2017-08-15, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Det var ganska mycket hösenflös och pölsekoma över det hela. Den kvinnliga forensicteknikern rökte och såg inte särskilt effektiv ut.

Det viktigaste är att ta det jävligt lugnt i en sån här teknisk undersökning. Kvinnan ni såg väntade. Och röker under väntetiden.
Citera
2017-08-15, 20:38
Medlem
Liberty75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Ja, hans bror nämnde inget om hans korta stubin, misslyckade team-sammanhållning, kastar verktyg mot folk, gapar och skriker och självömkar.
Så den artikeln kan vi lämna helt utan avseende.

Brodern tog fram de positiva egenskaperna - så klart. PM är som de flesta av oss - mångfacetterad. Men det låter som han har väldigt mycket känslor åt alla håll. För övrigt, hade jag själv indirekt bidragit till en dödsolycka hade det tagit mig minst ett dygn innan jag lugnat ner mig. Troligtvis mycket längre.
Citera
2017-08-15, 20:38
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
ja -delar dina åsikter helt.
Du sökte efter profil på den saknade kvinnan.
Profil- en personbeskrivning? eller menade du ansiks-profil ?
(Varför isåfall en ansikts-profil?)

Jag eftersöker en bild på KW i profil, jag vill se hur hennes näsa ser ut.

Jag behöver bilden som jämförelseobjekt, kan återkomma till det och varför om det jag tror visar sig stämma.
Citera
2017-08-15, 20:40
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
Det där kan vara ett missförstånd - tex "all is well"
Flygkommunikationer brukar ske på engelska.
Gäller detsamma kommunikation med fartyg, fast det är en dansk som vet att han pratar med en dansk?
Citera
2017-08-15, 20:40
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
Det där kan vara ett missförstånd - tex "all is well"
Bra påpekande, väldigt vanligt och relevant att man använder engelska i radiotrafik på sjön. Varför får vi inte veta något om vad PM själv har att säga? Det börjar kännas som ett hån att inte ens lyssna på honom - man behöver inte tro allt han säger. Man kan väl lika gärna kolla det han säger som att leta i hela Öresund
Citera
2017-08-15, 20:42
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Helt rätt. Han har ändrat historian men ingen utom de initierade vet på vilka punkter han ändrat sig.

Herregud. Här är sex-spåret. Ryss-spåret. Läste jag nåt om Nordkorea också? Vilka fantasier folk har .

Spelar det någon roll på vilka punkter han har ändrat sig?

Det centrala är att han har ändrat sin förklaring.

PM uppträder samlat och lugnt när han intervjuas direkt efter landstigningen, finns inga tecken på chock eller irrationellt uppträdande.

Han var vid sina sinnens fulla bruk, odiskutabelt.
Citera
2017-08-15, 20:43
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Jo, det lär vi bli varse. Skall bli intressant att följa. Men nu följer nog några dagars radiotystnad från båda lägren. Madsen kommer förhoppningsvis erkänna inom någon vecka.
Han är begåvad, teknisk, men verkar inte helt smart, so to speak. Alldeles för affektstyrd för att kunna slinka mellan gallret här.

Japp helt klart intressant... Japp... men man kan undra om det är så bra egentligen ("radiotystnaden")...

Jag tror dock han är typen som absolut inte erkänner ett mord (även om det skulle kunna varit ett sådant)... Dråp kommer han nog sikta på beroende på hur förhöret ter sig...

Alternativt att han kommer hålla vid sin story (falsk/sann) med modifikationer ifrån den första (vilket skulle som jag sade innan egentligen bara vara mer preciseringar/förtydliganden faktiskt).

Men som sagt, skall bli roligt att följa...
Citera
2017-08-15, 20:44
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoofyGuy222
Har någon sänkts med vikter på en väl vald plats lär man inte hitta något.

Många kroppar flyter upp efter ett par dagar pga gasbildning. Dock inte alla så det är långt ifrån säkert.

Möjligheten att hitta en kropp i Öresund torde vara mycket liten om inte slumpen spelar in.
Om det går att se precis vilken rutt ubåten har tagit så är det nog lättare att hitta en kropp som sänkts med tyngder.
I så fall är det väl inte troligt att det har skett i farten utan det kan gå att se var ubåten har stannat.
Kroppen hamnar precis där den sänks och flyter inte omkring.

Om han bara har kastat i henne så kan hon flyta runt hur som helst och hamna var som helst.
Citera
2017-08-15, 20:44
Medlem
Då ska jag försöka sammanfatta vad vi vet med någon slags relativ rimlighet:

• KW är en erkänd svensk frilansjournalist som dock verkar mest i utlandet

• PM är en välkänd dansk "uppfinnarjocke"

•KW och PM har i någon förtid kommit överens om att genomföra en gemensam tur med ubåten UC3 Nautilus i syfte att göra ett reportage (av ubåt eller man vet vi ännu inte) som KW vill försöka sälja till Wired

• ca kl 19 på torsdagen lämnar PM och KW Köpenhamns hamn med ubåten, några vänner till KW vinkar av dem

• På onsdag skickar PM sms till första kollegan om att ställa in planerad ubåtsfärd på fredagen. En annan kollega får samma besked först efter PM och KW gett sig av (ca 19:30) men utan att därefter få svar på frågan 'varför'. Alltså bör inte KWs försvinnande ha något att göra med den inställda aktiviteten. Men det visar att PM hade sin mobil med sig

• mellan 19:30-20:30 siktas ubåten med PM och KW synliga i tornet av flera olika personer. De ser då avslappnade och glada ut

• ca midnatt observeras ubåten nära Saltholmen med släckta lanternor ( i strid mot gott sjömanskap) av ett passerande handelsfartyg

• ca 02-02:30 rapporterar KWs pojkvän att KW och ubåten saknad till sjöräddningen, eftersom de inte anlänt i tid, som efterlyser dem i tron om de kan ha hamnat i sjönöd

• ubåten har ingen AIS och är således svår att spåra

• 10:14 får JRCC larm av skepp om att ubåten siktats nära Drogden Fyr

• ca 10:30-11:30 har PM radiokommunikation med räddningshelikopter, han förklarar att han har tekniska bekymmer. Vittnen på kringliggande båt/båtar vittnar om att PM syns uppe i tornet, går ned i ubåten i 30 sec och när han kommer upp igen har ubåten börjat sjunka och PM kastar sig i vattnet för att bli räddad.

• PM blir häktad så snart han når land. I samband med detta säger han till media (som svar på fråga) att han släppt av KW omkring 22:30 på Refshaleøen

• Häktningsförhandling sker på lördagen bakom lyckta dörrar på åklagarens begäran av hänsyn till utredningen och anhöriga. Domaren ändrar brottsrubriceringen från mord/dråp till 'uagtsom manddrab' efter att ha lyssnat på PMs förklaring

• Polisen uppger på söndagen att PM angivit olika förklaringar på vad som hänt med KW

• Undersökning av den bärgade ubåten visar att ingen kropp finns där men Polisen säger sig ha säkrat någon form av fynd samt säger sig vara säkra på att PM själv sänkt ubåten

• PM väljer på måndagen att avstå från att överklaga häktningsbeslutet

• Polisen letar nu förutsättningslöst efter KW både i vattnet och på land

Har jag missat någon fakta?
Citera
2017-08-15, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Bra påpekande, väldigt vanligt och relevant att man använder engelska i radiotrafik på sjön. Varför får vi inte veta något om vad PM själv har att säga? Det börjar kännas som ett hån att inte ens lyssna på honom - man behöver inte tro allt han säger. Man kan väl lika gärna kolla det han säger som att leta i hela Öresund

Man vill ju vara på den sjöförklaringen
Citera
2017-08-15, 20:45
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Spelar det någon roll på vilka punkter han har ändrat sig?

Det centrala är att han har ändrat sin förklaring.

PM uppträder samlat och lugnt när han intervjuas direkt efter landstigningen, finns inga tecken på chock eller irrationellt uppträdande.

Han var vid sina sinnens fulla bruk, odiskutabelt.
Vilket skulle kunna bero på att han tror sig släppt av henne, på något sätt någonstans vid någon tid, och inte vet att hon är borta och att han strax blir beskylld för mord eller dråp.
Citera
2017-08-15, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Flygkommunikationer brukar ske på engelska.
Gäller detsamma kommunikation med fartyg, fast det är en dansk som vet att han pratar med en dansk?

En Dansk marin hade sagt "PAN PAN"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in