2017-08-15, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
Om hon har gjort motstånd - så bör Madsen ha en massa klös och rivmärken på sin kropp.
Det har han kanske. Vad vet vi?
Citera
2017-08-15, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anusponten
Det är något som inte stämmer med det här. Det var min första tanke och den hänger kvar fortfarande. Det finns en hund begraven det är jag helt säker på. Tror inte på att en journalist ute på arbete blir så osams med en dansk uppfinnare att han slår ihjäl henne i ubåten och sänker den för att dölja bevisen.

Är det ändå så att det finns politiskt sprängstoff i det här mysteriet?
Citera
2017-08-15, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoofyGuy222
Byggkostnaden anges väl till ca 1,5 miljoner Dkr. Men det ska nog inte förväxlas med det reella värdet som bör vara långt högre med tanke på att den är byggd ideellt (obetald arbetskraft i många många timmar) samt att mycket material har varit helt eller delvis sponsrat och/eller donerat. Så den bör vara betydligt högre värderad än så.

Tror ingen skulle betalat mer än 300 000 kr för den där ubåten, man räknar absolut inte in antalet mantimmar att bygga. Ubåten är inte så speciell, inte hans raket heller. De är bara entusiaster som gått ihop och byggt något de tycker är spännande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrArmbandsur
Större skepp korsförsäkras av flera försäkringsbolag som deltar i risken och vinsten. Men det här skeppet var ju billigt om det bara kostade 2 miljoner kronor i material och övrigt.

Försäkringsbolagen korsförsäkrar mellan varandra - ingen som "kunden" ser...

Ubåten måste ha varit klassad av ett (1) enda försäkringsbolag för att de överhuvudtaget får gå till "rum sjö". Och besättningen måste vara utbildad för att försäkringen skall gälla.

Jag tror att ubåten inte alls var klassad - och att Madsen inte alls fattar hur man korsar en farled (regel 10) . Det är väl det han menar med "anarki".

Att köra ubåt är fanta mig riktigt svåra grejer -det är 3 dimensioner. Påminner mig om lotsen i Elbe som sa att under 2 ww så navigerade ubåtarna i de tyska floderna - med periskop!!
Senast redigerad av Bluis 2017-08-15 kl. 16:43.
Citera
Medlem
80231s avatar
Citat:
Precis. Kommer inte ihåg var jag läste om det nu men det fanns ekonomiska aspekter nog att vara motiv för sänkningen. Sedan fanns det fler intressenter/någon form av förening med ägarintressen och pengar i ubåten där det fortfarande var bråk om saker och ting. Att han sedan såg sig som ensam ägare med rätten att bruka den som han ville är väl det som gör att det oftast tolkas som så, och det tror jag är fel.
Det var på ing.dk tror jag. Det var en kommentar av någon som företrädde ubåtsföreningen, som lite ironiskt(på ett danskt sätt) frågade hur PM skulle kunna ta hand om ubåten när han inte hade råd att göra det, eller en tillräckligt bra verkstad att göra det med. PM ville kunna bruka ubåten som han ville, men inte bidra med det som krävdes för att hålla den brukbar eller något sådant.

Texten kan tolkas som att föreningen var trötta på att vara "slavar" åt primadonnan (det kanske är ett lite missvisande ord, men finner inget bättre just nu).
Citera
2017-08-15, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dusamter
Tror ingen skulle betalat mer än 300 000 kr för den där ubåten, man räknar absolut inte in antalet mantimmar att bygga. Ubåten är inte så speciell, inte hans raket heller. De är bara entusiaster som gått ihop och byggt något de tycker är spännande.
Att inte räkna mantimmar är en sak. Det totala värdet är en annan, och där ingår material och utrustning som donerats med. Du får definitivt ut värdet för din tv efter inbrott hemma även fast du fick den i julklapp.
Citera
2017-08-15, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Det var på ing.dk tror jag. Det var en kommentar av någon som företrädde ubåtsföreningen, som lite ironiskt(på ett danskt sätt) frågade hur PM skulle kunna ta hand om ubåten när han inte hade råd att göra det, eller en tillräckligt bra verkstad att göra det med. PM ville kunna bruka ubåten som han ville, men inte bidra med det som krävdes för att hålla den brukbar eller något sådant.

Texten kan tolkas som att föreningen var trötta på att vara "slavar" åt primadonnan (det kanske är ett lite missvisande ord, men finner inget bättre just nu).
Ja någonstans bland alla inlägg där fanns det att läsa.
Citera
2017-08-15, 16:44
Medlem
Citat:
Att inte räkna mantimmar är en sak. Det totala värdet är en annan, och där ingår material och utrustning som donerats med. Du får definitivt ut värdet för din tv efter inbrott hemma även fast du fick den i julklapp.

Jag vet inte vilket försäkringsbolag som går med att försäkra en sådan farkost, troligtvis var den oförsäkrad. Nu när han sänkte den medvetet så kan man ju garanterat säga att han inte får ersättning för något alls om han nu lyckats få den försäkrad. Jag reviderar dock min värdering till 200 000 MAX, även innan denna lilla "olycka".
Citera
2017-08-15, 16:44
Medlem
Schampoflaskans avatar
Hur länge har KW spenderat i Nordkorea? Hur mycket och vad har hon skrivit om? Något känsligt ämne? Kanske stötte på någon figur med någon form av makt som tog tycke för henne?

Långsökt så in i helvete på en oändlig skala, men om ni läst om ämnet så är Nordkorea sjukt äckliga på att kidnappa människor och smuggla dem in till Nordkorea. Händer oftast i Kina och Japan dock.
Citera
2017-08-15, 16:45
Medlem
Jan-Cogos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dusamter

300 000 kr?
Priset på den här skorven blev 705 000 kronor.
http://www.bt.se/mark/markbo-kopte-egenbyggd-ubat/
Citera
2017-08-15, 16:46
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Han har ju dock ändrat sitt vittnesmål och 22:30 är väl en tidpunkt han angav i sin första utsagan?
Frågan är ju vad han ändrade i sin berättelse; tider, platser, resrutt eller alltihop...
Det är vanligt att brottslingar ändrar sitt vittnesmål då de beslås med lögner. Men som regel ändrar de bara den detaljen som blivit motbevisad.
Polisen: "Du kan inte ha släppt av henne kl. 22:30 eftersom ubåten blev observerad av ett vittne 40 kilometer bort kl. 21 - det finns ingen chans att du skulle kunna hinna dit på den tiden"
PM: "Ja, det är säkert sant - jag blandade ihop tiden.. det var nog närmare klockan 23:30 jag släppte av henne"

Johanna Möller, Arbogakvinnan, lyckades ju ändra sin redogörelse för var hon varit på mordkvällen en enorm mängd gånger innan hon till slut lyckades hitta på en berättelse som inte kunde motbevisas.
Citera
2017-08-15, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Rent BS rakt igenom, om den inte är liten som typ en mopedbil. Hur avancerad menar du då att den skulle vara, så avancerad att ubåten kan krympa sig själv till typ kylskåpsstorlek ?
Lägg undan StålMannen tidningarna och kom tillbaks till verkligheten istället ?
Så små ubåtar har ingen räckvidd att tala om, Möjligen att man kan titta lite på korallrev och sådant.
Så inse att det är för grunt där och därför alltför farligt att gå i uläge..
Vi vet ju redan att UC3 har olämpliga mått att kunna gå i uläge genom hela Öresund.
Sakta ner lite va och läs så du förstår. Jag skrev att man med avancerade ubåtar kan göra mer än de flesta tror. Jag har ingenstans påstått att PM har navigerat runt i undervattensläge i någon post jag har gjort. Dels för att dom har svårt att navigera i undervattensläge, dels för att dom är blinda där och inte ser annan trafik, och givetvis för att hela området inte lämpar sig nåt vidare för dykning utom på några få platser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in