2017-08-15, 11:03
Medlem
just_a_girls avatar
Det verkar som om hon har två Facebookanvändare på den där hon är vän med sin sambo heter hon KJ W*ll det. Länkarna till hennes Instagram och Twitter funkar heller inte från hennes "officiella" Facebookanvändare. Twittern är kopplad till någon helt annan person eller så har hon eller någon annan ändrat hennes Twitter/länk. Likaså finns det ingenting att se på hennes Google + en hel del på sambons dock. Hoppas polisen inte låst sig på ett spår om Madsen nekar till brott och menar på att han släppt av henne. Intelligens kan vara nog så sexigt och för utom den plufsiga bilden på Madsen från Aftonbladet etc. så ser han enligt mitt tycke helt ok ut på bl.a. bilden på hans egen blogg. Inte omöjligt att de fattat tycke för varandra och att det är ett svartsjukedrama som ligger till grund för detta på ett eller annat sätt. Tror inte min sambo varit så snabb att ringa polisen om jag inte var hemma 01.30 trots ubåtstur. Hon hade väl även en bit hem till Malmö från Köpenhamn. Att hon inte synts till efter ubåtsturen betyder inte att hon inte blivit avsläppt. Madsen kanske släppte av henne någonstans där han inte skulle varit med ubåten och därför först sade en sak innan han förstod allvaret i situationen.
Citera
2017-08-15, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av euyw738
Det där tål att funderas vidare på. Varför skulle de ut så sent för och varför dög inte en liten tur närmast kajen för?

Därför att hon trodde det bara skulle bli at segla ut ur hamnen och in igen kanske aldrig ens gå i undervattensläge och om så bara en kort stund. Han kanske ville ta med henne på en riktig tur men hon ville inte? Hon kanske blev rädd och han slog henne för att dämpa rädslan?
Citera
2017-08-15, 11:04
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Så kan det absolut vara.
Hursomhelst ett jädrigt spännande case
Det här är en man som ska upp i rymden om två år, lätt att tappa kontakten med marken då, hehe...
Citera
2017-08-15, 11:05
Medlem
För att ge det här sexuella motivet bäring tycker man att det borde kommit fram någon kvinna och berättat om hur han brukar bete sig.
Citera
2017-08-15, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Finns det "knarkspår" eller är det ett trådrykte?

Det vore ju en möjlighet att han smugglat något, att hon upptäckt det (eller rester efter det) och han först fimpat henne o sedan sänkt ubåten för att vattnet ska förstöra spåren efter smugglingen.

Det är å ena sidan en kedja som fungerar logiskt hela vägen. Men vad skule han smugglat? Knark går väl att smuggla på vanliga små motorbåtar/nöjesbåtar? Liksom flyktingar?

Kan PM o u-båten ha hållit på med någon annan sorts illegal sidoverksamhet?
Trådrykte, lite förstärkt av att en kille på nyhetsmorgon nämnde att amatörmässigt byggda ubåtar brukar vara gula eller röda, och inte svarta. Han undrade då "vad ubåten egentligen användes till". Samtidigt är det som någon sa tidigare, ytterst konstigt fall, så en konstig lösning kan mycket väl stämma. Vi har ju liksom ingen bra förklaring till vad som skulle få PM att ta livet av KW - om det nu är så det gått till...
Citera
2017-08-15, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av just_a_girl
Det verkar som om hon har två Facebookanvändare på den där hon är vän med sin sambo heter hon KJ W*ll det. Länkarna till hennes Instagram och Twitter funkar heller inte från hennes "officiella" Facebookanvändare. Twittern är kopplad till någon helt annan person eller så har hon eller någon annan ändrat hennes Twitter/länk. Likaså finns det ingenting att se på hennes Google + en hel del på sambons dock. Hoppas polisen inte låst sig på ett spår om Madsen nekar till brott och menar på att han släppt av henne. Intelligens kan vara nog så sexigt och för utom den plufsiga bilden på Madsen från Aftonbladet etc. så ser han enligt mitt tycke helt ok ut på bl.a. bilden på hans egen blogg. Inte omöjligt att de fattat tycke för varandra och att det är ett svartsjukedrama som ligger till grund för detta på ett eller annat sätt. Tror inte min sambo varit så snabb att ringa polisen om jag inte var hemma 01.30 trots ubåtstur. Hon hade väl även en bit hem till Malmö från Köpenhamn. Att hon inte synts till efter ubåtsturen betyder inte att hon inte blivit avsläppt. Madsen kanske släppte av henne någonstans där han inte skulle varit med ubåten och därför först sade en sak innan han förstod allvaret i situationen.

Jag tror inte heller att min partner larmat om jag skulle ut på en intervju med ubåtstur.
Visste han ens att det skulle bli en ubåtstur?
Min partner skulle bara åka ett ärende i går. Var borta i några timmar för det som max skulle ha tagit 1-2 timmar och nu blev 5. Jag räknar ut att det tar lite längre tid och något annat blir uträttat. Får veta sen när hemkommen om vad som drog ut på tiden. Skulle inte ha larmat så snabbt. Om det nu inte fanns avtal om att slå larm efter visst antal timmar med det jobbet.
Citera
2017-08-15, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av just_a_girl
Tror inte min sambo varit så snabb att ringa polisen om jag inte var hemma 01.30 trots ubåtstur. Hon hade väl även en bit hem till Malmö från Köpenhamn. Att hon inte synts till efter ubåtsturen betyder inte att hon inte blivit avsläppt. Madsen kanske släppte av henne någonstans där han inte skulle varit med ubåten och därför först sade en sak innan han förstod allvaret i situationen.
Om du inte kommit tillbaka trots att utsatt tid passerat, inte går att nå på telefon trots flera timmars försök och du skall ha åkt iväg i en hemmabyggd ubåt. Jo då hade nog de flesta ringt sjöräddningen.
Citera
2017-08-15, 11:08
Medlem
Jag har följt den här tråden senaste dagarna, och funderat en hel del på detta mysterium.

Jag övertygad om ett visst händelseförlopp, och det skiljer sig en del mot vad många här tycks tro, inklusive GW.

Först måste man inse att PM visst har skäl att dölja en olycka. Bara för att det är en olycka är man inte helt oskyldig, i synnerhet inte om man både är kapten och ansvarig för båtens konstruktion. Dessutom brinner han för sitt ubåtsprojekt.

PM har under decennier byggt ubåtar och annat, och nu ska en världsjournalist skriva en artikel om honom för Wired (!). Även om man nu har tendens att vara lustmördare eller extremt aggressiv på annat sätt, vilket jag inte tror om PM, så är detta ändå verkligen inte rätt tillfälle. Han lever ju för sina projekt, och vill gärna visa upp dem.

Två kompetenta och hyfsat intelligenta "klarar-det-självare" ute på havet i en privatbyggd ubåt, redo att göra ett reportage för Wired. Det är inte Ubbe och Gittan med en platta pripps i en Flipper 700.

Det är en fin kväll, men inte helt stilla. De åker i ytläge och har det trevligt, men något händer som gör att KW hamnar i vattnet. Kanske vill hon ta ett foto på PM i tornet mot den vackra solnedgången, och behöver lite avstånd. Eller så tappar hon ner mobilen eller kameran, eller av någon annan anledning tar de tillsammans (?) det dumma beslutet att hon ska klättra ner från tornet, och t.ex. gå ut på fören.

Det finns inte mycket att hålla sig i. Ubåten kränger till och KW hamnar i vattnet. Kanske en inte så farlig situation från början, men den kan snabbt ha utvecklats till något riktigt allvarligt.

- Hon hade inte flytväst (det ver vi!)
- Kanske svårt att ta sig upp på båten pga dess konstruktion
- Kanske saknades livboj eller kastlina i ubåten
- PM kunde omöjligt fokusera på att hjälpa KW när ingen annan manövrerar båten (för liten besättning)
- Hon kan ha slagit i huvudet i fallet så att hon själv blev hjälplös

Som kapten är man ansvarig för passagerarnas säkerhet. Jag tror han tänkte att de skulle kunna lösa det själva, eftersom kusträddningen inte skulle hinna dit, eller för att han inte offentligt vill skylta med incidenten.

Pga av ett antal dåliga beslut (samt dålig säkerhetsutrustning, underbemanning etc), så förlorar han henne i vattnet och han hamnar i chock.

Resten är bara psykologi. Han kanske fortsätter leta, men utan resultat. Vad ska han göra nu? Inget reportage i Wired. Dödsolyckan skulle dessutom sätta stopp för hela projektet. På några minuter föll hela hans värld i bitar.

Jag tror att han natten därefter hade panikångest och stora grubblerier. Han visste inte vad han skulle göra eller ta vägen. Än så länge visste ju ingen annan något. Han funderade kanske på att arrangera det som att han blivit påkörd, därav åkte med släckta lanternor framför skeppet i farleden, men ångrade sig i sista stund gasade förbi.

Hans beslut blev att försöka förneka olyckan genom att påstå att han släppt av henne, och sedan sänka båten, eftersom han inte visste hur han annars på ett naturligt sätt skulle kunna sabotera elektroniken så pass mycket att navigeringsloggen skulle raderas. Den skulle ju bevisa att hon inte blev avsläppt.

Han sänker båten avsiktligt på så pass grunt vatten att han eventuellt någon gång kan få den upp igen.

När han insett att han inte kunde dölja olyckan, utan att det snarare gjorde honom misstänkt för värre saker, så berättade han sanningen för polisen. Nu försöker de hitta hennes kropp genom att följa strömmar etc.

Jag är övertygad om att det var en olycka, och att hennes kropp hamnat i vattnet. Tror inte han har nerver nog för att hantera ett lik, sänka kropp etc. Det skulle bli för mycket, även för honom.

Fortfarande så tragiskt alltihop.
Citera
2017-08-15, 11:10
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Finns det "knarkspår" eller är det ett trådrykte?

Det vore ju en möjlighet att han smugglat något, att hon upptäckt det (eller rester efter det) och han först fimpat henne o sedan sänkt ubåten för att vattnet ska förstöra spåren efter smugglingen.

Det är å ena sidan en kedja som fungerar logiskt hela vägen. Men vad skule han smugglat? Knark går väl att smuggla på vanliga små motorbåtar/nöjesbåtar? Liksom flyktingar?

Kan PM o u-båten ha hållit på med någon annan sorts illegal sidoverksamhet?
Det skulle även kunna förklara varför han sänkte båten, när han inser att den skulle bli grundligt genomsökt, även om han släppt av kvinnan någonstans.

Det som gör mig misstänksam till smuggling av något slag är varför i helsike de laddat båten med batterier som klarar att driva den i 9-10h i uläge.
Speciellt när man har ett separat laddaggregat som kan ladda batterier i ytläge. Troligen även i snorkelläget.
Senast redigerad av Tomato 2017-08-15 kl. 11:13.
Citera
2017-08-15, 11:12
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aloc
Trådrykte, lite förstärkt av att en kille på nyhetsmorgon nämnde att amatörmässigt byggda ubåtar brukar vara gula eller röda, och inte svarta. Han undrade då "vad ubåten egentligen användes till". Samtidigt är det som någon sa tidigare, ytterst konstigt fall, så en konstig lösning kan mycket väl stämma. Vi har ju liksom ingen bra förklaring till vad som skulle få PM att ta livet av KW - om det nu är så det gått till...
Tack!

Ja, jag reagerade också litet över färgen, samt även över utformningen.

Vad var den där u-båten tänkt att användas till, egentligen? Lägger man så mycket tid och pengar har man normalt ett syfte. Men det där ser inte ut att vara anvöndbaf som turistattraktion; ingen glasbotten eller stora glasytor. I tornet får bara två-tre personer plats. Och komforten ombord ser ut att vara minimal.

Så antingen är det ett rent hobbyprojekt (litet ovanligt i den storleken) eller också är den tänkt att användas för någon slags kommersiell verksamhet, vit eller svart.
Citera
2017-08-15, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pepparkake
Klarar han av att bygga en ubåt på egen hand, ja då kan han nog även under tidspress gömma ett lik utan att lämna spår efter sig.
Vad PM gör bra eller dåligt vid stress vet vi inte. Han kan göra totalt jättekonstiga saker som vi nu kan lägga timmar på att debattera bara för att han inte fungerar bra vid stress. Alltid lätt att i efterhand analysera situationer och komma fram till att någon borde gjort ett visst val - men vi är inte trötta, rädda och rejält uppjagade.

Du måste tänka på att ditt antagande är baserat att det skulle röra sig om samma typ av intelligens eller kunnande. Är lite som att säga att är man nobelpristagare i kemi måste man vara bra på korsord.

Å ena sidan vet vi att han är driftig vilket inte automatiskt betyder att han är exceptionellt intelligent.

Å andra sidan vet vi inte vilka kunskaper han har. Intelligens är hur lätt man lär respektive hur lätt man ser samband. Men mäter inte hur myket man faktiskt lärt sig - och vad man lagt tid på att lära sig. Så en intelligent person behöver t ex inte vara allmänbildad.

Å tredje sidan vet vi inte hur en person fungerar under stress. Det har ingenting med intelligens att göra. Intelligenta människor kan bli totalspån vid höga stressnivåer.

Så "varför gjorde han så" kan ha så enkelt svar som "hjärnsläpp". Och han kan ha gjort urusla val att gömma kroppen. Vi vet inte, för vi vet inte hur rationell han var.
Citera
2017-08-15, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Det är bara ett par meter djupt och knappast lämpat för att dyka där de befann sig under kvällen (utan att riskera skador på båten). Jag tror inte riktigt på det scenariot av den anledningen kombinerat med mängden potentiell fartygstrafik (och det är ännu grundare utanför farlederna).

Vet du med säkerhet var de befann sig hela kvällen? Jag har inget sjökort över området, men skulle bli förvånad om det inte fanns en plats, eller flera, där han tidigare hade genomfört en "enklare" dyk-manöver tidigare. De flesta i "föreningen" måste väl ha varit ute och fått prova på att känna på undervattenlivet, eller?

Jag gör en enkel jämförelse med att meta abborre!!!

Om jag vet var abborrgrundet är, tar jag mig såklart dit för att meta, särskilt om jag har en gäst som ska få prova på fiske. På samma sätt borde PM letat efter lämpliga platser för att demonstrera Nautilus, låta sig sjunka ner i vattnet, och använt de platserna för sina gäster, eller hur?
Senast redigerad av Whyback 2017-08-15 kl. 11:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in