2017-08-11, 11:23
Medlem
Handsekreterarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Man kan tycka att ubåten borde vara utrustad med någon form av sändare som meddelar positionen kontinuerligt. Det är ju ingen krigsubåt det handlar om.
Men eftersom sökandet serut som det gör finns det troligen ingen sådan sändare eller gps i ubåten som ger upplysning om var den befinner sig. Ingen radio heller kanske, jag har i alla fall inte läst om något nödanrop eller dylikt.
Jag hoppas givetvis att man snabbt lokaliserar utbåten och att de som befinner sig i den kan räddas.

Problemet är att radiosignaler inte fungerar så bra under vatten, i synnerhet inte mikrovågor som GPS, GSM m.fl.

När man skall ta kontakt med en ubåt i u-läge, använder man VLF (Very Low Frequency) och höga uteffekter. Det är de enda radiovågorna som når ner i havets djup. Ubåten hör signalen/meddelandet, men skall den svara får den gå upp till ytan (ubåten har ingen egen VLF-sändare) och svara på annat frekvensband.
Citera
2017-08-11, 11:28
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CptKirk
Pr-stunt?
Knappast. De har redan PR upp över öronen.

Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Den siffran gäller gång för batterier på djupt vatten. Stillastående kan den vara betydligt längre under vattnet. Luften räcker i ca 24 timmar för två personer och 48 timmar för en person.
Jag har letat en hel del utan att hitta uppgift om hur länge luften räcker. Var såg du det?

Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Troligen visste de inte att de var eftersökta. Flickvännen till den Svenske journalisten kan ju ha fått tidsramen om bakfoten ellet så har de avvikit från färdplanen och när han inte gått att nå via telefon ringer hon kustbevakningen (vilket är rätt och riktigt i sammanhanget).

Men skall man ut som privatperson på sjön är det ju standard 1A att meddela färdplan till någon åtminstone och meddela ändringar.
Hm, nja, övernattningsresor med en sån här farkost gör man väl inte i första taget. Möjligen då om passagerare och förare finner tycke för varandra...

Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Frun borde betala insatsen, o karln borde sluta leka ubåtskapten o ta upp värdefulla försvarsmedel.
Gäller det alla former av sjönöd, flygplansolyckor och försvinnanden/olyckor till lands eller bara ubåtar? Jag resonerar såhär: Shit happens, bra att det finns allmänna resurser att hjälpa till de få gånger man hamnar i nöd.

Citat:
Ursprungligen postat av Faceback
https://www.youtube.com/watch?v=Oysz1S4do-g

Rekommenderar denna filmen så får man se "miniubåten" och tillverkningen, är ju ändå världens största amatörbygge så den är lika stor som en riktig nästan.
Det är ju ett fantastiskt projekt. Bygga ubåtar och stora djävla raketer, det hade varit kul att vara med i det gänget.
Citera
2017-08-11, 11:30
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Verkar ha varit tekniska problem med båten, eller radiokommunikationen:

http://www.dr.dk/nyheder/indland/savnet-ubaad-er-fundet-i-koege-bugt-alle-er-i-god-behold
Hoppas de berättar vad det var som hände. Jag ska hålla utkik på deras hemsida framöver.

Jag funderade lite på att köpa en miniubåt för lite sedan men jag tänkte att det är nog en lite för farlig hobby. Följebåt på ytan är nästan ett måste om man inte dyker så djupt att ytfartyg inte kan köra på en.
Citera
2017-08-11, 11:39
Medlem
elbels avatar
Smart pr kupp
Billig för honom, dyr för kustbevakningen, men det räknas väl som övning
Citera
2017-08-11, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Hm, nja, övernattningsresor med en sån här farkost gör man väl inte i första taget. Möjligen då om passagerare och förare finner tycke för varandra...

Även om man bara skall ut över dagen bör man ju meddela färdplan. Hamnar man i svårigheter utan täckning eller om radion dör eller förloppet är plötsligt så är det ju endast folk på landbacken som kan larma när man uteblir.
Citera
2017-08-11, 11:48
Medlem
nudebrainsurgeons avatar
Varför åker man ut på en kväll/natt med en ubåt? Med en svensk journalist, från danmark mot sverige kanske?
Citera
2017-08-11, 12:06
Medlem
Skönt att det gick bra och att de hittades välbehållna !

http://www.dr.dk/nyheder/indland/savnet-ubaad-er-fundet-i-koege-bugt-alle-er-i-god-behold

Journalisten fick en större historia att berätta än vad som var tänkt från början
Citera
2017-08-11, 12:19
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nudebrainsurgeon
Varför åker man ut på en kväll/natt med en ubåt? Med en svensk journalist, från danmark mot sverige kanske?
Jag tror inte det var meningen att vara ute så länge. De anmäldes ju försvunna 02:30 och då var de förmodligen redan minst en timma över utsatt tid. De kanske skulle varit tillbaka vid midnatt. De lämnade tydligen hamnen 20:30 igår, rätt sent för att ge sig ut på ubåtstur kan jag tycka men jag vet inte vad de hade tänkt göra, kanske ville ha det lite mörkt eller bara att båttrafiken på ytan skulle ha lugnat ner sig.
Citera
2017-08-11, 12:28
Medlem
Newkies avatar
Verkar som att båten sjunkit nu. Båda passagerarna evakuerade med en annan båt.
Citera
2017-08-11, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Verkar som att båten sjunkit nu. Båda passagerarna evakuerade med en annan båt.
Jösses. Källa?
Citera
2017-08-11, 12:41
Medlem
CptKirks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litehemlig
Jösses. Källa?

"Its confirmed by Peter that the Nautilus has sunk. He had a minor issue with a balasttank, tried to fix it and it turned into a major issue that ultimately caused Nautilus to sink"

https://www.facebook.com/groups/26947331877/permalink/10155482219926878/?comment_id=10155482470866878&comment_tracking=%7B %22tn%22%3A%22R3%22%7D
Senast redigerad av CptKirk 2017-08-11 kl. 12:44.
Citera
2017-08-11, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Här tror jag att vi har något. De var upptagna av varandra och tänkte inte på tiden som gick. Inga mobiler ringde heller som kunde störa dem. Typiskt två förälskade.

Ja antingen det, marknadsföring eller så hade de bara så roligt att de inte tänkte på tiden. Det blir väl avslöjat i en tv-soffa inom de snaraste!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in