Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-01-30, 18:17
  #1
Medlem
Jag fyller 23 år i februari, är kille och funderar på att utbilda mig till socionom. Men jag läste att antalet utbildade socionomer kommer att vara tillräcklig i förhållande till efterfrågan. Dock läste jag att typ 85% är kvinnor och män konkurrerar bättre för att jämna ut könsfördelningen då det är kvinnodominerat.

Jag är rädd för att ta den 3.5 åriga utbildningen med lån men sen inte hitta ett fast jobb utan att det kommer bara vara ett överflöd av socionomer. Är socionom som kille ett framtidsyrke som kommer ge ekonomisk trygghet? Hur lätt kommer det vara att få jobb jämfört med en kvinnlig sökande?

Har även hört rykten om att det är flummiga studier med feministiska synpunkter på saker och ting.

Ska jag satsa? Kommer studera på GU. Gått två år på data civilingenjör på Chalmers innan med en failad tenta men vill inte bli ingenjör. Har en grav synskada men det finns många sådana i socialt arbete.
__________________
Senast redigerad av Mr.Klister93 2016-01-30 kl. 18:19.
Citera
2016-01-30, 18:19
  #2
Medlem
prostinnans avatar
Jag tror definitivt att du har bättre förutsättningar till jobb som man än som kvinna - såsom du själv är inne på. Så länge du har ett genuint intresse för människor och din synskada inte hindrar dig från kontorsarbete etc. tror jag du har goda utsikter som manlig socionom.
Citera
2016-01-30, 18:44
  #3
Medlem
Du behöver inte vara orolig för arbetsmarknaden för socionomer, den spår dom till att vara fortsatt god många år framåt. Du har rätt i att utbildningen kan uppfattas som flummig inom vissa moment, det är större del diskussioner och grupparbeten, jämfört med andra utbildningar. Men det ligger lite i yrket.

Däremot hade jag tagit mig en extra tänkare kring, att socionomer är en av de yrkesgrupper som har allra högst procent sjukskrivningar bland kommunalt och statligt anställda, och de senaste året har det kommer ännu flera rapporter om att folk slutar på grund av utbrändhet och orimlig arbetsbörda. Trycket är helt enkelt för stort på varje enskild socionom.
Citera
2016-01-30, 18:45
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Klister93
Jag fyller 23 år i februari, är kille och funderar på att utbilda mig till socionom. Men jag läste att antalet utbildade socionomer kommer att vara tillräcklig i förhållande till efterfrågan. Dock läste jag att typ 85% är kvinnor och män konkurrerar bättre för att jämna ut könsfördelningen då det är kvinnodominerat.

Jag är rädd för att ta den 3.5 åriga utbildningen med lån men sen inte hitta ett fast jobb utan att det kommer bara vara ett överflöd av socionomer. Är socionom som kille ett framtidsyrke som kommer ge ekonomisk trygghet? Hur lätt kommer det vara att få jobb jämfört med en kvinnlig sökande?

Har även hört rykten om att det är flummiga studier med feministiska synpunkter på saker och ting.

Ska jag satsa? Kommer studera på GU. Gått två år på data civilingenjör på Chalmers innan med en failad tenta men vill inte bli ingenjör. Har en grav synskada men det finns många sådana i socialt arbete.

Det finns fog för din oro.

Du ska inte räkna med att du får någon fördel av att du är man. Kvinnligt dominerade arbetsplatser med 99% kvinnor anses inte vara något problem, utan det är bara manligt dominerade arbetsplatser som bör åtgärdas enligt feministerna, och där fler kvinnor ska in. Vilket de tyvärr oftast gör trots sämre meriter och trots att de måste hållas under armarna av män på samma arbetsplats (tex på räddningstjänst, polis, kriminalvård, osv där män gör sina egna jobb samt även kvinnornas som på sin höjd gör de enkla sysslorna).

Möjligtvis kan du som man ha ett värde som "beskyddare", om någon klient skulle bli aggressiv eller våldsam, då förväntas du som man rycka in och rädda de stackars kvinnorna, och om det behövs offras för dem.

Du bör räkna med att få konkurrera med kvinnorna utan fördelar, och kvinnor vill som bekant helst arbeta med andra kvinnor, och kvinnor har ju en viss kommunikation och en viss kultur (pk, alla måste tycka lika, kritik får aldrig ges, osv), men om du behärskar detta så har du inget större handikapp.

Flummiga studier och feministiska tankar kan du helt klart räkna med!

Men visst, brinner du för detta område kanske du ska chansa, men då får du anpassa dig och räkna med kvinnliga chefer och dessa är oftast sämre än manliga, och arbetsmiljöerna under kvinnliga chefer är oftast sämre även de (sämre psykosocial arbetsmiljö), mer mobbning, osv.
Citera
2016-01-30, 19:37
  #5
Medlem
Anton171s avatar
Jag ber dig att tänka om en extra gång. Socionomer arbetar med de mest utsatta människorna i hela samhället vilket gör att hela ditt arbete kommer att bli negativ då människorna ofta kommer från tragiska händelser osv i livet. Detta ska du jobba med vilket gör att du i arbetsmiljön är extremt utsatt för att själv börja må dåligt. Många socionomer offrar alltså sin egen hälsa för att "rädda" andra. Lägg därtill att jobbet ofta är extremt stressigt med en sketen lön (i förhållande till det arbete man gör och hur utsatt man själv är). Så jag ber dig att tänka en extra gång.

Dock ser arbetsmarknaden bra ut för socionomer men jag hänvisar till min text ovan och om jag skulle få bestämma skulle jag avråda dig till att studera till socionom.
Citera
2016-01-31, 10:47
  #6
Medlem
theoverachievers avatar
Har du funderat på att promenera över gatan till Handelshögskolan och i stället läsa juristprogrammet där?
Citera
2016-01-31, 11:44
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theoverachiever
Har du funderat på att promenera över gatan till Handelshögskolan och i stället läsa juristprogrammet där?

Nja jag har läst om juristyrket och utbildningen men det är inget som lockar mig för tillfället. Men tack för tipset.

Vill gärna ha fler åsikter och tankar kring mina frågor. Tack!
Citera
2016-01-31, 11:46
  #8
Medlem
Har läst en del skräckexempel om hur hemskt en del socialsekreterare har det medan en del skriver att de älskar det. Är man rätt person så tänker jag att det borde vara ganska givande att få hjälpa andra i nöd och att det känns som att man gör något viktigt samtidigt.
__________________
Senast redigerad av Mr.Klister93 2016-01-31 kl. 11:48.
Citera
2016-02-07, 19:51
  #9
Medlem
NosterPaters avatar
Mitt råd till dig är att INTE lyssna för mycket på vad alla flashbackare säger. Socionom är en mycket bred utbildning och ger naturligtvis möjlighet att läsa vidare på högskola efteråt om man är intresserad av mer kvalificerade chefsjobb osv. Jag läser själv första terminen på socionomprogrammet så kan inte säga allt för mycket om den än. Men min uppfattning är att det är en relativt enkel utbildning, mycket intressanta diskussioner, dilemman osv. Jag är själv höger och märker att programmet är en aning vänstervridet och att lärarna är vänster, men det öppnar bara upp för intressanta diskussioner om man frågar mig.

Eleverna på socionomutbildningen är väldigt blandade, finns alltså ingen generell sorts grupp av människor som läser programmet, förutom att kvinnor är överrepresenterade då förstås. Men de som säger att 90% av alla som läser socionom är feminister med vänsteråsikter har fel.

Då det är brist på socionomer dessa dagar har lönen ökat rejält och, särskilt som man, kan man räkna med en ingångslön runt 28.000kr. Jag själv kommer läsa vidare efter utbildningen inom juridik och sikta på någon typ av chefsjobb inom kriminalvården eller dyl.
En otroligt bred utbildning med otroligt mycket intressanta människor för att sumera!
Citera
2016-02-08, 00:08
  #10
Avstängd
En ingångslön på 28.000 ? Stämmer verkligen detta? Det är mer än många ingenjörer.
Citera
2016-02-08, 00:18
  #11
Medlem
karatekung90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Klister93
Jag fyller 23 år i februari, är kille och funderar på att utbilda mig till socionom. Men jag läste att antalet utbildade socionomer kommer att vara tillräcklig i förhållande till efterfrågan. Dock läste jag att typ 85% är kvinnor och män konkurrerar bättre för att jämna ut könsfördelningen då det är kvinnodominerat.

Jag är rädd för att ta den 3.5 åriga utbildningen med lån men sen inte hitta ett fast jobb utan att det kommer bara vara ett överflöd av socionomer. Är socionom som kille ett framtidsyrke som kommer ge ekonomisk trygghet? Hur lätt kommer det vara att få jobb jämfört med en kvinnlig sökande?

Har även hört rykten om att det är flummiga studier med feministiska synpunkter på saker och ting.

Ska jag satsa? Kommer studera på GU. Gått två år på data civilingenjör på Chalmers innan med en failad tenta men vill inte bli ingenjör. Har en grav synskada men det finns många sådana i socialt arbete.

Ja lycka till då grabben.
Jag skulle nog be dig ta en funderare till först, och kommer du fram till samma resultat att du vill studera socionom så ber jag dig tänka ännu en gång.

Den branschen är så fruktansvärd att ingen människa förtjänar den.
Är du feminist, HBTQX, hen och för negrer så kan denna utbildningen passa dig. Annars bör du nog studera något annat.

Övrigt som kan locka dig i branschén:

-De säger killar har lättare att få jobb, ja som socialsekreterare kanske på försörjningsstöd. Här går du under och förstör din mentala hälsa inom 6 månader.
chefsjobben går alltid till kvinnorna som håller ihop stenhårt i branschen.

- Du får även som sagt enbart nästan kvinnliga arbetskamrater. Vissa korkade killar tycker detta är en dröm. Men för oss som varit där kan jag avslöja att detta är så nära helvetet du kan komma.
Du får höra konstant skvaller, skitsnack, prat om sina förbannade barn, äkta män och matlagning och så klart hur synd det är om Mohammed som redan hunnit göra av med försörjningsstödet.

-Du får även en härlig nybörjar lön på runt 22-23 tusen kronor i månaden, snäppet högre än en undersköterska. Men undersköterskan kan jobba helg, natt, och Ob-tider. Så undersköterskan vinner lönemässigt ändå.
plus du då har 3,5 år att betala av på ett studielån.

Kan fortsätta i evigheter.
Men jag ger dig bara tipset att tänk efter vad du håller på att göra mot dig själv.

Ingen sund människa förtjänar det ödet.
Citera
2016-02-08, 00:20
  #12
Medlem
karatekung90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rontgennurz
En ingångslön på 28.000 ? Stämmer verkligen detta? Det är mer än många ingenjörer.

Jag fick 22,900 i ingång
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback