Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-08, 10:01
  #13
Medlem
NosterPaters avatar
Det exempel som karatekung beskrev är kanske sant, men det finns fler vägar att gå än inom socialtjänsten. Jag vet flera som fått runt 28.000, beror helt på vart man jobbar och hur duktig man är på att förhandla sin lön!
Citera
2016-02-16, 01:04
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rontgennurz
En ingångslön på 28.000 ? Stämmer verkligen detta? Det är mer än många ingenjörer.

Ingångslönen varierar beroende på kommun som du kanske förstår. I exempelvis Stockholm så kan du utan några större bekymer få ca 27-28 i ingångslön pga av brist på socionomer och dess arbetsbörda.
Citera
2016-02-16, 01:08
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NosterPater
Mitt råd till dig är att INTE lyssna för mycket på vad alla flashbackare säger. Socionom är en mycket bred utbildning och ger naturligtvis möjlighet att läsa vidare på högskola efteråt om man är intresserad av mer kvalificerade chefsjobb osv. Jag läser själv första terminen på socionomprogrammet så kan inte säga allt för mycket om den än. Men min uppfattning är att det är en relativt enkel utbildning, mycket intressanta diskussioner, dilemman osv. Jag är själv höger och märker att programmet är en aning vänstervridet och att lärarna är vänster, men det öppnar bara upp för intressanta diskussioner om man frågar mig.

Eleverna på socionomutbildningen är väldigt blandade, finns alltså ingen generell sorts grupp av människor som läser programmet, förutom att kvinnor är överrepresenterade då förstås. Men de som säger att 90% av alla som läser socionom är feminister med vänsteråsikter har fel.

Då det är brist på socionomer dessa dagar har lönen ökat rejält och, särskilt som man, kan man räkna med en ingångslön runt 28.000kr. Jag själv kommer läsa vidare efter utbildningen inom juridik och sikta på någon typ av chefsjobb inom kriminalvården eller dyl.
En otroligt bred utbildning med otroligt mycket intressanta människor för att sumera!

Anser att mycket av det du beskrivet är korrekt. Dock så måste jag medge att minst 70% av alla som läser socionom är feminister och ännu fler har vänsteråsikter. Som kille bör du vara noga med hur du uttalar dig eftersom feministerna ständigt tolkar budskapen med hjälp av tidigare erfarenheter. Av egen erfarenhet kan jag erkänna att många som läser till socionom själva har problem/haft en trasslig uppväxt.
Citera
2016-02-25, 20:48
  #16
Medlem
fenomenals avatar
Det är sannerligen inte många socionomer som har svarat på ämnet?

Jag är snart färdig socionom, skriver min C-uppsats.

Utbildningen är mycket riktigt "en smula" vänstervriden, det är däremot inte jag och har inte haft några problem som helst. Det är väl bara att ignorera majoriteten av klasskamraterna, dem har jag inte så mycket interaktion med ändå. Mest vid seminarier osv men då gör man bara det man ska. Så här långt in på programmet är alla ändå bara angelägna om att klara det man ska klara och sen dra hem. Det är bara ignorera brudarna i 20-årsåldern som ska "förändra världen" och har noll verklighetsanknytning.

Det är mest tjejer japp men killarna ökar, dock är väl detta ständigt en fördel då vi killar blir mer attraktiva på arbetsmarknaden. Själv kommer jag lätt få upp min lön till 30k inom ett par år.

Trivs du med tanken på att hjälpa människor och att vara en grundpelare i den svenska välfärden, så är väl socionom ett yrke som kan vara något för dig. Man kan jobba på diverse behandlingshem, kriminalvården, polisen, socialtjänsten, inom kommunen, äldreomsorg, funktionshinder m.m.

Som kille kommer du också lättare kunna jobba som chef om du vill det, det finns kurser under tiden du läser som riktar in sig mer mot organisation och ledarskap.

Att få extrajobb under studietid är hur enkelt som helst, finns ofta lappar uppsatta på skolan där de söker blivande socionomer osv.

Kan verkligen bara rekommendera dig till att söka och köra på, om du tror att det är rätt för dig. Det kan ingen ge dig svar på här inne. Hoppas att du fick lite bra info här, skicka gärna PM om du så önskar.

/fenomenal
Citera
2016-02-25, 21:23
  #17
Medlem
Christopher.s avatar
Problemet är att man låser sig med utbildningen, man blir en kommunal hora.
Citera
2017-07-25, 15:50
  #18
Medlem
Är det någon som har studerat i etuna? Tänkte kolla hur det ser ut där! Är själv ganska intresserad att börja plugga till socionom
Citera
2017-08-09, 22:32
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rysktysk
Är det någon som har studerat i etuna? Tänkte kolla hur det ser ut där! Är själv ganska intresserad att börja plugga till socionom

Jag ska börja plugga där nu i augusti. Har du sökt nu och kommit in?
Citera
2017-08-10, 16:35
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diflover21
Jag ska börja plugga där nu i augusti. Har du sökt nu och kommit in?

Nej har inte ansökt ännu, vill gärna veta lite mer om skolan och yrket i sig. Velar lite om jag ska va kvar på mitt nuvarande jobb eller försöka utbilda mig till något.
Citera
2017-08-13, 23:06
  #21
Medlem
Antagligen en bransch som kommer få lida hårt under nästa lågkonjunktur, räkna med massarbetslöshet.
Citera
2017-08-15, 10:28
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Antagligen en bransch som kommer få lida hårt under nästa lågkonjunktur, räkna med massarbetslöshet.

Nu skojar du?

Det är socionomer som ska "lösa" massarbetslöshet.

Lågkonjunkturen gynnar denna grupp. Desto mer arbetslösa somalier desto mer jobb för socionomer.

Vem tror du sköter alla flyktingbarnen?

Vem handlägger alla bidrag?
Citera
2017-08-15, 10:31
  #23
Medlem
MCHapss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuschpennarosa
Nu skojar du?

Det är socionomer som ska "lösa" massarbetslöshet.

Lågkonjunkturen gynnar denna grupp. Desto mer arbetslösa somalier desto mer jobb för socionomer.

Vem tror du sköter alla flyktingbarnen?

Vem handlägger alla bidrag?
Hur löser socionomer arbetslöshet menar du?

Angående handläggning så kommer förmodligen mycket automatiseras i framtiden. Jag hoppas innerligt att handläggningen görs utifrån objektiv fakta och inte socionomens känslor, om så är fallet är det bara en tidsfråga tills en maskininlärningsalgoritm har tagit över det mesta.
Citera
2017-08-15, 10:55
  #24
Medlem
AX64s avatar
De socionomer jag känner till (inga nära vänner alltså) har alla misslyckats med att få ett stimulerande jobb. Då pratar jag om folk som numera är kring 35-40 år gamla och alltså har haft tid att utvecklas efter studierna. Den gemensamma ambitionen med yrkesvalet har varit att de vill hjälpa folk då de känner att de hade velat fått hjälp själva någon gång i livet, så detta är deras strå till stacken. Tyvärr består samhället av en majoritet otacksamma svin som behöver all möjlig hjälp men som inte tänker visa någon tacksamhet mot dem som erbjuder hjälp.

Låter det som en bra arbetsmiljö? Du kanske dessutom är frikyrklig och anser det vara ditt kall att ta skit dagarna i ända och bara vända andra kinden till? Då kan socionomyrket absolut passa dig. Är du tveksam så prova hellre syslöjdlärare på en Waldorf-skola.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback