2017-08-15, 22:06
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Hur funderar folk kring att åklagarna vill ha förhör bakom lyckta dörrar. Varför talades det tidigare om att kvinnans anhöriga kunde bli kränkta?

Uppenbarligen känner polis och åklagare till något som inte har kommit ut. Antingen är det något som PM har sagt vid förhör, eller så är det något som man känner till om KW eller PM som inte får komma ut.

Samtidigt har man rubricerat brottet som vållande till annans död vilket skulle tyda på en olycka. Men i så fall, vad är det som är så hemligt med en olycka?

Stängda dörrar säger troligen inget av substans om vad som kan tänkas avhandlas. Fungerar det som i Sverige handlar det om att begränsa insynen för allmänheten av generella skäl och hemlighålla så mycket som möjligt därför att det är så rättsväsendet av i grunden politiska skäl fått för sig att det skall uppträda.

Konkret betyder det här då att man anser att "utredningen kan skadas" inte för att man har reella skäl att anta det utan att den teoretiska risken ju alltid kan finnas och inte att man vet om Kim Wall råkat ut för sexuella övergrepp av Madsen som ledde till hennes död utan därför att det teoretiskt skulle kunna vara så.
Citera
2017-08-15, 22:07
Medlem
Jack-Ryans avatar
Min gissning är följande:
E.U. är ubåten 18 meter och väger 30 ton. 24 personer har jobbat med båten och det hela påstås ha kostat 1,8 mkr. Redan här börjar man undra, lite väl billigt eller hur?
Men, det hela kan nog bli mer komplicerat än så här.

KW är 30 år och av allt att döma en välrenommerad journalist. Men 30 år är ganska ungt och vid den åldern har man kanske inte all livserfarenhet vilket är helt naturligt. KW kan alltså mkt väl ha överskattat sin förmåga och av den anledningen inte förstått gränser och därför hamnat i en farlig situation.

Den farliga situationen uppstod ungefär så här. KW går ombord på PMs ubåt. Allt är frid och fröjd. Såväl PM som KW är överens om en båttur på ca 1 timma. Men, väl ute till havs, börjar KW ställa, för PM obekväma frågor. Tex rörande finansieringen av ubåten eller rymdprojektet.

Kanske har PM i sann uppfinnaranda sålt samma aktier eller andelar i projektet flera gånger och nu konfronteras med risken för avslöjande. Eller så finns någon annan obehaglig sanning begravd som KW börjar skrapa på. Det finns kanske många sura investerare. KW kanske chansar, eller så vet KW. Oavsett vilket inför den jobbiga frågan, flippar nu PM och har i grälet avsiktligen eller oavsiktligen ihjäl KW.

Därefter är PM såpass psykist i obalans att han initialt ljuger om händelseförloppet och hamnar i den situation av motsägelser där ha nu befinner sig.

Inte helt osannolikt eller hur?
Citera
2017-08-15, 22:07
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av euyw738
Något som verkar skilja sig åt är hur de använder Nautilus. Ubåtsföreningens medlemmar är måna om att använda Nautilus för att gå ut och dyka med den. Men PM och KW åkte omkring med den utan att dyka alls. Hur ofta tuffar man omkring med den utan att dyka? Den är ju trots allt en ubåt och alla som vill vara med och "leka" med den vill oftast dyka med den.

Är ubåten utrustad med yttre belysning?

Är det någon mening med att dyka nattetid, ser man något genom fönstren eller är det nattsvart?

Min uppfattning är att Öresund är så trångt, trafikerat och grunt att det inte är säkert att dyka med en blind ubåt där. Vad talar för att PM har dykt med ubåten den aktuella kvällen och natten?

Att han gjorde ett snabbt dyk vid Middelgrund för att demonstrera för KW köper jag, men sedan?
Citera
2017-08-15, 22:08
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Så du tror att hon klivit ur tornet och klättrat ner på skrovets ovansida när ubåten var ute på havet? Aldrig att PM skulle tillåtit det.

Det går inte att utesluta som du gjorde... Speciellt inte när det finns YT filmer där EXAKT detta görs...

Jag kan till och med tänka mig att något sådant har hänt (vilket jag lååångt tillbaka i tråden) beskrev.

Citat:
Och man ramlar inte ut ur ett torn när man tar foton eftersom man inte direkt ställer sig på själva tornet. Man står på stegen.

Varför i hela friden skulle man göra något sådant? det blir liksom inga bättre bilder i solnedgången på ubåten genom att ställa sig på tornet... så nej trilla av tornet låter ej troligt.. men det är aldrig något jag hävdat heller för den delen...
Citera
2017-08-15, 22:08
Medlem
Någon som har koll på bilderna före och efter på Madsen. Från bilderna i tornet där han och kom vinkar till vittnena. Har han samma kläder på sig då som när han räddades? Jag kan inte se riktigt. Jag tänker att han kanske sänkte ubåten för det fanns blodspår. Varför skulle han annars behöva sänka ubåten liksom. Då måste blodvite ha uppstått. Det är nog omöjlig att böka ut en blodig kropp utan att själv bli blodig. Och vanligt vatten tvättar inte bort blod på kläder. Hade han en extra uppsättning kläder och har dumpat de blodiga kläderna nånstans kanske.
Citera
2017-08-15, 22:09
Medlem
De hade de mysigt ett tag. Hon blir sjösjuk och hoppar överbord. Han drabbas av panik.
Citera
2017-08-15, 22:11
Medlem
Stor-Hakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
T
Tråden i början drog åt ditt håll pga av alla trodde han sänkte den pga av liket var kvar... nu var inte liket kvar... och återigen... varför inte bara stänga luckan och dyka och tvätta i en dag? och sedan gå upp och köra EXAKT samma story?
Man ska verkligen inte underskatta dagens moderna forensiska undersökningar. Det är oerhört riskabelt att tvätta bort spår själv, missar han ett så ser det genast väldigt illa ut för honom. Enklare att sänka båten, den förstörs ju inte bortom rimlig reparation bara för att den varit under vatten någon dag.
Citera
2017-08-15, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack-Ryan
Min gissning är följande:
E.U. är ubåten 18 meter och väger 30 ton. 24 personer har jobbat med båten och det hela påstås ha kostat 1,8 mkr. Redan här börjar man undra, lite väl billigt eller hur?
Men, det hela kan nog bli mer komplicerat än så här.

KW är 30 år och av allt att döma en välrenommerad journalist. Men 30 år är ganska ungt och vid den åldern har man kanske inte all livserfarenhet vilket är helt naturligt. KW kan alltså mkt väl ha överskattat sin förmåga och av den anledningen inte förstått gränser och därför hamnat i en farlig situation.

Den farliga situationen uppstod ungefär så här. KW går ombord på PMs ubåt. Allt är frid och fröjd. Såväl PM som KW är överens om en båttur på ca 1 timma. Men, väl ute till havs, börjar KW ställa, för PM obekväma frågor. Tex rörande finansieringen av ubåten eller rymdprojektet.

Kanske har PM i sann uppfinnaranda sålt samma aktier eller andelar i projektet flera gånger och nu konfronteras med risken för avslöjande. Eller så finns någon annan obehaglig sanning begravd som KW börjar skrapa på. Det finns kanske många sura investerare. KW kanske chansar, eller så vet KW. Oavsett vilket inför den jobbiga frågan, flippar nu PM och har i grälet avsiktligen eller oavsiktligen ihjäl KW.

Därefter är PM såpass psykist i obalans att han initialt ljuger om händelseförloppet och hamnar i den situation av motsägelser där ha nu befinner sig.

Inte helt osannolikt eller hur?

Nej, inte alls osannolikt. Jag tror också att hon retat upp honom på något sätt. Och med tanke på hans heta humör och temperament så förgick han sig kanske. Antingen genom att kasta något på henne, eller råkat knuffa henne - det finns massor av utstickande solitt stål inne i båten. Hon kan ha slagit sig riktigt illa. Jag tror det var en olycka och att han försökt smita ifrån sitt ansvar och nu lyckats göra sig helt opålitlig genom att komma med flera historier och dessutom ljugit om hur båten sjönk. Så att han inte är trovärdig är ju inte konstigt.
Citera
2017-08-15, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoofyGuy222
Enligt danska sjöfartsverket betraktas ubåten som fritidsbåt och dess omfattats inte av krav på radio och AIS om dom är mindre än 24m. Däremot omfattas dom av sjörättsreglerna och ska vara utrustade med flytvästar och använda lanternor mellan solnedgång och soluppgång.

https://www.b.dk/nationalt/ingen-aner-hvor-nautilus-har-vaeret
Tydligen var han slarvig med detta.
En kommentar från fejan:
Der var engang en kombilanterne monteret på en træpind med forlængerkabel ned om læ.
Der er intet fordækt i at Peter glemmer at sætte en lanterne op. Det ville ikke være første gang.
Citera
2017-08-15, 22:13
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Trots att du säger att PM sänkte båten med vilje? du måste du ju veta exakt hans tanke bakom händelseförloppet och varför han sänkte den?

Det är ok att vara kritiskt till allt jag säger, men när du är kritiskt emot något och din kritik är enbart exakt samma tanke fast tvärtom då blir det ju lite svårt...

Detta är alltså något du hade gjort antar jag? eller baserar du detta på den obefintliga bevisningen om det du sagt?

Har du sett båten inuti? det finns både varmt och kallt vatten i kranar... man behöver inte sänka en ubåt för att tvätta bort blodspår... eller du menar att han inte hann och blev helt enkelt påkommen och sprang ner och sänkte den? Visst... inte heller omöjligt men han hade likväl kunnat stänga luckan och dykt och tvättat i 1 dag (för det var ju inget problem med båten som han säger eller hur? det var ju också bara lögn)...

Tråden i början drog åt ditt håll pga av alla trodde han sänkte den pga av liket var kvar... nu var inte liket kvar... och återigen... varför inte bara stänga luckan och dyka och tvätta i en dag? och sedan gå upp och köra EXAKT samma story?
Vill du komma nånvart eller är du bara här för att ställa dumma frågor?
Citera
2017-08-15, 22:16
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av euyw738
Är man balanserad när ens flickvän är borta och ingen vet om hon är död eller inte?

Vissa människor är balanserade, andra är hysteriska.

Okunskap, otränad, oerfaren, osäker --> Panik

Kunskap, tränad, erfaren, självsäker --> Balanserad

Typ!

Jag ser inget konstigt med pojkvännen, som tur är så blir inte alla människor panikslagna och hysteriska trots att det mest tragiska kan ha hänt. Betyder inte att pojkvännen inte är orolig och ledsen, en helt annan sak.
Citera
2017-08-15, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wellwellwell
Någon som har koll på bilderna före och efter på Madsen. Från bilderna i tornet där han och kom vinkar till vittnena. Har han samma kläder på sig då som när han räddades? Jag kan inte se riktigt. Jag tänker att han kanske sänkte ubåten för det fanns blodspår. Varför skulle han annars behöva sänka ubåten liksom. Då måste blodvite ha uppstått. Det är nog omöjlig att böka ut en blodig kropp utan att själv bli blodig. Och vanligt vatten tvättar inte bort blod på kläder. Hade han en extra uppsättning kläder och har dumpat de blodiga kläderna nånstans kanske.

Att han dumpar ubåten är inte bevis på något dom helst.

Vilka dna spår skulle sköljas bort? Kvinnans dna? Hon står ju i tornet med långt hår....så hennes dna borde man ju hitta...eller hur..Sherlock
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in