2017-08-15, 02:33
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titanicsurvivor
Kan PM ha haft extra overall i ubåten. För jag tror och i stort sett ser det som enda anledningen till att han sänkte ubåten för att förstöra brottsplatsen. Borde inte hans kläder vara fullt av bevis för att KW bragts om livet/utstått våld?

Jo kläderna borde ha spår av blod, men han kan naturligtvis haft ombyte.
Har han dunkat hennes huvud i ngt hårt så är det ju inte omöjligt att han täckt hennes huvud för att minska risken för blodrinnande i båten.

Att behöva sänka sin älskade ubåt gjorde tydligen mer ont, än att berätta vad som verkligen skett
Citera
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Igen, försöker jag:

Finns det människor som är rädda för vatten? Varför? Svar dom har en överlevnadsreflex, dom är rädda för att drunkna!

När du en gång till, inte förstår varför journalisten ville/behövde egen erfarenhet av att vara under ytan med konstgjorda metoder, i detta fall U-båt, handlar det om naturliga mänskliga instinkter!!!

För att hon ska kunna skriva ett levande och trovärdigt reportage om det, behövde hon uppleva miljön.

Det har ingenting att göra med vad som finns att se i Öresunds vatten, det var bara en ide från min sida: om jag var U-båtskapten, och skulle ta med någon första gången, skulle jag välja en plats, som kanske fokuserade bort från eventuella/troliga klaustrofobi-känslor.

Helt ovetenskapligt, tror jag mer än hälften av människor, som gjorde ett försök att dyka med en u-båt, skulle få PANIK, direkt!!!

Det är helt ovetenskapligt, men jag har testat marina miljöer, observerat, och kopplar dom till klaustrofobiska.

Kom med motagrument, kör, men berätta gärna om era egna marina erfarenheter, innan ni bara tycker!

Jag håller fullständigt med dig ! Människor ÄR rädda för vatten - ovan på - eller under. Det är en nedärvd reflex.
KW var nog medveten om betingelserna. Inte propsade ju hon på, att nåt "dyk" skulle ske - om det nu hände.
Båten var, med sällskapet i tidiga skymningen i ytläge, tror jag.... nåt hände... KW blev ilandsatt. VAR ?
Citera
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Men var det en olycka så skulle ju Mad Madsen naturligtvis ha rapporterat detta. Olyckor är ju inte straffbara!

Jo olyckor kan vara straffbara beroende på uppsåtet samt om man agerat oaktsamt.
Citera
2017-08-15, 02:34
Medlem
Är det någon som nämnt PM's civilstatus? Stötte på detta på Facebook

"Brief update, from the last two days (and why I've been MIA).

My dear friend Peter Madsen (a.k.a Rocket Madsen), went missing, possibly with a female reporter, on the submarine he built, UC3 Nautilus, night of Thursday/Friday. Danish Navy dispatched a large search and rescue party, and he was located Friday. Nautilus sank shortly thereafter, and salvaged this morning, the female reporter not on board, and has yet to be located.

Peter is charged with non-premeditated, unintended manslaughter. Yesterday he was tried, behind closed doors, and sentenced to be kept in custody, while the investigation is being conducted.

It's been a few odd days, but my thoughts are with Peter, his wife,family and friends, and with the family of the reporter, who, hopefully, is still well somewhere."
Citera
2017-08-15, 02:37
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Det kan även räcka med att han knuffat henne ordentligt mot ngt hårt i båten, och slått i skallen.

PM berättar naturligtvis en annan variant för att komma i bättre dager, ngt som ses föranleda till lykta dörrar. Vem vet, kanske har han berättat ytterligare en ny variant av händelsen ?
Av typen " jag har inte gjort nåt ju. Jag älskar ju henne och hon mej"

Det är något jag skulle kunna köpa.
Men vad kan tänkas göra ett "OBS-barn" så upprörd under en vanlig intervju att han blir fysisk?
Det är ju ändå en vuxen man vi talar om?
Vad skulle det kunna vara för fråga/område hon tagit upp?
Har han något gammalt lik i garderoben som hon kan ha nosat reda på och berört i intervjun?
Citera
2017-08-15, 02:38
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 55dollar

My dear friend Peter Madsen (a.k.a Rocket Madsen), went missing, possibly with a female reporter, on the submarine he built, UC3 Nautilus, night of Thursday/Friday. Danish Navy dispatched a large search and rescue party, and he was located Friday. Nautilus sank shortly thereafter, and salvaged this morning, the female reporter not on board, and has yet to be located.

Peter is charged with non-premeditated, unintended manslaughter. Yesterday he was tried, behind closed doors, and sentenced to be kept in custody, while the investigation is being conducted.

It's been a few odd days, but my thoughts are with Peter, his wife,family and friends, and with the family of the reporter, who, hopefully, is still well somewhere."
Att PM är gift framkom väl i de första 50 inläggen eller så. Känt sedan start.
Citera
2017-08-15, 02:40
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Det är något jag skulle kunna köpa.
Men vad kan tänkas göra ett "OBS-barn" så upprörd under en vanlig intervju att han blir fysisk?
Det är ju ändå en vuxen man vi talar om?
Vad skulle det kunna vara för fråga/område hon tagit upp?
Har han något gammalt lik i garderoben som hon kan ha nosat reda på och berört i intervjun?
"Peter, du skall bli far"
Citera
2017-08-15, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 55dollar

Han er gift med Sirid Ane Laursen
Citera
2017-08-15, 02:42
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StyrmanStake
Det låter också helt osannolikt att Kim skulle klättrat ur tornet för att gå på ovansidan av ubåten. För att tex ta en bild. Den är ju small som en surfbräda och helt utan räcke eller liknande. Ingen vettig människa gör en sådan sak, ännu mindre en journalist sommar på ett jobb.
Brottet eller olyckan som eventuellt lett till hennes död har hänt nere i ubåten.
Det är min övertygelse.
Om hon inte i panik själv hoppat överbord från tornet för att rädda sig från galningen Madsens demonsnack.
Från själva tornet är det omöjligt att "trilla" i plurret.

Jo visst låter det knepigt helt klart...
Man kan dock se på flera YT filmer om ubåten att folk härjar där en del när båten båten faktiskt listar rätt rejält (dock är det inga vågor)... Så helt omöjligt vill jag nog inte påstå... men kanske inte så sannolikt nej.

Men då om vi leker med tanken att hon väger 70 kg? hur bär du upp en kropp på 70 kg i typ ett 3 meters torn? med i en liten stege? och hivar henne överbord? Inte helt lätt.

Och vad skulle anledningen vara för att sänka ubåten (som jag visserligen inte tror var med direkt mening utan blev så pga av visserligen en medveten handling men inte en medveten tanke om du förstår mig) om nu inte ens kroppen ligger där...
Citera
2017-08-15, 02:45
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Jo visst låter det knepigt helt klart...
Man kan dock se på flera YT filmer om ubåten att folk härjar där en del när båten båten faktiskt listar rätt rejält (dock är det inga vågor)... Så helt omöjligt vill jag nog inte påstå... men kanske inte så sannolikt nej.

Men då om vi leker med tanken att hon väger 70 kg? hur bär du upp en kropp på 70 kg i typ ett 3 meters torn? med i en liten stege? och hivar henne överbord? Inte helt lätt.

Och vad skulle anledningen vara för att sänka ubåten (som jag visserligen inte tror var med direkt mening utan blev så pga av visserligen en medveten handling men inte en medveten tanke om du förstår mig) om nu inte ens kroppen ligger där...
Vi behöver inte leka med tanken, hon vägde/väger 56 kg. Likväl svårt att konka runt på/med.
Citera
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
[...]

Att PMs ubåt skulle ha så avancerade saker som gyrokompasser det tror jag knappt på, den är både blind och döv under ytan och det är säkert mycket svårt att navigera.
Jodå, på sällskapets infosida som länkades för några timmar sedan så förevisade PM en gyrokompass (såg inte sprillans ny ut) och sa att magnetkompass funkade för dåligt i ubåten. Att förlita sig på loggen för dödräkning måste snabbt ge stort fel i positionen om man rör sig så sakta att havsströmmarna är föränderliga och ibland snabbare än ubåtens fart genom vattnet. Det finns små navigationssystem med tröghetsnavigering (ihopkopplat med GPS) som är rätt perfekt för undervattensnavigering, åtminstone för en kortare tid åt gången (då de sakta men säkert ger större och större felvisning utan GPS-signalen) men något sådant har jag inte sett att det fanns i Nautilus.
Senast redigerad av skunkjobb 2017-08-15 kl. 02:52.
Citera
Medlem
locknlolls avatar
Hade dansken varit svensk så hade vi i tråden haft mer att gå på ang beteende och humör.
Vi hade då här haft projektkompisar,arbetskamrater,vänner och ovänner,grannar,fd klasskamrater och fd flickvänner som här hade kunnat berätta mer om personen PM.
Är lite förvånad över att ingen bekant till Wall skrivit nån rad här.

Nu får vi nöja oss med media.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in