlem
meas19s avatar
Tydligen hittat något i vattnet vid Köpenhamn enligt tv4!
Citera
Medlem
MissJaneMarples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Hur funderar folk kring att åklagarna vill ha förhör bakom lyckta dörrar. Varför talades det tidigare om att kvinnans anhöriga kunde bli kränkta?

Uppenbarligen känner polis och åklagare till något som inte har kommit ut. Antingen är det något som PM har sagt vid förhör, eller så är det något som man känner till om KW eller PM som inte får komma ut.

Samtidigt har man rubricerat brottet som vållande till annans död vilket skulle tyda på en olycka. Men i så fall, vad är det som är så hemligt med en olycka?
Det kan vara så att berättade om sexuellt umgänge den kvällen
Citera
Medlem
MrsLibras avatar
Något som vet vad för fynd de hittat nu ikväll? Hörde precis det på TV4 nyheterna..
Citera
2017-08-15, 22:29
Medlem
Ett fynd har tydligen gjorts nu av svenska sjöräddningen på danskt vatten, dock ingen kropp!
Citera
2017-08-15, 22:29
Medlem
Jag försöker hitta videon med intervjun med PM som jag vet att någon tidning (tv-kanal?) gjorde med honom i samband med att han 'räddades' men hittar den inte nu.

Men intressant att gå tillbaka och läsa om händelseförloppet innan han häktades

https://www.b.dk/nationalt/ubaadsejer-efter-ulykke-jeg-er-rigtig-ked-af-det.-nautilus-er-gaaet-ned

http://jyllands-posten.dk/indland/ECE9780996/peter-madsens-ubaad-er-blevet-fundet-sejlende-ved-koege-bugt/

Särskilt försvarets anmärkning är intressant: "Vi har eftersøgt det område intensivt, så jeg skal ikke kunne sige, hvorfor vi først finder den nu. Om det er, fordi vi har overset den, eller den har været neddykket eller gemt sig i en afkrog, det kan vi ikke sige noget om,« siger han til Ritzau."

TV2's video när PM kliver iland: https://m.facebook.com/tv2nyhederne/videos/10154529902967132/

På TV2.dk finns ytterligare videos från när han kom iland då han uttalar sig om vad som hänt
Citera
2017-08-15, 22:30
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Kim kan ha spelat in intervjun för att redigera i efterhand, med tillhörande bilder och om hon haft täckning synkat skiten till ett av sina molnkonton, som kanske pojkvännen hjälpt till med access till.
Kan finnas ett och annat i det materialet, om nu det är så hon brukade jobba. Man tar väl en backup på grejerna om mot all förmodan man skulle tappa telefonen eller något sånt här skulle inträffa. Som en slags säkerhet.

Man kan alltid hoppas men en ubåt är i regel avskärmad från mottagningar, undantaget ngn sattelittelefon men då måste man bryta ytan, så är det iaf. inom svenska marinens ubåtar.

/1 år i marinen
Citera
2017-08-15, 22:30
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Givetvis äe det wn balansgång mellan att informera och att arbeta ifred. Vad vittnen sagt eller ej må vara hemligt men är det OK att den anklagade inte får ge sin utsaga alls? Att vi inte vet varför han anses skyldig och att han själv anser sig oskyldig och vill förklara sig? Först 24 dagar, sedan hu länge till...

Tja, tanken bakom det är väl att det ofta förekommer att någon ambitös fan vill hjälpa till på ett mindre lämpligt sätt. Är det så att den misstänkte har något som ger hen alibi eller så så är hen inte förhindrad att tala med sitt biträde. I förstone kan det verka att den tilltalade förlorar på detta men tveksamt om så är fallet i de flesta fall i realiteten. Man minskar utrymmet för de som vill ge en tillrättalagd berättelse som är mer eller mindre designad för att passa ett visst redan återgivet tänkbart scenario.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in