2017-08-14, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Med den positionen vid midnatt så tyder det ju på att han verkligen gick norr om Saltholm.
Men inte helt säkert då det måste till minst en position till för att vara säker.

Det ljusnar vid halv sex på morgonen och han lär ju gjort sig av med liket innan dess. Så med tanke på var han var vid midnatt så borde det skett mellan 01:00 och 04:00 för att han skulle göra det i mörkret.
Det verkar ju också lite väl riskabelt att göra det i Flintrännan då risken för upptäckt är större där.
Det där med att det ljusnat har jag inte tänkt på. Troligen vill han dumpa liket inte alltför nära land ( alltså inte innan mötet vid Saltholmen. Säkert inte heller alltför nära Öresundsbron ( man har jävligt bra utsikt däruppifrån även om det var mörkt verkar ju månen ha lyst upp) Därefter har han kört mot sverige? Kan han ha passat på mitt i lommabukten? Och sen kört söderut i stora farleden för att dumpa båten.
Citera
2017-08-14, 22:41
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Information tidigare i tråden indikerar att det var Wired hon hoppades sälja till.

Tja, ärligt talat har jag lite svårt att få Madsen, eller ubpten specifikt att passa in i Wired, fast de har ju reportage av typen att Ubers grundare är misstänkt för bedrägeri och liknande.
Citera
2017-08-14, 22:42
Medlem
Hypotes 1 Visst kan hon ligga i vattnet, eller så är hon förd någonstans på land. Som framgångsrik journalist kan hon iof också ha en del "fienden" som ser en vinning med att kidnappa henne... Någonstans tror jag dock att nästan vilken ubåtsnisse som helst skulle kunna tänka ut ev konsekvens med att begå (eller delta) vid brottslig handling.

Hypotes 2 Plötsligt infall. Från att ha varit glada som tillsammans haft en trevlig stund och vinkat till förbipasseranden en bit in på kvällen, till att något fått PM förbannad. Kanske hade hon plötsligt ställt obehagliga eller provocerande frågor, kanske upptäckte han att hon bar på dold utrustning, kanske var allt så trevligt för att han trodde (likt fler skrivit) att det var något mer på G mellan dem... Hur som borde han ha fattat konsekvensen med brottslig handling...

Hypotes 3 att han faktiskt släppt av henne för att ubåten "inte var säker" och av ren otur klev hon i land i armarna på någon idiot, och medan alla lägger fokus på PM finns en annan bov i dramat som kan "jobba ostört". Antingen en spontan d*re eller någon som vill sätta käppar i hjulet för PM och hans prisade karriär...
Citera
2017-08-14, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Observationen 00.00 som gjordes av fartyget var just vid Drogdens Fyr. Men polisen är intresserad av observationer i området till 10.30

Aha! Tack! Jag uppdaterar kartan! Men då stämmer inte ABs beskrivning av position på fartyget som nästan körde över ubåten...
Citera
2017-08-14, 22:44
Medlem
Krungtheps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Det finns många skäl! Om du ser det jag skrivit tidigare så har jag länkat till en artikeln där man sa:Om det inte var sexuellt, vilket jag inte tror, så blev han eller hans projekt kränkt på något sätt av KW som gjorde att han flippade! Jag tror nog en ubåt kan innehålla sänken som man kan använda sig av. Men jag tror inte det var planerat från början utan nånting hände mellan 20:30-23:30!

Han kunde ju tydligen kasta saker omkring sig när han brusade upp, som en skiftnyckel och liknande enligt en av hans vänner men han var ändå inte våldsam. Märkligt, jag tycker det är våldsamt att få en skiftnyckel kastad efter sig.

Men låt oss säga att Raket Madsen brusat upp, kastat något mot KW och hon reflexmässigt duckat - vilket man väl gör? - och slagit i skallen i något riktigt hårt och trillat med fatal utgång. Då står Raket Madsen med en död kvinna på sin båt, han behöver då en tyngd, räcker 10 kilo som väl en verktygslåda väger för att sänka en 60 kilos kropp?

Sen behövs det säckar att förpacka kroppen i tillsammans med silvertejp. Kraftiga säckar, inga vanliga sopsäckar - har man det på en hobby ubåt?

Visst, han kan ha styckat kroppen men har man verkligen med sig slaktarknivar och en slaktaryxa på en ubåt? Kan ju ha använt bågfilen i verktygslådan men blodet måste ha sprutat omkring vid styckningen och Raket Madsen måste då haft ett extra ombyte på sig för han såg inte direkt ut som han styckat någon när han klev upp på land. Var har han då gjort av de blodiga kläderna?

Har han styckat henne och bytt kläder så känns det ändå smått omöjligt att tvätta bort alla rester och DNA spår från sin kropp i en liten privat ubåt. Men det är kanske där polisen har haken på honom, blodspår med KW´s DNA på honom?

Tror själv på en ren olycka och sedan har Raket Madsen handlat i panik och nu är han i full denial - tror hans egen advokat sitter med honom nu och försöker förmå honom att släppa den mentala blockeringen och berätta vad som skett.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbequeken
Jag ger din karta 5 ubåtar av 5 möjliga.

Mycket trolig rutt. Förklarar också varför man söker ner mot Skanör då det varit sydlig ström. Jag förstår dock inte varför han passerar Drogden farleden en gång för att sen behöva passera den igen. Rätt trafikerad led och köra över med en långsam ubåt. Jävligt vågat om han gjort det i mörker.

Han vill iväg en bit från Köpenhamn och utföra dumpningen där han känner sig säker på att kunna jobba en stund utan att bli sedd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Med den positionen vid midnatt så tyder det ju på att han verkligen gick norr om Saltholm.
Men inte helt säkert då det måste till minst en position till för att vara säker.

Det ljusnar vid halv sex på morgonen och han lär ju gjort sig av med liket innan dess. Så med tanke på var han var vid midnatt så borde det skett mellan 01:00 och 04:00 för att han skulle göra det i mörkret.
Det verkar ju också lite väl riskabelt att göra det i Flintrännan då risken för upptäckt är större där.

Jag säger det igen. Grunda området öster om Saltholmen med högt ålagräs. Perfekt att gömma något i. Ekolod kommer inte kunna se det för störningar från gräset. Krävs visuell kontakt. I detta område: 55°39'1.4"N 12°47'49.2"E
Citera
2017-08-14, 22:45
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scip
Ja madsen behöver ju inte varit på bryggan utan gått på auto pilot kanske något strul med säkringarna till lanternorna han var nere och pillade med.
För gå i sundet på natten utan lanternor är ju helt vansinnigt om man nu inte vill smyga.

Att PM har problem med säkringarna torde stå utom allt rimligt tvivel vid det här laget.

PM är vansinnig, och vad han var nere och pillade på kan vi bara spekulera kring, jag har mina aningar.
Citera
Medlem
Hummm..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja exakt. Oändliga möjligheter. Men du verkar totalt missa själva poängen. Om det tex fattas en verktygslåda innehållande en mängd för ubåtsåkande 'braohaverktyg' eller om några stoljävlar har skruvats bort och om man vet att detta något som nu saknas fanns ombord då färden påbörjades så kan det ses som ett så kallat indicium på att PM har tagit det som nu saknas och nyttjat det som tyngd för att sänka kroppen.
Speciellt om han inte kan lämna någon som helst rimlig förklaring till att han börjat demontera/slarva bort saker och ting som kan tjäna som tyngd.

För att någon utomstående ska kunna slå fast att något fattas, måste man veta vad som fanns där vid avfärden alt vad som normalt sett ska finnas enligt regler mm. Tyvärr finns ingen sådan referenspunkt..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Jag har tittat på sjökort - väldigt grunt så hon kommer nog hittas trots ganska stora sökområden.Radarplottar, gisningar och logik kommer minimera sökområdet

Medan tiden utökar sökområdet.
Citera
Medlem
mb20guys avatar
Är det bara jag men är Madsens hand inte liiiiite för nära Kim?

https://ibb.co/nLc1cF
Citera
2017-08-14, 22:48
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktordonka
Men. Ubåten är ändå hemmabygd med sina begränsningar både i fart och räckvidd, vi pratar om ett stort, men inte jättestort område som ska scannas av. Hennes kropp kan inte bara ha försvunnit. Eller kanske så erkänner Madsen vad som hänt så småningom.

Jag tror att vad som hände nog hände lite spontant, om han blev riktigt förbannad och drämde till henne, eller om han våldförde sig, lite oklart. Att han gett uppgifter som inte var lämpliga att lämna ut till pressen tyder ju på något sådant.

Det beror rätt mycket på strömmar också. Om hon hamnat i havet kan hon dras med upp mot svenska kusten...
Nullschool filtrerat på strömmar den 12:e
Den visar på strömmar upp mot 0,2m/s, och det blir ju en del om en kropp ligger och flyter i nu fyra dygn eller så.

Jag tror ditt scenario är ganska troligt om det inte skett en olyckshändelse. Skulle kunna varit en grundstötning där hon tappat balansen?
Senast redigerad av crawly 2017-08-14 kl. 22:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in