2017-08-15, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Tack!

Ja, jag reagerade också litet över färgen, samt även över utformningen.

Vad var den där u-båten tänkt att användas till, egentligen? Lägger man så mycket tid och pengar har man normalt ett syfte. Men det där ser inte ut att vara anvöndbaf som turistattraktion; ingen glasbotten eller stora glasytor. I tornet får bara två-tre personer plats. Och komforten ombord ser ut att vara minimal.

Så antingen är det ett rent hobbyprojekt (litet ovanligt i den storleken) eller också är den tänkt att användas för någon slags kommersiell verksamhet, vit eller svart.
Aaa, jag kan tänka mig alternativet "forskning" - lite som att studenter på Universitet roar sig med att bygga racingbilar och liknande. Vissa vill helt enkelt bygga något helt från grunden och jag kan gissa att de helt enkelt inte ville bli "beblandade" med amatörubåtar (med tankegången "vi är ju inga amatörer!"). Det skulle isf gå lite hand i hand med hans rymdprojekt, att bygga en rymdraket "amatörmässigt", finns en hel del prestige i det...

Hehe, det var många ord för att säga att jag tänker att de inte behöver ha ett större syfte än att "se om de kunde göra det". Det handlade om 1.5 miljoner DKK, det är inte svinmycket pengar egentligen..
Citera
2017-08-15, 11:29
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Sikten är dålig och det är mörkt. Så svårt (dvs mer eller mindre omöjligt) att med kamera (som dessutom skall tåla tryck från dykning) kunna se andra skepp på tillräckligt avstånd för att hinna reagera. Och jag tror inte, och har inte sett någonting om, att han skulle ha sonar eller liknande för att lyssna sig till andra skepp. Och han kan inte lyssna på AIS-systemets information under vattnet. Så hans främsta möjlighet att få veta om andra fartyg som är på väg att köra över honom torde vara gudomliga kontakter. Och de är lite svåra att mäta eller presentera på bildskärm...

Precis. Som jag sade tidigare: har han varken sonar, hydrofon eller pålitliga (svindyra) system för tröghetsnavigering är han både blind och döv i Öresunds grumliga vatten. När en potentiell kollisionsfara kommer tillräckligt nära bör han dock höra motorbullret, men med resonansen inne i båten lär han inte ha en aning om vilket håll den kommer från.

MEN om man leker med tanken: ekolod finns ju även för fritidsbåtar för resonabla summor. Om man tar ett par sådana, och pekar ett neråt, ett framåt, ett åt babord, ett åt styrbord, osv. Borde inte detta ge en liten 3D-uppfattning av omgivningen?
Citera
2017-08-15, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensnubbetyp
Jag har följt den här tråden senaste dagarna, och funderat en hel del på detta mysterium.

Jag övertygad om ett visst händelseförlopp, och det skiljer sig en del mot vad många här tycks tro, inklusive GW.

Först måste man inse att PM visst har skäl att dölja en olycka. Bara för att det är en olycka är man inte helt oskyldig, i synnerhet inte om man både är kapten och ansvarig för båtens konstruktion. Dessutom brinner han för sitt ubåtsprojekt.

PM har under decennier byggt ubåtar och annat, och nu ska en världsjournalist skriva en artikel om honom för Wired (!). Även om man nu har tendens att vara lustmördare eller extremt aggressiv på annat sätt, vilket jag inte tror om PM, så är detta ändå verkligen inte rätt tillfälle. Han lever ju för sina projekt, och vill gärna visa upp dem.

Två kompetenta och hyfsat intelligenta "klarar-det-självare" ute på havet i en privatbyggd ubåt, redo att göra ett reportage för Wired. Det är inte Ubbe och Gittan med en platta pripps i en Flipper 700.

Det är en fin kväll, men inte helt stilla. De åker i ytläge och har det trevligt, men något händer som gör att KW hamnar i vattnet. Kanske vill hon ta ett foto på PM i tornet mot den vackra solnedgången, och behöver lite avstånd. Eller så tappar hon ner mobilen eller kameran, eller av någon annan anledning tar de tillsammans (?) det dumma beslutet att hon ska klättra ner från tornet, och t.ex. gå ut på fören.

Det finns inte mycket att hålla sig i. Ubåten kränger till och KW hamnar i vattnet. Kanske en inte så farlig situation från början, men den kan snabbt ha utvecklats till något riktigt allvarligt.

- Hon hade inte flytväst (det ver vi!)
- Kanske svårt att ta sig upp på båten pga dess konstruktion
- Kanske saknades livboj eller kastlina i ubåten
- PM kunde omöjligt fokusera på att hjälpa KW när ingen annan manövrerar båten (för liten besättning)
- Hon kan ha slagit i huvudet i fallet så att hon själv blev hjälplös

Som kapten är man ansvarig för passagerarnas säkerhet. Jag tror han tänkte att de skulle kunna lösa det själva, eftersom kusträddningen inte skulle hinna dit, eller för att han inte offentligt vill skylta med incidenten.

Pga av ett antal dåliga beslut (samt dålig säkerhetsutrustning, underbemanning etc), så förlorar han henne i vattnet och han hamnar i chock.

Resten är bara psykologi. Han kanske fortsätter leta, men utan resultat. Vad ska han göra nu? Inget reportage i Wired. Dödsolyckan skulle dessutom sätta stopp för hela projektet. På några minuter föll hela hans värld i bitar.

Jag tror att han natten därefter hade panikångest och stora grubblerier. Han visste inte vad han skulle göra eller ta vägen. Än så länge visste ju ingen annan något. Han funderade kanske på att arrangera det som att han blivit påkörd, därav åkte med släckta lanternor framför skeppet i farleden, men ångrade sig i sista stund gasade förbi.

Hans beslut blev att försöka förneka olyckan genom att påstå att han släppt av henne, och sedan sänka båten, eftersom han inte visste hur han annars på ett naturligt sätt skulle kunna sabotera elektroniken så pass mycket att navigeringsloggen skulle raderas. Den skulle ju bevisa att hon inte blev avsläppt.

Han sänker båten avsiktligt på så pass grunt vatten att han eventuellt någon gång kan få den upp igen.

När han insett att han inte kunde dölja olyckan, utan att det snarare gjorde honom misstänkt för värre saker, så berättade han sanningen för polisen. Nu försöker de hitta hennes kropp genom att följa strömmar etc.

Jag är övertygad om att det var en olycka, och att hennes kropp hamnat i vattnet. Tror inte han har nerver nog för att hantera ett lik, sänka kropp etc. Det skulle bli för mycket, även för honom.

Fortfarande så tragiskt alltihop.

Jag har tidigare avfärdat olycka, med argumentet att rätten inte ville kränka KW's anhöriga, och därför genomförde lykta dörrar. Är det fel orsak till lyckta dörrar, öppnar jag direkt möjligheten till olycka.

Så, det beror alltså på vad PM sagt i inledande förhör, och om det skulle vara kränkande för KW och anhöriga. Så länge inte det är klarlagt, är det omöjligt att veta.
Citera
2017-08-15, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Människor döljer inte olycksförlopp och låter bli att larma med god radio och mobiltäckning om de inte är direkt vållande. Och det är fortfarande väldigt märkligt att sänka ubåten i det läget och sättet som sänkningen sker samt förklaringen till det. Om sänkningen varit planerad hade det funnits trovärdigare sätt, betydligt trovärdigare sätt.

Uppenbarligen har du fel, eftersom det du beskriver sker precis hela tiden.

Ett exempel är Hans Rausing, miljadären i London, som i flera veckor höll sin frus död pga överdos hemlig, och lät henne sitta ruttnandes kvar i hemmet som om ingenting skett hellre än att konfronteras med verkligheten.
Citera
2017-08-15, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pepparkake
Klarar han av att bygga en ubåt på egen hand, ja då kan han nog även under tidspress gömma ett lik utan att lämna spår efter sig.

Då får vi väl hoppas att han gömmer liket på samma sätt som han byggde ubåten: En likgömmarförening med en massa olika viljor som bråkar och intrigerar inför öppen ridå i pressen.
Citera
2017-08-15, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Vet du med säkerhet var de befann sig hela kvällen? Jag har inget sjökort över området, men skulle bli förvånad om det inte fanns en plats, eller flera, där han tidigare hade genomfört en "enklare" dyk-manöver tidigare. De flesta i "föreningen" måste väl ha varit ute och fått prova på att känna på undervattenlivet, eller?
Det vi vet är att de gav sig av någonstans kring 1930. Färden var planerad till en timme ungefär. Vi har bilder på båda i tornet 20:30 och då bör det med andra ord varit tid för att börja återvända hemåt. Så skedde inte och därmed är det inte helt otroligt att brott begåtts inom den närmaste tiden där emellan och fram till midnatt. Då vi vet båtens position vid 20:30 (ungf 500m norr Middelgrund) och att båten då verkade gira för att gå söderut kan man ganska enkelt med ett sjökort konstatera att det i det läget inte finns några egentliga möjligheter att dyka på ett säkert sätt (annat än i farleden och det är livsfarligt för det är inte särskilt djupt där heller).

De enda områdena där det är djupare än 4-6 meter (vilket nästan är ett måste om man inte vill riskera att slå i botten med båten) är i farlederna eller inloppen till Köpenhamn (och där riskerar man att bli påseglad). Jag säger inte att det är uteslutet men det känns mindre troligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Jag gör en enkel jämförelse med att meta abborre!!!

Om jag vet var abborrgrundet är, tar jag mig såklart dit för att meta, särskilt om jag har en gäst som ska få prova på fiske. På samma sätt borde PM letat efter lämpliga platser för att demonstrera Nautilus, låta sig sjunka ner i vattnet, och använt de platserna för sina gäster, eller hur?
Jag tror säkerligen att PM har en sådan plats, de måste gjort dyktester med ubåten och han har tidigare hävdat att han övernattat på botten. Jag tror dock att denna plats är i Köge bukt och dit lär hon inte begett sig frivilligt, åtminstone inte utan att meddela sig per telefon först (och täckning finns i området där de befann sig från 2030 till midnatt).
Citera
2017-08-15, 11:35
Medlem
Lite frågor att fundera över.

Ubåten har troligtvis aldrig gått i u-läge under denna färd. Dels för att något roder i fören var låst, dels för att det var för liten besättning. U-båten skall ha 4-8 mans besättning enligt specifikation och han har själv sagt i en video att den kräver mer en en person att köra. Dessutom verkar den inte vara särskilt mycket testad efter renovering.

Deras mobiltelefoner är också ett mysterium. Även om transponder saknades borde man kunna se hur de har åkt med hjälp av deras mobiltelefoner. Om man är inne i ubåten så funkar inte mobilerna, men så länge de har stått uppe i tornet skall de ha fungerat. Alltså bör man i alla fall kunna se när mobilerna har tappat kontakten. Har turen planerats till en timme så skall de inte ha varit särskilt långt borta heller.

Kan det ha varit fler personer i u-båten? Alla verkar ju utgå ifrån att det bara var PM och KW, men det kan ju teoretiskt ha funnits någon mer nere i ubåten. Denna person kan ju sedan till exempel ha blivit avsläppt på den svenska sidan. Det finns ju en del som talar för att de har varit över på den sidan.

Kan Madsen var psykiskt instabil? Kan det vara så att han är psykotisk och har tvångstankar. Finns det något i hans historia som tyder på detta förutom att han har skrivit att det vilar en förbannelse över Nautilus och att han är den förbannelsen? Man brukar ju säga att steget mellan geni och vansinne inte är så stort.
Citera
2017-08-15, 11:35
Avstängd
scips avatar
Citat:
Tack!

Vad var den där u-båten tänkt att användas till, egentligen? Lägger man så mycket tid och pengar har man normalt ett syfte. Men det där ser inte ut att vara anvöndbaf som turistattraktion; ingen glasbotten eller stora glasytor. I tornet får bara två-tre personer plats. Och komforten ombord ser ut att vara minimal.

Så antingen är det ett rent hobbyprojekt (litet ovanligt i den storleken) eller också är den tänkt att användas för någon slags kommersiell verksamhet, vit eller svart.
På dom tidigare bilderna av ubåten så är det ju en på målad röd logga typ företagsnamn så dom kanske fick in reklamintäkter i början av projektet nu är ju båten helt neutral svart målad likt marinens och rocket madsen går omkring i militära kläder.
Det kanske har slått runt i kåpan på han eller som danskarna säger har du piper på loftet.
Citera
2017-08-15, 11:36
Medlem
Citat:
Tack!

Vill du smuggla så är en mindre ubåt ett bättre val. Sparar han 1-2 meter i djupgående så är det en massiv vinst. Och en ubåtstyp utan stort segel syns mindre i ytläge. En mindre ubåt innebär även att han har råd att stoppa in mer framdrivning för samma peng. Dvs mer hastighet och/eller längre drifttid. Mindre ubåt innebär visserligen att luften räcker kortare tid, men vanliga dykartuber, billiga scrubbers etc kan enkelt hjälpa till med den saken.

Denna ubåt är alltså exceptionellt märkligt utformad om man vill smuggla knark eller handeldvapen. Eftersom den är större rymmer den fler personer, om det är just människosmuggling som skulle vara planen. Men känns ju så mycket enklare att använda en anonym sportbåt.
Citera
2017-08-15, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHager
Visst kan en intelligent person (en person som kan bygga ubåtar) fatta irrationella ineffektiva beslut ("Hur dumpa kroppen så den inte återfinns?"), men sannolikheten talar mot det, trots att hennes död (orsakad av ännu okänd anledning) kan ha stressat honom att fatta något mindre effektivt beslut.

Hur svårt är det att bli av med en kropp ute på öppet hav? Inte särskilt svårt alls. Lägg kroppen i en säck (tex ett antal plastsäckar inuti varandra), förslut säcken, fäst vikter vid säcken, kasta den överbord. Borta, och lär inte dyka upp på minst flera månader, kanske inte flera år, kanske aldrig. I nödfall behövs inte ens någon säck, och är djupet tillräckligt är kroppen borta och upplöst för evigt.

Alternativt måste han ha kört iland någonstans, och dumpat kroppen där. Under något stenröse längst kusten? Men det vore oförnuftigt med så mycket hav tillgängligt utan risk för upptäckt.
Aaa, jag tvivlar hårt på att han gömt kroppen på land. Var han än grävt och hur väl han gömt sina spår så är risken ändå mycket större att någon ramlar in i kroppen än om han bara dumpat henne ute till havs och låtit strömmarna ta henne. Jag är inte ens säker på att han behövt sänka henne, östersjön är STOR och en kropp syns inte särskilt väl ute till havs...
Citera
2017-08-15, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensnubbetyp
Jag har följt den här tråden senaste dagarna, och funderat en hel del på detta mysterium.

Jag övertygad om ett visst händelseförlopp, och det skiljer sig en del mot vad många här tycks tro, inklusive GW.

Först måste man inse att PM visst har skäl att dölja en olycka. Bara för att det är en olycka är man inte helt oskyldig, i synnerhet inte om man både är kapten och ansvarig för båtens konstruktion. Dessutom brinner han för sitt ubåtsprojekt.

PM har under decennier byggt ubåtar och annat, och nu ska en världsjournalist skriva en artikel om honom för Wired (!). Även om man nu har tendens att vara lustmördare eller extremt aggressiv på annat sätt, vilket jag inte tror om PM, så är detta ändå verkligen inte rätt tillfälle. Han lever ju för sina projekt, och vill gärna visa upp dem.

Två kompetenta och hyfsat intelligenta "klarar-det-självare" ute på havet i en privatbyggd ubåt, redo att göra ett reportage för Wired. Det är inte Ubbe och Gittan med en platta pripps i en Flipper 700.

Det är en fin kväll, men inte helt stilla. De åker i ytläge och har det trevligt, men något händer som gör att KW hamnar i vattnet. Kanske vill hon ta ett foto på PM i tornet mot den vackra solnedgången, och behöver lite avstånd. Eller så tappar hon ner mobilen eller kameran, eller av någon annan anledning tar de tillsammans (?) det dumma beslutet att hon ska klättra ner från tornet, och t.ex. gå ut på fören.

Det finns inte mycket att hålla sig i. Ubåten kränger till och KW hamnar i vattnet. Kanske en inte så farlig situation från början, men den kan snabbt ha utvecklats till något riktigt allvarligt.

- Hon hade inte flytväst (det ver vi!)
- Kanske svårt att ta sig upp på båten pga dess konstruktion
- Kanske saknades livboj eller kastlina i ubåten
- PM kunde omöjligt fokusera på att hjälpa KW när ingen annan manövrerar båten (för liten besättning)
- Hon kan ha slagit i huvudet i fallet så att hon själv blev hjälplös

Som kapten är man ansvarig för passagerarnas säkerhet. Jag tror han tänkte att de skulle kunna lösa det själva, eftersom kusträddningen inte skulle hinna dit, eller för att han inte offentligt vill skylta med incidenten.

Pga av ett antal dåliga beslut (samt dålig säkerhetsutrustning, underbemanning etc), så förlorar han henne i vattnet och han hamnar i chock.

Resten är bara psykologi. Han kanske fortsätter leta, men utan resultat. Vad ska han göra nu? Inget reportage i Wired. Dödsolyckan skulle dessutom sätta stopp för hela projektet. På några minuter föll hela hans värld i bitar.

Jag tror att han natten därefter hade panikångest och stora grubblerier. Han visste inte vad han skulle göra eller ta vägen. Än så länge visste ju ingen annan något. Han funderade kanske på att arrangera det som att han blivit påkörd, därav åkte med släckta lanternor framför skeppet i farleden, men ångrade sig i sista stund gasade förbi.

Hans beslut blev att försöka förneka olyckan genom att påstå att han släppt av henne, och sedan sänka båten, eftersom han inte visste hur han annars på ett naturligt sätt skulle kunna sabotera elektroniken så pass mycket att navigeringsloggen skulle raderas. Den skulle ju bevisa att hon inte blev avsläppt.

Han sänker båten avsiktligt på så pass grunt vatten att han eventuellt någon gång kan få den upp igen.

När han insett att han inte kunde dölja olyckan, utan att det snarare gjorde honom misstänkt för värre saker, så berättade han sanningen för polisen. Nu försöker de hitta hennes kropp genom att följa strömmar etc.

Jag är övertygad om att det var en olycka, och att hennes kropp hamnat i vattnet. Tror inte han har nerver nog för att hantera ett lik, sänka kropp etc. Det skulle bli för mycket, även för honom.

Fortfarande så tragiskt alltihop.

Bästa analysen jag läst hittils! Mycket vasst första inlägg på FB!

Även jag tror hon ramlade i vattnet, kanske pga plötsliga vågor, och helt enkelt bara försvann. Lägger han upp sitt försvar på detta sätt, så slipper han kanske rent av vållande till annans död?

Möjligtvis straffas han för någon slags underlåtenhet att anmäla det som skett, men vette fan om det är ett brott?
Citera
2017-08-15, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Med tanke på alla minor som fortfarande driver runt sen 2a världskriget, kan det vara orsak till förlisningen?

Liknande tankegångar fanns även vid Estonia.
Du tycker den ubåt som står på land nu efter bärgningen ser ut som den råkat ut för en fet, exploderande, drivmina? Ser du någon sönderbucklad plåt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in