2017-08-12, 03:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Luckan vet vi ingenting om. Vi vet bara att dykarna sagt att de inte tog sig in i båten.

Att båten kan sjunka på 20 sekunder anser jag vara 100% klarlagt. Det görs genom att man öppnar ventiler uppe och nere på ballasttankarna som då helt enkelt tar in vatten och tillåter ubåten att gå under ytan. Att farkosten skulle kunna haverera så kraftigt, plötsligt och lägligt är osannolikt. Dessutom sa raketforskaren själv att han bara hade problem med en(1) ventil. Enligt vittnesuppgifter från den som först hittade ubåten så försvann den bara tyst rakt ner under ytan, precis så som den gör om man öppnar alla ventiler till ballasttankarna samtidigt. Jag tror att det blir extremt svårt för PM att bortförklara själva förlisningen för det kommer antagligen att synas att det inte är något fel på de här ventilerna.

Register och frun har det inte talats om alls vad jag vet.
Tänk dock på att ögonvittnen sällan är 100% pålitliga. Det som påstås vara 20 sekunder kan lika gärna vara 5 minuter. Vittnet kan ha hört eller läst att ubåten kan dyka på 20 sekunder och blivit påverkad av den informationen. Polisen eller media kan ha ställt ledande frågor, etc.
Citera
2017-08-12, 03:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Necroluster
Det är ju inte säkert att Peter är skyldig till något brott. Anta att han talar sanning. Han lämnar av kvinnan i hamnen och sticker. Hon blir på vägen till hotellet/hemmet våldtagen och mördad i mörkret av någon helt annan.

Där kommer ju sambon in som misstänkt enligt mig.

Madsen har sänkt båten självmant enligt mig.
Det är inte rimligt att man går i undervattensläge på 20-30 sekunder genom att en ventil krånglar. Om alla ventiler krånglar så kan jag köpa det.

Om Madsen dessutom aldrig tidigare ansetts farlig mot andra personer är ett mord på "okänd" journalist mycket långt bort.

Däremot är ett svartsjukemord av sambon fullt rimligt.

Och där står ju i princip ord mot ord i spekulationerna.

Madsen säger att kvinnan är lämnad iland.
Sambon säger att hon inte kommit hem efter "kvällsjobbet" ombord på U-båten.

Madsen vet vi var han varit men var har sambon varit? Satt han verkligen hemma hela natten och trodde att reportaget drog ut på tiden till 02:00?
Tvek på den!
Citera
2017-08-12, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryitwize
Känns som en otrolig tillfällighet att ubåten sjunker och kvinnan försvinner samma dag. De flesta känner till hur mordutredare ser på tillfälligheter. Om det är han tror jag vi kan vara säkra på att denna flicka aldrig återfinns
Han borde ha bojat och sänkt kroppen om han planerat i förväg, 4 mil från kajplatsen låter långt för att vara en utflykt. Mina funderingar kring det är att om ett mord har planerats, ville han ha ett såpass stort sökområde att kroppen inte återfinns, MEN danska marinen har väldigt många avlyssningsinstallationer i det området för att följa ryska Östersjöflottan om det är där jag tror det är, finns ju möjlighet att denna resa följdes av signalspaningen akustiskt.
Citera
2017-08-12, 03:20
Medlem
lazze93lazzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mongomannen
Tänk dock på att ögonvittnen sällan är 100% pålitliga. Det som påstås vara 20 sekunder kan lika gärna vara 5 minuter. Vittnet kan ha hört eller läst att ubåten kan dyka på 20 sekunder och blivit påverkad av den informationen. Polisen eller media kan ha ställt ledande frågor, etc.

Samtliga som befanns sej vid platsen som bevittnade det har sagt 30sek. Även PM, hans kollega eller kompis va det nu va, samt räddningshellikoptern som var precis ovanför han om jag läst rätt.
Citera
2017-08-12, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StyrmanStake
Där kommer ju sambon in som misstänkt enligt mig.

Madsen har sänkt båten självmant enligt mig.
Det är inte rimligt att man går i undervattensläge på 20-30 sekunder genom att en ventil krånglar. Om alla ventiler krånglar så kan jag köpa det.

Om Madsen dessutom aldrig tidigare ansetts farlig mot andra personer är ett mord på "okänd" journalist mycket långt bort.

Däremot är ett svartsjukemord av sambon fullt rimligt.

Och där står ju i princip ord mot ord i spekulationerna.

Madsen säger att kvinnan är lämnad iland.
Sambon säger att hon inte kommit hem efter "kvällsjobbet" ombord på U-båten.

Om

Madsen vet vi var han varit men var har sambon varit? Satt han verkligen hemma hela natten och trodde att reportaget drog ut på tiden till 02:00?
Tvek på den!

Så då endast en tillfällighet att ubåten sjönk under mystiska omständigheter nära i tiden till försvinnandet? Den enda anledningen jag kan se till att medvetet sänka ubåten är för att dölja spår från ett övergrepp.
Citera
2017-08-12, 03:27
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polygrip
Exakt! Oavsett konfiguration så måste det finnas mer än en tank och rimligen borde de ha mer än en ventil per tank. För mitt otränade öra låter det särskilt uppseendeväckande att den skulle sjunka så snabbt såvida den inte hjälptes ner.

Kolla detta YT-klipp. Verkar vara 2 reglage, därav 2 tankar. Plus ett antal trimtankar, har inte koll på det ännu...

Ser verkligen hemmabyggd ut på insidan (se filmen). Svårt att förstå att en ensam tjej skulle vilja åka med i den!

https://www.youtube.com/watch?v=85apuqUzWCo

EDIT: Ytterligare ett klipp där man ser interiören:

https://www.youtube.com/watch?v=fAyY-pISWKY
Senast redigerad av Max3x 2017-08-12 kl. 03:53.
Citera
2017-08-12, 03:29
Medlem
lazze93lazzes avatar
Någon kanske kan bli lite klokare, wiki på båten:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/UC3_Nautilus
Citera
2017-08-12, 03:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mongomannen

Jag tror att anledningen till varför polisen gått så fort fram ligger i hennes killes vittnesmål. Jag tror att han på grund av sin profil bedöms som mycket trovärdig och om han de facto väntade på att de skulle komma tillbaka så hade hon oavsett vart hon släpptes av omgående hört av sig till honom. Därav att första rapporten om ubåtens försvinnande kom in kl 0230 trots att ingen från PMs sida verkar ha känt till hans planer. Det gör det också väldigt osannolikt att hennes försvinnande skulle bero på någon annan omständighet.

Jag skulle också kunna tänka mig att både Kim och Peter är väldigt karaktärssarka personer med många ämnen där de garanterat inte drar jämt. Specielt med tanke på beskrivningen om Peters totalitära stil och Kims politiska aktivism via sitt skrivande (bara att läsa vad hon skriver för the Guardian ex) och utifrån det man kan läsa lätt kan inbilla sig att Peter inte backar från nått. Det står ju till och med att han lätt blir dödsfiende med tidigare vänner och samarbetspartners. Och nu för en gångs skull mötte han kanske sin överman, intellektuellt troligen men definitivt inte fysiskt.
Senast redigerad av polygrip 2017-08-12 kl. 03:45.
Citera
2017-08-12, 03:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryitwize
Så då endast en tillfällighet att ubåten sjönk under mystiska omständigheter nära i tiden till försvinnandet? Den enda anledningen jag kan se till att medvetet sänka ubåten är för att dölja spår från ett övergrepp.

Det kan ju vara en tillfällighet. Madsen visste kanske inte att kvinnans man var sjukligt svartsjuk (om han nu är det). Låt säga att det är ett planerat försäkringsbedrägeri. Om den ens var försäkrad? Chansen att Madsen ville bli av med ubåten är ju inte orimlig. Troligen rimligare än att man mördar en kvinna i en ubåt för att sedan sänka den pga eventuella bevis ska undanröjas.
Citera
2017-08-12, 03:45
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Mannen som hittade igen ubåten hade sagt att han var förvånad över att myndigheterna inte hittat båten på flera timmar, men att han hittade den på en kvart.

Finns det fördelar med att bli "räddad" av någon privatperson kontra någon myndighetsbåt?
Satt han å ugglade med periskopet tills dess rätt läge kom?

Ligger faktiskt en del i det du säger. Planen var kanske helt enkelt att satsa på att fly. Sätta sig i en bil & bara gasa ner mot Tyskland för att kunna försvinna. Att kroppen alltså ligger i U-båten & han tänkte att han inte skulle bli misstänkt för mord förrän efter bärgningen. Då tänkte han befinna sig långt åt helvete. Sedan möttes han istället upp av polis vid kajen så hela planen rann ut i sanden.

Fast å andra sidan så borde ju ett erkännande i så fall kommit så fort han gripits då det ju uppenbarligen vore kört.
Citera
2017-08-12, 03:45
Medlem
lazze93lazzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polygrip
Jag tror att anledningen till varför polisen gått så fort fram ligger i hennes killes vittnesmål. Jag tror att han på grund av ain profil bedöms som mycket trovärdig och om han de facto väntade på att de skulle komma tillbaka så hade hon oavsett vart hon släpptes av omgående hört av sig till honom. Därav att första rapporten om ubåtens försvinnande kom in kl 0230 trots att ingen från PMs sida verkar ha känt till hans planer. Det gör det också väldigt osannolikt att hennes försvinnande skulle bero på någon annan omständighet.

Jag tror även dom snabbt pingade hennes mobil och såg genast att den inte kommit i land..
Citera
2017-08-12, 03:47
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StyrmanStake
Det kan ju vara en tillfällighet. Madsen visste kanske inte att kvinnans man var sjukligt svartsjuk (om han nu är det). Låt säga att det är ett planerat försäkringsbedrägeri. Om den ens var försäkrad? Chansen att Madsen ville bli av med ubåten är ju inte orimlig. Troligen rimligare än att man mördar en kvinna i en ubåt för att sedan sänka den pga eventuella bevis ska undanröjas.
Varför renovera farkosten i hela sex år för att några månader senare försöka få ut på försäkringen..? En farkost du själv byggt och ritat. Nej, det är inte rimligare.
Citat:
Ursprungligen postat av lazze93lazze
Jag tror även dom snabbt pingade hennes mobil och såg genast att den inte kommit i land..
Det är jag övertygad om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in