2017-08-15, 03:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Jo visst låter det knepigt helt klart...
Man kan dock se på flera YT filmer om ubåten att folk härjar där en del när båten båten faktiskt listar rätt rejält (dock är det inga vågor)... Så helt omöjligt vill jag nog inte påstå... men kanske inte så sannolikt nej.

Men då om vi leker med tanken att hon väger 70 kg? hur bär du upp en kropp på 70 kg i typ ett 3 meters torn? med i en liten stege? och hivar henne överbord? Inte helt lätt.

Och vad skulle anledningen vara för att sänka ubåten (som jag visserligen inte tror var med direkt mening utan blev så pga av visserligen en medveten handling men inte en medveten tanke om du förstår mig) om nu inte ens kroppen ligger där...

Tänker man att Madsen kvävt henne nere i ubåten, antingen med egna händer eller genom att manipulera atmosfären nere i båten. Sedan paketerat henne bra och hivat upp henne med ett rep genom valfri lucka så är det absolut inte omöjligt att lyckas. Det har säkert tagit sin tid och varit tröttsamt men hellre få henne av båten än låta henne ligga kvar? Inte omöjligt och verkligen troligt om hon dödats ombord.
Citera
2017-08-15, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 55dollar
Varför har hon ett blåöga på en av bilderna? Långskott, jag vet.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151342036066663&set=ecnf.55589166 2&type=3&theater
Tenkte som du. Bildet er 5 år gammelt, men ligger likevel i hovedbildene på venstre side, slik at man straks ser det når man går inn på profilen.
Citera
2017-08-15, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RumleGaasegg
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151342036066663&set=ecnf.55589166 2&type=3&theater
Tenkte som du. Bildet er 5 år gammelt, men ligger likevel i hovedbildene på venstre side, slik at man straks ser det når man går inn på profilen.

Man lägger inte upp en sådan bild om man blir slagen. Det som talar för är väl att hon inte svarar på frågorna varför i.s.f.
Citera
2017-08-15, 03:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Har man vinsch ombord så gör man ju så här:
Är man på väg emot ett grunt område och vill ha en chans att komma loss, så släpper man ner ankaret innan man seglar in emot det grunda området, och man har rejält med lina, tex 200 meter för ett litet större fartyg. När man sen kört fast så kopplar man vinschen till ankartrossen och börjar dra, Tricket är att kunna dra länge och sakta om man kört fast i tex dy eller sjögräs. Så småningom så släpper det trots att man "sugits fast" emot bottnen.

Att backa med propellern är ofta inte så praktiskt. Propellern har "dåligt grepp" vid backning. Rodret sitter ju också "i vägen" för att ge ett bra vattenflöde kring propellern.

Ja till och med 1,5 miljon eller rentav betydligt mera, Bla så förefaller föreningsupplägget ha att göra med att PM lättare skulle få kredit hos olika leverantörer för sina vilda byggplaner, och kan ju medföra fördelar rent momstekniskt

Solnedgången skedd kl 2054 i Köpenhamn den aktuella dagen. Det kanske bara var tänkt att de skulle göra en kort tur, men att någon av dem var sen, eller gjorde turen längre än vad som var planerat. De kunde ju ha lagt ut ifrån kajen redan omkring kl 1930 (??)

Först kl 2237 var det så mörkt att det inte går att se några skuggor alls, (Nautical Twilight), man måste då ha lanternor för att synas

Nautical twilight menas alltså då man kan se de starkaste stjärnorna klart och tydligt ute på sjön och kan mäta dess position med tex sextant , när det är så mörkt kan man vanligen inte se horisonten så skarpt längre (annat än det är månljust).
https://www.timeanddate.com/sun/denmark/copenhagen

Mitt fel, detta kom ifrån Brittiska media, Kaereste = nära anhörig, pojkvän, flickvän, sambo, särbo, partner, whatever, någon som man har nära känslomässig anknytning till

Nja, jag vet inte, men jag läst ett av de riktigt tidiga reportagen om PM att han var på väg att vräkas ifrån en lokal som han höll på med sina "experiment" i. Och att han hade för många gasflaskor och andra brännbara saker i lokalen. Men det är säkert mer än 10 år sedan.

Riktiga militära ubåtar där kostnaden inte spelar någon roll har ju sk tröghetsnavigering som sköts av bla gyrokompasser, dvs ett gyro som vars rotationsaxel hela tiden pekar emot Norr. Tex Sperrys design. Denna tillsammans med en kronometer (noggrann klocka) och en logg (hastighetsgivare) så kan man beräkna positionen med "sk död räkning". Man måste ändå då och då gå upp till ytan och mäta upp positionen för att få fram korrektionsdata för den angivna gyrokompassen.

Man kan ju också ha magnetisk kompass men de stålsorter man använder i skrovet de skärmar av magnetismen för mycket, i regel alltså.

Militära ubåtar går gärna helst i uläge ute på havet eftersom de inte kan balansera sjögången så bra, pga för små roderytor i förhållande till sin storlek i övrigt. I uläge så slipper den däremot rullningarna och sjögången nästan helt.

Att PMs ubåt skulle ha så avancerade saker som gyrokompasser det tror jag knappt på, den är både blind och döv under ytan och det är säkert mycket svårt att navigera.

Den turistubåt som ligger vid Kanarieöarna och är byggd av finländska Wärtsilä har dock en magnetisk kompass, om jag nu minns rätt.

Jaha.
Nautilus har ingen capstan vad jag har sett.
Är du gammal sjöscout eller?
Citera
2017-08-15, 03:36
Medlem
Citat:
Syftet med bilden: att väcka uppmärksamhet, att provocera. Skadorna i ansiktet kan ha uppkommit på olika sätt, cyklat omkull, gått emot en glasvägg, slagsmål etc. Klart är att jag får vissa vibbar av att se hennes blåtiror och skador kring näsa och mun. Hr och Fru M: två jobbiga personligheter?
Citera
2017-08-15, 03:42
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RumleGaasegg

Hmm.. Vet vi om Peter Madsen är vänsterhänt?

Hon är skadad på vänster sida (förutsätter att kameran inte är spegelvänd). Att få en skada på vänstersidan sådär skulle kunna tyda på ett slag från vänster?

EDIT: Är den tagen med frontkamera på mobil tex så är slaget på höger sida. Kollat lite nu och Peter verkar hålla mycket saker i höger så hon lär ha fått slaget från en högerhänt (tja, om någon slagit henne då. Det kan ju vara någonting annat) om ingen annan tagit bilden då, förstås.

EDIT 2: Fast det kan ju vara så att dom träffades efteråt och att han inte alls är involverad i detta.
Senast redigerad av pyro860 2017-08-15 kl. 03:49.
Citera
2017-08-15, 03:43
Medlem
Är de det par sedan så länge? Inte helt otänkbart att posta bilden som passiv aggression. Skumt att inte svara sina vänner som bryr sig annars

Ser dock högerhänt ut https://w.cdn-expressen.se/images/75/ac/75acf541b0754c3c9b9dc8002d2cc9e8/annan/600.jpg
Senast redigerad av hjärnsläppet 2017-08-15 kl. 03:47.
Citera
2017-08-15, 03:53
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjärnsläppet
Är de det par sedan så länge? Inte helt otänkbart att posta bilden som passiv aggression. Skumt att inte svara sina vänner som bryr sig annars

Ser dock högerhänt ut https://w.cdn-expressen.se/images/75/ac/75acf541b0754c3c9b9dc8002d2cc9e8/annan/600.jpg

Denna är bättre: https://imgs.aftonbladet-cdn.se/v2/images/73c73137-a1be-4652-9f85-85d8161c6b11?fit=crop&h=619&w=1100&5fb56a57
Citera
2017-08-15, 03:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjärnsläppet

Dom verkar ha det gemensamma intresset att vilja leva i en låtsasvärld. Hon som lajvare under vikingatiden och hans som Jules Verne med luftskepp, ubåtar och rymdraketer. Vilka original!
Citera
2017-08-15, 04:02
Medlem
Max3xs avatar
Verkar som Sirid bor på Istedgade, vilket PM inte gör!

https://www.krak.dk/person/resultat/Sirid+Ane+Laursen
Citera
2017-08-15, 04:03
Medlem
Ilsken. Hämdlysten. Umgås bara med dem som intresserar sig för hans projekt. Bor i ubåten. Sänkte den första.

Trist barndom, lämnad kvar med 80 pappa medan mamma tog med bröderna. Grogrund för personlighetsstörning typ narcissism /sociopati.

Artikeln är full med saker att citera

http://www.expressen.se/kvallsposten/vannerna-om-madsen-blir-latt-arg-men-ar-inte-valdsam-/
Citera
2017-08-15, 04:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Jaha - och vad hade du på hjärtat då - vad gäller "fallet"

?? Jag är inte Danska Polisen, jag är heller inte LGW, eller Sherlock för den delen, mina åsikter i det här fallet är bara mina egna, du får väl läsa inläggen igen då... Och bilda dig en egen uppfattning

Vad fan som helst kan ju ha hänt, KW var kanske kär i PM, KW klädde upp sig finfint - PM ville inte och då hoppade hon i plurret - rakt in i propellern ?

Det är faktiskt drygt att vara journalist idag, en del artiklar de skriver blir kanske aldrig lästa och man får så att säga stå ut med att vara en nobody, utan framtid. Att hitta påhugg är inte heller lätt, och man måste ha en jäkla tur att få ett scoop.
Förr så hade svenska journalister en ganska spikad karriärstege, man sattes först att sätta annonser, sen att skriva artiklar om syjuntan i byn. Man var garanterad lön bara man producerade XXX antal ord i veckan.

Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Helt ovetenskapligt, tror jag mer än hälften av människor, som gjorde ett försök att dyka med en u-båt, skulle få PANIK, direkt!!!

Det är helt ovetenskapligt, men jag har testat marina miljöer, observerat, och kopplar dom till klaustrofobiska.

På Kanarieöarna ligger en turistubåt som jag åkt med, den är helt okej, och ingen klaustrofobi där, fast den har ju en helt annan klass än PMs ubåt, och vid goda siktförhållanden så ser man ju bra i den. KW å sin sida är en mycket berest kvinna och om hon hade sådana besvärande handikapp hade hon troligen inte rest så mycket. Klaustrofobiker kan ju ibland inte ens åka hiss utan att känna obehag.
Men visst kan det ligga mycket i detta, vad som helst kan ju ha hänt som gjort henne orolig
Om hon nu var klaustrofobisk så borde det ju inte varit det klokaste valet att ut och åka ubåt precis...

Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jodå, på sällskapets infosida som länkades för några timmar sedan så förevisade PM en gyrokompass (såg inte sprillans ny ut) och sa att magnetkompass funkade för dåligt i ubåten.

Jo fast de gamla gyrokompasserna som fanns på de tidiga atomubåtarna var rejält klumpiga saker, med en stor trög massa, ofta av Uran, Wolfram, eller liknande. Och de var vad jag vet tvungna att vara strömförsörjda hela tiden

Man byggde ju också en slags kamera som skulle sitta i toppen av periskopet och kunde mäta stjärnpositionerna automatiskt. Den behövde ju bara stickas upp typ en halvmeter ovanför ytan.

Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det finns små navigationssystem med tröghetsnavigering (ihopkopplat med GPS) som är rätt perfekt för undervattensnavigering, åtminstone för en kortare tid åt gången (då de sakta men säkert ger större och större felvisning) men något sådant har jag inte sett att det fanns i Nautilus.

Luring där, ska få mig att hoppa i galen tunna, hehe - Nä GPS signalen når inte ned i vattnet, möjligen att den kan etablera synk när den är riktigt nära ytan, och när den går ner igen den den försöker räkna position med hjälp av tröghetsnavigering.

Ett komplett tröghetsnavigeringssystem med både gyrokompasser och accelerometrar och exakta klockor kostar ju säkert en förmögenhet. Och inte lätta att kalibrera heller., däremot så har det funnits navigeringsenheter som bygger på ultraljudsbojar. De kan också överföra hörbart ljud, dock bara med allra lägsta tfn-kvalitet. En multichannel ultraljudsenhet kan dock i teorin komma upp i bättre bithastigheter, alltså som akustiska modem.

Citat:

Det kan ju ha varit KW som klippt till henne, det vet vi ju inte ? Å andra sidan så finns det ju faktiskt andra anledningar till att få ett blåöga än att man blivit slagen, Fast det är sällsynt, Någon jag vet hade fått blåöga av att ha dykt på rätt så stort djup, Annars är det mest äldre som kan råka ut för det. Tex en stor dos vanlig Treo kan ge tex näsblod och säkert både blåöga och rödöga, men det är sällsynt...

Citat:
Ursprungligen postat av StyrmanStake
Jaha.
Nautilus har ingen capstan vad jag har sett.
Är du gammal sjöscout eller?

Nej jag vet ju inte hur ubåten ser ut i detalj, ids inte kolla på bilderna heller. Ingen vits att ha en kapstan på däck om man inte säkert kan göra perfekta tätningar, alt hydrauldrivet spel. Eller om det finns någon vinsch inne i ubåten och att man kan ha ett block uppe i tornet, Mja man har ju varit ute på havet en del ja, Ändå så är jag inget bra på knopar tex, Vitsen med att ha en lång lina, ankartross är att risken är mindre att dra loss ankaret då.

Vanliga vinschar som tex BilTemas eldrivna tror jag inte räcker för en så pass tung ubåt - De tål antagligen inte saltvatten heller - Rostar ihop på en säsong kan jag tro...
Senast redigerad av DrSvenne 2017-08-15 kl. 04:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in