Citat:
Ursprungligen postat av
climasol
Han hade tidigare knåpat ihop 2 mindre farkoster som skulle vara perfekta för att busa med svenska kustförsvaret. Sedan bestämde han sig plötsligt för att bygga en i full skala, därför att det var enklare, enligt honom själv. Om man tänker sig att han hade några andra planer så skulle ju en större ubåt kunna transportera människor och mer gods.
Hade jag själv byggt en privat ubåt hade jag målat den röd och gul och haft stora fönster så att man kan se fiskarna. Sedan skulle jag ha kört omkring äventyrslystna turister i den.
Stora fönster kräver att han får stora fönster någonstans ifrån. Lättare att få tag i de mindre fönster som ubåten har nu. Allt beror på vilka kontakter han har haft.
Röret till ubåten är från torn till vindkraftverk. Så hans byggen anpassas efter vad han kan lägga vantarna på. Tror mer att han söker delar först och sedan anpassar ritningarna än att han tar fram ritningar och sedan går på jakt efter delar.
Den stora ubåten har inte stora luckor för att snabbt lyfta in/ut många ton last. Liten ubåt som har hela översidan som en enda stor lucka kan lastas/lossas snabbare.
Denna ubåt skall tåla 300-400m djup medan man bara anser man vågar gå ner till 100m (och troligen inte har gått djupare än 40m). En smuggelubåt behöver inte byggas för mer än 40m maxdjup eftersom han normalt inte kan hitta djupare ställen där han håller till.
Det är väl bara om målet är smuggling av människor som större är bättre - men då är ändå problemet hur han lastar av vid kusten - eller om någon skall ut och möta med annan båt.