2017-08-15, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av euyw738
Ett märkligt agerande tycker jag syns från pojkvännens sida: https://www.facebook.com/niels.c.nielsen.18

Han efterlyser flickvännen första dagen på lite olika sätt. Kontakta polis m m och lägger upp en efterlysning på facebook. Han får in flera svar på facebook och svarar på dessa. Men sedan 3 dagar har han inte rört sin facebooksida nu. Jag tänker så här:
1) Har jag fått veta att min flickvän är död och borta för alltid då går jag in i sorg och stänger ner facebook och annat. Låt mig vara ifred liksom.
2) Men om jag befinner mig i sökfasen för att få reda på vad har hänt borde jag aktivt fortsätta och använda de kanaler jag har till förfogande. Han har påbörjat sök via facebook men lagt ner det i minst 3 dagar. Känns sådär tycker jag. Vet han vart hon är?

Jag hade nog gjort samma. I inledningsskedet kanske gjort ett FB-inlägg men sen lämnat. Vännerna har han säkert kontakt med flera gånger om dagen via mobil och besök. Likaså hennes föräldrar och ev. syskon. Osv osv. Inte fan har man behov av Facebook.
Citera
2017-08-15, 21:55
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
De GPS mottagare för marint bruk som är mest förekommande, är de som är avsedda för mindre öppna båtar.

Citat:
Ursprungligen postat av 448
Inspelningsfunktionen behöver inte ens vara på för att få upp rutten.
Den kan finnas i arbetsminnet och beroende på minnestyp så kan rutten
finnas där, om det inte är flyktigt och klarar strömavbrott.

Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Första bästa liten bilnavigator har ofta en inbyggd logg.
.

Ok, visst är det så. Frågan uppkom då ett inlägg menade att ubåten behövde sänkas för att förstöra minnet i en sådan utrustning. Håller ni inte med om att det vore lättare att slå sönder gps:en o slänga spillrorna i sjön.
Citera
2017-08-15, 21:56
Medlem
Tomatos avatar
Har det framkommit var ubåtens kajplats ligger?
RML SpaceLab ligger i alla fall på Refshalevej 177, på Refshaleøen.
Det känns inte som han släppt av henne i direkt anslutning till restaurangen som pressen fått för sig. Han sa på spetsen av ön i närheten av restaurangen. Kan han ha sagt fel restaurang, eller har någon bara antaget det var Halvandet.
Har han sagt vid Halvandet kan det vara den delen av ön som också heter Halvandet.
Det finns fler restauranger på ön, bl.a en nära RML.

https://g.co/kgs/tos9cx
Citera
2017-08-15, 21:57
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ett märkligt agerande tycker jag syns från pojkvännens sida: https://www.facebook.com/niels.c.nielsen.18

Han efterlyser flickvännen första dagen på lite olika sätt. Kontakta polis m m och lägger upp en efterlysning på facebook. Han får in flera svar på facebook och svarar på dessa. Men sedan 3 dagar har han inte rört sin facebooksida nu. Jag tänker så här:
1) Har jag fått veta att min flickvän är död och borta för alltid då går jag in i sorg och stänger ner facebook och annat. Låt mig vara ifred liksom.
2) Men om jag befinner mig i sökfasen för att få reda på vad har hänt borde jag aktivt fortsätta och använda de kanaler jag har till förfogande. Han har påbörjat sök via facebook men lagt ner det i minst 3 dagar. Känns sådär tycker jag. Vet han vart hon är?

Han är kanske lika balanserad och nykter som många andra, han drar slutsatsen att KW är död och ligger i vattnet. Inte mycket mening med att hänga på Facebook och gråta och få styrkekramar tillbaks.
Citera
2017-08-15, 21:58
Medlem
Citat:
Om domaren stängt rättsalen för media har ändå KW pojkvän fått reda på vad PM ville säga och hur han förklarat sig?

Min erfarenhet är att pojkvännen inte vet mycket mer än vi. Han har ingen insyn i utredningen what so ever. Han kan vara en potentiell misstänkt framöver beroende på vad man hittar. Man tar inget för givet.
Citera
2017-08-15, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Det jag stör mig på är att varken svenska eller danska försvaret har koll på var ubåtar befinner sig i ett så pass känsligt område som Öresund.

Du vet inte alls hur mycket koll de har, men självklart är det svårt att veta var en ubåt befinner sig. Det är ju själva idén med en ubåt, i alla fall i militära sammanhang.

Sedan är det så att både försvaret och polisen vet mer än vad de säger. Det är ju locket på. Redan första dagen hemligstämplade man i princip hela utredningen på åklagarens begäran. Skälet angavs till att anhöriga kunde bli kränkta, men vad innebär det egentligen. Kan det ha varit ett svepskäl?
Citera
2017-08-15, 22:02
Medlem
Något som verkar skilja sig åt är hur de använder Nautilus. Ubåtsföreningens medlemmar är måna om att använda Nautilus för att gå ut och dyka med den. Men PM och KW åkte omkring med den utan att dyka alls. Hur ofta tuffar man omkring med den utan att dyka? Den är ju trots allt en ubåt och alla som vill vara med och "leka" med den vill oftast dyka med den.

Det vore mycket intressant om ubåtsföreningensmedlemmar börjar spåna och fundera på varför PM gjorde som han gjorde. Det vet mer än de tror för de har under en längre tid befunnit sig i PM närhet
Senast redigerad av euyw738 2017-08-15 kl. 22:05.
Citera
2017-08-15, 22:05
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille

Citat:
Men för allt i världen. Tråden handlar inte om huruvida jag har läst PM:s tankar eller inte.

Trots att du säger att PM sänkte båten med vilje? du måste du ju veta exakt hans tanke bakom händelseförloppet och varför han sänkte den?

Det är ok att vara kritiskt till allt jag säger, men när du är kritiskt emot något och din kritik är enbart exakt samma tanke fast tvärtom då blir det ju lite svårt...

Citat:
Ja, jag får det att framstå som att han försökt röja undan bevisning. Blod är det troligaste. Hår och annat är inget konstigt om det skulle finnas i båten, självklart inte.

Detta är alltså något du hade gjort antar jag? eller baserar du detta på den obefintliga bevisningen om det du sagt?

Har du sett båten inuti? det finns både varmt och kallt vatten i kranar... man behöver inte sänka en ubåt för att tvätta bort blodspår... eller du menar att han inte hann och blev helt enkelt påkommen och sprang ner och sänkte den? Visst... inte heller omöjligt men han hade likväl kunnat stänga luckan och dykt och tvättat i 1 dag (för det var ju inget problem med båten som han säger eller hur? det var ju också bara lögn)...

Tråden i början drog åt ditt håll pga av alla trodde han sänkte den pga av liket var kvar... nu var inte liket kvar... och återigen... varför inte bara stänga luckan och dyka och tvätta i en dag? och sedan gå upp och köra EXAKT samma story?
Citera
Medlem
Citat:
Något som verkar skilja sig åt är hur de använder Nautilus. Ubåtsföreningens medlemmar är måna om att använda Nautilus för att gå ut och dyka med den. Men PM och Kim åkte om kring med den utan att dyka alls. Hur ofta tuffar man omkring med den utan att dyka? Den är ju trots allt en ubåt och alla som vill vara med och "leka" med den vill oftast dyka med den.
Hur vet du att de aldrig dök? Du vet ju inte var de åkte omkring nånstans. Man behöver ju ett visst manöverutrymme och då får man åka ut till lite djupare vatten. Öresund har många väldigt grunda ställen. Från Lomma på den svenska sidan, får man gå halvvägs till Danmark innan man har vatten till midjan. Det finns både många grunda ställen och många djupare gravar.
Citera
Medlem
Jag har varit på Refshaleöen - Det var när vi levererade Bensin från Göteborg -

Refshaleöen är en slags gigantisk olje hamn - med stora - löjligt stora olje cisterner.

När man besöker oljehamnar så utsätts man för en personkontroll.

Om en ensam tjej springer omkring i ett gas område - en tjej som redan är innanför avspärrningarna eftersom hon kom från havet,
Citera
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Har det framkommit var ubåtens kajplats ligger?
RML SpaceLab ligger i alla fall på Refshalevej 177, på Refshaleøen.

Katamaranen som används som plattform vid raketuppskjutningarna ligger iaf vid denna kaj, kolla länk...

https://www.google.se/maps
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Han är kanske lika balanserad och nykter som många andra, han drar slutsatsen att KW är död och ligger i vattnet. Inte mycket mening med att hänga på Facebook och gråta och få styrkekramar tillbaks.

Är man balanserad när ens flickvän är borta och ingen vet om hon är död eller inte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in