2017-08-15, 11:40
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aloc
Aaa, jag kan tänka mig alternativet "forskning" - lite som att studenter på Universitet roar sig med att bygga racingbilar och liknande. Vissa vill helt enkelt bygga något helt från grunden och jag kan gissa att de helt enkelt inte ville bli "beblandade" med amatörubåtar (med tankegången "vi är ju inga amatörer!"). Det skulle isf gå lite hand i hand med hans rymdprojekt, att bygga en rymdraket "amatörmässigt", finns en hel del prestige i det...

Hehe, det var många ord för att säga att jag tänker att de inte behöver ha ett större syfte än att "se om de kunde göra det". Det handlade om 1.5 miljoner DKK, det är inte svinmycket pengar egentligen..
Ingen enorm summa. Men tillsammans med de tusentals (förmodligen) timmar som bygget dragit blir det ändå en så stor insats att det måste ha haft en signifikant inverkan på hans ekonomi.

Man kan ju inte leva på att vara tjusig frilans-forskare om inte forskningsresultaten ger intäkter.
Citera
2017-08-15, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHager
Uppenbarligen har du fel, eftersom det du beskriver sker precis hela tiden.

Ett exempel är Hans Rausing, miljadären i London, som i flera veckor höll sin frus död pga överdos hemlig, och lät henne sitta ruttnandes kvar i hemmet som om ingenting skett hellre än att konfronteras med verkligheten.
Vilken jämförelse. Där var det narkotika inblandat under längre tid och en synnerligen då sjuk och nedknarkad person tillsammans med sin hustru.
Vad i vållande eller brott är det du inte begriper? Om han inte beslutat sig för att ha kokainfest ombord, lekt med tändstickor eller spelat rysk roulette så finns det få andra anledningar att mörka en "olycka", dumpa kroppar, ljuga och sänka ubåten när det blir fara för bordning, ljuga lite till och sedan ändra sin historia. Statistik är dötråkigt MEN i brottsutredningar så faller oftast även de mest märkliga fall inom statistiska ramar för hur det brukar förlöpa. Mänsklig psykologi vid brott är inte så märklig som vissa vill få det till, så länge vi har att göra med hyfsat friska personer. Rena psykfall och fullblodsnarkomaner tenderar att kunna avvika men det är med största sannolikhet inte vad vi har att göra med här då dessa brukar ha en historia.
Citera
2017-08-15, 11:41
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHager
Uppenbarligen har du fel, eftersom det du beskriver sker precis hela tiden.

Ett exempel är Hans Rausing, miljadären i London, som i flera veckor höll sin frus död pga överdos hemlig, och lät henne sitta ruttnandes kvar i hemmet som om ingenting skett hellre än att konfronteras med verkligheten.

Ja, men han var ju påtänd hela tiden. Går inte att jämföra alls med vanliga, normala människor.
Citera
2017-08-15, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, men han var ju påtänd hela tiden. Går inte att jämföra alls med vanliga, normala människor.

Människor i chock kan nog göra bra mycket underligare saker, utan koppling till vad som är vettigt, än vi kan föreställa oss.
Citera
2017-08-15, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Precis. Som jag sade tidigare: har han varken sonar, hydrofon eller pålitliga (svindyra) system för tröghetsnavigering är han både blind och döv i Öresunds grumliga vatten. När en potentiell kollisionsfara kommer tillräckligt nära bör han dock höra motorbullret, men med resonansen inne i båten lär han inte ha en aning om vilket håll den kommer från.

MEN om man leker med tanken: ekolod finns ju även för fritidsbåtar för resonabla summor. Om man tar ett par sådana, och pekar ett neråt, ett framåt, ett åt babord, ett åt styrbord, osv. Borde inte detta ge en liten 3D-uppfattning av omgivningen?
Jag tror du kan göra en hel del roligt med ekolod. Men först skulle nog PM:s ego tvinga honom att låta oss veta om de gjort någonting sådant.

Sedan är det ju en del jobb att antingen sitta och titta hela tiden, eller lyckas få ihop mjukvara som analyserar och försöker översätta till någon form av larmsystem. Från programmeringstekniskt perspektiv är det nog nästan enklast att hemhacka program som mäter ekotiden från rå transducer - dvs lite som ultraljudssensorerna som bilar har som backsensor.

Har de gjort kreativa saker så hade jag förväntat mig att vi skulle sett ett antal länkar till video eller intervju där PM kör full sales pitch på tekniken.
Citera
2017-08-15, 11:45
Medlem
PM:s fru ser ju inte ut att vara mer än 30 år gammal och är nån form av kulturarbetare, så det kan ju peka mot hans preferenser. Kim hade väl inte samma preferenser.
Citera
2017-08-15, 11:46
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Jag har tidigare avfärdat olycka, med argumentet att rätten inte ville kränka KW's anhöriga, och därför genomförde lykta dörrar. Är det fel orsak till lyckta dörrar, öppnar jag direkt möjligheten till olycka.

Så, det beror alltså på vad PM sagt i inledande förhör, och om det skulle vara kränkande för KW och anhöriga. Så länge inte det är klarlagt, är det omöjligt att veta.

Det är just det där med "kränkande". Det leder tankarna till något sexuellt - frivilligt eller ofrivilligt - hur man än ser det. Man hade annars kunnat tänka sig att de ville vänta med att gå ut med att hon var död överhuvudtaget - och kanske att hon avlidit på ett förhållandevis plågsamt sätt dessutom - tills t.ex. en präst hade kunnat vara med polisen hemma hos sambon och föräldrarna och överlämna beskedet på ett så skonsamt sätt som möjligt. Hellre än att de skulle få höra det på radion, oförhappandes.

Men i så fall hade de ju gjort det (pratat med föräldrarna och sambon) för ett par dagar sedan redan, och det hade inte längre funnits anledning att dölja för allmänheten att man vet att Kim är död. Så jag tror fortfarande att något sexuellt är ända förklaringen till det där ordvalet "kränkande".
Citera
2017-08-15, 11:47
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Känns inte som det finns korrelation mellan frågorna. Släckta lanternor kräver att det först finns lanternor att släcka. Och att försöka inte bli sedd känns mest som om det har med att en person saknas - medan färgen på ubåten känns som att den beslutades av helt annat skäl. Han kan ju t ex inte valt färg på ubåten utifrån att han flera år senare vill ta livet av någon.

Hans kläder t ex kan vara från överskottsbolag. Han önskar bra grejer till lågt pris varför det mesta han gör anpassa utifrån vad han kan lägga vantarna på.

Det går inte komma runt att en stor del tekniskt intresserade även har betydande intresse för olika militära företeelser. Så inte orimligt att vilja få ubåten att se militär ut bara för att.

När HL spekulerar så gör han det utifrån att han är en abolut totalt annan typ av människa. Så vad har då Håkan för kapacitet att sätta sig in i hur PM resonerar? HL är intelligent, men han är inte psykolog. Lyssna på vad han tycker/tänker om teknik - men han är inte någon expert på varför någon som PM bygger ubåtar.
Han fastnade för filmen Das Boot när han var 12 år och började intresserar sig för u-båtar. Det finns filmer när han, i båten, kör repliker från den filmen, så ja.
Senast redigerad av intermittentexplosivitet 2017-08-15 kl. 11:58.
Citera
2017-08-15, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Kan det ha varit fler personer i u-båten? Alla verkar ju utgå ifrån att det bara var PM och KW, men det kan ju teoretiskt ha funnits någon mer nere i ubåten. Denna person kan ju sedan till exempel ha blivit avsläppt på den svenska sidan. Det finns ju en del som talar för att de har varit över på den sidan.

Kan Madsen var psykiskt instabil? Kan det vara så att han är psykotisk och har tvångstankar. Finns det något i hans historia som tyder på detta förutom att han har skrivit att det vilar en förbannelse över Nautilus och att han är den förbannelsen? Man brukar ju säga att steget mellan geni och vansinne inte är så stort.

Om det funnits fler personer ombord borde kvinnans vänner, som var med henne innan de klev ombord och vinkade av henne och tog de första bilderna när de lämnar hamnen, ha meddelat Polisen och det skulle vi se i form av att man eftersökte mer än bara KW som försvunnen.

PM kan mycket väl ha någon form av diagnos. Om han varit psykotisk är ju mycket svårt att säga. Vad vi vet har han ingen sådan historik men däremot vissa klart maniska drag. Jag skulle bli aningen förvånad men inte helt överraskad om han brukat våld mot henne av någon anledning men det måste i så fall ha funnits en utlösande faktor.

Det går ju inte att utesluta att hennes försvinnande var på grund av olycka men bara olycka i kombination med en hos PM samtidig psykisk ohälsa, droger eller något annat ger rimliga själ för att inte direkt rapportera det hela. Att han försvann under 15 timmar med båt och allt och sedan sänkte båten när han upptäcktes av helikopter är synnerligen graverande.
Senast redigerad av Praetori 2017-08-15 kl. 12:00.
Citera
2017-08-15, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Han fastnade vid filmen Das Boot när han var 12 år och började intresserar sig för u-båtar. Det finns filmer när han, i båten, kör repliker från den filmen, så ja.

Aspergers syndrom?

Men tydligen hade han en fru, det talar ju emot aspergers å andra sidan...
Citera
2017-08-15, 11:50
Medlem
Idag går Malmöpolisen, Sigfridsson ut med uppmaning till människor som kan ha sett något-på svenska sidan-
angående båten eller i övrigt om någon har noterat föremål -som man kanske uppfattat som "skräp"- det kan röra sig om föremål som tillhör eller som har med Kims försvinnande att göra.
(Antar att det kan gälla hennes personliga saker-typ väska, kläder. )
Och om det också finns någon person som besökt eller färdats med den aktuella u-båten,
så vill Polisen att man hör av sig.
Senast redigerad av moshes 2017-08-15 kl. 12:00.
Citera
2017-08-15, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Vill du smuggla så är en mindre ubåt ett bättre val. Sparar han 1-2 meter i djupgående så är det en massiv vinst. Och en ubåtstyp utan stort segel syns mindre i ytläge. En mindre ubåt innebär även att han har råd att stoppa in mer framdrivning för samma peng. Dvs mer hastighet och/eller längre drifttid. Mindre ubåt innebär visserligen att luften räcker kortare tid, men vanliga dykartuber, billiga scrubbers etc kan enkelt hjälpa till med den saken.

Denna ubåt är alltså exceptionellt märkligt utformad om man vill smuggla knark eller handeldvapen. Eftersom den är större rymmer den fler personer, om det är just människosmuggling som skulle vara planen. Men känns ju så mycket enklare att använda en anonym sportbåt.

Han hade tidigare knåpat ihop 2 mindre farkoster som skulle vara perfekta för att busa med svenska kustförsvaret. Sedan bestämde han sig plötsligt för att bygga en i full skala, därför att det var enklare, enligt honom själv. Om man tänker sig att han hade några andra planer så skulle ju en större ubåt kunna transportera människor och mer gods.
Hade jag själv byggt en privat ubåt hade jag målat den röd och gul och haft stora fönster så att man kan se fiskarna. Sedan skulle jag ha kört omkring äventyrslystna turister i den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in