2017-08-15, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag utgår från att det danska rättssystemet inte skiljer sig på någon avgörande punkt från det svenska är det gäller sånt som bevisvärdering och vad som krävs för att nå upp till "skyldig bortom rimligt tvivel".

I så fall kan det bli svårt att fälla Madsen för dråp eller mord om inte kroppen hittas och det inte heller kan säkras några spår i ubåten som pekar mot att ett grovt våldsbrott har begåtts i den. Särskilt om han drar till med någon historia om att hon fallit överbord och att han fått panik och handlat irrationellt.

Du kan ju jämföra med Mats Alm och mordet på Linda Chen. Han klarade sig ju från en morddom där eftersom det inte gick att fastslå hur hon dött när den delvis uppbrända kroppen obducerades av rättsmedicinare.

En generell sanning kan nog sägas vara att det är svårt men inte omöjligt att döma för mord när det inte finns någon kropp.

Ja, men där hade man iaf en kropp och om jag minns rätt kunde man säkra vissa spår. Om han nu har lyckats sänka båten och förstört de bevis som kan finnas känns det svårare än fallet med Linda Chen. Det är ju inte olagligt att sänka sin båt, även om det är besvärande att man ger en historia om att det är en olycka när man kan visa att man har gjort det med vilje.
Citera
2017-08-15, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModerRota
Det jag inte riktigt förstår med allt det här är varför det finns en U-båt med i historian överhuvudtaget. Vad har den för betydelse?

Skulle Kim intervjua Madsen för hans U-båts skull?
En väldigt bra fråga, som tagits upp tidigare i tråden. Och Kim är känd för att vara orädd och självständig, varför man kan misstänka att hon var ute efter ett annorlunda reportage. Madsens kontroverser med finansiärer, u-båtssällskap mm var hon säkert inläst på. "Skjutjärnsfrågor" på det och Madsen tappar masken?
Citera
2017-08-15, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Ja, varför skulle han ut och åka båt kvällen innan ett avgörande test i sitt rymdprojekt? Undrar om han redan innan hade planerat att hon skulle försvinna eller om problemen började till havs? Han skulle skjuta ut sig själv i rymden om två år så det vore ju olyckligt att hamna i fängsligt förvar istället...
En kortare tur på kvällen. Tanken var ju att båtfärden inte skulle vara mer än någon timme. Redan vid 2230 när han påstår att han lämnat av henne (vilket inte skett) så är det ju skumt och troligen är BO vid den tidpunkten redan utsatt för brott (minst olaga frihetsberövande).
Hade det varit planerat hade det funnits en konsistent historia som inte är galen eller MGM ändrar i, det hade inte sänkts några ubåtar och PM hade troligen sett till att ha någon form av alibi eller ett tydligt olycksförlopp med tillhörande larm.

Nej det hela är inte fullt så komplicerat som vissa här vill få det till. Hon är bragd om livet med eller utan vilje. Antingen har han dumpat kroppen i havet eller så har hon flytt ubåten och hoppat i havet efter att ha blivit utsatt för brott.
Citera
2017-08-15, 09:40
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
Helt OT men vad menar du?
Han ligger bakom och har erkänts som uppfinnare av allt från flygets navigeringssystem till tekniken bakom datorers färgskärmar.

Jämför man med galne dansken ÄR han ett Geni, har Massor med Patent och Pengar

Det här med färgen på ubåtar får han dock läsa på om.

färgen har jag alltid gissat är för att de inte skall tolkas som militära. (Och vara lätta att hitta när de havererar och sjunker.)

Ja, det förefaller ju som om dansken skulle kunna vara en filmens "galne uppfinnare" fast i verkligheten. Svårbedömd karaktär. Men har han verkligen uppfunnit så mycket? Jag har inte kollat i detalj. Han deltar i byggnation av raketer och en ubåt. men han har alltså även sålt användbara patent?

(Vad gäller Lantz så är ju en hel del av det du nämner omdiskuterat. han har väl inte tjänat pengar på allt det. En stor förlorad domstolsprocess. Även datormusen påstår han sig ha uppfunnit. Jag tycker det blir lite "för mycket". Men jag känner inte detaljerna där heller.)
Citera
2017-08-15, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Det är ju inte olagligt att sänka sin båt, även om det är besvärande att man ger en historia om att det är en olycka när man kan visa att man har gjort det med vilje.
Jo det är straffbart att sänka ett så pass stort fartyg med vilje och utan erforderliga tillstånd. Miljöbrott minst och troligen sjöfartssabotage. Lägg därtill människorov eller vållande till annans död. Mord tror jag de får svårare med om läget kvarstår precis som det är (men det har hänt att folk döms).
Citera
2017-08-15, 09:43
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
En kortare tur på kvällen. Tanken var ju att båtfärden inte skulle vara mer än någon timme. Redan vid 2230 när han påstår att han lämnat av henne (vilket inte skett) så är det ju skumt och troligen är BO vid den tidpunkten redan utsatt för brott (minst olaga frihetsberövande).
Hade det varit planerat hade det funnits en konsistent historia som inte är galen eller MGM ändrar i, det hade inte sänkts några ubåtar och PM hade troligen sett till att ha någon form av alibi eller ett tydligt olycksförlopp med tillhörande larm.

Nej det hela är inte fullt så komplicerat som vissa här vill få det till. Hon är bragd om livet med eller utan vilje. Antingen har han dumpat kroppen i havet eller så har hon flytt ubåten och hoppat i havet efter att ha blivit utsatt för brott.
Jag tror också något plötsligt skett där ute eller tidigast nån timme innan färden. På de filmer jag sett med båten ser det ut som att den kränger mycket, att den är volatil, så jag kan tänka mig att de klättrat på båten och att något har skett. Jag tror inte hon dött nere i båten i alla fall och jag undrar om de överhuvudtaget var under vattenytan.
Citera
2017-08-15, 09:50
Medlem
Hur vet ni att Kim Wall var vänstern och rabiat? Tror ni hon har en provokativ attityd som person..
Citera
2017-08-15, 10:00
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Jag tror också något plötsligt skett där ute eller tidigast nån timme innan färden. På de filmer jag sett med båten ser det ut som att den kränger mycket, att den är volatil, så jag kan tänka mig att de klättrat på båten och att något har skett. Jag tror inte hon dött nere i båten i alla fall och jag undrar om de överhuvudtaget var under vattenytan.

Svårt att säga. PM var iaf tvungen att tvätta båten invändigt genom att sänka den. Det enda han kunde behöva tvätta bort är blod, andra dna-spår kunde han lätt ha förklarat.

Manen på kryssningsfartyget ser ubåten vända tillbaka mot Köpenhamn. Jag tycker även man ser det på hans fotografi.

Någon dykning var nog inte planerad, de främre fenorna är uppfällda på bilden. Dessa roder måste manuellt fällas ned av en person på fördäck.
Citera
2017-08-15, 10:01
Medlem
Klarar han av att bygga en ubåt på egen hand, ja då kan han nog även under tidspress gömma ett lik utan att lämna spår efter sig.
Citera
2017-08-15, 10:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
färgen har jag alltid gissat är för att de inte skall tolkas som militära. (Och vara lätta att hitta när de havererar och sjunker.)

Ja, det förefaller ju som om dansken skulle kunna vara en filmens "galne uppfinnare" fast i verkligheten. Svårbedömd karaktär. Men har han verkligen uppfunnit så mycket? Jag har inte kollat i detalj. Han deltar i byggnation av raketer och en ubåt. men han har alltså även sålt användbara patent?

(Vad gäller Lantz så är ju en hel del av det du nämner omdiskuterat. han har väl inte tjänat pengar på allt det. En stor förlorad domstolsprocess. Även datormusen påstår han sig ha uppfunnit. Jag tycker det blir lite "för mycket". Men jag känner inte detaljerna där heller.)
Sådana här människor inkl Lantz rider på andra människors kunskap men "vinner" på att dom vet hur man registrerar saker i sitt namn!
Citera
2017-08-15, 10:02
Medlem
Inte får man skämta heller... Någon som har koll på om man kollat närliggande öar, brofästen mm? Kanske äger herr Madsen en stuga eller liknande?
Citera
2017-08-15, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StyrmanStake
Jag vet inte vilket instrument du pratar om när du säger gps med tröghet. Har du ingen "signal" från till gpsen så är den väl bara i princip en klocka?
Jag får läsa på något dykforum.

Vi kan väl vara överens att i u-läge använder Madsen sig troligen av sin gyrokompass och logg (fart genom vatten) samt möjligen djupmätare. Han har heller inte navigerat något avancerat i några längre sträckor i u-läge.
GPS med tröghet är alltså tröghetsnavigering.

När ubåten är över vattenytan så tar man fram dess position med GPS. När den sedan dyker, så använder man sensorer som mäter hur den vrider sig mm. Och så dödräknar ett datorprogram fram hur ubåten rört sig i förhållande till färskaste GPS-position.

Finns program du kan ladda hem till din mobiltelefon som t ex via sensorerna i telefonen försöker skatta hur fort och hur långt bussen kört från hållplatsen. Däremot med en hel del mätfel eftersom det är svårt att mäta och sensorerna i telefonen inte är optimala för uppgiften då de är elektroniska och inte har någon fysisk tröghet inbyggd och därmed är mer påverkade av t ex vibrationer. Så man får driftfel där informationen som räknas fram blir mer och mer fel.

Därför som man regelbundet behöver få en ny fix - dvs upp till ytan och få ny GPS-position.

I fallet med en ubåt är allt extra djävligt. Dels är det en massa vattenströmmar som har hög hastighet i jämförelse med ubåtens egen hastighet. Dels så är det problematiskt med magnetisk kompass i ubåten, vilket minskar mängden sensordata som kompassen har tillgång till. Och eftersom strömmarna inte bara är rakt i färdriktningen utan även i sidled så är det inte lika lätt att sätta sensorer i skrovet som försöker mäta hastigheten på vattnet relativt skrovet. Och detta är ett hobbyprojekt, varvid de ju rimligen inte har några sensorer i själva ubåten. Så deras enda sätt att skatta hastighet torde vara propellerns eller motorns rpm.

Inköpt hobbyutrustning tappar alltså en massa funktion under vattnet jämfört med vid förväntad användning på ett ytfartyg. Och hobbyprojekt har inte någon miljon i sensorutrustning för att få in bra mätdata till tröghetsnavigeringen. Kostnaden att i efterhand försöka förbättra i mjukvara de brister man har i sina sensorer växer exponentiellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in