2017-08-15, 04:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StyrmanStake
Dom verkar ha det gemensamma intresset att vilja leva i en låtsasvärld. Hon som lajvare under vikingatiden och hans som Jules Verne med luftskepp, ubåtar och rymdraketer. Vilka original!
Bingo. Fantasivärldar. Verklighetsflykt. Kostymering och ritual. Han framstår som en vansinnig medelmåtta med visioner.

Citat:
Thomas Djursing beskriver Peter Madsen som något av en konstnär. Han har länge samarbetat med ett konstnärskollektiv i Köpenhamn och dramatiserar ofta sina projekt.
– Konstnärer försöker kommunicera med omvärlden genom att skapa. Peter är konstnär men förstår det inte. Han är mer originell än andra konstnärer, säger Djursing.
– När han skickar raketer från Bornholm trycker han inte bara på en knapp. Han åker upp på en plattform, har på sig speciella kläder med guldmanschetter och räknar ner skjutningen på amerikansk engelska.
Senast redigerad av hjärnsläppet 2017-08-15 kl. 04:12.
Citera
2017-08-15, 04:11
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wellwellwell
Jag vet inte om sexmords teorin är särskilt trolig. Tror snarare på typ bråk-mord. Inget har framkommit som indikerar att han har osund syn på sex. Däremot vittnar flera, typ alla som känner honom om en lättkränkthet vid kritik, ett instabilt humör osv.

Dessutom att en gift medelålders man med stabila familjeförhållanden och jobb och position i samhället begår sitt första sexmords i 50-årsåldern. Det förekommer i princip inte att någon debuterar som sexmördare utan att ha våldtagit innan. Det förekommer heller inte att någon debuterar i dessa sammanhang när de är runt 50. Det sker oftast i 20 årsåldern.
Ca. 1% av befolkningen WW är renodlade psykopater, och ytterligare ca. 9% har psykopatiska drag i olika mängd. Hade alla dessa agerat på sina psykopat-impulser, hade en tiondel av befolkningen suttit i fängelse. Nu sitter endast ca. 4200 personer i fängelse i Sverige, och alla dessa är säkerligen inte psykopater. Det innebär att det traskar omkring hundratusentals människor i Sverige som inte har några moraliska eller empatiska betänkligheter när det gäller att våldta och mörda, utan dessa hindras endast av sin egen självbevarelsedrift att inte hamna i fängelse. Det finns gott om män och kvinnor som debuterar med mord och övergrepp sent i livet, och det finns gott om folk som hållit på länge men som aldrig åkt fast. Ju längre en psykopat väntar med att debutera, desto lägre sannolik att någonsin åka fast - erfarenhet, kontaktnät, god ekonomi och annat gör det lättare för en medelålders psykopat att undkomma ostraffad, än vad det är för en drogad 20-årig dito.

Långt mindre än hälften av de 4500 överfallsvåldtäkter som utfördes mellan 2000 och 2007 klarades upp. Tusentals gånger har alltså psykopater, som Madsen, alltså kunnat överfalla och våldta en kvinna utan att någonsin åka fast för brottet. Det finns även många kvinnor som försvunnit och aldrig återfunnits, där det inte alls är osannolikt att en psykopat våldtagit och mördat offret.

Madsen har, liksom mängder av andra psykopater, undvikit att våldta för att slippa fängelse. Men när han varit ute med sin ubåt har han insett att han kan begå det perfekta brottet - han kan få en kvinna att försvinna för alltid där han skulle varit den sista som sett offret, men det skulle anses som osannolikt att han haft med försvinnandet att göra. Men när han väl satte sin plan i verket gick det ändå helt snett och han åkte fast.

Citat:
Ursprungligen postat av Wellwellwell
Visst kan han ha haft tur och aldrig blivit upptäckt men eftersom han verkar vara så känd i Danmark håller jag detta som osannolikt.

Nej ett bråk som gått överstyr är nog närmare till hands att tro.
Han behöver inte alls ha utfört något liknande tidigare. Ser det som osannolikt med ett bråk som gått över styr. Vad skulle de bråka om? En erfaren journalist skulle inte hålla på och hetsa/stressa upp den person hon har åkt ut för att intervjua, särskilt inte ensam ute till havs i mörkret.
Citera
2017-08-15, 04:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Att förlita sig på loggen för dödräkning måste snabbt ge stort fel i positionen om man rör sig så sakta att havsströmmarna är föränderliga och ibland snabbare än ubåtens fart genom vattnet.

Man har ju faktiskt hos de större militärmakterna gjort väldigt noggranna mätningar av bottentopografin för att använda som "karta" eller sjökort vilket du vill, men det blir ju bara för de områden som är riktigt intressanta. Sådan sjömätning tar ju avsevärd tid, men om man ändå har mycket trafik där så kan man lika gärna kartlägga området direkt ifrån ubåtens ekolod.

Fast positionsbestämning för ubåtar blev mindre viktigt i och med de nyare missilerna efter Polaris som kunde bestämma sin egen startposition mycket mera noggrannt så fort de bröt igenom vattenytan
Citera
2017-08-15, 04:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
?? Jag är inte Danska Polisen, jag är heller inte LGW, eller Sherlock för den delen, mina åsikter i det här fallet är bara mina egna, du får väl läsa inläggen igen då... Och bilda dig en egen uppfattning

Vad fan som helst kan ju ha hänt, KW var kanske kär i PM, KW klädde upp sig finfint - PM ville inte och då hoppade hon i plurret - rakt in i propellern ?

Det är faktiskt drygt att vara journalist idag, en del artiklar de skriver blir kanske aldrig lästa och man får så att säga stå ut med att vara en nobody, utan framtid. Att hitta påhugg är inte heller lätt, och man måste ha en jäkla tur att få ett scoop.
Förr så hade svenska journalister en ganska spikad karriärstege, man sattes först att sätta annonser, sen att skriva artiklar om syjuntan i byn. Man var garanterad lön bara man producerade XXX antal ord i veckan.

På Kanarieöarna ligger en turistubåt som jag åkt med, den är helt okej, och ingen klaustrofobi där, fast den har ju en helt annan klass än PMs ubåt, och vid goda siktförhållanden så ser man ju bra i den. KW å sin sida är en mycket berest kvinna och om hon hade sådana besvärande handikapp hade hon troligen inte rest så mycket. Klaustrofobiker kan ju ibland inte ens åka hiss utan att känna obehag.
Men visst kan det ligga mycket i detta, vad som helst kan ju ha hänt som gjort henne orolig
Om hon nu var klaustrofobisk så borde det ju inte varit det klokaste valet att ut och åka ubåt precis...

Jo fast de gamla gyrokompasserna som fanns på de tidiga atomubåtarna var rejält klumpiga saker, med en stor trög massa, ofta av Uran, Wolfram, eller liknande. Och de var vad jag vet tvungna att vara strömförsörjda hela tiden

Man byggde ju också en slags kamera som skulle sitta i toppen av periskopet och kunde mäta stjärnpositionerna automatiskt. Den behövde ju bara stickas upp typ en halvmeter ovanför ytan.

Luring där, ska få mig att hoppa i galen tunna, hehe - Nä GPS signalen når inte ned i vattnet, möjligen att den kan etablera synk när den är riktigt nära ytan, och när den går ner igen den den försöker räkna position med hjälp av tröghetsnavigering.

Ett komplett tröghetsnavigeringssystem med både gyrokompasser och accelerometrar och exakta klockor kostar ju säkert en förmögenhet. Och inte lätta att kalibrera heller., däremot så har det funnits navigeringsenheter som bygger på ultraljudsbojar. De kan också överföra hörbart ljud, dock bara med allra lägsta tfn-kvalitet. En multichannel ultraljudsenhet kan dock i teorin komma upp i bättre bithastigheter, alltså som akustiska modem.

Det kan ju ha varit KW som klippt till henne, det vet vi ju inte ? Å andra sidan så finns det ju faktiskt andra anledningar till att få ett blåöga än att man blivit slagen, Fast det är sällsynt, Någon jag vet hade fått blåöga av att ha dykt på rätt så stort djup, Annars är det mest äldre som kan råka ut för det. Tex en stor dos vanlig Treo kan ge tex näsblod och säkert både blåöga och rödöga, men det är sällsynt...

Nej jag vet ju inte hur ubåten ser ut i detalj, ids inte kolla på bilderna heller. Ingen vits att ha en kapstan på däck om man inte säkert kan göra perfekta tätningar, alt hydrauldrivet spel. Eller om det finns någon vinsch inne i ubåten och att man kan ha ett block uppe i tornet, Mja man har ju varit ute på havet en del ja, Ändå så är jag inget bra på knopar tex, Vitsen med att ha en lång lina, ankartross är att risken är mindre att dra loss ankaret då.

Vanliga vinschar som tex BilTemas eldrivna tror jag inte räcker för en så pass tung ubåt - De tål antagligen inte saltvatten heller - Rostar ihop på en säsong kan jag tro...

Din tänkta lösning och möjlighet för att beacha en båt och sedan själv dra loss den beror på många saker. Fart, trim, botten, winchens styrka, ankarets storlek och design samt några till. Det är skoj att skriva om sådant också men kanske inget som hjälper oss i just detta fallet. Då inget tyder på att Madsen använt sig att en sådan teknik.
Citera
2017-08-15, 06:07
Medlem
Blackslayers avatar
Går det inte slussa ut eventuella "saker" från en ubåt medans den är under vattnet?
Citera
2017-08-15, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackslayer
Går det inte slussa ut eventuella "saker" från en ubåt medans den är under vattnet?

inte från en amatörubåt som denna
Citera
2017-08-15, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RumleGaasegg
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151342036066663&set=ecnf.55589166 2&type=3&theater
Tenkte som du. Bildet er 5 år gammelt, men ligger likevel i hovedbildene på venstre side, slik at man straks ser det når man går inn på profilen.

Hans fru är lite lik kvinnan som saknas
Citera
2017-08-15, 06:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Japp. Jag tror att det finns ngt där, dessutom har det ju funnits uppgifter om att dansken har visat på humör, dåligt humör, ja kanske rent av ett sjuhelvetes humör ?
Dock sägs det att han inte varit våldsam, vilket jag inte helt och fullt tror på.

Det tror inte jag heller på. Frugan hans uppvisar en selfie med blåtira (2012) på facebook. Folk frågar henne vad som hänt och hon svarar dem inte Frågan är om PM och hon var ett par 2012?

Min misstanke är att dråpet (det förmodade) är politiskt på något sätt. Kim har/hade starka böjelser för Nordkorea (se hennes instagram). Vi har 2 osmidiga personer instängda i samma ubåt.
Citera
2017-08-15, 06:26
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Nej, tanken har funnits tidigare, även om inte just Cats Falck nämnts. Eftersom det funnits mycket slitningar både om ubåt och raketprojektet så finns det goda möjligheter att hon kan ställt frågor som inte uppskattades. Sedan kan man alltid undra över varför PM vid flera tidigare tillfällen ensam varit ute och övernattat med ubåten - finns ju alltid möjligheter att ubåten använts till något den inte borde och att detta kommit fram. Eftersom Kim verkar ha varit en duktig journalist så finns det definitivt möjligheter att hon inte bara planerade för en artikel om hobbyist med privatbyggd ubåt utan hade tyngre vinkling planerad.

Du behöver inte säga det men jag antar att du syftar på någon typ av smuggling här? Ex. Narkotika mellan sundet?
Det är fullt möjligt och en ögonöppnare, och en god anledning till att hon bragts om livet.
Om så dock är fallet så har Kim verkligen inte gjort en god riskanalys när hon väl satte sig i den ubåten...
Kanske vi finner svaret på gåtan Kim bland någon av Sveriges organiserade kriminella som dealar med knark...

Får som sagt Cats Falck-vibbar av fallet..
Senast redigerad av kato85 2017-08-15 kl. 06:30.
Citera
2017-08-15, 06:31
Medlem
från https://www.facebook.com/groups/26947331877/

Citat:
Ursprungligen postat av Gwaino Razz
Technical research is now finished, the police want to talk to anybody who has sailed with the sub,

So they can find something to destroy him on! No evidence,no case! If a taxi last had s client and they missing,are they also arrested for suspension of murder!?? Fishy story around all of this!!!!!

Är det en sekt PM har skaffat sig för att jobba med ubåten gratis? Vissa av dem verkar försvara PM till varje pris och bryr sig inte ett skvatt om den saknade personen
Citera
2017-08-15, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Du behöver inte säga det men jag antar att du syftar på någon typ av smuggling här? Ex. Narkotika mellan sundet?
Det är fullt möjligt och en ögonöppnare, och en god anledning till att hon bragts om livet.
Om så dock är fallet så har Kim verkligen inte gjort en god riskanalys när hon väl satte sig i den ubåten...
Kanske vi finner svaret på gåtan Kim bland någon av Sveriges organiserade kriminella som dealar med knark...

Får som sagt Cats Falck-vibbar av fallet..

Intressant uppslag. Tror ej narkotika för då hade de varit bra mycket rikare än vad de är. Flyktingsuggling tänker jag men å andra sidan utesluter inte det ena det andra. Tänk om Kim var med på noterna och skulle smuggla flyktingar. Kommer fram till den svenska sidan och det kriminella nätverk som väntar på lasten har ihjäl henne.

Djupgåendet är det stort nog att man kan åka i undervattensläge och vara säker på att inte krocka med ytfartyg som går i öresund? Det är väl knappt eller?
Citera
2017-08-15, 06:41
Medlem
perVers2.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krungthep
Tror själv på en ren olycka och sedan har Raket Madsen handlat i panik och nu är han i full denial - tror hans egen advokat sitter med honom nu och försöker förmå honom att släppa den mentala blockeringen och berätta vad som skett.

I en ubåt?
Det är inte troligt att en ung frisk person skulle ramla och slå sig till den grad att hon avled av skadorna.

Plötslig sjukdom skulle kunna vara en möjlighet men varför då sänka båten och ljuga om omständigheterna?

Nej tyvärr, avvisade försök till närmanden eventuellt i kombination med Madsens hetsiga humör är vad jag satsar på.
Om det skett någon typ av intervju under färden kan Kim ha råkat reta upp honom med frågor om bråket kring ägandet av ubåten. Att efter det även bli avspisad skulle kunna vara vad som behövdes för att tappa fattningen. Från det stadiet kan det som skedde varit en "olycka" så till vida att det inte var hans mening att döda henne men det "råkade" bli så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in